[DONE] 1/48 Hobby Boss m4a3 (76)W -- nu echt klaar!

N. Drent

Lid van de TWENOT
Jullie weten allemaal wel hoe deze tank was ge-eindigt, dus nu de herstart!
Ik geef eerlijk toe, ik was eigenwijs geweest mbt de kleur van de .50, dus daar zal ik rekening mee houden.
Zullen we weer met een schone lei beginnen? 😀
De herstart is begonnen! 🙂
Modelletje heeft 2 badjes ovenreiniger gehad, en nog bleven er sommige delen onder de verf zitten, maar bijna alles is eraf!
Ook heb ik hier een andere manier van pre-shading toegepast, wegens ik ben nog een beetje aan het experimenteren met pre-shading. De gaten zijn allemaal opgevult, al blijven er wel wat kleine deukjes in zitten, maar dit vind ik wel mooi om eerlijk te zijn.
Fotos:
Uit de ovenreiniger, er is volgens mij al wel een schuurpapiertje overheen gegaan voor de opstaande randjes:
CIMG4383_800x600.JPG

CIMG4384_800x600.JPG

CIMG4385_800x600.JPG

CIMG4386_800x600.JPG

Plamuur erop:
CIMG4389_800x600.JPG

Geschuurd:
CIMG4390_800x600.JPG

CIMG4391_800x600.JPG

Pre-shading:
CIMG4394_800x600.JPG

CIMG4395_800x600.JPG

De zwarte verf was een beetje te veel verdund, dat komt doordat ik het heb moeten verdunnen in een pippetje, want als ik het in het potje (revell aqua nr 6) had gedaan, dan had ik het dopje niet meer dicht kunnen doen doordat er dan teveel verf in zat.

Dit was het voor nu, meer volgt ooit wel weer een keer 🤣

gr nicky

Re: 1/48 Hobby Boss U.S. M4A3 (76)W TANK-- THE HERSTART!

Moedig van je om opnieuw te beginnen Nicky !

Succes !

Vrolijke groet 😀

Nicky,

Je hoeft helemaal geen nieuw topic te openen.
Verder gaan met je eerste topic kan door een PB naar een moderator te sturen en je topic wordt geopend.

Je schreef;
Ik geef eerlijk toe, ik was eigenwijs geweest mbt de kleur van de .50, dus daar zal ik rekening mee houden.
Niet alleen dat, die inslagen.... Ach, wat zal ik er van zeggen... Een schone lei dan maar.

Toch zou ik de beschadigingen weghalen en een fijner schuurpapier gebruiken.
Maar misschien is het beter met een ander model te beginnen en dit als 'testobject' te gebruiken.

Ik wens je succes 😉 .

Groet Herold.

Hoi Nicky,

Ik vind het een goeie zaak dat je opnieuw begint.
Een uitstekende manier om je ervaring op een relatief goedkope manier opnieuw te testen en uit te breiden !
Ik denk dat je wel alle inslagen moet vullen en verder de hele zaak goed moet egaliseren.

Ik ben beniwud naar je verdere bezigheden 🙂

groet Frank

hoi
Herold Derksen zei:
Nicky,

Je hoeft helemaal geen nieuw topic te openen.
Verder gaan met je eerste topic kan door een PB naar een moderator te sturen en je topic wordt geopend.
Heb ik al gevraagt, en dit was het antwoord 😉
Richard Polderman zei:
Hallo Nicky,
....
Je topic laat ik wel gesloten. Nieuwe start met je model = nieuw topic. 😉
......

Dank @frank haspels, r goorts, herold derksen, en natuurlijk peter van dijk niet vergeten 😉

Een fijne middag nog!

gr nicky

hup Nicky 😛

Hoi iedereen, ik kom jullie verblijden met een update!
Op de hull zit nu een soort van schamp schot, en op de turret ook, maar dat komt meer doordat ik er teveel plamuur enzo eraf heb geschuurd 🤣 . Ik heb besloten om niet meer met de BCC mee te doen omdat mijn idee een beetje te moeilijk was (wat ik op het moment wel vaker heb, leuke ideeen, maar ik kan het gewoon simpelweg nog niet 🙁 .
Dit word ook een test object deze sherman, omdat ik hier voor het eerst P+ en pigmenten ga toepassen. Ja, ik weet het, P+ heeft niet echt veel zin op een sherman, maar het was meer om uit te proberen of de soort die ik nu heb goed is, en om te kijken of het niet reageert oid, want dan kan ik het van de week ook op mijn challenger spuiten (komt die ook hopelijk voor t einde van de GB klaar 🤣 .

Even wat snelle foto's, zoals gezegt zit er een laagje P+ over, en de sherman is in OD gespoten, de preshade die ik hier heb gebruikt is niet echt mijn ding, dus ik heb het gewoon op 1 egale kleur gelaten... Het ondergrondje is gemaakt van een stuk isolatie materiaal. Maar eerst had ik een ander idee, maar door een tip van mijn moeder (was wel een hele goed bedoelde tip hoor) en mijn niet handig heid is het mislukt... Ik heb dus ook geen foto's van dat dio'tje, maar ik moet zeggen, ik vond die ook leuk! Toen heb ik geprobeert het zelfde idee op een ander stuk te doen, maar dat lukte niet 🙁. Dus toen heb ik er maar een vierkantje/rechthoek van gesneden en daar klei overheen gedaan, omdat ik niet zeker wist of het isolatie materiaal goed te verven was... Toen heb ik een mengsel van water en houtlijm op de bovenkant gelegt, en er zand overheen gestrooit, dit een paar keer herhaalt en het zand goed natgemaakt met de verdunde houtlijm. En als laatste heb ik er nog wat haarlak overheen gespoten voor de zekerheid 😀 Toen het goed droog was heb ik dit op sommige plakken nog een keer gedaan omdat m'n tankje er niet goed op paste (het was te breed, zat ruim een halve centimeter tussen de tracks en het heuveltje/kuil van de tracks (beetje moeilijk uitleggen, hoop dat het duidelijk is). Toen dat ook weer droog was, heb ik er een primer overheen gegooid en toen ben ik met de volgende kleuren een ondergrondje gaan maken (ze staan ook in goede volgorde hoe ze zijn gebruikt):
-flat brown
-dark earth
-dark green
-us dark green
(de kleuren zijn allemaal van vallejo)
Heb ik jullie al lang genoeg verveeld met mijn verhaaltje over het zus en zo? Mooi, want hier komen de foto's:
CIMG4466_800x600.JPG

CIMG4467_800x600.JPG

CIMG4468_800x600.JPG

CIMG4469_800x600.JPG

Ik zal voor de volgende update wel betere foto's maken, want mijn fototoestel deed niet echt aardig 😕

Volgende update zal pigmenten en decals zijn!

gr nicky

n. drent zei:
...omdat mijn idee een beetje te moeilijk was (wat ik op het moment wel vaker heb, leuke ideeen, maar ik kan het gewoon simpelweg nog niet 🙁 ...

Hey Nicky,

dat is bij heel veel mensen zo. Ook bij mij.
Met wat je hier voorbij ziet komen is dat ook heel normaal, dat wil jij ook kunnen.
Vroeger, ja echt vroeger, had ik wel 100 ideeën, 10 modellen per plaat, en de meest wilde fantasieën. (Heb daardoor 250 modellen strak gespoten staan met decals erop en in de vernis)
Uiteindelijk wilde dat allemaal niet zo best, nu begin ik na 25 jaar bouwen weer helemaal vooraan, 1 model, 1 idee, 1 klein ondergrondje.
Eigenlijk net als jij nu, vooral blijven oefenen, tonen, leren, en verder gaan.

Succes bij je volgende stap.

Rico

Re: 1/48 Hobby Boss U.S. M4A3 (76)W TANK-- update 16-4-12

Net als mijn challenger heeft deze tank ondertussen ook een glanslaklaag behandeling gehad, en staat in de decals. Geen silvering voor zover ik kan zien 🙂 . Oh ik ben ook wat gaan prutsen met pigment voor de eerste keer, dus ik heb het er maar bij gelaten omdat het mij niet echt beviel. En aangezien ik morgen op de bouwavond een soort ''cursus pigment'' krijg van iemand, of met andere woorden dat hij mij het een beetje gaat leren 🙄 😀 . Ook zullen de foto's hier snel volgen... gr nicky

Update!
CIMG4580_800x600.JPG

CIMG4581_800x600.JPG

CIMG4582_800x600.JPG

CIMG4584_800x600.JPG

CIMG4586_800x600.JPG

CIMG4587_800x600.JPG

CIMG4601_800x600.JPG

Next: details schilderen, weer wat dingen erop plakken, en de pigmenten opnieuw doen 🙂 (was mijn eerste keer met pigmenten werken 😉 )

gr. nicky

Hoi allemaal!

Het model is in mijn ogen af, alleen heb ik het idee dat ik wat ben vergeten... Ik weet dus niet wat ik ben vergeten 😱 . Misschien ziet een van jullie het wel. Op een of andere manier kan ik de .50 niet meer vinden, deze had ik in een bakje gedaan, maar het zit niet meer in het bakje 😕 . Ook heb ik heb model in de matte lak gezet, en heb ik er een stoflaag overheen gedaan met de airbrush, en daarna nog met pigmenten. Oh, ik heb de pigmenten die er eerst op zaten eraf gehaald. Pics:
CIMG5054_800x600.JPG

CIMG5055_800x600.JPG

CIMG5056_800x600.JPG

CIMG5057_800x600.JPG

CIMG5058_800x600.JPG

CIMG5059_800x600.JPG

CIMG5061_800x600.JPG

CIMG5062_800x600.JPG

CIMG5063_800x600.JPG

CIMG5060_800x600.JPG

CIMG5065_800x600.JPG

CIMG5064_800x600.JPG

Dit waren de foto's, als iemand iets nog in detail wilt bekijken, vraag het maar. Ik zal dan wel proberen een foto te maken.

gr nicky

[Edit] Foto's waren verkeerd verkleind, opnieuw verkleind + detailfoto's[/edit]

n. drent zei:
Het model is in mijn ogen af, alleen heb ik het idee dat ik wat ben vergeten... Ik weet dus niet wat ik ben vergeten 😱 . Misschien ziet een van jullie het wel

Een wash? 😉 En ik zou toch nog even wat aandacht aan de roadwheels geven. Die hebben namelijk een zwart/grijze rubberen laag erom heen.

Ik vind het trouwens erg tof dat je een model weer op pakt en verbeterd. Meestal belanden dat soort dingen bij mij in een donker hoekje voor onderdelen etc.. 😀

Re: [DONE] 1/48 Hobby Boss U.S. M4A3 (76)W TANK

Tankje ziet er goed uit. Stof heb je mooi gedaan en goed verwerkt. Verder ziet het er strak gespoten uit!
Misschien nog wat tips en trucs....
Ondanks dat de stof er goed uitziet, is de plaatsing niet altijd even geloofwaardig. Op en rond de koepel is het net zo dik als net boven de wielen. Ik zou alleen rond de hogere delen vd koepel een klein randje stof doen.
Ook zou ik nog even wat meer aandacht geven aan de bagage op het achterrek. Misschien de krat van wat meer kleurvariatie voorzien, door verscillende plankjes in andere bruintinten te schilderen.
Je ondergrondje is een kwestie van smaak. Kleuren zien er prima uit, alleen persoonlijk vind ik het nooit zo mooi als de ondergrond zo klein is. Maar nogmaals, dat zegt meer over mij!

Ben benieuwd naar je volgende project, je gaat zeker een erg goede kant op. Gewoon lekker blijven bouwen en proberen maar vooral veel plezier erin blijven houden.

Gr. Eelco

He Nick,

Ten eerste : goed dat je je hebt toegelegd om deze een herstart te geven ! Zoals je wellicht gemerkt hebt, kun je een model redelijk makkelijk een 2e leven gunnen 🙂

Toch even wat persoonlijke kritiek over dit model :

* Persoonlijk vind ik sommige kleureffecten iets teveel aangezet, zoals de bruinige kleur eroverheen. Dit had minder gemogen.
Ik zie momenteel voornamelijk groen en bruin, met inlevering van diepte-effecten. De toren had je mogen overslaan met die aanpak...
Wellicht zou je nog een lak over de Sherman kunnen doen en daarna een algehele donkere wash toepassen ? Dat gaat volgens mij flink verschil opleveren, in positieve zin ofcourse 😀
* De decals staan ook niet recht; aan de rechterzijkant en voorkant. Tevens zie ik wat silvering. Ik weet niet welke stappen je hebt gebruikt wat betreft set-en-sol, maar daarnaast zou je bui het uitsnijden of -knippen van de decals dat ene randje eromheen eraf kunnen halen. Kan het zijn dat je de decals van de hull en toren hebt omgedraaid ?
* Zoals Eelco al zegt : de loopwielen beschikken over een rubberen rand...die mogen zwart.
* de stowage achterop kan zorgen voor extra kleureffect. Misschien daar nog wat houtkleuren bij gebruiken ?
* de achterlichten zijn te opvallend rood en het lijkt alsof je buiten de lijntjes gewerkt hebt.
* de tracks hebben (nu) dezelfde verwering als de hull...geef dit meer een donkere metallic kleur voor extra detaillering.

Je gaat in ieder geval lekker vooruit !..ook met die M1 !
Ga vooral zo door 🙂

groet Frank

Frank Haspels zei:
* De decals staan ook niet recht; aan de rechterzijkant en voorkant. Tevens zie ik wat silvering. Ik weet niet welke stappen je hebt gebruikt wat betreft set-en-sol, maar daarnaast zou je bui het uitsnijden of -knippen van de decals dat ene randje eromheen eraf kunnen halen. Kan het zijn dat je de decals van de hull en toren hebt omgedraaid ?

Frank,

Opzich maakt dat nog niet heel veel uit als sterren ietsjes scheef staan. Ik heb foto's gezien van Shermans waar de sterren ook niet perfect recht zaten. Vaak werden ze ook even snel met een mal gespoten of geschilderd 😉 Maar bij deze staan ze inderdaad misschien iets té scheef. Ik vind het persoonlijk meevallen. Voor de rest ben ik het absoluut eens met je punten 🙂

Overigens zei ik dat over die rubberen randen bij de roadwheels maarrr dat maakt natuurlijk niets uit wie het zegt, als het maar gezegt word... 🤣

Gr. Robert.

Robert Muller zei:
...Overigens zei ik dat over die rubberen randen bij de roadwheels maarrr dat maakt natuurlijk niets uit wie het zegt, als het maar gezegt word...

Verdomd, je hebt gelijk. 😳 Ik was tijdens antwoorden wat te snel met scrollen !
Robert Muller zei:
...Opzich maakt dat nog niet heel veel uit als sterren ietsjes scheef staan. Ik heb foto's gezien van Shermans waar de sterren ook niet perfect recht zaten. Vaak werden ze ook even snel met een mal gespoten of geschilderd...

Ik heb inderdaad vaker gezien dat de sterren scheef stonden, true ! Misschien liet ik me bij deze opmerking wat teveel leiden door de grootte van de decals op de hull ...

groet Frank

Never mind Frank 😉

Klopt, die sterren op de hul vind ik trouwens ook wel erg groot hoor. Ik denk dat mede hier door het ook lijkt alsof ze schreef zitten. Ik heb ook ergens een kit liggen, ik weet zo snel niet meer welke dat is, maar daar zitten ook sterren bij geleverd die veel te groot zijn. Tsja, soms leveren ze spul erbij.. mén.. 😉

Gr. Robert.

Die sterren op de zijkant staan sowieso recht, want ik het de ''poten'' van de ster tegen de onderste rand van de hull aangezet. Ze zijn inderdaad een beetje groot, maar dat komt omdat ze uit mijn spare box kwamen 🙄 . Misschien lijkt het dat ze scheef zitten omdat de tank een beetje schuin op t ondergrondje staat. De voorste ster kan misschien wel een beetje schuin staan omdat ik het nergens mee recht kon vergelijken. 😉
De roadwheels zijn gisteren met revell nr. 9 geschilderd (antraciet).
Om even wat duidelijk maken: ik heb de bruine stoflaag gemaakt met pigment 🙂 . Dit door gewoon met een kwastje wat te kwasten. Hier ga ik nog wat lichtere kleuren overheen borstelen. Ik zal kijken of ik de stowage nog wat kan schilderen, maar als dit niet gaat lukken/niet mooi word... Ga ik jullie de schuld ervan geven 😈 😉 . De achterlichten heb ik ook met pigment geborsteld, kijken of ze wat minder rood worden.
De tracks zal ik ook nog wat verwering geven.

Dank allen voor de complimenten!

gr nicky

Oke, en nu is 'ie echt klaar. Bij de vorige update verdiende dit topic eigenlijk nog niet de [done] tags, maar da's achteraf.

Ik heb besloten om het ondergrondje weg te laten, dit omdat het niet mooier werd met de randen. Ik had hier wat hout voorgelijmt, maar het zag er eigenlijk niet uit (geen foto's van, sorry). Dit omdat er grote kieren tussen het hout en de ondergrond zaten. Verder heb ik 't gereedschap nog wat bijgekleurt en ben nog wat pigmenten gaan mengen om een lichtere kleur te krijgen. Ook heb ik de .50 teruggevonden!

Zal ik gewoon maar wat vrolijke foto's laten zien in een gedetaileerde walk-around? 🙂
Komen ze:
aQgy3.jpg

Id8MO.jpg

HIDoy.jpg

63pZT.jpg

kjiGq.jpg

XQHZY.jpg

OZ0Nx.jpg

ZIRW.jpg

Yf7.jpg

0Jify.jpg

r4Q9.jpg

POn1R.jpg

8smNS.jpg

ROFv.jpg

5D9i4.jpg

RK1T6.jpg

HP6MW.jpg

Sorry voor eventueel hoofdjes-draaien 🤣
2lXtm.jpg

ORKXn.jpg

Greetz, nicky!

Ha die Nicky,

Op jouw niveau een mooi stukje werk. Ik vind het zelfs beter dan menig model dat jij hier hebt laten zien. Er zijn altijd wel verbeterpunten (minder lijmresten laten zitten, bepaalde details in de juiste kleur schilderen enz.) maar het is goed dat je stap voor stap vorderingen maakt.

Leuk ook om te zien dat je nu een rustige achtergrond gebruikt. Dat maakt dat je foto's (en daardoor je model) veel aangenamer te bekijken zijn.

Succes ook met de volgende 😀 !

groeten, Richard.

Terug
Bovenaan