Dragon M4A1 (76)w [END 25-09]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Goedeavond.

Bij deze een snel "tussen door" projectje van mij.

De dragon M4A1 (76) w "Operatie Cobra"

De bouw is zo goed als OOTB echter moesten er wat dingen verbeterd worden. Verder heb ik zelf wat kleine dingen gescratched (zoals het achter rek) en een paar restjes PE aangebracht. (anders blijf ik er ook maar mee zitten)
Tevens doe ik er DS tracks bij, wat me zo weer een boel tijd scheelt tov de oude tracks.

Verder is de bouw vrij makkelijk en de pas vorm prima.

IMG_4338.jpg

IMG_43191.jpg

De basis laag is gespoten met Tamiya OD + Dark yellow. Het zwart is Tamiya NATO Black.

IMG_4349.jpg

IMG_4350.jpg

IMG_4353.jpg

Groet Martin

Martin

Oeeeh ga vooral door met dit verslag!
Dt ziet er al veelbelovend uit!!

ha martin,
ziet er zeker weer goed uit,wel een kleine opmerking,het gebruik van duckbills op een sherman ten tijde van cobra is op zn minst uniek.Nu bouw jij vaak van foto's,dus klopt het misschien voor deze tank,maar duckbills komen wat later in de oorlog in zwang .Ik heb nog even een berg foto's gechecked maar het is zo'n beetje september/oktober voordat je ze veel ziet,juli'44 is veel te vroeg,
groeten,bert

ha niels,
duckbills heten eigenlijk extended end-connectors,deze vervingen de schakels van de track en zijn schakels met een aangegoten stuk zodat de track breder werd en de gronddruk van de tank werd verlaagd,dit bleek nodig toen het weer in het najaar nogal beroerd werd en er wel erg veel tanks wegzakten.Chrysler had een set ontwikkeld van spacers die tussen de bogies geplaatst kon worden zodat er ook extended end-connectors aan de binnenzijde konden worden geplaatst,dit alles was een oplossing voor de reeds bestaande tanks met vvss,zoalang de hvss nog niet productiegereed was.Er is een grote variatie in duckbills,omdat deze door verschillende gieterijen gemaakt werden.Tegenwoordig wordt de naam duckbill ook gebruikt voor de grote contra-gewichten op de M10 tankdestroyer-toren maar die is eigenlijk van de laatste jaren,duckbill voor extended end-connectors was de benaming van tankcrews uit wo2 voor deze dingen.Het blanke deel op de loop is een klein beetje te lang maar het is maar een fractie,het is ongeveer gelijk aan de uitstulping van de kanonmantel,ietsje korter,je ziet het in wo2 niet bij alle tanks ,maar het komt zeker voor,na-oorlogs en met name korea is het veel gebruikelijker,op 75mm's en 105mm's zie je het niet,maar deze lopen zijn tapsers en lopen meer vrij van de mantel,
groeten,bert

Bedankt voor jullie reacties

@ Bert. Ik dat ik de duckbills van de tracks ga afsnijden om zo de goede te krijgen. Aangezien ik toch een soort van operatie cobra M4A1 wil maken. Maar je reactie gaf de door slag

Tevens is het blanke gedeelte op de loop iets te lang ja, maar het ziet er wel "kick ass"uit 😉

Groet Martin

bert lindeboom zei:
ha niels,
duckbills heten eigenlijk extended end-connectors,deze vervingen de schakels van de track en zijn schakels met een aangegoten stuk zodat de track breder werd en de gronddruk van de tank werd verlaagd,dit bleek nodig toen het weer in het najaar nogal beroerd werd en er wel erg veel tanks wegzakten.Chrysler had een set ontwikkeld van spacers die tussen de bogies geplaatst kon worden zodat er ook extended end-connectors aan de binnenzijde konden worden geplaatst,dit alles was een oplossing voor de reeds bestaande tanks met vvss,zoalang de hvss nog niet productiegereed was.Er is een grote variatie in duckbills,omdat deze door verschillende gieterijen gemaakt werden.Tegenwoordig wordt de naam duckbill ook gebruikt voor de grote contra-gewichten op de M10 tankdestroyer-toren maar die is eigenlijk van de laatste jaren,duckbill voor extended end-connectors was de benaming van tankcrews uit wo2 voor deze dingen.Het blanke deel op de loop is een klein beetje te lang maar het is maar een fractie,het is ongeveer gelijk aan de uitstulping van de kanonmantel,ietsje korter,je ziet het in wo2 niet bij alle tanks ,maar het komt zeker voor,na-oorlogs en met name korea is het veel gebruikelijker,op 75mm's en 105mm's zie je het niet,maar deze lopen zijn tapsers en lopen meer vrij van de mantel,
groeten,bert

Okee duidelijk! Bedankt voor de goede uitleg 😀 8)

Martin, kan je niet beter je tracks bewaren voor een vlgend project of ze eventueel omruilen?
Ik geef je op een briefje dat je dat niet gaat lukken om ze er "mooi" af te snijden.

Dan kan je ze beter omruilen voor een passende set tracks van het juiste type.

Rob, ik heb het net regelt met Bert om deze te ruilen voor tamiya tracks. (deze zijn misschien iets minder, maar wel de gene die ik zoek)

Daarbij heb ik nog 3 van deze sets liggen voor andere projecten 😉

Maar bedankt voor het meedenken.

Groet Martin

Ondertussen heb ik van Bert de juiste tracks gekregen en ben ik begonnen met de bepakking
Een lucht ID-vlag gemaakt van Loodfolie en geschilderde met vallejo verf.

Groet Martin

Hoi Martin,
Super model! Heb er eigenlijk weinig op aan te merken. Gezien de kleurvariatie is de vlag een mooie toevoeging. Eerlijk gezegd vind ik hem zo op deze foto's nog niet echt geslaagd. Komt niet over als een doek zeg maar....

Grtz Jeroen

Ha martin ,

Ziet er echt goed uit. Je camo zit er goed op. Ik zie dat je voor de strips voor de kappen ook evergreen gebruikt hebt? Zaten er ook PE strips bij? Ben nu bezig met de firefly van tasca en daar zaten ook PE strips bij die ik er met geen mogelijkheid mooi op kreeg 😉

Nogmaals mijn complimenten hoor 😀

GR Johannis

Hoi Martin en anderen,

Zaterdag heb ik dit model live gezien en ook het doek en het ziet er niet verkeerd uit. Door de foto vervalt de nuance deels die in de praktijk wel te zien is. Ik vind het een geslaagde toevoeging. Iets viezer zou kunnen, maar ik denk men toendertijd veel moeite deed de kleur goed zichtbaar te houden.

Gr Johanna

Bedankt voor reacties

@ Jeroen, de vlag is ondertussen weer aangepast en hij is nu in ieder geval naar mijn wens.

@ Johannis, er zaten geen PE strips bij dus het werd gewoon evergreen. Ik heb op dit project zeer weinig PE gebruikt. Alleen een beetje wat ik nog had liggen als restant van vorige projecten

@ Johanna, Het was leuk om je even gesproken te hebben. Ik weet niet of ik de vlag nog viezer ga maken maar misschien een beetje stof er op. Ik zie wel

Nu nog even snel een laagste update voordat ik 2 weken naar Kreta ga.

Ik heb alle details geschilderd en een figuurtje van dragon in de koepel gezet. Tevens heb ik nog 2 filter lagen aan gebracht als zijnde stof wash.
De tracks van Tamiya zijn iets in gekort, geschilderd en aan de bogies gelijmt voor een mooie "doorzakking".

IMG_4374.jpg

IMG_4375.jpg

IMG_4376.jpg

IMG_4378.jpg

IMG_4379.jpg

IMG_4382.jpg

Groet Martin

Hij is mooi geworden Martin. De bovenkant is lekker stoffig nu, maar de tracks en de onderkant van de romp mogen wel wat stoffiger naar mijn smaak (maar dat is dus mijn smaak). Wat heb je gebruikt voor de identification panel?

Hoi Chris, de lijm klodder is weggewerkt.

Gister de laatste hand gelegd aan de modder/stof dmv MIG pigmenten

Dus bijdeze de eindfoto's

IMG_4832.jpg

IMG_4822.jpg

IMG_4825.jpg

IMG_4827.jpg

IMG_4826.jpg

IMG_4829.jpg

IMG_4830.jpg

IMG_4820.jpg

Groet Martin

Terug