E-25 update 4 okt, klaar voor de spuit

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
  3. 1:72
  4. 1:144
Naast de KV-2 (die op dit moment even stil staat) ben ik met een E-25 van Trumpeter bezig. Ik heb de hele romp kaal gemaakt, en ben 'm nu opnieuw aan het opbouwen. De achterplaat heb ik vervangen door altijdgroen, en een uitlaat in late Hetzer stijl gemaakt van een Panther uitlaat.
E252001.jpg

E252003.jpg

Het torentje heeft een IR set ingebouwd gekregen (uit de Voyager etchset) en een MG42 monding van Adlersnest. De periscopen zijn vervangen door doorzichtige exemplaren en lasnaadjes zijn aan de Pilzen toegevoegd met 'stretched sprue'

E252005.jpg

E252006.jpg

Aan de voorzijde is nog niet veel te zien. Het luik is dicht gemaakt, en richtmiddelen zijn van Voyager. De kanonmantel van Armorscale (voor de JP IVL/70) is iets aangepast. Lasnaden ronde de periscoop zijn weer van 'getrokken gietraam'
E252008.jpg

E252009.jpg

Ten slotte nog een reservewiel (over van de E-10 😉) Hier moet ik nog een plekje voor vinden...
E252015.jpg

Ik ben ondertussen al iets verder, maar heb nog geen nieuwe foto's gemaakt. Binnenkort dus meer 😉
Jan 🙂

Hey Jan ziet er heel bijzonder uit.klein vraagje die loopjes van adlersnest waar kun je die krijgen?
Ben zelf bezig met een Kingtiger en wil de mg-loop vervangen door een van adlersnest.
Alvast bedankt grtz Rinke.

Dit belooft weer wat, die enkele uitlaat is een heel leuk idee. Je zou nog wel even moeten kijken naar de MG-monding: die staat niet helemaal recht maar een paar graden naar boven 🙂

Rinke, die loopjes kun je oa bij JW de Boer kopen.

Scherp gezien Eelke, ik zag het ook pas op de foto's. Er wordt aan gewerkt 😉

Jan 🙂

Re: E-25

Jan Peters zei:
Ten slotte nog een reservewiel (over van de E-10 😉) Hier moet ik nog een plekje voor vinden...
In stugge stijl, op de achterplaat monteren? Ik denk dat het wel iets te groot is om comfortabel te passen, maar het lijkt me wel een logische plek. En wie weet is een IR kijker voor de bestuurder ook een idee.

Verder mooi werk Jan the man!!! Ik vind een E25 met wat eigen ontwerp erin tof om te zien.

Groeten, MartinD

Bedankt voor jullie reacties 😀

@Wim; Wat is snel? Ik ben er al een poosje mee bezig, maar kwam niet lekker op gang. Nu de tracks erom zitten komt het leuke werk 🙂

@Erik, Ik neem 'm zeker mee volgende week! De tracks komen gewoon uit de kit 😉

@Dom, Smaken verschillen... Hij is zeker niet slecht(!!!) maar ik heb er al mooiere gezien. De ondergrond is wel erg mooi gedaan! Persoonlijk zie ik ze liever in een meer apocalyptische setting 😉

Zoals beloofd nog wat foto's:

Aan de voorkant heb ik de Armourscale loop toegevoegd (nu nog tijdelijk met blue tack) De eerste 'spare tracks' hangen al aan het front, er komen er meer bij. Het spanwiel uit de kit vond ik niet mooi, en heb ik met behulp van een mori naafdeksel (van een panther D) veranderd.
E253001-3.jpg

E253009-3.jpg

E253010-3.jpg

E253006-3.jpg

Het dak is rondom van lasnaden voorzien, beschermbeugels voor de periscopen komen uit de Voyager set. De nahverteidigungswaffe is niet voorhanden, de opening is afgedekt met een plaatje met boutjes. De ventilator komt van een Panther G. De antennebasis is vervangen voor een exemplaar van Dragon, die uit de kit is veel te groot. Het luik van het torentje heeft zijn periscoopgat geplugd gekregen, daar was geen ruimte voor door de IR uitrusting.
E253008-3.jpg

E253011-3.jpg

E253013-3.jpg

Op de achterkant zijn ook lasnaden toegevoegd. Het luik op de achterzijde heeft een inwendig schanier gekregen, rechts ervan zit het 'slot'. Hier moet nog het een en ander toegevoegd worden (oa gereedschap ed) Omdat dit een 'befehlswagen' gaat worden heb ik een extra antenne basis toegevoegd. De ventilatieroosters zijn van Voyager.
Het trekwiel heeft eenzelfde naafdop als de loopwielen gekregen.
E253003-3.jpg

E253004-3.jpg

E253012-3.jpg

E253005-3.jpg

Tot zover deze update, er is nog veel te doen, dus binnenkort meer 😉
Opmerkingen zijn altijd welkom!
Jan 😀

Hij gaat inderdaad weer lekker Jan, wat voor apocalyptische heb je eigenlijk in gedachten?

Die roosters, zijn die zeker ook uit de Voyager set voor de E-25?

Groeten,
Marc

Boris, hij gaat mee, net als de stug en primer voor jou 😉

Marc, ja, de roosters zijn van Voyager (de rest van de set is niet echt geweldig overigens 🙄 ) Ik denk eraan om een scene te maken waarin de crew zich overgeeft aan een stel Amerikanen oid

Ik ben ondertussen bezig geweest met de schurtzen.... ik ben benieuwd naar jullie reacties
E254004.jpg

E254005.jpg

E254006.jpg

E254007.jpg

Jan 🙂

Ziet er leuk uit Jan.
Die Schurzen laten zich prima lenen om wat extra te geven aan je model.
Zeker als het voertuig op een helling staat waardoor de schurzen 'scheef' gaan hangen door de zwaartekracht.

Dirk

Mooi scratch werk Jan, dit is gewoon een genot om naar te kijken.

Maar mag ik ook een vraag stellen, het ruwere oppervlak van de E25 heb je dit bewust gedaan? En zo ja bewust waar heb je dit dan mee gedaan. En onbewust, hoe ga je dit oplossen.

Misschien een echte beginners vraag, maar ik ben nu eenmaal een beginner.

Mvg Manuel

Leuk bakkie Jan, ik probeer op de komende plak-avond te verschijnen en ben benieuwd hoe dit ding er in het echt uitziet.

Een ding valt mij wel op, het richtmiddel zit in een schuin dak. Als deze meedraait met het geschut komt er een keer een probleem met de passing ......... 😕

Groeten,
Peter.

Dirk, bedankt. Ik heb nog geen idee hoe de ondergrond eruit komt te zien, maar dat is wel iets om te onthouden 😉

Manuel, ja dat is expres zo gedaan. De structuur krijg je door het plastic in te smeren met lijm (of in mijn geval MEK) en er net zo lang met het kwastje overheen te gaan tot het plastic gesmolten is en aan het kwastje blijft hangen. Daarna laat je het drogen, en schuur je het op met fijn schuurpapier. Het ziet er overigens op de foto veel grover uit dan in het echt. 😉

Peter, ik heb geen idee hoe dat werkt. Op de tekeningen die ik van de E-25 heb gezien zit het richtmiddel altijd op die plek, vandaar dat ik dat aangehouden heb. Ach het is fictie, en als het ding echt bestaan had hadden ze er vast wel wat op gevonden 🙂

Jan 🙂 die binnenkort de tracks weer gaat slopen 8)

Kristof, bij deze..... 8)
Ik heb via Danny Raadtgever een setje WW2 tracks kunnen bemachtigen. Ze passen niet helemaal op de sprockets, dus zijn de sprockets passend gemaakt.
E255004.jpg

E255006.jpg

Wat een verschil met de kit tracks!!! 😱
E255005.jpg

En om de wielen 😀
E255007.jpg

E255009.jpg

Nog een fotootje van de gereedschappen... de brandblusser is van Mori, met Voyager PE
E255010.jpg

Jan 😀

Eindelijk weer eens een update..... na veel gedoe ben ik eindelijk zover met de bouw van mijn E-25, en kan binnenkort de spuit erover.
Er is uiteindelijk redelijk wat AM op gekomen, etch is van Voyager, Aber en Eduard (het beste van ieder) krik, krikblok dekplaten van de sprockets en idlers en de lamp voorop zijn van Mori, loop van armorscale, tracks van WW2, en wat spul uit mijn sparesbox. Er komen nog 2 antennes op, van armorscale, waarvan een sterantenne.
De foto's spreken verder voor zich:
E25bkl001.jpg

E25bkl002.jpg

E25bkl005.jpg

E25bkl006.jpg

E25bkl008.jpg

E25bkl010.jpg

E25bkl011.jpg

E25bkl013.jpg

E25bkl014.jpg

Alle commentaar is welkom.
Jan 😀

Ha Jan!

Hij zet er erg strak uit! Toch zou ik dat wiel aan de zijkant verwijderen. Door het behoorlijke gewicht denk ik dat die stang zo zou door buigen/ knappen. Verder zeer mooi gedaan! 😀

mzzls

Zeer mooi bouwwerk Jan!!
Erg fijn.
Ben benieuwd wat voor een "exotische" camo dun deze gaat krijgen.

Wordt het trouwens hier op Twenot niet eens tijd voor een Sci Fi album? 😀

K massel,
Marcel.

Boris, ik denk dat het wiel niet zwaarder is dan de pantserplaat die er normaal aan zou hangen, maar het was een probeerseltje. Of hij eraan komt te hangen moet ik nog bekijken, verder heb ik nergens plek, of ik moet hem er achter/ onder hangen 😉

Marcel, dit is toch geen sci-fi? Paper panzers hebben echt bestaan hoor.... op papier dan 😉
VWB de camo.... ik denk (nu) groen als basis, met hardedge zand geel en wat rood bruine strepen oid. Ik ben er nog niet uit 😕
Jan 🙂

boris bakker zei:
Ha Jan!

Hij zet er erg strak uit! Toch zou ik dat wiel aan de zijkant verwijderen. Door het behoorlijke gewicht denk ik dat die stang zo zou door buigen/ knappen. Verder zeer mooi gedaan! 😀

mzzls
Nou ik denk niet dat de stang doorbuigt omdat:
A; er maar een kort stuk is waardoor je geen buiging krijgt, als er al iets gebeurt knapt de las.
B; de stang is ik dacht iets van 0.5 mm -1 mm. In het echt is dit 17.5 tot 35 mm. Je moet er heel wat aanhangen om het aan het buigen/breken te krijgen.

Trouwens zoveel zwaarder dan de platen zal het wiel in het echt niet zijn. niet zijn. Ik dacht dat er holle ruimtes in de wielen zat.

Cheerio, Arno, die geen verstand van Panthers heeft, wel van staal 😀

Denk het niet Jan, jij bent nog lang niet klaar 😕

Als eerste mis je nog een aantal lasnaden bijvoorbeeld op alle ogen op de zijkanten. Ik zie dat ze nog niet allemaal gevult zijn. Hier had ik je op de vorige bouwavond ook al op gewezen 😕
Ook zit er nog een kier rondom het armorscale pantser. Dit sluit niet goed aan en is in zijn geheel schreef gemonteerd, oh nee, poging tot 😕
Het zijpantser boven de houder van het spanwiel is niet netjes afgewerkt. Je hebt er alleen maar wat mr surfacer op gekliederd.
De loopschoonmaakstaven zien er nou niet je van het uit. Ik zou deze vervangen. Zet er tenminste een mooier riempje op.
De antennehouder op de zijkant is niet strak gevijlten niet voorzien van lasnaden 😕
De hijshaken op het koepeltjes zijn niet strak afgewerkt. Ook mis ik lasnaden op je home made behuizing voor je nachtkijker.
Ik zou nog eens een schuurpapiertje aan de onderkant van het koepeltje halen, deze ziet er uit alsof het zo uit het gietraam komt, jammer hoor 😕
De lasnaden om de kijker voor de bestuurder is niet echt netjes aangebracht...
Er zitten t-55 tracks op, beetje doorgeslagen meneer Peters...
De transportsteun voor de schietbuis zit scheef.
Het koperdraad naar de Bosch lamp is niet soepel geplooit en de stripje dat hem op z'n plaats moet houden is ook niet erg duits afgewerkt. Need I say more 😕
Er zitten nog gietraamrestjes aan de tie-downs.
Het houten blok zit nog los, ik mag toch hopen dat je deze nog wat mooier monteerd.
Er zitten deukjes in je motorluik, als je deze nou nog zelf had gescratch oke, maar volgens mij is het een afdekdopje voor schroeven. Laat me raden, ikea. 🙂 grapjas....
Er zit nog een gietnaad op de bovenzijde van de bijl.

tot morgen vriend 😀

Ziet er goed uit hoor, Jan. Bas heeft hier en daar wel een rake opmerking 😉.
Bas: het komt allemaal wel goed als ie aan de modder begint 🙂

Waar de techniek stopt begint de modder 😈 🙂
Er zijn inderdaad wat puntjes die beter afgewerkt moeten worden, komt goed. De travel lock en de loop zitten nog los, vandaar dat ze niet aansluiten. De behuizing voor de IR is geschroefd, vandaar geen lasnaden. Ik zie je donderdag Bas, ik weet al waar ik ga zitten.... op die halfbakken, simpel gescratchte Vomag van je 😈 😛
Jan 😉

Terug
Bovenaan