[DONE] 1/35 M-50 Superr sherman van MP Models

N. Drent

Lid van de TWENOT
Ten eerste, sorry want deze post kan een beetje hak op de tak gaan worden, want dit word even een copy/paste post van mijn topic op Brouwers. Ik wachtte eerst tot ik genoeg foto's kon laten zien, en nu ben ik erachter dat het wel héél veel foto's zijn geworden 🙂 .

Sommigen hebben mij misschien afgelopen zaterdag (9feb) al zien bouwen aan deze sherman bij de twenot meeting. Ik zal hier ook een verslagje plaatsen:

Op de ESM samen met 3 heller 1/35 figuurtjes over kunnen nemen voor 7.50, vond t wel een leuk kitje. Kitje heeft gietstructuur op de romp en turret. Ook heeft hij een gun uit 1 gedeelte. Mooi mooi, ikke blij! Net even goed bestudeerd, van hoe wil ik alles bouwen, en in welke volgorde (wielen loslaten, etc). Zoals ik al zei heeft deze M-50 gietstructuur, en een gun uit 1 gedeelte gegoten. Ook zijn de ''casting nummers'' meegegoten, evenals nasladen. Maar dan! Mooie losse links, 2 sink/pinmarks per stuk, alle onderdelen die niet genummerd zijn, lekker veel flash. Redelijk aantal sink/pinmarks. Oh en het leukste: een pinmark op de mooie gun 😕 . Ach, moet wel goed komen toch? 😱k: .

De M-50
In the mid-1950's Israel became alarmed at the growing strength of the Arab armies, especially in the growing numbers of Soviet supplied tanks. As a partial solution, Israel and France teamed up to develop a modified Sherman tank mounting a hig-velocity 75mm gun, as used on the French AMX-13. The first of these arrived in time to see action in the 1956 Suez Campaign. Over the years, the M50 Shermans were modified with more powerful engines and HVSS suspensions, enabling them to soldier on through the 1967 and 1973 wars. They can still be seen in action in the hands of the Israeli-supplied Christian Militias in Lebanon.
[bron: achterkant van de doos]

Een sherman dus, maar wel een grotere sherman! Ik persoonlijk vind hem uberlelijk door zijn (naar mijn mening: te) lange gun. En daarom ga ik hem dus bouwen! Lelijk kan ook wel eens mooi zijn namelijk. Het leuke aan deze kit is, dat er nog een ''speciaal'' A-4'tje bij zit waarop staat welke onderdelen van welke bouwdoos (verschillende merken) je nodig hebt om een andere versie te kunnen maken. Zoals Je hebt de hull nodig van een Tamiya M4A3, en de tracks/suspensie van de tamiya of academy M4A3E8 om een M50 te kunnen maken van ongeveer 1967 tot 1980.

In het begin van dit topic had ik al de ''mankementen'' opgenoemt van deze kit, en ik heb er nog 1 gevonden! Het plastic is zo hard als de weet niet wat, en ik denk dat ik mijn (nieuwe, ongebruikte) mesje wel kan weggooien aan het einde van de bouw. Hij zal wel bot zijn aan het einde van deze kit 🤐

Dus, een foto van de doos:
CIMG6576.jpg

Bouwboekje, decals en dat ''speciaal'' A-4'tje waar ik het over had:
CIMG6577.jpg

De decals nog een keer, lekker weinig, maar zien er wel goed geprint uit, dat dan weer wel:
CIMG6578.jpg

Voorbeeld van een bouwstap:
CIMG6579.jpg

De sprue's, sommige delen zijn weg omdat ze gebruikt zijn voor een dryfit (zie later), en sommige omdat ze los in de doos zitten. Ik weet niet of ik ook echt iets kwijt ben, daar kom ik denk ik maar tijdens de bouw achter 😛 :
CIMG6581.jpg

CIMG6586.jpg

CIMG6583.jpg

CIMG6589.jpg

CIMG6590.jpg

CIMG6594.jpg

CIMG6595.jpg

CIMG6597.jpg

Flash 😕 :
CIMG6588.jpg

Mooie details op de turret, zulke details zitten ook op de hull! 😀
CIMG6591.jpg

De tracks, de voor, en achterkant:
CIMG6592.jpg

Sprue's van de tracks, heb deze sprue 3x in totaal
CIMG6593.jpg

Dat waren de sprue's, ik heb ook nog een poging gedaan om hem een beetje in elkaar te zetten d.m.v. een dry-fit! Het bleef alleen niet echt goed zitten omdat m'n posterbuddy's niet meer goed plakken helaas:
CIMG6598.jpg

Voor zover ik zo kan zien past het allemaal wel goed, dus dat is weer een zorg minder 😀

Even voor de vergelijking, de andere Sherman is een M4A2 (76)mm Ruskie versie( 🤣 )
CIMG6599.jpg

Gisteren wat gebouwd, de grote delen zitten in elkaar. Van de week de kieren, naden en andere dingen die er niet horen na het lijmen weghalen/bewerken. Ik heb het idee dat het een soort plastic is dat niet echt goed reageert op Revell contacta lijm 😕 Ik zal jullie eens verblijden met pics:
CIMG6601.jpg

CIMG6603.jpg

CIMG6604.jpg

CIMG6606.jpg

En het eerste scratch werk van het jaar. Vond het wel nodig om wat stripjes te lijmen aan de binnenkant van de turret om te voorkomen dat de turret er opeens uitvalt als je 'm schuin houd 🙂
CIMG6605.jpg

Met deze kit moet je heel erg goed opletten, want je moet in stap 7 de achterplaat bevestigen op de lowerhull, en deze in elkaar plakken. Zoals je op de foto kunt zien is dit heel onduidelijk welke je nodig hebt. Ik heb dus niet de bouwbeschrijving gevolgd, want op de vorige bladzijde is het hele onderstel aan de beurt (loopwielen, sprocket, idler, return rollers etc). Schijnbaar stond hier dus ook een kleine stap tussen waarin je de goede ''voor-achterplaat'' (je hebt 2 achterplaten zeg maar, die met toegang tot het motor compartiment, en degene waar bij Wo2shermans meestal een klein rekje zit enzo) ziet. Maar.. Er zitten dus 2 ''voor achterplaten'', 2 motordekken én 2 achterplaten in. Goed opletten dus!
CIMG6607.jpg

Op de volgende foto moet je dus goed kijken welke achterplaat en motordek je nodig hebt, want anders ga je geheid de knoei in! *spreekt uit ervaring 🤣 *
CIMG6608.jpg

Volgende stap is naden etc wegwerken, en details gaan plakken!

Eigenlijk heb ik niet veel gedaan, heb alleen de bovenste helft van de turret op de onderste bevestigd, en eigenlijk past dit nog best wel goed! Ook heb ik 2 pantserplaten toegevoegt, zie foto's. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik ze zo laat, verander of weghaal? Wat vinden jullie? (de linker moet nog wat bewerkt worden, plamuur moet weg)
CIMG6643.jpg

CIMG6644.jpg

Vandaag (9 februari, twenot meeting in stellendam) eigenlijk niet zo heel veel gedaan, het was veel leuker om rond te lopen en te kletsen dan te bouwen 🤣
Alle bogies (zo heten die dingen toch?) zitten nu in elkaar, en het was nog veel schoonmaak werk!
CIMG6655.jpg

Op deze foto zijn er 2 onderdelen per ding.

CIMG6657.jpg

Op deze foto kan je de onderdelen zien die nog op de bogies moeten nadat de delen op de vorige foto zijn samengevoegt.

CIMG6658.jpg

En dan is dit het uiteindelijke resultaat! Deze vakantie uitgaan zoeken hoe ik de stowage precies wil hebben, en dan kan hij daarna in de eerste verflaagjes denk ik.

Van de week moest ik voor iemand even wat foto's laten zien van hoe de Sherman erbij stond, en dat is zijn foto geworden, nog zonder verf. Even een klein walk-aroundje:
CIMG6743.jpg

CIMG6744.jpg

CIMG6747.jpg

Touwtje om de wielen gemaakt, want ja, het lijkt mij ook zo irritant als je iets verliest onderweg.

CIMG6748.jpg

CIMG6753.jpg

En toen had ik er primer overheen ge-airbrushed om te kijken of ik nog wat dingetjes bij moest werken, weer een klein walk-aroundje:
CIMG6756.jpg

CIMG6757.jpg

CIMG6758.jpg

CIMG6761.jpg

CIMG6762.jpg

CIMG6763.jpg

CIMG6764.jpg

CIMG6765.jpg

Gisteravond een mix gemaakt van (ongeveer) 3 Buff en 1 Khaki drab, en dit op de sherman geairbrushed als basislaag. Daarvoor nog een preshade gemaakt met nato black, ook van tamiya. 1 helft is minder gelukt qua pre-shade, maar dat komt meer omdat ik te dikke lijnen spoot, ik moest er weer even inkomen zeg maar. Hier helaas geen foto van gemaakt. Nog wat foto's van hoe hij er nu bij staat, straks denk wat post shaden/ moduleren(?). Ook weer een klein walk-aroundje:
CIMG6767_1.jpg

CIMG6769_1.jpg

CIMG6770.jpg

CIMG6771.jpg

CIMG6772.jpg

CIMG6773.jpg

CIMG6774.jpg

CIMG6777.jpg

CIMG6778.jpg

Ook ben ik van plan om achterop nog wat bagage te leggen, <volgens mij heb ik dit al een keer vertelt> deze bagage gaat bestaan uit:
CIMG6775.jpg

2 camouflage netten (volgens mij), een US infanterie tasje of zo (lag in mijn spare box), een oliekannetje, een andere jerrycan, en een zakmes( 🤣 ). Deze wil ik straks ongeveer zo op de sherman leggen, voor het zakmes moet ik nog een leuk plekje vinden:
CIMG6776.jpg

Had ik al gezegd dat ik veel foto's had in deze update? Na deze post zullen de updates wat beter op elkaar aansluiten... Hoop ik 😱k:

gr nicky!

Re: [WIP] 1/35 M-50 Superr sherman van MP Models

Ik vind hem er goed uitzien Nicky! Netjes geairbrushd. Wat ik alleen niet zo mooi vind is het rechterpanzerplaatje op de voorkant, de overgang met de MG uitstulping is niet mooi afgewerkt en het oogt wat slordig. Verder erg leuk en ik kijk uit naar meer 😉

Ha die Nicky,

Ik had die Super Sherman nooit zo goed bekeken, maarje hebt daar een interessant voertuig. Zit wel een hele hoop (schoonmaak-)werk aan zeg! Als ik de foto's zo bekijk zit er hier een daar wat gruis ( 😕: 😕: ) op het model, bijv. bij de reservewielen aan de zijkant.

Over wielen gesproken: ik weet dat het een kl*te karweitje is, maar ik zou de gietnaden van de loopwielen verwijderen. Nu kan het nog, wanneer je de rubberbandjes zwart hebt geschilderd wordt het lastig...

Ik vind trouwens wel dat je post-shading spuitwerk er zeker op vooruit is gegaan 😀 .

groeten, Richard.

Hallo Nicky,

Mooie bouw van een toch wel redelijk complex voertuig, de M50. Er schijnt redelijk wat discussie te zijn over het juiste motordek, lucht in-/ en uitlaten en de juiste motoruitlaat. Zou ongeveer per jaar/ombouw kunnen wijzigen.
Even een vraagje en wat opmerkingen;
Waarom heb je zolang gewacht met het monteren van de differentieel behuizing bij de aandrijving? Op de eerste foto's zie ik ze nergens gemonteerd zitten en op de geschilderde uitvoering wel.
Bij het motordek aan de linkerzijde zit een redelijk zichtbare naad over de hele lengte. Is nu moeilijk meer weg te werken. Maar je gooit er al wat overheen zie ik (is dat toeval of bewust?).
Het "touwtje"bij de reserve loopwielen zou ik weghalen. Deze zitten gewoon middels bouten op een steun aan de zijkant van de romp gemonteerd en vallen er echt niet af.
En met Pelle ben ik het eens dat de rechter, extra pantserplaat bij de bijrijder, niet echt overtuigend is.

Maar.... ga zo door.

Marc T.

Richard Cramer zei:
Over wielen gesproken: ik weet dat het een kl*te karweitje is, maar ik zou de gietnaden van de loopwielen verwijderen. Nu kan het nog, wanneer je de rubberbandjes zwart hebt geschilderd wordt het lastig...
Het was mij ook al opgevallen toen de verflaag er eenmaal opzat (niet het zwart hoor). Dit is inmiddels bewerkt, en hopelijk niet meer zichtbaar 🙄

@marc, ik weet eigenlijk niet waarom ik zo lang heb gewacht. Ben ook een beetje hak op de tak aan het bouwen geweest; eerst makkelijke/leuke dingen, dan de moeilijkere dingen met meer denkwerk enzo 🙂 En voor het airbrushen nog even de hele bouwbeschrijving langsgegaan om te kijken of ik niks was vergeten, en dat waren de differentieel behuizing stukken. Over de reserve loopwielen, dat wist ik niet! Dan ga ik het touwtje zometeen even weghalen. Het is eigenlijk meer toeval dat ik iets over de naad heen ga gooien.

@iedereen, dank 😛 , achteraf gezien was de kleur niet goed (te donker/beige), en heb hem gisteravond nog een andere kleur gegeven. Ik kan wel even een snelle foto laten zien hoe hij er nu bijstaat, zal vanmiddag tussen het huiswerk door wel betere foto's maken en een updateje typen.
CIMG6785_zpsded74ccc.jpg

Na even overleg op IRC, en een beetje nadenken (ja, dat kan ik in de vakantie 🤣 ) was de conclusie dat de kleur te donker/beige was. Dit heb ik dus gisteravond aangepast, met dit als resultaat. Foto's zijn genomen op mijn kamer, maar de foto's zijn genomen zodat het zonlicht op het model valt. Geen flits/lampen gebruikt:
CIMG6786.jpg

CIMG6787.jpg

CIMG6788.jpg

CIMG6789.jpg

CIMG6790.jpg

CIMG6791.jpg

Persoonlijk denk ik dat ik met deze kleur een mooiere basis zal hebben voor de verwering. Gebruikte kleuren dit keer zijn: NATO black van tamiya (XF-69) voor de preshade, light brown van vallejo air (027) voor de basislaag, en light brown met wit (001 vallejo air) gemengt op [volgens mij] 5 light brown, 2 wit voor de modulatie/postshade.

gr nicky

Ik denk ook dat je met deze kleur een betere basis hebt! Mooie, warmere kleur waar je lekker op los kunt gaan met filters en olieverffading. Het valt me alleen wel op;

Je verf zit er erg dik op. Volgens mij spuit je de verf er in één keer op?... Het is beter om de verf er in dunne, niet dekkende laagjes op te spuiten ("nevelen" heet dat). Na een paar van die dunne laagjes heb je een mooi dun solide laagje op je model.

Greetz

Ik ga er een paar keer overheen met niet dekkende laagjes ja, maar waar baseer je eigenlijk op dat het er dik opzit? Dat daar bij de lamp/ rare ronde ding, die vlekken.. Dat zijn lijmvlekken want ik had redelijk ruzie met die beschermkappen voor de lampen 😈

Ik heb er wel een paar uitschieters opzitten hoor, maar dat kwam omdat ik iets te veel verf ''pakte''. Voornamelijk bij de kistjes en een paar plekken op de koepel.

Sommige details ondertussen geschilderd. Paar dingen moeten bijgewerkt worden (voornamelijk periscopen). Ook moet het tasje nog geschilderd worden (tasje met stok zeg maar)
CIMG6798.jpg

Foto is een beetje onscherp, maar het laat de pre-shading goed zien.

CIMG6799.jpg

CIMG6800.jpg

CIMG6801.jpg

Dat was het weer... Volgende dingen die aan de beurt zijn: spare-tracks op de zijkanten, en al de loopwielen (pffffff). Update's gaan nu iets minder vaak komen dan de afgelopen dagen, ik moet weer naar school 🙁
gr nicky.

Nicky,

Tasje met stok = Amerikaanse ransel met dekenrol er omheen en een pionierschop (opklapbaar)
Het draadje vooraan bij de Jerrycan zou ik ook weghalen. De can zit in een speciale houder met bevestigingsbeugel en die valt er ook niet zomaar af.
Alle deze toevoegingen (kisten, resevervewielen, Jerrycanhouders e.d.) werden op alle om te bouwen voertuigen standaard aangebracht door de Israeli's.
Ze hadden daar zelfs aparte produktielijnen voor waarbij op een fabrieksmatige wijze Shermans om werden gebouwd naar de M50 en later M51. Dus er was geen noodzaak om met 'houtje touwtjers" methodes dingen op het voertuig vast te zetten. Voor de standaard extra uitrusting waren hiervoor bevestigingen gemaakt. Dus geen veldmodificaties (maar zeg nooit, nooit)

Losse uitrustingsstukken op het motordek lijkt mij ook onwaarschijnlijk maar dan zou je "in actie" foto's moeten nagaan en ik laat me graag corrigeren in deze.
De naam Super Sherman klopt trouwens bij deze uitvoering niet. De Super Sherman was de M1 Sherman (76mm) die begin vijftiger jaren door Israel is gebruikt.
Dit moet zijn de M50 ISherman (waarbij de I voor Israeli staat, hoe verrassend)

Marc T.

ha nicky,
om marc even bij te vallen,de reservewielen zijn voorzien van elk 3 grote bevestigings bouten,dat touwtje is ook daarvoor overbodig,buiten dat denk ik dat het wiel het wint van het touwtje,
groeten,bert

wat weegt zo een wiel ongeveer bert? t oogt nogal massief in ieder geval!

nicky, top wat je van zo een drama van een kitje maakt man, de extra pantserplaten op de voorkant ogen wat te lang, ik zou de referenties er nog even goed op naslaan, ook omdat er op de kant van de bestuurder nog een uitsteeksel hoort, iets van een richtingding ofzo denk ik, maar weet t niet zeker wat het precies is!

perescoopjes zitten vrij slordig in de verf, en her en der kun je nog wat onderdelen pimpen, zoals de railing aan de toren, en de canvas mantel van het kanon, verder zou ik er niet bar veel meer aan doen!

ik heb em gebouwd van dragon tijdje terug, zit alleen gruwelijk te klooien met de kleur, door m'n kleurenblindheid is dat net ff te moeilijk de juiste kleur te onderscheiden!

Timo

Om even te laten weten dat ik ook nog leef:

Met pasen een weekeindje weg geweest, veel gedaan, maar ook weer niet. Vandaag was t lekker weer, dus even foto's gemaakt. Kijk en huiver:

CIMG6969.jpg

CIMG6970.jpg

CIMG6971.jpg

CIMG6972.jpg

CIMG6973.jpg

CIMG6975.jpg

CIMG6974.jpg

CIMG6976.jpg

CIMG6977.jpg

CIMG6978.jpg

CIMG6979.jpg

Dingen die ik nu voor mezelf als minpuntjes heb:
-aan de voorkant zit een grote witte vlek, hier is matte lak gemorst, en krijg de vlek niet meer weggewerkt helaas.
-pigment is te rood, hier wil ik nog wat aan veranderen
-De wash in de ''panel lines'' is niet zichtbaar, of het is een beetje overdone.

Pluspunten (die zijn ook belangrijk!)
-de afzwakking van de witte kleuren over de hele tank in het algemeen vind ik mooi gelukt
-Ik vind de zelfgemaakte sleepkabel een mooie toevoeging, en mooi gelukt
-Vind hem er heel stoer uitzien zo als totaalplaatje

De oplettende kijker kan zien dat er wat dingen ontbreken, die zijn afgebroken. Ook heb ik 2 (of 4, net hoe je het bekijkt) redelijk belangrijke dingen niet aangebracht, eens kijken wie dat kan vinden! Waarom ik dit zeg? Omdat ik het *knap* vind dat niemand het nog heeft opgemerkt 🤣 Een ander klein minpuntje is dat de matte lak een beetje wit is uitgeslagen, maar dit vind ik niet minpunterig genoeg om dit in het lijstje te zetten 😀

Next step, ondergrondje, en nog 1 keer detaillering nalopen en nog wat dingen vastplakken.

greetz, nicky

Ha Timo,
beetje laat misschien,ik heb zo'n wiel nog nooit op mijn voet gehad,maar qua gewicht ,afgaande op het gewicht van een vrachtwagenmotorvliegwiel wat in de buurt komt wat afmetingen betreft zal het in de buurt van de 50 a 60 kilo liggen,minstens,

groeten,bert

Wegens 't weer gooit roet in 't eten om mooie buiten foto's in het zonnetje te kunnen maken, hier wat foto's binnen:
CIMG7020.jpg

CIMG7019.jpg

CIMG7018.jpg

CIMG7016.jpg

CIMG7015.jpg

CIMG7014.jpg

Wachtend op beter weer moeten jullie het hiermee doen :brouw:

Ik vind dat je toch nog iets moois van deze verschrikkelijke kit hebt gemaakt.

Er zijn nog wat verbeter puntjes die je voor een volgend model kan meenemen.
zo is je modder een beetje monotoon (of moet dit nog bijgewerkt worden) ook is er namelijk nog wat wit gips te zien.
Je zou nog een washje over je loopwielen kunnen doen om de details weer iets naar voren te halen.
Verder misschien nog wat afdruipers (regen/viezigheid) op de verticale stukken

Succes verder

groet Martin

@martin:
Bedankt voor je reactie. Over de verbeterpuntjes, ik herken die zelf ook, maar het enige wat ik ga bijwerken is het witte gips. Dit omdat ik denk dat het er anders niet mooier op zal gaan worden.
Eindfoto's!
Eiheindelijk tijd, en lekker weer! Dus hierzo de eindfoto's:
CIMG7038.jpg

CIMG7037.jpg

CIMG7036.jpg

CIMG7035.jpg

CIMG7034.jpg

CIMG7033.jpg

CIMG7032.jpg

CIMG7030.jpg

CIMG7029.jpg

CIMG7028.jpg

Conclusie:
-leuke kit voor een leuk prijsje (in mijn geval)
-pasvorm laat bij sommige plekken te weten over, niet zo top dus
-er zitten een paar puntjes in waar van ik zelf heb: ''mwa''. Ga deze niet verbeteren, weet van me zelf dat ik het dan nog erger maak 🤣

עד הפעם הבאה! da's hebreeuws voor: tot de volgende keer! ... tenminste, dat zegt google translate 🤣

Het is een mooie Sherman geworden Nico !

Verbeterpuntjes heb je al gehad en die kun je mooi meenemen naar een volgend project...
Maarrrr....
Wat je met weinig moeite nog wél zou kunnen doen :
Met wat verdunde grondkleur het nog witte gips even bijkleuren.
Dat witte doet mijns inziens serieus afbreuk aan het anderszijds fraaie voertuig !

mazzeltof 😉
Peter

hry Nico,

mooi werk heb je afgeleverd. Ik vind de kleuren ook erg mooi geworden.
vwb het gips kan je voor een volgend project proberen wat verf alvast te mengen terwijl je het gips aanmaakt. Als er eens wat afbreekt voorkom je dat er gelijk een wit stukje is te zien.

Ben benieuwd naar je volgende project.

Groeten,

Eelco

Het is een draak van een kit, wat dat betreft is het eind resultaat prima. Natuurlijk zijn er punten zoals eerder genoemd zijn en de tips kunnen net dat stukje extra geven waardoor je model beter tot zijn recht komt en de rest van de punten zijn voor een volgend project 😉

Terug
Bovenaan