Duitse Fallschirmjäger 1/35

Ik heb 2 weken geleden een setje Duitse parachutisten gekocht en ben zo nu en dan ermee bezig. Bij deze wat foto's van zoals ze nu zijn;

Deze heeft als enige de kleine donkergroene streepjes al onderaan de gevechtsjas:

372410066.jpg

372410079.jpg

En wat ik wel minder vond aan deze was dat er wel tasjes voor munitie bij zaten, maar dat hetgeen waarmee deze om z'n nek hangen er niet op zat, dus dat heb ik zelf maar gemaakt:

372410090.jpg

De broeken staan nu in de basiskleur, die op 1 of andere manier toch een beetje glimt, maar ik wil eerst de jassen af hebben van alle 4 voordat ik daarmee verder ga.

Ik ben ook nog bezig met een klein ondergrondje waar ze op komen te staan. Dat moet een mortierput worden waar de 4 para's in staan te roken.
Hierbij heb ik het eerste probleem al, dat gips uitzet als het hard wordt 😛
Nu is mijn mooi in verstek gezagen lijstje ontzet 😕

Maar... daar komt vast een oplossing voor 😛

Vanavond weer wat gedaan; streepjes, streepjes, streepjes 😕

372428854.jpg

Ook nog geprobeerd om het Luftwaffe logo op de helmpjes te schilderen, maar het is best een lastig logotje, iemand hier die decals heeft daarvan?

372428867.jpg

En dit is het ondergrondje waar ze op komen te staan, in de foetusfase:

372428874.jpg

Dit zijn geen helmen met canvas doekjes, die hadden dan hetzelfde camo patroon als de jasjes zegmaar.
Dit zijn de gewone (normaal donkergrijs gekleurde) parahelmen die door de para's zelf in camo kleuren werden gespoten/gekwast.

Hier heb je een voorbeeld:

Fj%20stahlhelm%20-11-1-%20groot.jpg

Ik denk dat het maar net lag aan hoe "trots" de para was of hij over de adelaar heen schilderde of niet 😛

He Niels,

Mooi werk zo! Ik wil je een suggestie geven voor de foto´s om daar een egale achtergrond achter te doen. Dat doet je werk meer recht denk ik.

Is een bezoekje aan de bouwavond in Zutphen een optie? Volgens mij is dat goed te bereizen vanaf Barneveld?

Groet, MartinD

@ Marten: Ik had nog een heel klein kwastje liggen van vroeger, die niet meer al te mooi was, dus daar heb ik een nog kleiner kwastje van gemaakt met een schaartje. Het is wel vervelend soms omdat de verf niet goed in de kwast blijft zitten, maar ik kan niks anders bedenken om zulke kleine streepjes te maken.

@ Martin: Ik zal eens proberen om er een A4tje ofzo achter te zetten, deze foto's zijn ook "even" gemaakt om hier wat neer te kunnen zetten.

Een bouwavond lijkt me wel leuk, maar ik moet even kijken of ik dan niet al wat heb.

Niels Donkers zei:
@ Marten: Ik had nog een heel klein kwastje liggen van vroeger, die niet meer al te mooi was, dus daar heb ik een nog kleiner kwastje van gemaakt met een schaartje. Het is wel vervelend soms omdat de verf niet goed in de kwast blijft zitten, maar ik kan niks anders bedenken om zulke kleine streepjes te maken.

Ik wou even kijken op welke manieren dit allemaal kan. 😀 Ik ben er nog maar twee tegen gekomen, zoals jij het doet en met een donkergroene fineliner. (staat in een boek van Osprey)

Groeten Marten

als je een kwastje uitdunt wil dat niet zeggen dat je er ook dunner mee kan verven nee.
Met een relatief dikkere kwast waarvan de haartjes nog mooi puntig toelopen kan je best dunne streepjes trekken.
De controle over de lijntjes zit ook in de dikte van de verf.
Zat zelf even te denken, op deze schaal zijn de strepen iets te stevig.
Is het een plan ze voorzichtig aan te brengen met een scherp mesje of een naald en ze achteraf plaatselijk te washen?

René

Zeer scherp geslepen kleurpotloodje werkt prima.
Wel steeds op tijd de punt bijscherpen.

Rene Duret zei:
als je een kwastje uitdunt wil dat niet zeggen dat je er ook dunner mee kan verven nee.
Met een relatief dikkere kwast waarvan de haartjes nog mooi puntig toelopen kan je best dunne streepjes trekken.
De controle over de lijntjes zit ook in de dikte van de verf.
Zat zelf even te denken, op deze schaal zijn de strepen iets te stevig.
Is het een plan ze voorzichtig aan te brengen met een scherp mesje of een naald en ze achteraf plaatselijk te washen?

René

Dat klopt inderdaad over die kwast, maar de kleinste die ik kon krijgen was een 00/10 (?) dus heb zelf maar wat geprutst.

Dat de strepen iets te stevig zijn is inderdaad wel zo, misschien dat ik dat op een andere manier nog beter kan krijgen (potloodje klinkt goed).

Let wel dat dit de eerste set is weer voor mij sinds 2004, dus moet er nog echt wel weer even inkomen. 😛
Een beetje trial & error vind ik nu nog niet zo erg.

Als jullie een wash aanbrengen bij camo, waarmee doen jullie dat?

heej Niels,

ik doe het met olieverf, is fijn pigment. Basis White spirit.
en dan tuubje vandijckbrown of iets lichter naar je eigen smaak.
Lak je camopatroon voor de zekerheid mat af, zou zonde zijn van je streepjes.
Alhoewel ik vind dat de mooie, scherpe patronen en hun goed overwogen kleuren een bietje weggestreept worden nu.

groetjes,

René

Rene Duret zei:
Alhoewel ik vind dat de mooie, scherpe patronen en hun goed overwogen kleuren een bietje weggestreept worden nu.

Hallo Rene,

Toch maar eens zien of ik ze wat kleiner kan maken.

Met een potloodje, zoals Rob zegt, wat moet ik me daarbij voorstellen, gewoon een kleurpotloodje uit de kleurdoos van m'n zusje of echt een modelbouw potloodje?

Olieverf, hmm daar moet ik ook eens naar kijken, heb ik nog geen ervaring mee. Het schijnt voor gezichten ook makkelijker te zijn.
Zal vast dunnere verf zijn als die dikke Humbrol-brei die ik nu gebruik 😕

Gr. Niels

Hoej Niels,
ik denk dat Rob een wat harder kleurpotloodje bedoelt, denk dat je zusje die niet heeft.

De modderverfklei moet je gewoon goed roeren en verdunnen.

je gaat harstikke goed!

René

ja rob, wat voor potlood bedoel je? want dat wil ik ook graag weten, ik heb ook nog wat splitter uniformen liggen die nu zonder hun splitters door het leven gaan omdat het niet realiseerbaar leek!

Timo

Gisteren nog wat gedaan, het ondergrondje een beetje van structuur voorzien en wat geverfd.
Moet nog zorgen dat de mannetjes precies in het gips staan, anders ziet het er niet uit 😛

Maar dit is een beetje de bedoeling denk ik;

372704699.jpg

En met de mannetjes:

372704683.jpg

372704645.jpg

Het wordt natuurlijk nog afgewerkt met gras, vegetatie etc. etc. 😉
Ik vind het overigens wel erg jammer dat er bij zo'n doosje maar 1 riem zit voor de k98, ik heb nu 3 van de 4 mannetjes met k98 munitietassen en maar 1 k98 omdat ik maar 1 riem heb 😕

De helm decals krijg ik als het goed is overmorgen binnen, dus dan kan ik dat ook goed maken. 8)

het is inderdaad jammer van die riemen, zou je niet een PE setje van Aber ofzo iets kunnen krijgen??? Ik vind het er trouwens al heel mooi uit zien!!!

Groeten Marten

Niels Donkers zei:
@ Martin: Ik zal eens proberen om er een A4tje ofzo achter te zetten, deze foto's zijn ook "even" gemaakt om hier wat neer te kunnen zetten.
Niels,

Ga richting de Bruna of iets dergelijks, en koop daar een stuk fotokarton. Dat is groot genoeg voor de meeste modellen, ook van voertuigen.

Enne, bouwavonden kun je plannen 😉 ... hihi. Hij is maandelijks in Zutphen, en meer mensen zijn altijd welkom!

Groet, MD

Marten Nop zei:
het is inderdaad jammer van die riemen, zou je niet een PE setje van Aber ofzo iets kunnen krijgen??? Ik vind het er trouwens al heel mooi uit zien!!!

Groeten Marten

Dank je wel! 🙂
Ik zal vast ergens een PE setje kunnen krijgen, maar dat komt later wel, zo'n k98-je plak je zo op een dio erbij. 😀

@ Martin: Ja ik zag inderdaad dat ze elke maand zijn 🙂 Zal eens zien, volgende week weer naar school (1 dag/week, naast werk) dus hoop dat ik nog tijd over heb. 😱

Net de gezichtjes afgemaakt.

372719306.jpg

372719308.jpg

Moet wel zeggen dat ze er zo op de foto echt überlelijk (vooral die rechts onder) uit zien 🙂 🙂
Maar ik vind gezichten nog erg moeilijk en vaak wordt de verf te dik etc.
Maar ik hoop mezelf hier toch nog wel wat op te ontwikkelen 😛

Dat hoop ik ook Niels, de oogleden kan je nog wat aanstrijken zodat het geen mangapoppen lijken.
Oogjes kunnen iets smaller.
Positionering pupillen is weer helemaal ok 🙂

groetjes,

René

Laast nog maar wat aan de mortier gedaan:

374580458.jpg

374580468.jpg

En een para uit een ander setje begonnen.
Hier heb ik alleen het jasje en de riempjes 100% af, de rest moet nog af gemaakt worden.

374580481.jpg

374580511.jpg

374580523.jpg

Wel jammer dat nu mijn school weer begonnen is, er meteen super weinig tijd voor dit soort dingen over blijft 🙁

het mannetje zijn goed geverfd 😀 ,

het is aleen jammer dat er nog een naad op de arm zit. en ik zie volgens mij ook wa vuil onder de verf zitten.

Groeten Marten, die er zelf ook nog niks van kan.

Ha Niels,

is toch goed dat je je tijd efficiënt moet indelen, ik wed dat je op school ook wel aan modelbouw denkt.
Mortier is mooi gedaan, kleur helm vind ik puik.
Oogjes zijn me te 😱
Blijf checken waar de oogleden beginnen en ophouden in het figuur zelf.
Misschien zie je dat beter als je nadien even een iets donkerdere wash richting oog laat lopen.
Ik wed dat je ze voor de helft gaan indammen.

veel succes met je mooie mannetjes,

René

Hallo Niels,

De uniformen van de poppetjes zien er goed uit, maar de gezichtjes zijn wat minder. Wat Rene al zei je moet de ogen niet te groot maken. Neem het liefste een 00 of een 000 penseel en neem zo min mogelijk verf aan je penseel. Als je niet gelijk resultaat ziet, is dat niet erg, hoe meer je het herhaalt hoe beter, en alles beter dan ineens een hele kwak verf op je gezicht.

Ik hoop dat je er wat mee kan, en veel succes verder,

Maarten

schilder een kopke eens gewoon in huidskleur, dundun.
Gaat het best als je een goede dunne grondlaag hebt.

moet je eens een niks verven in de ogen maar alleen een donkere wash ( burnt Sienna) op een goed gedroogd gezichtje toepassen.
Gewoon als voorbeeld.

Dan kan je beoordelen, zeker in de oogpartij, hoe de oogjes in proportie zijn tot de rest van het gezicht.
Maar ook in dit geval is het belangrijk het kopje dun in de lak te hebben gezet.

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb dit setje mannetjes, waar deze bij hoort ook eigenlijk gekocht om te oefenen. Vandaar die naad enzo, ik heb echt 0,0 aandacht besteed aan bouwen, het was puur oefenen van effen kleuren (even met schaduw en highlights wat proberen, waar je niet super veel van ziet) en de gezichtjes.

Ik vind de ogen van deze ook nog wat te 😱 maar ik had geen zin om opnieuw te gaan beginnen. Ik vind het heel erg moeilijk om dun te schilderen met die Humbrol zooi. Als je het te dun maakt dan loopt het helemaal uit en als je het niet verdunt dan is het van die dikke drab.

Misschien toch maar weer over gaan op Tamiya, lekker makkelijk verdunnen met water en erg fijne verf. Alleen de prijs... 😢

Ik gebruik zelf ook humbrol, en het is maar net hoe je het gebruikt eigenlijk. Als je verdunt kun je ook proberen niet te veel te verdunnen. En als het toch te veel verdunt is kun je er gewoon wat meer verf bij doen, tot je de juiste combinatie hebt.

Nee, Vallejo is ook acrylverf. En duur, tsja ... Ik geef liever een paar centen meer uit, dan dat ik goedkoop spul koop en er minder lol aan beleef.
Zie www.vallejo.nl voor verkrijgbare sets, en losse flesjes. Je moet overigens de Model Color of Game Color heb. Vallejo Air is (zoals de naam al zegt) voor de airbrush bedoeld.

Groet, MartinD

Nou ben ik ook ff nieuwsgierig hoor. Gooi je die "air" zo in de brush zonder te verdunnen? hoeveel ml zit er in zo'n potje?
Ik gebruik nou veel Revell en Humbrol en die verdun ik gewoon ( potje gaat dan ook best lang mee ). en resultaat mankeert in mijn ogen niks aan. Ook gebruik ik modelmaster, zelfs deze verdun ik maar niet zo sterk als de revell en humbrol. Dit omdat ik hem uit de pot net ff wat te dik vind om te brushen.

Okee, ik heb even die site bekeken en het ziet er inderdaad wel goed uit.
Merk je bij het schilderen ook dat Vallejo minder snel uitdroogt zegmaar?

Ik loop hier met Humbrol vaak tegen aan, dat als je bezig bent, zegmaar wat verf op een schoteltje hebt gedaan om te gaan gebruiken, dat deze snel indikt en je dus moet blijven verdunnen...

+ een verf die met een kleine hoeveelheid goed dekt zou me ook meer naar minder dikke verflagen kunnen helpen 😀 😛
Het schilderen van details lukt me nog allemaal wel, maar die diktes... je gebruikt zo veel verschillende kleurtjes in een gezichtje en elk laagje is toch een laage extra 🙁

http://www.vallejo.nl/assets/s2dmain.html?http://www.vallejo.nl/ (dit dus op de vraag van Heico)

De site geeft je al veel antwoorden en je kunt het zo zonder verdunning gebruiken. Hoewel je, en dat is na ieder zijn eigen gevoel, verdunnen met water. Krijg je heel transparante laagjes. Inhoud 17ml.

http://www.vallejo.nl/assets/s2dmain.html?http://www.vallejo.nl/ Gebruik van Vallejo Model color

JW

Heico van der Heide zei:
Ik ben in eerste instantie niet van plan om van verf te veranderen maar mocht ik eens een goedkoop potje uit kunnen proberen ga ik dat zeker doen.

Jammer dat je tijdens Donkerbroek niet verder bent gekomen dan het afrekenen 😉 We waren met 2 man aan het airbrushen met deze verf. Het je wat resultaten kunnen bekijken en desnoods zelf de spuit kunnen overnemen.

JW

wellicht een volgende keer. Ik zag toen inderdaad veel van die plastic potjes en ik kan me nog herinneren dat ik me nog heb afgevraagd wat mensen daarin zagen.
Maar ik vind verdunnen trouwens ook leuk om te doen dus ik zou eerder gewone verf kopen dan direcht in de brush verf.

Terug
Bovenaan