Dit lijkt echt nérgens op. (toch?)

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Ik overweeg om me eens te wagen aan een AMX-13 PRI.
En dan komt dat bijzondere .50 affuit aan de orde.
(da's eigenlijk het leukste van het project.)
Ik heb foto's zat van die toren, maar geen tekeningen op schaal.
Dus dat wordt Modelbouwen!

Ooit heb ik een AMX met TOW gebouwd, aan de hand van enkele foto's.
De toren van de TOW was gelijk aan die van de PRI, nadat ze de .50 hadden verwijderd. De TOW stond op de ronde schijf.
Zie hier: een kale koepel van de PRI.

IMG_1632026204117.webp

Vraag:
klopt het dat deze koepel verder in geen enkele versie van de AMX-13 op de markt is verschenen?
en dat dit dus op geen enkele andere koepel lijkt.

Dit is geen kale koepel van de PRI. De scharniering is verplaatst naar de zijkant en de plek waar de .50 zit is dichtgelast. Dit is een aanpaste basis PRI toren met resten van de bevestigingspunten automatische .50 en de magazijn houder en met nieuwe toevoegingen en aanpassingen voor TOW.

De PRI koepel is nergens beschikbaar voor zover ik heb kunnen achterhalen. Wellicht heeft een Franse TWENOT equivalent figuur hem 3D getekend maar ik heb het nog niet gevonden …. En dus zelf gebouwd….een enorme klus doordat dit een toren is met super veel vrij complexe vormen. Maar ….te doen. De rest van de PRI is niet te complex hoewel ik behalve de basis zo’n beetje al de details zelf heb gemaakt omdat die te grof/simpel zijn weergegeven. Aandrijfwielen van Tamiya of TAKOM gebruiken en de tracks van Friul. Let ook op want bij de loopwielen zitten de torsiestang punten aan één kant aan de verkeerde zijde van de loopwiel aanhechtpunten.
Wat door Heller erbij als toren wordt geleverd is totaal niet bruikbaar in ieder geval. Ik heb hem destijds 1 op het oog gebouwd. De .50 is een prima referentie om de boel omheen op te bouwen.
Maar dit gaat jou glansrijk lukken!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan