E10 Ausf. B (update 15 februari)

Erik van Mierlo

Lid van de TWENOT
Afgelopen weekeind heb ik mijn E10 gekregen. Ben er gelijk mee begonnen… Na al het E10 geweld van de laatste tijd kon de verleiding niet weerstaan!

Het idee is om er een soort E10 Ausf. B van te maken. Daarvoor ga ik de E10 aanpassen met een aantal late kenmerken zoals je die ook ziet op andere late versies van bestaande Duitse tanks. Maakt hem net weer wat anders dan de rest van de E10’s

Tot nu toe heb ik een cupola van een StuG III toegevoegd en de remote MG, de ventilatorafdekking en Nahverteidigungswaffe verplaatst. Het rooster op het motordek heb ik gemaakt van gaas van Aber. Dit is net wat fijner dan dat van de roosters van Trumpeter. Binnenkort meer!

Groet,

Erik

E10_20080323_01.jpg

E10_20080323_02.jpg

E10_20080323_03.jpg

E10_20080323_04.jpg

Ron van Wiggen zei:
Maarreh... zou een MG42 niet beter zijn dan een MG34??
Ik zou zelfs zeggen, zou een MP44 niet beter zijn....
Het begin is er Erik! Ben je er al uit welk geschut je gaat plaatsen?
Jan 🙂

Heren, bedantk!

Ron:
Tja, een MG 42 had ik nog niet aan gedacht. Is wel een idee. Ik zal er eens over nadenken.

Jan:
Het wordt gewoon een 75 mm. De houwitzer was toch een wat te exotisch idee 😉. Ik heb een alu loopje met resin mantel voor de Hetzer van Armorscale besteld. Zodra die er is gaat ie erop!

Erik

Hier weer wat nieuwe foto’s van de E10. Ik heb de laatste tijd niet erg veel tijd gehad om te bouwen maar toch…..

Het meeste werk is tot nu toe gaan zitten in de voorkant. Ik heb het voorpantser dikker gemaakt en gelijk ook de verbinding met de onderste pantserplaat aan de voorkant wat verbeterd met de kamverbinding en lasnaden.
E10_20080505_04.jpg

De remote MG komt uit de Hetzerkit van Tamiya. De MG zelf is Dragon. Erg mooi ding moet ik zeggen.
E10_20080505_02.jpg

De bestuurdersperiscoop komt ook uit de Hetzerkit van Tamiya.
E10_20080505_03.jpg

Op deze foto lijkt het of de Bosch koplamp wat schuin staat maar dit ligt aan de groothoekstand van de fotocamera.... echt! Het kanonmantel zit nog los. Deze word nog vervangen door een exemplaar van Armorscale.
E10_20080505_01.jpg

De achterplaat heb ik vervangen door een plaatje Evergreen. Leek me makkelijker dan alle gaten opvullen! De uitlaten heb ik gemaakt van messing buis. De uiteinden zijn uitgeboord voor een kleinere wanddikte. De basis van de uitlaten zijn van een Pantherkit van Tamiya. Dank hiervoor aan Jan Peters!
E10_20080505_05.jpg

Groet,

Erik

Tijd voor een update! De laatste weken ben ik weer bezig geweest met de E10. Hier het resultaat tot zover.

De kanonmantel en de loop van Armorscale zitten er nu op. Voor de schurtzen heb ik uiteindelijk toch gekozen voor zgn. tuimelschurtzen zoals die op late StuG’s gemonteerd werden. Verder heb ik nieuwe idlerwielen gemaakt. De E10 is nu voor ongeveer 97.1% klaar. Deze week hoop ik hem af te krijgen, dan kan hij in de verf!

Groet,

Erik

E10_20080813_01.jpg

E10_20080813_02.jpg

E10_20080813_03.jpg

E10_20080813_04.jpg

Erik, die schurtzen zijn super! Ik dacht erover om ze ook op mijn E-25 toe te passen 😕 Volgende bouwavond moet je me maar eens laten zien hoe je het aangepakt hebt 8)
Jan 🙂

Heren,

De E10 is nu bijna klaar voor de verf! Het heeft weer een stuk langer geduurd dan ik had gehoopt helaas... 😕 Ik hoop deze week een paar uurtjes aan de E10 te kunnen werken om de laatste dingen af te maken. Voordat ie aankomend weekeind in de verf gaat post ik nog wat foto's.

Nu wil ik de E10 op een simpel klein grondplaatje zetten, bij voorkeur rond. Zelf had ik een paar ideeën; een stukje fabrieksterrein met een laad/los perron, een gedeelte van een parkhek met wat bestrating er omheen of, heel simpel, een stukje bos-achtige ondergrond met wat boomstronken. Probleem is alleen, ik kan niet echt een keus maken! Wat denken jullie? Eén van de drie opties van hierboven? Of zijn er nog andere ideeën?

Groet,

Erik

Eric,

Een fabrieksterrein zou ik zeggen.
Laten we er vanuit gaan dat de Duitsers op eigen bodem vochten toen de E-10 gebruikt werd en ze hun belangrijkste plaatsen zwaar verdedigden.
Het is maar een gedacht en voorstel.

Grtz

Kristof

Heren,

Bedankt! Een fabrieksterrein gaat het worden dus. Hoe het er precies uit moet komen te zien weet ik nog niet. In ieder geval iets met een metselwerk muur, een stuk betonverharding en een stukje smalspoor rails in de bestrating. Misschien ook nog een laad/los perron erbij? Een barricade is ook nog een idee maar hoe dit eruit zou kunnen zien weet ik nog niet... Toch nog maar eens in de boeken duiken!

Als jullie nog ideeën hebben hoor ik het graag!

Groet,

Erik

Zo! Ik heb de E10 eindelijk in de verf zitten. Na lang twijfelen tussen 1001 mogelijkheden heb ik toch gekozen voor een hard-edge drie kleuren schema. Met het spuiten van de bruinrode vlekken heb ik een klein beetje zitten knoeien op het frontpantser dus daar moet ik nog even met het groen aan de slag. Ook is op één van de schürtzen wat groen losgekomen met het verwijderen van het afplaktape..... Het volgende dat ik daarna ga doen zijn de markeringen en het schilderen van de details.

Greets,

Erik

E10_20090215_01.jpg

E10_20090215_02.jpg

E10_20090215_03.jpg

Martin en Kristof,

Thanks! Het is de bedoeling om de E10 vrij clean te houden, alsop hij nog maar net door de fabriek afgeleverd is. Wat modderspetters op het chassis maar geen dikke kluiten klei op deze dus.

Groet,

Erik

Terug
Bovenaan