Dombo - weathering (update 23-3)

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
... het olifantje, eentje oude de oude doos. Update na 2 jaar ofzo 🙂 Kon me er niet toe zetten om met de Bushmaster verder te gaan.

Zimmerit voorzijde en achterzijde toegevoegd, alleen nog twee stukjes te gaan boven de regengootjes aan de voorzijde van de bovenopbouw.
Verbindingsbouten bovenopbouw zitten erop.

In eerste instantie wilde ik de bijgeleverde pe spatborden niet gebruiken, maar na goed verhitten zijn deze toch goed plooibaar. Verder nog wat klein detail, lasnaden en onderstel toevoegen en dan kan de spuit erover.

DSC03773.jpg

DSC03774.jpg

DSC03775.jpg

DSC03776.jpg

Re: Dombo

Mooi Bas, die échte Zimmerit 😱

Heb je de structuur met officieële tool of zelfgemaakte tool gedaan ?
En wat voor putty heb je gebruikt voor de Zimmerit ?

vrolijk aangesmeerd groetje 😀
Peter

Tiger zaagje met muurvullen van Alabastine als ik me niet vergis? 😉
Goed werk Bas, erg strak! Heb je geen problemen dat de zimmerit kan gaan loslaten?

Groetjes!

De zinmmerit is zoals Boris aangeeft aangebracht met een Tiger zaagje (scheermesformaat) en alabastine plamuur. Hiervoor heb ik grotendeels de acrylversie gebruikt, deze is nadien los te breken van je model. De voorzijde en achterzijde zijn gedaan met een mix van alasbastine muurvuller (terpentine oplosbaar) en mr. surfacer 500. Deze blijft dan wat langer bewerkbaar. Na uitharding valt het er in ieder geval niet af.

Nadeel van deze techniek is dat je kan zien dat het getrokken banen zijn (golving) en geen stempel zoals bij echt zimmerit. Het volgende model zou ik dan met tamiya twee componenten putty en een stempel /schroevendraaier aanbrengen. Voordeel van deze techniek is dat het flinterdun is en op schaal is. Kan geen resin zimmerit setje tegenop en kost geen drol. Ik had het hele voertuig in een uurtje voorzien van zimm.

Hi Bas,

Nice Dombo! Histor acrylplamuur blijft wel zitten en is vergefelijk spul, proberen waard! Gebruik het ook voor structuur, lasnaden, gaatjes vullen en kan zelfs van pas komen voor een ruwe winterwash als je het verdunt met Glassex :0

Grtn

Vincent

Ha die Bas,

Mooi werk. Toch blij dat je 'm niet verkocht hebt? Ik had er destijds wel interesse in, maar ik moet toch eerst maar eens mijn eigen modellen afbouwen 🙄 ...

Blijf 'm volgen.

groeten, Richard.

Bas Hermsen zei:
... het olifantje, eentje oude de oude doos. Update na 2 jaar ofzo 🙂 Kon me er niet toe zetten om met de Bushmaster verder te gaan.

Hoi Bas,

Gaat wel errug goed met die Bushmaster dan? Moet er zoveel aan 't basis model bebeuren, of zijn 't de NL veranderingen?

Groeten,

Olaf

Werd tijd dat er weer eens wat gedaan werd aan dit hok, het is toch geen weer voor het knutselen aan Honda's 😉

Gebryik je de grove, of de fijne kant, en kwast je het er gewoon op, een baan zeg maar, en dan eroverheen?

Wil binnenkort eens een tiger gaan bouwen met zimmerit in deze vorm,vindt het wel wat hebben, en als het lukt, rooi ik meteen de resin zmmerit van mn koningstiger eraf,is me veel te dik namelijk, koepel kan nog wel, maar de rest is eigenlijk geen gezicht!

@ Jan: nee is weinig gedaan aan de honda de laatste tijd. komt wel weer als het buiten wat mooier is.
@ Timo: ik werk per aantal cm². Anders is het al droog voordat je er wat mee gedaan hebt. Gewoon kwestie van testen met een klein spateltje of stukje evergreenplaat van 0,25 mm dik en dit gebruiken als spatel.
@ Olaf, ja moet redelijk wat aan gebeuren, zeker als ik het naar mij zin wil bouwen. Is ootb ook goed te bouwen, maar dan mankeert er nogal wat aan. De zaag moest er weer in en daar heb ik nu ff geen zin in. Hiermee ben ik sneller klaar met bouwen en kan ik tenminste weer wat afmaken 🙂

update:

Spatborden zitten erop, althans wat er van over is. Ook nog wat klein detail toegevoegd op het dak en de schietbuis vastgemaakt met nieuwe transportbeugel van evergreen. Op de achterzijde en voorzijde van de opbouw is de laatste zimmerit toegevoegd en een regengootje op de achterzijde. Ga mij nu storten op het afwerken/toevoegen van alle lasnaden en loopwerk.

DSC03800.jpg

DSC03803.jpg

DSC03807.jpg

DSC03808.jpg

DSC03809.jpg

DSC03810.jpg

DSC03812.jpg

DSC03813.jpg

Re: Dombo (update 20-2)

bedankt heren.

@ Roger: wordt drie kleuren camo.

De lasnaden zijn voor een groot gedeelte bijgewerkt en er is nog wat detail toegevoegd. Foto's spreken denk ik wel voor zich.

DSC03817.jpg

DSC03818.jpg

DSC03819.jpg

DSC03820.jpg

DSC03821.jpg

DSC03823.jpg

Re: Dombo (update 22-2)

Na twee jaar weer de kwasten en olieverf tevoorschijn gehaald om een figuurtje proberen te schilderen. Het gezicht is volgens mij af. De zwarte kleding staat in de basiskleuren. De highlights zijn nog te hard en worden nog afgezwakt met olieverf, zodat het geheel net zo zacht oogt als het gezicht. Contrast in de foto's is vanwege de overbelichting jammer genoeg erg groot. Techniek is goed gejat van Roger Hurkmans en dit bevalt echt prima. Als je het geschilderd hebt denk je van het ken net, maar na een paar dagen drogen worden de kleuren heel zacht.

DSC03956.jpg

DSC03957.jpg

DSC03959.jpg

DSC03961.jpg

DSC03964.jpg

DSC03965.jpg

Re: Dombo + 1e figuur (update 29-2)

Hoi Bas,

Het hoofdje dat je geschilderd hebt ziet er goed uit! Het nadeel van olieverf is inderdaad dat na dat de verf droog is en niet meer blinkt je het resultaat pas ziet!.Wat voor kleur ga je de broek doen ,camo of unie?

Alleen nog even een rood puntje aanbrengen in de insigne van zijn muts 😉

Groeten/Roger

Jan: Gaan we doen. Binnenkort maar eens een bouwavond inplannen met Richard.

Roger: Broek weet ik nog niet 100%, maar ik ga denk ik voor grijsgroen en dan zwaar verweerd. Tafereel wordt begin 1945, dus alsof de broek voor het tweede winterseizoen wordt gedragen.

Martin: Hoe is het? Al een poosje niet meer gezien. Tis inderdaad zo'n projectje, gelukkig wordt deze nu in redelijk snelheid afgemaakt. Verwacht de bouw in een week af te kunnen ronden en dan kan die voorzien worden van een verfjasje. De afgelopen zomer redelijk veel tijd in de Honda gestoken, met name kennis van autotechniek bijgewerkt. Kon in maart 2011 net een paar banden wisselen, maar nu wordt de auto op motor en versnellingsbak na al uit elkaar getrokken. In april ga ik er, voor de fun, het circuit (Zandvoort) mee op.

@Bas: inderdaad lang niet gesproken. Ben druk met veel verschillende zaken, dus voor bouwen is er nu flink minder tijd.
Bouwavond april is wel de planning, zien we elkaar dan.

Hoi Bas, weer lekker bezig zie ik!!! 😀 😀 Mooi werk tot zover al wat het figuur aangaat en kopje gaat al wat leven!!

Succes, JW

Bas,

wat kun jij mooi strak werken, tot in het detail, erg mooi om te zien.

Ook je figuur ziet er erg gaaf uit, ben benieuwd naar de rest,

succes met je verdere bouw en afwerking,

Rico

Hi Bas,

De Hurkmans methode is uitermate goed geslaagd op het koppie! Ik vind het een toppertje iig 🤣

Grtn

Vincent

Bedankt voor de reacties heren!

De bouw van de Elefant is gereed. De terugloopwielen zitten er los op. Verder heb ik nog wat modder met gras toegevoegd.

DSC04049.jpg

DSC04053.jpg

DSC04058.jpg

DSC04059.jpg

DSC04061.jpg

DSC04062.jpg

DSC04066.jpg

Re: Dombo - bouw gereed (update 7-3)

Sjieke bak en een zeer nette zimmerrit laag. Heb hem ook half gebouwd liggen (Trumpetter 1:72) maar ook weggelegd toen de tracks niet gingen zoals het zou moeten. Maar met jouw voorbeeld als als inspiratiebron beginnen mijn handen weer te kriebelen om er weer aan te beginnen.
In welke setting ga je hem plaatsen? (mogelijk overheen gelezen?)

groet Bas

Re: Dombo - verf (update 7-3)

De kleuren 😀

Aan de kleuren is na menging nog 20% glanslak (revell 1) bijgevoegd.

Panzergelb
Humbrol: 94 (90%)
Revell: 5 (10%)

Groen
Humbrol 120 (40%)
Humbrol 150 (40%)
Panzergelb (20%)

Bruin: chaotische mix van revell 85, 36, 84 en humbrol 160, 70 en 62. Percentages heb ik echt geen idee meer van 😉

Re: Dombo - verf (update 7-3)

Wat is er onderhand gebeurd:
- modder basiskleur erop
- witte balkenkruizen en nummering aangebracht met zelfgemaakte mallen
- parketplus erop
- gestart met zware inlijning en chipping met olieverf (van dyckbruin)

Als het inlijnen en chipping klaar is gaat er heel veel stof overheen. Ding wordt uiteindelijk helemaal mat.

DSC04121.jpg

DSC04123.jpg

DSC04128.jpg

DSC04131.jpg

DSC04132.jpg

DSC04133.jpg

DSC04134.jpg

DSC04135.jpg

DSC04137.jpg

DSC04139.jpg

DSC04140.jpg

Bas,

Mooi werk :!:
Wat mij betreft had je iets meer mogen chippen vanwege de camo, maar het blijft fijn werk wat je hebt neergezet.
De weatheringdetails bij de sprocket linksvoor is een mooi gedaan.

Keep up te good works 🙂

groet Frank

...aldus de eerste posting van vrijdag 23 maart 2012...

Bas... en tussen het plakken door ben je ook nog aan het werk en word je vader meen ik...

Briljant kerel... opstekers voor ons allemaal...

Greetz Clemente ➡️

Bedankt heren!

Frank: chipping is pas begonnen, maar ga niet meteen op een deel van het voertuig te hard van stapel. Eerst het hele voertuig inlijnen en langzaamaan chipping toevoegen totdat het goed oogt. Chipping weghalen gaat nadien niet meer 😉

John: lichtere krassen komen in een later stadium erop. Deze komen alleen op de zijkanten van het voertuig nav krassen van takken/bomen in de lak. Voor de vlakke delen vind ik dit persoonlijk op deze schaal geen realistisch effect geven.

Clemente: Dank je, de berichten kloppen helemaal 😀

Super verf laag,

Je vind je verwering nu al erg pakkend 😉
Ik denk dat ik ook maar eens een basis laag van pakket plus moet aan leggen. Ik merk dat de washes op de games workshop purity seal niet super mooi inlopen.

Succes met de afwerking. En kind 😉

Martin

Terug
Bovenaan