Diorama met Bailybrug en A34 Comet tank

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
De brug is hier in Allerhande al uitgebreid aan bod geweest, dus daarvan voor nu alleen even een paar foto's. De brug is inmiddels in Brits Olive green, SCC15, gespoten.
De Comet bouwt als een typische Tamiya kit. Overzichtelijke tekeningen, goed bewerkbaar plastic en een perfecte pasvorm van de onderdelen.
Na een tip van Jakko heb ik de romp achter de wielen alvast geweatherd met modderpasta en pigmenten van AK.

Ik had een diorama in Nederland in gedachten met o.a. een boerderijtje van Diodump maar dat wordt allemaal weer erg groot, omdat ik persé de hele brug wil gebruiken. Dat beperk ik tot een muurtje en wat infanterie.
En ik kreeg van Bert Lindenboom te horen dat er nauwelijks Comets in Nederland zijn ingezet.*

17720967042661393284544937723123.webp17720967245514960405733933986856.webp20251103_160531.webp20251104_184729.webp20251106_221625.webp20251111_203110.webp

* Al durf ik zijn geloofwaardigheid na het debacle met de Scammel Pioneer ernstig te betwijfelen.
😛 🤣 😉

Ik heb een vraag over de bevestiging van de hoes over de kanonsmantel. Deze lijkt mij erg kaal, ik zie alleen aan de bovenrand wat drukknopen oid zitten.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?
20260226_211855.webp20260226_211902.webp20260226_211910.webp

celerity-comet-turret.jpg

(bron)

Dus …. neem je de luxe onderbroek met drukknopen of de goedkope simpele Zeeman versie

Ik ga voor de foto van Jakko, dus de luxe uitvoering. Niet omdat het moet maar omdat het kan.
De stang zit er inmiddels al, nu nog het canvas aanbrengen, met een perfecte overgang naar het kit onderdeel.....
En daarna een net met hessian camo op de toren.
Soms denk ik wel eens......houtgesneden en keramische kikkers verzamelen is ook een hobby....

Laatst bewerkt:
De bemanning is uitgekozen, Ultracast commandant, de 2e is uit de kit met een Ultracast hoofdje.
Verder een lasnaadje aangebracht rond de torenrand en een begin gemaakt met het detailleren van de hoes. Ik denk dat ik de stang wel nog vervang voor een dunnere voor ik er mee verder ga.
17721955268245400022960078841960.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Na lang zoeken, want ik wist dat ik dit nog ergens moest hebben liggen, vond ik dit terug tussen alle fotoetch(restanten).
Uiteraard...... 😎 Minimaal 25 jaar oud
Het is een zakje van Precision Models, een spin off van Verlinden.
Verlinden had deze netten ook.
Je brengt het aan door stukken in de gewenste grootte te knippen, en dan met een water/houtlijm mengsel te doorweken en te modelleren.
Gewoon meespuiten met het model en dan met een wash en drybrush zijn eigen kleurtje geven.

Daar ben ik nog over aan het nadenken. We hebben het in Goes er nog over gehad hoeveel werk het is om echt goed te doen. Ik moet daar om te beginnen nog het juiste materiaal voor vinden. Ik denk nu aan strips gesneden uit chirurgische handschoentjes

Laatst bewerkt:
@Maarten Weers @Bert Lindeboom ;

Vraag aan de kenners van Brits materieel: de kit komt met 2 verschillende versies van deep wading equipment, in de beschrijving worden deze onderdelen de "Normandy Cowling" genoemd.
Mij diorama zal gesitueerd worden in begin 1945, is het dan nog mogelijk dat er Comets rondreden met die aanpassingen of kan ik ze er beter helemaal aflaten?

Laatst bewerkt:
Dec 45 werden de eerste uitgeleverd, en ik begrijp dan niet dat er verwezen wordt naar Normandie. Met deep wading kit ken ik ze niet. Misschien tijdens rijnovertocht gebruikt? Kun je een foto plaatsen met wat de fabrikant bedoeld?

Soms zie je wel eens een klein detail.
In Enschede heeft tijdens de bevrijding nog een dd sherman met resten van een deep wading kit gereden (het metaalwerk gelast aan de romp waar de tent aan vast zat) en het achterwiel vertelden de historie van deze tank.

Die zou er op kunnen zitten, waarschijnlijker wel als niet, maar fotos zeggen meer, ik weet namelijk zo goed als niks van de comet en maar een beetje van de cromwell en centour, ik vindt de churchill en universal carriers meer aanspreken

Dat is een reflector voor de uitgaande lucht van de koeling. Andere engelse tnks hebben deze ook gehad en inderdaad soms nog te zien, wel zeldzaam, aan het einde van de oorlog. Is van heel dun plaatwerk, dus zeker vol met deuken/butsen. Een heel mooi onderdeel om mbv etch uit te werken. Ik heb het zelf wel eens met latoenkoper gemaakt voor een Cromwell.

Vraag aan de kenners van Brits materieel: de kit komt met 2 verschillende versies van deep wading equipment, in de beschrijving worden deze onderdelen de "Normandy Cowling" genoemd.
Dat is geen waaduitrusting, maar zoals Maarten ook zegt een afbuiger voor de uitlaat (zowel koellucht als uitlaatgassen). Die werden voor het eerst in Normandië gebruikt op Cromwells, vandaar de naam — en de Comet is in feite een doorontwikkelde Cromwell. Op foto’s van voor het einde van de oorlog zie je allebei de types, zowel de vroege van volle breedte als de wat latere met een hap uit het midden. Die hap was zodat het kanon in de transportsteun geplaatst kon worden 🙂

Bedankt Jakko, tot mijn schande zag het hele verhaal netjes in de kit omschrijving terug...

Klaar voor verf! De romp komt ook nog in de primer, dan met name voorop nog een net en op het achterdak komt en boel lading te liggen, onder een dekzeil.
De tracks en wielen zijn al geschilderd.
De kit bouwde erg makkelijk, met hooguit 6 zichtbare uitdrukrondjes die zo weggeschuurd waren.
Ik heb nu voor het eerste met "link 'n' lenght systeem voor de tracks gewerk, met deze perfecte pasvorm een aanrader.
6 stukken track en 14 losse schakels per kant, dat zat zo in elkaar.

20260301_201232.webp20260301_201243.webp20260301_201304.webp20260301_201312.webp

Ik heb voor hessian tape wel eens de tip gelezen om strookjes papieren zakdoekjes met houtlijm te gebruiken. Belangrijk is om alle strookjes even breed te maken

Is van heel dun plaatwerk, dus zeker vol met deuken/butsen.
Ik zag dat ook terug in de foto die Jakko hier plaatste bij het topic over zijn Comet.
Ik ga het kit onderdeel eraf halen en namaken met veel dunner materiaal.

Een vorm van deflector zit op de meeste tanks van die tijd , ze rookten nogal , zeker bij starten en gasgeven .Shermans hebben ze ook om de rook naar de grond te geleiden Vind dat altijd wel grappig dat je in beschrijvingen van slagen leest dat een regiment tanks 's morgens vroeg opstartte om de vijand te verrassen .Als je op een evenement naast een startende Sherman staat kijk je toch wat anders tegen het begrip verrassing aan.

De deflector is veranderd, en deze heeft een paar goede opdonders gehad. Verder bepakking op het achterdek aangebracht en met 4 gelijke delen Magic Sculpt en Green Stuff putty wat dekkleden gemaakt.
Zie het detail op de talkpoeder. 😉
Daarna alles in de primer gezet.20260303_103503.webp20260303_103539.webp20260303_104540.webp20260303_105636.webp20260303_151532.webp20260303_151536.webp20260303_151541.webp20260303_151815.webp20260303_152013.webp20260303_152037.webp

Ik vind het prachtig Rob maar als ik nou een heel kritisch moment aan het beleven zou zijn zou ik zeggen: wel veel doeken.
Het haalt de variëteit aan mogelijke kleuren er wat uit waardoor het geheel iets minder aantrekkelijk wordt wanneer het af is.
Denk ik dan, uiteraard gaat het hier om persoonlijke beleving.

Dank je Paul. Maar ik denk dat je juist door de dekzeilen in een variatie aan groen en khaki tinten te schilderen je meer kleurvariatie krijgt. En zeilen werden best veel gebruikt, kijk maar naar deze foto
img_1_1772016013909.webp
Er komt ook nog een camouflage net aan de voorzijde, dus daar kan ik nog meer kleurvariaties in aanbrengen.

Bij die tank hebben ze zelfs een vlonder gebouwd uit hout om de bepakking uit de regen te houden die op het motordek zou kunnen blijven staan.

Er is kleur! De tank staat in zijn basiskleur van MIG SCC15 en heeft decals.
Het gele vlaggetje is vast niet correct maar zit er om je ogen te beschermen. De antenne is namenlijk van heel dun, keihard lasdraad waarmee je jezelf zo een oog uitsteekt als je van dichtbij wil kijken.

En grote opluchting omdat ik tegen mijn gewoonte in met een nieuw product eerst een testertje gemaakt heb.
De watergel van AMMO blijkt wel heel erg rose van kleur te zijn en na 24 uur blijken alleen de hele dunne laagjes min of meer transparant uitgehard te zijn. Nog even afwachten dus of dit nog verder bijtrekt maar voorlopig ga ik dit nog niet gebruiken.
Ik wilde dit goedje gebruiken bij mijn diorama met de Puma, en onder de Bailybrug maar ik ga toch maar op zoek naar de gel van AK..

20260305_082749.webp20260305_082756.webp20260305_085239.webp20260305_082815.webp20260305_085253.webp20260305_085335.webp

2e test, zeer uitgebreid geroerd en direct na opbrengen in de volle zon gelegd om te kijken of direct UV licht nog een factor is
Na 7 uur is het spul keihard opgedroogd maar nutteloos van kleur:
1772720795560730601282943346174.webp

Dus mijn conclusie is: dit is een potje dure rommel waar ik nu niks mee kan. Wellicht bij een diorama met een felstromende bergbeek, maar niet voor een kabbelende Ardennenstroom.

Laatst bewerkt:
Een vraag voor de kenners van Brits materieel.
Ik vind de brug te groot voor een enkel voertuig en wil er een 2e voertuig bijzetten.
Om nu een 2e Comet te bouwen heb ik geen zin in, maar in een tankonderdeel reed natuurlijk een scala aan ondersteunende voertuigen mee.
Ik heb de Gecko radiotruck, maar daar ga ik weinig bouwplezier aan beleven. Dus suggesties, liefst van Tamiya, Meng og RFM zijn welkom.
20260310_172618.webp20260310_172607.webp

Een universal carrier natuurlijk, of een verkenner, bvb een stuart zonder koepel? Al denk ik niet dat 2 tanks tegelijk op zo een brug wat te zwaar is. Je kunt beide oprijplaten voor de helft weglaten, dan komt de focus op een kleiner stukkie

Al denk ik niet dat 2 tanks tegelijk op zo een brug wat te zwaar is.
Bailey Bridge Overview and Load Capacity.webp
(bron)
  • Robs brug is drie spanten breed en één hoog, oftewel een TS (triple truss, single storey). Met drie spanten lang is hij 30 voet, d.w.z. 9,1 meter.
  • Een TS-brug van vier spanten lang is gewichtsklasse 70, dus met drie zal dat nog wel iets meer zijn — ik vermoed 80, gelet op de progressie in de tabel 🙂
  • Een Comet is gewichtsklasse 35 of 40, afhankelijk van naar welke foto je kijkt.
Conclusie: er zouden twee Comets (of een Comet en een tank van vergelijkbare gewichtsklasse, zoals een Sherman) tegelijkertijd op de brug moeten kunnen.
Zoiets misschien, ik weet alleen niet waar en wanneer die gebruikt werd.
Die gekortwiekte Daimler Armoured Cars zijn héél beperkt gebruikt, ik geloof door precies één eenheid die er twee of drie had.

Ik zou voor een Cromwell kiezen, in eenheden die met Comets uitgerust waren kwamen nog wel eens Cromwells voor, al dan niet als commandotank.
Dan laat je ook de evolutie van Britse tanks in die periode zien.

Over evolutie gesproken: hoe is het me je plan om alle Duitse tanks te bouwen?

Even over Cromwells , deze zaten in de verkenningsregimenten van Armoured Divisions , wat betreft Guards , 11th Armoured en 1st Polish Armoured divisions waren de 3 gevechts regimenten uitgerust met Shermans (vanaf januari 45 de 11th Armd Div met Comets en had 7th Armd als enige Divisie ook Cromwells in de 3 gevechts regimenten ,Cromwell command tanks zou je alleen in Cromwell regimenten vinden . Ik zou toch voor een scoutcar gaan hetzij Humber of Dingo

Laatst bewerkt:
Houd het klein, zou ik zeggen. Een motorordonans bijvoorbeeld?
Dat kijkt fijner (focus)
Maar bij twee tanks zou je al gauw twee voetuiglengtes tussenruimte verwachten.

Ik heb ooit in Vogelsang twee Leopards 1 gezien die achterop elkaar geklapt waren (te hard rijden in stoffige omgeving --> slecht zicht)
En da's geen lolletje.

Terug
Bovenaan