E10 Speedbuilt. AOW

Robert Blokker

Lid van de TWENOT
Ola gasten

Afgelopen zaterdag heb ik trumpeters E10 gekocht op de IPMS nationals in Nieuwegein an afgelopen zaterdag begonnen met bouwen. Een leuke kit die zonder al te veel problemen in elkaar gaat. Hij vrijwel OOTB gebouwd met uitzondering van een setje Panzer III/IV Friuls die ik nog had liggen en die al gebouwd waren. Ik had wat onderzoek gedaan naar late oorlog camo patronen en what if camo patronen en een van de dingen die me opviel was dat er niet zoveel patronen waren voor een What if Wintersetting. Dus ik dacht laat ik es een gooi doen.
Het complete bouwoverzicht kan je hier zien:
http://benelux.kitmaker.net/modules...le=index&req=viewtopic&topic_id=110102&page=1

E10_SB_044.jpg

E10_SB_045.jpg

E10_SB_046.jpg

E10_SB_047.jpg

Volgende stap... Modderrrr.
E10_SB_051.jpg

E10_SB_052.jpg

E10_SB_053.jpg

E10_SB_054.jpg

E10_SB_055.jpg

E10_SB_056.jpg

E10_SB_057.jpg

En alles is klaar voor een verfjasje
E10_SB_058.jpg

de eerste laag verf gezet en die is.... zwart. Normaal spuit ik nooit een hele tank zwart maar in dit geval is het een wezenlijk onderdeel van de camo
Dus even een plaatje. Volgende kleur wordt............... wit.
E10_SB_059.jpg

Ok het volgende verf stadium is ook doorlopen En deze keer was zoals beloofd... wit.

E10_SB_060.jpg

Zoals jullie wel kunnen zien is er hier en daar wat gemaskerd. De wielen en dergelijke. Er moet nog een klein beetje gemaskerd worden en sommige plekken moeten nog een keer een airbrush behandelingetje krijgen. Maar het schiet zo langzaamaan op. We zitten niet zo ver meer van het weathering stadium af.

Nu een klein woord van waarschuwing

-------------------------------------------------------------------------------------

Iedereen die hier een serieuze poging dacht te zien om een what if Wintercamo te gaan doen en vreselijk teleurgesteld gaan zijn als dit niet wordt waargemaakt, Kunnen beter deze post direct sluiten. Voor degenen die hun nieuwsgierigheid niet op kunnen scroll dan gerust verder.
-------------------------------------------------------------------------------------

De volgende foto zal waarschijlijk bij jullie de vraag doen op komen: "Wat heb die gozer in godsnaam gebruikt? "
E10_SB_061.jpg

Het antwoord is totaal niks. Het is een grap die ik al een hele tijd wil uithalen. Toen ik af en toe van andere modelbouwers late war projecten zag viel het me op dat de camo altijd iets futuristisch had met die strakke lijnen en harde randen. Het deed me altijd een beetje denken aan de schilderijen van Piet Mondriaan de Nederlandse abstracte schilder.
Zo het idee kwam om een paper panzer te kopen een ding wat nooit echt rond gereden heeft en er een Mondriaan op te schilderen. Het voertuigje biedt je namelijk een schitterend canvas om je kunsten op te vertonen.
Herrinner je je de eerste laag verf nog. In de tweede laag verf was de hele tak weer wit. Ik heb een heleboel gemaskerd met tape nog voor de wit erop ging en de primaire kleuren.
Dit is wat je krijgt als je de masker tape weer weghaalt.
E10_SB_062.jpg

Nee het was nooit mijn intentie om een serieuze gooi te doen op een What if camo.. Mijn verbeelding gaat absoluut niet zo ver en ik heb zeker de kennis niet omdat nog geloofwaardig er uit te laten zien. Mijn gallery map op Armorama voor dit project droeg al de officiele titel.
En wel deze:
E10_SB_063.jpg

En hier nog wat verdere shots. Het bovenaanzicht geeft je een mooie blik op de Mondriaan.
E10_SB_064.jpg

E10_SB_065.jpg

E10_SB_066.jpg

E10_SB_067.jpg

Ik heb echt enorme lol gehad met dit kleine en snelle project tot nu toe. Het was een simpele en snelle bouw. Hier en daar zit nog wat overspray dat ik fixen moet en een paar kleine dingetjes die even aangestipt moeten worden. Verder moet ik alle gereedschappen en andere onderdelen die ik vanwege het maskeren niet heb kunnen plaatsen nog schildere. Verder zal het voertuig wel helemaal geweathered worden als een echt etank die gebruikt is dus met chips scratches, modder en de hele zooi,

Meer in de aantocht!!!
Ik hoop dat jullie de grap er van in kunnen zien. Uiteraard zullen er mensen zijn die meteen brullen dat het onmogelijk is dat een tank met zo'n camo heeft rondgereden. Ik heb daar vrede mee... Dat was ook nooit de bedoeling geweest.

Met een vriendelijke groet

Robert Blokker

Ola gasten

Merci voor de replies.

@ Jurjen.
Merci voor de complimenten. ze worden erg gewaardeert. Straks wordt er geweathered eens kijken of we een battleweary Mondriaan kunnen maken 🙂 🙂 🙂
Goed om te horen dat de BTR 70 wielen zijn aangekomen en dat je er blij mee bent ze zijn bij jou een stuk nuttiger dan bij mij.

@ jeroen
Ik zou niet weten waarom dit modelletje niet in aanmerking zou komen voor een paar friuls. Ik had ze toch liggen en of die friuls nou om deze kit heen zitten te niksen of dat ze in een zakje zitten in een doos ergens achter in de stapel liggen te niksen maakt voor mij geen verschil. De kit waar ik ze oorspronkelijk voor bedoeld had heb ik tijden terug verklooid en die heb ik toen gescrapped voor onderdelen... later kreeg ik van iemand anders precies dezelfde kit en daar zaten al friuls bij. Dus heb je een setje teveel. Nee hoor deze mondriaan krijgt gewoon metalen sloffen.

Robert Blokker

Ik vind het op zicht wel een leuk idee maar waarom geen andere kunstenaar als bron gebruiken ??
Een Keith Haring had hier beter gepast …rondere vormen op een rechthoekige tank
zelfs een Jackson Pollock action painting …
PERSOONLIJK vind ik het niks , sorry, vooral op de wielen vind ik het niet mooi

Mvg
Dominique

Wat een verrassing 🙄

Waarom geen andere kunstenaar? Ik koos voor Mondriaan omdat IK dat PERSOONLIJK leuk vond. Ik zal wel een van de weinige bouwers ter wereld zijn die niet voor andermans bevrediging bouwt of om bij anderen het bloed in de lagere regionen te laten gloeien.
Ik ben er blij mee en straks gaan we vrolijk door met de weathering. Als ik voor ieders bevrediging zou bouwen had ik hem wel een normaal winterjassie gegeven met een schuursponsjes chipping.

Robert Blokker

Okee Robert nu een PERSOONLIJK ideetje 😉 , als je hem in een dio gaat setten, kan je schilderdoek als basis gebruiken en daar dan nog een hoek onbeschilderd laten. Grappig effect door hem zó van het doek "de realiteit in te laten rijden". Denk dat je me wel begrijpt, jij zou hier zeker iets moois mee kunnen doen.

Ja, of niet natuurlijk hè 😀 . Maar ik hou zelf wel van conceptuele (heet dat zo?) kunst.

Anyway, ga door.
Peter

Ola Peter

Dat idee van jou is helemaal zo slecht nog niet. Ik ga hier eens even op kauwen want hier zit best wel potentie in om er wat leuks van te maken. Ik zat zelf ook al te spelen met het idee om hem te presenteren op een canvas. Maar dit is nog uitdagender. Maar eens goed over denken

Bedankt voor het idee.

Robert Blokker

Hoi Robert

je hebt een creatieve geest.
Ik vind het persoonlijk erg gaaf gedaan.
Heb een keer ook Tiger Tanks gezien in 1:35 die versiert waren door graffitie artisten.
Ik vind dit soort dingen erg leuk om te zien, en zou het zelf ook wel eens willen maken.
maar durf het nooit aan,
Nu ik jou zo aan het werk gezien heb geeft mij dit wel inspiratie.

Groetjes Manuel

Me liki liki 😀 😀 . Echt ik vind het top op een beetje overspray na (die je zelf al hebt genoemd) vind ik het echt supper geslaagd. Ik zou er zelf noooooooit op zijn gekomen maar met al die paper panzers is dit wel echt inspirerend. Ben benieuwd hoe de weatering gaat uitpakken en het voorgestelde dio idee lijkt me ook leuk. Zo zie je maar een paper panzer ken een super leuke break van de normale sleur zijn.
Ik stop nu met typen en ga ook snel aan mijn E25 beginnen.
groetjes stijn

Hoi Robert,

ik snap de toeassing van Mondriaan, maar helaasch had ik liever een standaard camo gezien. Het ziet er wel fris en sportief uit. 🙂

groet Frank

Ola gasten wederom bedankt voor de replies.

@ Manuel
Merci voor de complimenten. Heb je misschien nog ene link naar die tigertanks waar je over sprak? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.
zou het zelf ook wel eens willen maken.
maar durf het nooit aan,
Dat is een vrij eenvoudige oplossing... gewoon doen. en niet al te veel nadenken. Dit zijn absoluut de leuke projecten.

@ Stijn.
Merci voor de complimenten. Die overspray wordt helemaal weggewerkt.
Ben benieuwd naar je E25... Is ook een leuk voertuigje.

@ Frank
Ik kan heel goed begrijpen dat mensen liever een standaard camo hadden gezien maar het probleem is ook dat het gros dit voertuig zalvoorzien van een standaard camo. Daarnaast loop ik al zo lang met dit idee. Ik wilde het gewoon uitvoeren. Dat frisse en sportieve gaat er wel vanaf straks als er geweathered gaat worden. De Weathering geschiedt hetzelfde als voor een normaal wintercamootje.

@ Bruce
Merci voor de complimenten. Ik hoop jullie niet te lang te hoeven laten wachten op de volgende stappen.

Robert Blokker

Ik vindt het wel een leuk idee.
Als diorama kan je ook een schilderdoek nemen met de plannen van de tank of een camouflage er op.
Ik kijk al uit hoe je de weathering en het eventuele dio gaat aanpakken!

Hoi Robert,

Je maakt wel wat los in de militaire modelbouw.
Ik ben er wel blij mee. De eerstvolgende reactie die over het fenomeen overspray begint kan nu als reactie krijgen dat dit bewust is gedaan om een Karel Appel effect te te bewerkstelligen.

En voor de createurs van mooie ondergrondjes:
Denk eens aan een diootje op basis van Vermeer!

Je hebt onze sport tenminste verheven tot een ware kunst moet je maar denken.

Grtz,
Jan

Hey Robert,

Grappig 🙂 . Heeft in die zin wel een "Blokker" tintje. Misschien als figuur een figuur dat white wash aanbrengt (volgens de boxart dan hé)
Dan is ie echt compleet. 8)

mzzls, en succes met je kunstwerk!

Hoi Robert,

héél erg origineel moet ik zeggen! "De Stijl" is één van mijn favoriete kunststromingen en ik had echt nóóit verwacht dat hier eens terug te zien.
Over Kunst gesproken: ik heb er wat over na zitten denken of dit nou een Mondriaan zou zijn of een Doesburg: Mondriaan ging uit van wit, zwart en de primaire kleuren en maakte uitsluitend gebruik van verticale en horizontale lijnen (hoewel je daar wat dat betreft over kunt discussiëren naar aanleiding van "Broadway Boogie-Woogy"). Doesburg zag diagonale lijnen wel als elementair, evenals Bart van der Leck.

Maar goed, ik zei het al, geweldig idee!

Groet,

Kanne

Dit is humor! 🙂

Mondriaan past wel bij dit karretje: Geen overbodige liflafjes, gewoon rechttoe-rechtaan.

Rubens past weer bij een Char B. Lekker volumineus; "The Madonna with the big boobies" 😉

Wellicht een Picasso-design voor de Russische T32MII?
Lekker chaotisch...
😉

Dit van Wikipedia:
"Pieter Cornelis Mondriaan (Amersfoort, 7 maart 1872 - New York, 1 februari 1944)"

Qua tijd, is Mondriaan dus zeker gepast!

Robert, wat dacht je van een ondergrond in de vorm van een schilderij waar de E10 een onderdeel van vormt?

Je zou ook nog de Stug III G met "Picasso camo" (zie Panzer colors) als achtergrond kunnen gebruiken, met als titel "Baas boven baas"...

Ola Gasten

Ik had nooit verwacht dat zoiets zoveel reacties zou krijgen. Ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle replies.

@ Jesse
Merci voor de complimenten.
Over het diootje met een schilderdoek erin verwerkt. Peter gaf ook al zoiets aan en ik ben er nog steeds over aan het denken en zo langzamerhand begint er daar wel een beeld van te vormen hoe ik een schilderij kan laten overlopen in een diorama.

@ Jan
Ik had eerlijk nooti verwacht dat dit zoveel reacties zou opleveren. Hoewel jou uitleg over de overspray heel sterk is... Heb ik hem vanavond al weggewerkt overal. Hij is nu helemaal mooi strak.
Je hebt onze sport tenminste verheven tot een ware kunst moet je maar denken.
Ik weet niet of ik met dit project nu echt wat toegevoegd heb aan de hobby. De eigenaar van de Lokale hobby toko dacht dat ik gek was toen ik het hem vertelde... Wel lekker gek 🙂 🙂

@ Martin
Het is grappig dat je die MAUS opnoemt want daar begon het eigenlijk mee. Het originele idee was om en Maus te kopen en daar een Mondriaan op te spuiten. Maar ik kon destijds geen maus te pakken krijgen. En dus ging het idee de koelkast in. Het kwam eigenlijk weer op toen ik de E10 in het modelbouwnieuws tevoorschijn zag komen.

@ Boris
Merci voor de complimenten. Is dat een goed of een slecht iets een "Blokker" tintje? 🙂 🙂 Ik zit nog te denken of ik er een figuur bij doe. Ik moet nog gaan bedenken of het past in het ondergrondjes idee dat zich in mijn hoofd aan het vormen is.

@ Kanne ook jij bedankt voor de lovende woorden.
Over het feit of het een Mondriaan is of een Doesburg. Het is een mondriaan maar dan op zijn kant, dus diagonale lijnen. Ik heb van internet een plaatje geplukt die ik gebruikt heb als inspiratie en eerst had ik alles Verticaal en Horizontaal afgeplakt maar dat zag er niet zo cool en speels uit. zodoende is het begonnen.

@ Roel
LOL een art tanks groupbuilt eens iets anders als niemand kan kiezen.

@ Marc
wat dacht je van een ondergrond in de vorm van een schilderij waar de E10 een onderdeel van vormt?
Dit is momenteel exact wat er aan het groeien is in mijn hoofd. Een schilderij wat overloopt in een 3D diorama. Men alleen nog even een het bedenken hoe ik die overgang goed ga maken.
Ik moest even de Picasso Stug opsnorren in dat panzer colors boek maar dat is inderdaad ook wel een aparte camo. Plaatje van gevonden op Internet. weet verder niet wie het gescand heeft
http://www.finescalegallery.com/v/r...nzer+III/StuG+III/Stug_III_G_Picasso.jpg.html
Wel superorigineel als je dan toch naar het slagveld moet met je tank dan wel mooi 🙂 🙂 🙂

Nogmaals mensen bedankt voor de reacties en lovende woorden. More to come.

Robert Blokker

Hallo Robert,

Niels heeft inderdaad de spijker op zijn kop geslagen! Het verschil tussen Broadway Boogie Woogie en Victory Boogie Woogie (in die volgorde):

broadway.jpg

vb_groot.gif

Volgens mij hoef ik verder niks meer te zeggen toch? Wil je toch iets meer weten, kijk dan hier

Groet,

Kanne

Ola Kanne

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je foutje eerst niet eens opgemerkt had. Ik zag Boogie Woogie en nam eigenlijk meteen aan dat het om Victorie Boogie Woogie ging. Dat Broadway miste ik helemaal.

Robert Blokker

Terug
Bovenaan