Allereerst wil ik toch nog even kwijt dat ik me nog steeds verbaas dat er op dit forum met zoveel leden er zo weinig mensen zijn die de moeite nemen om b.v hun werk te tonen dan wel te reageren.Het is bijna constant hetzelfde kleine clubje die men hier op dit,zeg maar gerust ingeslapen forum voorbij ziet komen.
Hoe zit het nu met "een forum waar modelbouwers en tankliefhebbers elkaar online ontmoeten,elkaar helpen en informatie uitwisselen."
Er zijn b.v zoveel bouwavonden,waarom laat men hier nooit eens wat van zien wat men zoal bouwt of wordt er vooral gegeten en gedronken en zit men merendeels een beetje te ouwehoeren???
Wat dat betreft weer genoeg gejammert,tijd om over te gaan om toch maar eens de beslommeringen van de laatste tijd te tonen
een tijd waarin ik me af en toe afvroeg of het ooit nog wel goed zou komen met mijn diorama.
Het is nogal een lang verhaal geworden,maar ja de avonden duren langer en er is toch weinig op de tv.
Het begon met het inhakken van de Douche Boat,bij het gewoon plaatsen op de plank zou de benodigde hoeveelheid water zodanig zijn dat het wel erg hoog zou komen t.o.v. de oever.Ik besloot daarom de Douche Boat een halve centimeter in te hakken en na twee uur hakken en beitelen kon ik deze uiteindelijk plaatsen en de randjes opvullen met Milliput.
Nu beging ik mijn allergrootste fout
(helaas geen foto's) door het inhakken van de Douche Boat kreeg ik ergens de illusie/waanidee (ik begrijp het achteraf nog steeds niet,blijkbaar een gevalletje van totale verstandsverbijstering
dat ik genoeg zou hebben aan 1 liter Mr Boat.
Besteld,ontvangen,aangemaakt,gieten en natuurlijk veel te weinig,moest zeker nog anderhalve liter bij.
Niet getreurd,nou ja een beetje
na een paar dagen twee liter besteld en na circa 10 dagen een nieuwe laag gegoten.
In de namiddag ging ik kijken en
op twee plaatsen,rechtsboven en rechtsonder de Douche Boat twee vervelende "roestplekken" van circa 2 bij 4 cm.
Wat Nu??? Voorzichtig een dun laagje Mr Boat met toevoeging van acrylverf aanbrengen om het te bedekken???
Na een week wachttijd aan de slag gegaan,zag er goed uit,maar de volgende dag
(helaas geen foto's) wat was er in hemelsnaam gebeurt,het leek op een kledingstuk van ma Veerkamp,over de gehele oppervlakte allemaal kleine ronde donkere vlekken.
Wat Nu??? Een nieuwe verflaag en dan maar Vallejo water effects gebruiken (stond absoluut niet in de planning) ik had nog anderhalve pot,dus na twee weken de balkon deuren opengegooid (zit toch een naar luchtje aan) en bijna twee uur bezig geweest om het erop "te smeren".
Het resultaat was helaas teleurstellend (helaas geen foto's) ik had veel te veel water effects gebruikt,rechtsonder was een plek van circa 5 bij 15 cm dat er heel anders uitzag dan de rest en me totaal niet beviel.Ik besloot dan ook om dit te verwijderen,ging opvallend eenvoudig maar de onderliggende verflaag verdween ook grotendeels.
Opnieuw geverfd en weer de pot water effects open getrokken,toch was het steeds niet naar mijn zin en de dagen/weken (juni) veel plekken opnieuw bewerkt met water effects.Effect had het wel maar niet zoals ik het zou willen zien,het werd allen maar erger.
Het volgende plan (wanhoopsdaad)
het "water" opnieuw verven en het vervolgens laten glimmen door het te voorzien van een laag vernis (ideetje gezien op een scheepsforum)
Gelukkig eerst uitgeprobeerd
nee Bon,niet doen,dit zou helemaal een ramp/puinhoop worden.
Wat Nu???
het verwijderen??? dat zou het geheel ruïneren,maar eigenlijk was ik zo ook al bijna zover.
Na een bedenktijd van "enkele" weken
we zaten ondertussen al in de eerste week van augustus,toch alles verwijderen of niet??? de lap van 5 bij 15 cm ging toch ook makkelijk en ja,gelukkig ging het vrij vlot,het was door al dat gesmeer bijna een rubberen mat geworden en met een beetje kracht alles voorzichtig in stukjes en beetjes van de ondergrond getrokken.(helaas geen foto's)
De plaat opnieuw een grondlaag gegeven en daar kwamen flink wat nare plekken te voorschijn.De weken in augustus/begin september af en toe in de weer geweest met Milliput,schuurpapier,airbrush,Milliput,schuurpapier,enz,enz om deze beschadigingen aan te pakken.
Vervelend is dat je niet echt kan doorpakken,steeds wachten
totdat de Milliput uitgehard is,dan weer tot de verf goed droog is.
Ondertussen toch maar eens kijken of ik nog eens heel voorzichtig een poging kon wagen met gebruik van water effects,op een klein stukje uitgeprobeerd en het resultaat???nee,toch maar niet.
Verwijderen ging nu vrij klote,was natuurlijk vrij dun en moest het er dan ook af krabben,was toch nog in de weer met de Milliput,schuurpapier,airbrush totdat het weer goed was.
Wat Nu??? Door het dilemma met Mr Boat had ik wat watervrees opgelopen
en zocht een andere oplossing.Op een forum voor modelbouw met schepen had ik gezien dat men daar met goede resultaten gebruik maakte van Liquitex high gloss varnish.
ja,moest toch wat en na wat wikken en wegen Liquitex besteld en met succes uitgeprobeerd op een ouwe diorama.
Ik had voor het voorkomen van strepen nog speciaal enkele foam kwasten aangeschaft.
Twee weken geleden uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken,niet meer zeuren maar doen.
Het leek goed te gaan,maar hoe kon het ook anders
(diorama is vervloekt) het eindige helemaal verkeerd,toch strepen en nare plekken.
Wat Nu???
don’t panic (ja,ja) meteen (voordat het hard werd) een kwast en een mesje gepakt en alles verwijderd.(gelukkig geen foto’s)
Mijn god,wat een puinhoop
en natuurlijk weer een hoop beschadigingen /krassen.
De week erna weer feest met de Milliput,schuurpapier,airbrush,enz,enz.
's morgens voor het raam en achter de balkondeur open,schuren en vervolgens de airbrush,in de middag weer op zoek naar naar nog opvallende beschadigingen,weer Milliput enz,enz en zo werd dat een dagelijkse routine.
Enige oplossing,toch Mr Boat,ik had nog een restant maar waarschijnlijk niet genoeg.
Litertje besteld,durfde het nu niet aan,om een halve liter te bestellen en het te mengen met de vorige restant,dan maar iets meer uitgeven.
Donderdag besteld,vrijdag ontvangen,zaterdag gegoten en
eindelijk.(op de foto niet zo goed te zien)
Nu lekker laten drogen en dan rustig de puntjes op de i zetten,o.a de begroeiing,struiken,zijkanten van de Douche Boat en de andere twee bootjes,aantal figuren weer herplaatsen.(sommige hadden een keer door de verfnevel tijdens het airbrushen met zwart een paar poten gekregen alsof men in de kolenmijnen had gewerkt)
Leuk hè zo’n hobby,echt een momentje om tot rust te komen.