Dodge WC54 Ambulance | Italeri no 226

Na een week van weinig bouwtijd verheugde ik me op een plakweekend …. Helaas werd ik vrijdagavond zo verkouden met hoofdpijn en loopneus dat ik alleen wat kan hangen op de bank….😢.

ja, da's dik balen.
Het is er ook het seizoen voor, hetgeen voor mij, als invaller, dan weer in m'n voordeel werkt. Heb daardoor afgelopen week niks kunnen doen. 🙄Na een dagje school ben ik gaar.

Geef jij les op school? Je bent de Zweedse taal dus inmiddels helemaal machtig?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks belabberd gevoel toch vanavond even achter de plaktafel. Verkoudheid is traditiegetrouw in een bronchitis overgegaan dus ik ben bekaf van het hoesten en het moeizame ademhalen…(oh oh wat is hij toch zielig 😉).
Toch even wat zitten werken aan de poken/handels en het gaspedaal. Vreemd genoeg mist bij deze kit het toch vrij goed zichtbare gaspedaal. Even zelf gemaakt dus. Verder zijn die vreemde kruisvormige plooien uit de cabine stoelzittingen verwijderd en zijn deze met plamuur bewerkt (en harden nu uit).

Kan ik gelukkig toch nog zeggen dat er iets vooruitgang is! IMG_2818.webp

Alle wanden liggen gereed en zijn bijgewerkt. De volgorde van de bouwbeschrijving is niet helemaal logisch omdat er dan geheid pasproblemen gaan ontstaan. Sowieso geeft het vooraf passen al aan dat dit nogal wat gepuzzel gaat geven. IMG_2836.webp

Mooi werk Walter. Dat vloertje in de cabine doet het erg goed.
De volgorde van de bouwbeschrijving is niet helemaal logisch omdat er dan geheid pasproblemen gaan ontstaan. Sowieso geeft het vooraf passen al aan dat dit nogal wat gepuzzel gaat geven.
Ik weet nog dat vooral die halve maantjes boven de deuropeningen en de aansluiting van het dak van de cabine met het dak van de body nogal wat aandacht vergt.....maar pas op...in werkelijkheid zit hier ook een naad. Het ventilatortje op het dak is ook iets waar wel wat extra detaillering mogelijk is.

Mooi werk!

Wat niet goed zit bij de Italeri kit is de knik bij het cabinedak direct boven het raam. Bij Italeri is deze mooi rond.
Knik gemaakt door aan binnenzijde een diepe groef te maken en dan daar een paar keer Extra Thin in laten lopen, even laten inwerken en dan voorzichtig een beetje van binnen de groef dicht te drukken door links en rechts van het cabinedak wat naar binnen te buigen. Aan de buitenzijde zie je dan net een wat knik ontstaan. Dit accentueren door de ronding van het dak boven de ruit wat rechter te schuren. IMG_2891.webp

Zo..en nu stop ik voorlopig met deze kit. Het geeft me namelijk absoluut geen voldoening omdat de gieting van de onderdelen slecht is en ook het passen gewoon niet lekker gaat. Een ergernisbak dus waar ik teveel tijd in moet stoppen zonder er lol aan te beleven. Wellicht over paar weken verder maar voor nu ga ik toch liever weer verder met de NEKAF jeeps en het marechaussee VW busje en de YP408.

Laatst bewerkt:
….Het bloed kruipt….toch weer verder maar. Alles in elkaar aan het passen. Alleen beetje los passen gaat niet echt omdat het een soort van los kaartenhuis is. Dus een paar delen met heel klein beetje CA vastgezet (kun je vrij makkelijk weer loshalen en vandaaruit op gaan bouwen en kijken of het past. De motorkap gaat nu vast op de zijkanten (Het dak van gewondencompartinent niet). Vervolgens het dak van de cabine netjes passend maken op die boogvormige delen boven de cabine deuren. Dat is de lastigste klus. Daarna alles weer losmaken van de vloer en verder gaan afwerken 😱🥵IMG_2993.webp

Gelukt! Alle wanden zitten nu los van de bodem aan elkaar vast. Het geheel weer losgehaald van de bodem. De wanden van cabine en gewondengedeelte kunnen nu verder bewerkt worden met putty, schuurpapier en details. Maar het lastigste deel is nu achter de rug denk ik.
IMG_2995.webp

Mooi bezig Walter.
Heb je de grote lasnaad gezien boven de voorruit die over de gehele breedte van de kabine loopt?
Ja zeker! Die moet ik er nog in graveren…..lastig klusje omdat er ook nog bochten in zitten aan de zijkantenIMG_2997.webp

Weinig voortgang …ik zit nu al drie dagen kieren op te vullen en bij te werken. Iedere dag weer nieuw laagje in de soms hardnekkige kieren en oneffenheden. Zeker die rare cabinezijkanten waarbij de portiersponning opeens in het niets eindigt en naadloos zou moeten passen op het onderdeel motorkap-voorraam-dak is echt tenenkrommend niet naadloos! We ploeteren door (en ondertussen zitten de nieuwe 3D geprinte NATO wielen/banden voor de NEKAF jeeps gigantisch naar me te lonken). IMG_3097.webp

Ja kerel, het is soms afzien wanneer je met je passie voor hoge kwaliteit ook nog eens moet werken met mindere kwaliteit detail dat
ook nog eens inconsequent is uitgevoerd.
Ik merk ook hoe serieuzer ik te werk ga hoe meer 'rottigheid' ik tegenkom.

Gewoon maar lekker door buffelen toch ? 🤪 💪🤣

Weinig voortgang …ik zit nu al drie dagen kieren op te vullen en bij te werken. Iedere dag weer nieuw laagje in de soms hardnekkige kieren en oneffenheden. Zeker die rare cabinezijkanten waarbij de portiersponning opeens in het niets eindigt en naadloos zou moeten passen op het onderdeel motorkap-voorraam-dak is echt tenenkrommend niet naadloos! We ploeteren door (en ondertussen zitten de nieuwe 3D geprinte NATO wielen/banden voor de NEKAF jeeps gigantisch naar me te lonken). Bekijk bijlage 55598
No way of return. Maar een weekje laten liggeen en energie uit een ander project halen moet je jezelf niet verbieden. Zo krijg ik Sherman tracks in elkaar.

Succes, want deze wordt mooi.

Groeten, Jan

Vandaag bij de Plakdag in het Bevrijdingsmuseum in Nieuwdorp weer verder met de ambulance.
Lekker opgeschoten en al het irritante voorwerk van plamuren en schuren betaalde zich uit doordat het geheel van cabine en gewonden gedeelte snel passend in elkaar kon worden gezet. Wielen er onder en treeplanken er op. Bij de spatborden gaat het weer minder want die sluiten dus niet naadloos aan. Beetje wit profiel in de kier. Dat moet nu even opdrogen en dan morgen met plamuur bijwerken. IMG_3683.webpIMG_3684.webp

Ja, we hem “hem” weer te pakken. De lol in deze Italeri is weer terug.
Vandaag wat details aangebracht, plamuur op paar plekken en begonnen met de grill …of hoe heet dat ding eigenlijk bij een Dodge, GMC, etc. Een echte grill zou ik het niet noemen (of wel?) maar een takkenrek met lamp beschermers is het ook niet. Wel heel kenmerkend en daarom moet het beter!
Alle spijlen er uit dus, mooi bijwerken en wat dunner maken. Volgende stap: nieuwe witte spijlen!
IMG_3696.webp

Keienvanger denk ik. Fijn dat deze kit je mojo terug heeft gekregen. ik had em al lang gebouwd zoals ie was en in een hoek geschoven geloof ik

Koeienvanger noemen ze zo'n ding toch?
Mooi werk, met de dunne spijlen ziet het er vast een stuk realistischer uit!

Koeienvanger zit op een locomotief, die driehoek die naar voren wijst bij western locomotieven.
Ik ken bovenstaande dingen als een grill, ter beschermingen van takken die ertegen aan kunnen slaan.

Ik zou dit ook een grille (met e) noemen: een rooster om de radiateur te beschermen.
https://nl.wiktionary.org/wiki/grille zei:
Woordherkomst en -opbouw
  • zn: Leenwoord uit het Frans, in de betekenis van ‘rooster voor radiateur van auto’ voor het eerst aangetroffen in het jaar 1912 [1] [2] [3]
  • ww: gril ww met de uitgang -e
Zelfstandig naamwoord
de grille v / m
1. (werktuigbouwkunde) rooster (aan de voorkant van een auto)

Eerste gedeelte is gelukt. Bij de Dodge heb je twee varianten:

De spijlen zitten er van voren tegen
IMG_3700.webp

De spijlen zitten er in en zitten dus wat verder naar achteren
IMG_3701.webp

Ik heb dus gekozen voor de eerste (makkelijke) variant.

IMG_3699.webp

Grille is gereed (zit nog los). Ik heb 0,3 mm rod gebruikt en de nodige bouten aangebracht.
Door naar de verdere afwerking van de stootbalk/voorbumper. IMG_3830.webp

Megamooi gedaan, ziet er echt MEGAstrak uit. Kunst stukje 😉

We ploeteren door maar de vrije tijd om te bouwen is erg spaarzaam momenteel. Nu bezig met de cabine. Eerst maar gaspedaal en koppeling aangebracht. Beetje vreemde gedrochten zijn dat. De kachel met PE gedaan uit het Eduard setje (Ohhhh….. 🫢🤭). De slang die er aanzit gemaakt van één tot een veer gedraaid stuk zachte messingdraad met een kern daarin.
Volgende worden de deuren en de verstel beugeltjes waarmee de voorruit open en dicht kan. IMG_4012.webpIMG_4011.webp

Nu ik zo de versnellingspook zie op de foto’s denk ik dat ik die toch ook maar ga vervangen want dit ziet er te dik uit…

Laatst bewerkt:
Die vorm van de gaspendaal en koppeling vind ik wel vreemd eerlijk gezegd. Hoe werden ze bediend? Met de neus van je schoen tegen het platte deel duwen vd pedaal? Of je voet er boven op en naar beneden trappen. (Zoals de rem)

Staande pedalen zijn altijd een beetje vreemd om te zien, maar het werkt prima weet ik uit ervaring.
Hoewel ze erg recht lijken te staan merk je daar niets van in de praktijk.

Tergend langzaam gaat het. Het is hectisch op het werk en in de avond en weekenden weinig puf over. Vandaag beetje gedaan sinds 1,5 week. De deadline heb ik maar losgelaten want die red ik niet. Op de ruitenwissers na is de cabine en voorzijde gereed. Nu door naar het gewonden gedeelte…IMG_4154.webpIMG_4155.webpIMG_4156.webpIMG_4157.webpa

Terug
Bovenaan