Diorama Rendezvous SAS & LRDG

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
De achterwand wordt een rotswand, setting is een rendezvous in een wadi in Noord Afrika. Een SAS jeep ontvangt wat broodnodige onderhoud vanuit een LRDG werkplaatstruck.
Er komen nog 5 figuren en wat geiten bij maar voor nu kom ik er niet lekker uit waar ik de voertuigen ga zetten.
Ik heb wat opties, of wellicht heeft iemand betere ideeën?

A
20251116_104646.webp

B
20251116_104658.webp

C
20251116_104711.webp

D
20251116_104725.webp

E
20251116_104744.webp

Oh ja, de groene camo wordt overgespoten naar een blauwgrijs

De laatste waarbij de rotswand een klein beetje schuin staat tov de achterzijde. De LRDG en rotswand staan niet parallel maar wel in dezelfde richting. Jeep inderdaad met motorruim voor voren, dan kun je zien wat er aan de hand is. En beide voertuigen naar elkaartoe laten rijden bendadrukt dat ze elkaar zijn tegengekomen. En kijk of de rots ook aan de bovenzijde een beetje schijn afloopt (bv links hoger dan rechts) anders lijkt het snel een kunstmatige muur.
Misschien nog palmboom/struiken.

Ha Rob,

leuk plan zo.
Ik zou zeggen, de Chevrolet als in D en de jeep als in E.
de chevrolet langs de rots wand want je wil denk ik zoveel mogelijk in dekking staan.
De jeep dan schuin/haaks erop voor wat dynamiek.

Ben benieuwd hoe je de rots wand gaat maken, ik moet er ook nog een maken voor mijn Dover diotje.

Succes ermee
Groeten
Leon

Zou eerst van plastic plaat een kader maken van cm of vijf hoog. Daar stuk piepschuim in. Dan kan je wat met hoogteverschillen gaan spelen waardoor het wat dynamischer wordt. Je kan dan één voertuig wat meer met z'n neus naar boven laten wijzen of juist omlaag. Wat je het meest raakt. Alst niet vevalt pak je gewoon een nieuw stuk piepschuim tot je hebt wat je bevalt. Dan teken je de plastic plaat af aan je piepschuim en snijd de boel op hoogte. Als je er een hoge rotswand achter wilt maak je de achterwand van een hogere plaat plastic. Of je pakt eerst wat stroken karton die je later overzet op plastic. Probleem met beginnen op de plank blijft dat het er op het eind wat één dimensionaal uit blijft zien (de pannekoek zeg maar😁)

Goede suggesties!
De achterwand moet inderdaad wat dynamischer, daar ga ik zeker nog iets mee doen!
Dat is nl ook de plek waar de herder met zijn geiten komt te staan, in druk overleg met 2 van de Britten.
En de rotswand zelf... ik moet hier nog zo'n set zwarte rubber mallen hebben liggen van ik denk Woodland Scenics maar tot nu toe heb ik die nog niet teruggevonden.
Daar kan je gipsafdrukken van prachtige rotsen mee maken en met wat creabea maak je daar een wand van zonder duidelijke herhalingen.

Lijkt me een prima opstelling, al zou ook ik kiezen de rotswand iets schuin te zetten.

Mocht je de Woodland mallen niet kunnen vinden is dit misschien nuttig als inspiratie iets te maken uit schuim :

Heb voor rotswand ooit boomschors gebruikt wat goed ging. Wat ik ook nog ooit gedaan heb is met houtskool (ja, die van de bbq) gebruikt. Met houtlijm en daarna met gips ertussen. Die laatste beviel me 't best. Makkelijk te verwerken en weegt niks. Zal vanavond 't dio eens opgraven en er wat foto's van maken. (Al m'n dio's staan in dozen achter 'n schot wegens ruimte gebrek, dus wordt echt graven)

Ikzelf zou gaan voor een V-opstelling, met de Jeep op rechts (vanuit de kijker) meer naar achteren toe. Toont beide voertuigen optimaal en "makes sense" (Wat was 't Nederlands hiervoor ook alweer!? 😳😱); de Jeep met panne meer aan de zijkant en de Chevy, ondanks helpende hand, direct in staat om te vertrekken mocht dit nodig zijn.
In de opstelling van Leon staat de Chevy vast.

de Chevy, ondanks helpende hand, direct in staat om te vertrekken mocht dit nodig zijn.
In de opstelling van Leon staat de Chevy vast.
Ik lees wat je hier schrijft maar zeker in het begin van de acties van de SAS / LRDG samenwerking hadden de Duitsers nog niet veel kennis over hoe de aanvallers te werk gingen.
De rendezvous locaties waren diep in de woestijn, waar volgens het heersende gedachtengoed hooguit wat Bedouïen rondtrokken.
In de wadis was het betrekkelijk veilig en kon er gerust, gekookt en geklust worden.
Er werden in de woestijn zelfs felle benzinelampen gebruikt om de richting van een rendezvous aan te geven, de As strijdkrachten gingen er vanuit dat daar wel een Bedouinententenkamp zou zijn.
Later veranderde dat en moesten de SAS en LRDG veel meer op hun hoede zijn.
(Bron: The Ghostmajor, Virginia Cowles)

Laatst bewerkt:
Oeh, hier ben ik eigenlijk wel tevreden over.
Piepschuimvulling en aangevuld net Alabastine plamuur uit een tube.
Wat fijn zand er over uitgestrooid en een basiskleur van Tamiya Deck Tan.
Nu lekker uit laten harden en dan zien we wel weer..
20251117_134700.webp

20251117_134704.webp20251117_134742.webp

haha, hoe op te stellen gepasseerd station, maar evengoed vind ik de gemaakte keuze een goeie! Rotswandje is ook sjiek, Keep on going zou ik zeggen 😉

Hoi Rob,

Geef je het terrein waar de voertuigen staan ook iets hoogteverschil en, of een lichte helling? 5 mm hoogteverschil doet optisch veel. De wereld is geen biljarttafel zeg maar.

Groeten, Jan

Het ziet er goed uit Rob!

@Jakko Westerbeke
Wellicht is het beter om dit topic naar het fotoalbum te verplaatsen? Dan pas ik de titel wel aan.

Ondertussen past het daar beter, ja.

Gaaf Rob! Staat de LRGD op de laatste foto linksvoor iets lager of lijkt dat maar zo? Ik denk dat het ook wel gaaf is als je in de ondergrond wat hoogte verschil maakt en de linksvoor dus iets lager staat (in een kuil)

Barry, dat lijkt nu maar zo.
Zojuist mijn 2 geitjes uit de UK ontvangen. Ben er blij mee, ze zijn gelukkig niet te groot en grof maar dit is de allerlaatste keer dat ik daar iets besteld heb.
Met de aanschaf, verzenden en inklaren á €13,78 meegerekend hebben die mormels me €56 gekost....... Daar kan je een hele leuke RFM, Meng of Tamiya kit voor kopen.
17634653272147917219287319733060.webp

Terug
Bovenaan