DML Tiger Late en wedstrijd

uiteraard, das nogal wiedes.
Out of the box wil zeggen dat je het model enkel gebouwd hebt met de onderdelen die in de doos zitten.
Als daar PE en whatever inzit dan mag dat perfect gebruikt worden.

Groeten

Flip

Ik vind dat het voor een jury de laatste tijd wel moeilijk wordt om een OOB model te beoordelen; die mensen moeten op de hoogte zijn van alle modellen en van wat er als extras bijzit...dus eigenlijk zouden ze het model moeten gebouwd hebben, of toch minstens in hun bezit hebben...
pascal

Och, gewoon documentatie toevoegen is toch ook niet zon probleem? Iedereen kan hier op de site ook lijsten typen van wat hij/zij erin verwerkt, dus waarom dan niet voor je model als je het in een wedstrijd inschrijft?

Cheers, MD

Ja, martin, maar als je inschrijft in de categorie out of the box, gebruik je enkel de onderdeln die in de doos zitten; maar hoe kan een jurylid weten of een bepaald fotoets onderdeel in de doos zat of dat je het zelf bijgevoegd hebt als hij de doos in kwestie nooit gezien heeft?
bij out of the box op wedstrijden wordt er geen briefje gelgd met toegevoegde onderdelen omdat er in principe geen toegevoegde onderdelen mogen zijn...
pascal

@pascal: simpel, je schrijft op een briefje: er zitten daar en daar etsing/resin deeltjes. deze zitten in de kit BIJGELEVERD! dan weet je dus zeker dat ieder jury lid je model als ootb zal beschouwen.

omgekeerd geldt dat ook, jan peters bijv dacht dat mn M19 ootb was 🙂 😈 🙂 voor modellen die niet ootb zijn raad ik aan om wat foto's te maken en die bij je model te leggen! (uiteraard ook wat foto's bij je documentatie voor de jury!).

gr,
frans, die nu zn koffer op gaat zoeken na een avond/nachtje bouwen 😛

Hoi
Ik dacht altijd dat de categorie OOTB voor degenen is die of het niet durven of aankunnen (financieel of qua werk) om aftermarket spul te verwerken in hun model. Om een eerlijke vergelijking te maken (een OOTB model is over het algemeen minder dan een goed model waarin aftermarketspul verwerk is) is dacht ik de categorie OOTB ontstaan. Het zou toch nu competitie vervalsing zijn als in de categorie OOTB modellen meedingen waain buitensporig veel PE verwerkt is (zoals nu dus de Dragon modellen).

Nee LArs
De OOTB is gewoon een klasse, niet om de redenen die jij aangeeft, daarmee haal je de OOTB modellen m.i. omlaag in niveau

Ik kan dus een OOTB bouwen en deze is van een zodanige klasse dat een model met PE enz er nog steeds bij in het niets valt

Een model wordt niet gemaakt met de extra's, het kan een verbetering zijn, maar het kan een model ook verpesten

Als ik tijdens een bejuring een Tiger late zie, zou ik het idd niet weten dat dit extra's heeft, dus een klein briefje erbij zou voor mij handig zijn
BertUS

Inderdaad, roel, dat is misschien een mogelijkheid; maar de haalbaarheid? Dan zouden de juèryleden bij elk te beoordelen model de handleiding moeten bestuderen; en die kan soms behoorlijk uitgebreid zijn...kijk maar naar de dragon 3 in 1 modellen...
pascal

Lars Fehse zei:
Om een eerlijke vergelijking te maken (een OOTB model is over het algemeen minder dan een goed model waarin aftermarketspul verwerk is)

minder? dat is dus bullshit.....gaat t om de etsing, resin, scratch wat je na je eerste verflaagje al niet meer ziet, of is afwerking (het spuiten, weatheren, ect) datgene wat je model maakt of breekt? ik denk dat laatste dus, en daarom heeft rob volgens mij (ik kan niet namens hem spreken!) de rudd klasse ingevoerd. iedereen kan kilo's etsing en andere aftermarket spullen ertegenaan smijten, maar het eindresultaat, das een heel ander verhaal. mischien vind ik daarom de rudd klasse juist wel een uitdaging.......en minder wuif ik zowiezo al weg met de opmerking: "open eens een hobbyfan doos" 🙂
Het zou toch nu competitie vervalsing zijn als in de categorie OOTB modellen meedingen waain buitensporig veel PE verwerkt is (zoals nu dus de Dragon modellen).

hoe kan iets competitie vervalsing zijn als de regels zo simpel en duidelijk zijn? wat in een doos zit kan je bouwen, en mee laten doen, dan is t rudd/ootb. ik geloof dat bij de twenot een loopje of tracks nog mag, maar dat is dan ook het enigste, maar das logisch.....

gr,
frans.

eigenlijk is de recht uit de doos er gekomen om iets te geven aan de modelbouwers die niet de zin of kennis of geld hebben om al die aftermarket of scratch op het model te hangen, en de mensen die liever
schilderen dan bouwen. Er wordt veel meer aandacht geschonken aan het schilderwerk...
En nu heb ik op een beurs ook reeds gezien dat er een categorie "naakte" modellen was; dus enkel de bouwfase, zonder enig schilderwerk. Oogt wat raar, maar op die manier komt natuurlijk het toegevoegde PE en resin beter naar voor...
pascal

ik las net bij frans dat tracks/ loopje ook nog mogen om mee te doen bij de rudd/ ootb (hoe je t ook wilt noemen) klasse... klopt dit? zou ik graag willen weten ivm misschien toekomstige deelnames

grtz jeroen

@ Pascal & @ Frans: Nou ik doelden ook een beetje op de uitleg van Pascal. En ik vind het leuk dat Dragon allerlei extra's in de doos doet maar bij de Tiger kun je nu eenmaal niet meer echt van een OOTB model spreken omdat er zoveel PE en een aluloopje bij zit.

Hoi Jeroen,

Als dat loopje en die tracks in de doos zitten bouw je out of the BOX..

Ga je dat echter extra kopen dan verval je automatisch in de NOOTB klasse !!!
of tewel niet uit de box
Out of the box betekend dat je je model bouwt zo als het geleverd wordt,
en eventueel ook met die lelijke dikke antenne.
Daar mag dan door de jury geen oordeel over worden geveld want het is out of the box gebouwd.

Bert

Bert Koopman zei:
Hoi Jeroen,

Als dat loopje en die tracks in de doos zitten bouw je out of the BOX..

Ga je dat echter extra kopen dan verval je automatisch in de NOOTB klasse !!!
of tewel niet uit de box
Out of the box betekend dat je je model bouwt zo als het geleverd wordt,
en eventueel ook met die lelijke dikke antenne.
Daar mag dan door de jury geen oordeel over worden geveld want het is out of the box gebouwd.

Bert

sorry bert, maar t staat hier toch echt hoor....... :idea:

Geplaatst: 1 Mrt, 2005 18:37 Onderwerp: Reageer met quote
We hebben het er uitgebreid over gehad, en waar t in het kort op neer komt is het volgende:

Zolang er sprake is van een enkel item kan dat nog, maar juist met lopen hebben we wat moeite: De bedoeling van een OOB klasse is dat je laat zien dat je als een ware virtuoos iets moois maakt van een standaardkit, en lopen zijn die zaken waar het vaak misgaat bij mensen.
Dus als er echt alleen sprake is van een loopje willen we nog coulant zijn, maar dan mag er ook geen speldeknopje meer aan de kit veranderd zijn anders gaat t model de andere klasse in.
Overigens is het theoretisch mogelijk om met een 100% perfect gebouwde OOB kit een behoorlijke prijs te winnen in de Gedetailleerde klasse, maar dan moeten bouwijze, schildertechniek en presentatie wel van een griezelig hoog nivo zijn.

De vragen zijn zo opgesteld dat er nooit meer 1 of 2 vragen bepalend kunnen zijn voor de gehele einduitslag. Het gaat om het geheel en ja het helpt als je veel PE, Resin etc toepast, maar dan is dat nog steeds geen garantie voor een (hoge) prijs, want je zal het ook netjes etc moeten doen.

Rob

en die dikke antenne? gewoon afknippen, gaatje boren, en een ijzerdraadje erin lijmen, ziet er realistischer uit 8)

ciao,
frans.

ik heb getwijfeld vorige week hier een topic over te plaatsen, maar k had ook zoiets van tja, letterlijk gezien is het nog steeds een o.o.b. model. Maar als je nou de tiger van tamiya neemt heb je toch totaal iets anders.

beetje dubbel, maarja het blijft o.o.b.

boris

Hallo,

Ook hier geldt weer dat je zelf creatief moet zijn. Van een lompe antenne kun je bijvoorbeeld met wat snij en plamuur werk wel wat moois maken. Je gebruikt dan toch alleen maar de onderdelen uit de doos. En omdat de kwaliteit over de gehele "linie" van de modellen omhoog gaat wordt het natuurlijk ook steeds interessanter om ootb te bouwen. Ik heb bijvoorbeeld de BPM-1 van Zvezda gekocht, en met wat fijl en plamuurwerk kan deze toch ootb gebouwd worden.

Groeten,

Bas

plamuren okee, en zo hier een daar een koper draadje ook, maar veel meer mag het ook niet zijn geloof ik. Eigenlijk zijn sommigen nou eenmaal zo creatief dat je ook zonder een uit de fabriek afkostige pe set nog een heel gedetaileerd odel kunt maken met aluminium, evergreen, koper enz.

boris

boris bakker zei:
plamuren okee, en zo hier een daar een koper draadje ook, maar veel meer mag het ook niet zijn geloof ik.

boris, pb anders ff naar rob.....ik zocht me gisteren een breuk, post het antwoord wat een duidelijk antwoord is van een topic over de rudd klasse, en nog steeds twijfel je 🙄 begrijp me goed hoor, ik bedoel dit niet vervelend ofzo, maar het staat er duidelijk: je mag bij een ootb model een antenne draadje oid toevoegen, en ook een loopje, maar dan verder ook helemaal niets meer. persoonlijk vind ik dit ook wel logisch, want een ootb model + bijv een jordi rubio loop, dat model heeft een probleem in de gedetailleerde voertuigen klasse.......(eventueel geen etsing, geen interieur, geen motor, ect) dan lijkt t mij handiger dat zo'n model als rudd bekeken word.

gr,
frans.

Dat van dat loopje is eignelijk het raarste, dat dat mag; bij een echt goed model, met weinig bouwmoeilijkheden en uitstekend detail is dat eigenlijk dikwijls het moeilijkste voor velen ; de naad op een goeie manier vullen...
pascal

Geplaatst: 1 Mrt, 2005 18:37 Onderwerp: Reageer met quote
We hebben het er uitgebreid over gehad, en waar t in het kort op neer komt is het volgende:

Zolang er sprake is van een enkel item kan dat nog, maar juist met lopen hebben we wat moeite: De bedoeling van een OOB klasse is dat je laat zien dat je als een ware virtuoos iets moois maakt van een standaardkit, en lopen zijn die zaken waar het vaak misgaat bij mensen.
Dus als er echt alleen sprake is van een loopje willen we nog coulant zijn, maar dan mag er ook geen speldeknopje meer aan de kit veranderd zijn anders gaat t model de andere klasse in.
Overigens is het theoretisch mogelijk om met een 100% perfect gebouwde OOB kit een behoorlijke prijs te winnen in de Gedetailleerde klasse, maar dan moeten bouwijze, schildertechniek en presentatie wel van een griezelig hoog nivo zijn.

De vragen zijn zo opgesteld dat er nooit meer 1 of 2 vragen bepalend kunnen zijn voor de gehele einduitslag. Het gaat om het geheel en ja het helpt als je veel PE, Resin etc toepast, maar dan is dat nog steeds geen garantie voor een (hoge) prijs, want je zal het ook netjes etc moeten doen.

Rob

Een loopje is juist iets wat twijfelachtig is of het er op mag.

GJ

ik snap niet wat er twijfelachtig is als iemand zegt: met een loopje willen we nog coulant zijn, maar dan mag er ook geen speldenknopje meer aan de kit veranderd zijn.....maar goed, zal vast an mij leggen dan 😕

gr,
frans.

Ik vraag me alleen af wat jj met een speldenknopje wil doen 🙂 🙂

Nee Frans, het citaat is echt wel duidelijk, tja plamuur, das noodzakelijk verbeteren bij grote naden en kieren, maar waarom zou je een hoop zelfbouwzaken op je model doen en dan inzetten als OOTB? Das toch je eigen model naar beneden halen?
Wanneer er een hoop eigenbouwsels op of inzitten zou ik hem juist, incl formulier inzetten, als X procent sratch oid
BertUS

@bert: dat speldeknopje hou ik in mn hand, en op kleine plekjes laat ik dan langs de naald secondenlijm lopen :idea: 🙂 🙂

gr,
frans.

boris, pb anders ff naar rob.....ik zocht me gisteren een breuk, post het antwoord wat een duidelijk antwoord is van een topic over de rudd klasse, en nog steeds twijfel je

Ja klopt, dat heb ik toen ook gelezen, maar dat "geloof ik" wat 'k typte moet je niet te letterlijk nemen. 'k weet t wel zeker 🙂

Is idd goed uitgelegd, maar k kwam laats wel ff aan het denken met de dragon kits, maar dat is nu ook wel genoeg besproken denk 'k.

groeten boris

Rob Plas zei:

rob hoeveel pb's heb je gehad of een loopje nou wel of niet mag?
laugh.gif

gr,
frans.

Ach, laat het maar lopen jongens.
De tekst in zijn geheel is duidelijk genoeg, alleen als je losse zinnen plaatst, en dus de zaak uit zijn verband sloopt (Sorry Gert, maar zo loopt het nu eenmaal) wordt het erg onduidelijk
En eerklijk gezegd krijg ik persoonlijk steeds meer zoiets van: iedereen moet maar doen wat hij niet laten kan, als je bewust modellen lager inschrijft dan terecht in de hoop een gouden plak te winnen hou je toch alleen je zelf maar voor de gek, nietwaar?
Ik zou het wel prettiger vinden als men de wedstrijd niet zo bloedserieus zou nemen. We doen ons best het leuk te maken, voor zo veel mogelijk mensen en perfect krijg je het toch nooit, met geen enkel systeem, hoe het ook loopt.

@ rob:
laugh.gif
leuk die tekst met t woord loop 😛 maar ik sluit me volledig aan bij je tekst over het expres "lager" inschrijven.... ' tekens omdat lager best meevalt eigelijk want een prijs pakken in de rudd klasse valt niet mee, dus wie vals wilt spelen zou weleens heel bedrogen uit kunnen komen!

gr,
frans, die nu ff een ommetje met de honden gaat lopen

Terug
Bovenaan