duotje PzH 2000 Meng en Leopard 2 Border models

Erik Zeeman

Lid van de TWENOT
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
van alles
beide modellen recht uit de doos gebouwd de Leopard 2 had ik al een half jaar klaar op de plank staan maar was eigenlijk niet tevreden over het kleurschema
de bouw verliep verder ook zonder echte problemen er waren voldoende keuzes voor het maken van een bepaald type dat was wel even opletten en niet altijd goed te zien in de bouw beschrijving
De PzH 2000 van Meng ben ik begin Februari mee begonnen en was wat mij betreft ook weer prima te bouwen recht uit de doos er is genoeg detail aanwezig een paar PE deeltjes en een metalen loop ik heb gekozen voor het Afghanistan kleur schema en meteen dat schema ook op de Leopard aangebracht dat ziet er meteen een stuk beter uit
hier het resultaatLeopard 2 1.jpg
Leopard 2 2.jpg
Leopard 2 3.jpg
Leopard 2 5.jpgPanzer houwitzer 2000 1.jpg
Panzer houwitzer 2000 2.jpg
Panzer houwitzer 2000 3.jpg
Panzer houwitzer 2000 4.jpg
Panzer houwitzer 2000 5.jpg
tot een volgende keer weer 👍 😎😀

Ze zien er allebei heel goed uit Erik 👍 geen overdreven verwering maar zeker geloofwaardig, mooi gedaan !

Wat een monsters, Erik! Mooi hoor!
Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Weer de vitrine wat voller 😉.
Voor het volledige plaatje had ik ze ook wel graag samen gevangen gezien in een shot om eens te hoe hoe groot die Pzh werkelijk is.

mooi mooi mooi!
Prachtige kleuren, die geven altijd de doorslag.
Wat een lerp van een ding is die PzH2000 toch.
Toch maar eens op de to-do-list zetten.

Wat een monsters, Erik! Mooi hoor!
Zeg maar nee, dan krijg je er twee. Weer de vitrine wat voller 😉.
Voor het volledige plaatje had ik ze ook wel graag samen gevangen gezien in een shot om eens te hoe hoe groot die Pzh werkelijk is.
Ga ik vanavond regelen tini

Mooi hoor Erik, het Afghanistan schema kende ik nog niet. Nice😉

Prachtig!!!
Ff noob vraag: waarvoor dienen die zwarte panelen bovenop? Minder warmtedetectie?

Hedgehog armor (Igelpanzerung) is a special roof armor used by the Panzerhaubitze 2000 and the Schützenpanzer Puma, intended to defeat shaped charge cluster bombs which target the roof armor of tanks.
Anti-tank cluster bombs deploy hundreds of shaped charge bomblets over armored vehicle formations and convoys.
These bomblets are very small in size but could penetrate over 100mm of armor, more than enough to pierce through the 30-50mm roof armor of tanks.
The M77 bomblet you see here for example is only 38mm in diameter but could penetrate up to 200mm of steel armor.
The hedgehog armor defeats these anti-tank cluster bombs using an array of rubber rods which are intended to catch the conical hollow cavity of the shaped charge bomblets.
The rods work by disrupting the bomb's formation of a shaped charge jet and cause it to fail to penetrate through the vehicle's main roof armor.
When the rubber rods rest right at the center of the cone liner, they effectively reduce the stand-off distance between the shaped charge and the armor, completely preventing the shaped charge from forming a jet of metal.
The test results seen on the first image clearly shows this with the (a) and (b) examples resulting with no jets forming at all.
~Licayan09
132038511_196429118818729_3545207412780364731_n.jpg

Even ter vergelijking
20230703_183135.jpg20230703_183142.jpg20230703_183158.jpg
Het verschil in grootte valt op zich wel mee het basis onderstel is volgens mij gelijk aan de Leonard 2 het enige echte verschil is de hoogte en een verhoogd romp gedeelte
Maar imposant is hij zeker
😎👌👍

Pracht, Erik. Dank je wel! Imposant setje. Trouwens ook imposant verfrijtje erachter 😉

Lezen heerscht....
Sorry, dat is wel heel oud. 😎
Maar eerder is dat uitgebreid behandeld in dit draadje.

Terug
Bovenaan