diorama 1914-1918

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste allen,

Ik wilde me eens richten op een andere periode met andere nadrukken, dus figuren ipv voertuigen.
Dit werd dus iets met '14-'18. Het geheel is gebouwd met polystyreen van verschillende diktes.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een rechte baan ...

Ik heb nog 2 trapjes gemaakt die nog tegen de wanden moeten en komen er nog opstapjes langs de wanden.

Nu zoek ik nog goede figuren om toe te voegen, alleen weet ik nog niet welk land dat moet gaan worden.
Als iemand goede ideeen heeft wat betreft mooie WO-1-figuren die niet al te duur zijn, dan hou ik me ten zeerste aanbevolen :!:

groet

Dit is het duitse setje :
http://hobbyterra.com/product_info.php?products_id=669
Deze zouden geschikt zijn om een "trenchraid" uit te beelden...dus duitse troepen die een britse/franse loopgraaf binnenvallen...
pascal

Je loopgraaf lijkt me mooi gedaan maar ergens is hij te "recht"...de loopgraven liepen in zigzag, en de rechte stukken waren misschien maximaal 10 meter lang, dit om te voorkomen dat als de vijand de loopgraaf binnenviel ze over gans de lengte in de loopgraaf konden vuren...stel je voor dat een sectie met een mitrailleur een loopgraaf binnenviel, dan konden ze in een rechte loopgraaf de loopgraaf over een grote afstand "uitkuisen"...
Kijk even naar deze reconstructie van een loopgraaf...
http://www.ww1battlefields.co.uk/flanders/yorkshire.html
pascal

Dank voor het meedenken gents 🙂

Pelle Couwenhoven zei:
Het lijkt een behoorlijk lang dio, hoelang is hij?

pascal bastiaens zei:
Je loopgraaf lijkt me mooi gedaan maar ergens is hij te "recht"...de loopgraven liepen in zigzag, en de rechte stukken waren misschien maximaal 10 meter lang, dit om te voorkomen dat als de vijand de loopgraaf binnenviel ze over gans de lengte in de loopgraaf konden vuren...stel je voor dat een sectie met een mitrailleur een loopgraaf binnenviel, dan konden ze in een rechte loopgraaf de loopgraaf over een grote afstand "uitkuisen"...

Ik ben het met je eens dat dit wel erg recht is en snijdt je MG-verhaal zeker hout. Ik wil met extra toevoegingen aan de binnenzijde -waaronder zandzakken- het rechte wat gaan breken. Dan komt er nog een brug overheen en boomstronken met prikkeldraad, maar dit komt NA de lijnenbreking in de gang ...

De figuren van ICM zijn me teveel 'in actie' en heb ik meer een soort rustig scenario op 't oog. Ik had ook nog figuren gevonden van Masterclub, maar ik denk dat die in een andere prijscategorie vallen dan ICM. Ze zijn wel erg mooi ! Hier enkele kwaliteits-voorbeelden van MC die NIET van mijn hand zijn ...

070309masterclub35102b.jpg

bron : militarymodelling.com

MCLU-F35175.jpg

bron : ecomodelismo.com

photo.jpg

bron : en.diorama.ru

5.jpg

bron : en.diorama.ru

Ik ga een goed nadenken over een passend vervolg. Oh ja ... en een winnend staatslot kopen ...
Hopelijk komt er spoedig een vervolg :!:

groet

Je kan ook eens googelen op jonsmit modellbau...deie hebben een aantal mooie rustige figuren, maar niet goedkoop, want het probleem is dat er meestal een stukje grondwerk bijgeleverd wordt...
pascal

hoi Frank,
leuk project man ! geen AFV's en toch geschikt voor plenty blubber 😉

Heb 'n goegeltje gedaan, en zie dan toch verschillende foto's met behoorlijk lange rechte stukken loopgraaf.
Het zal niet gebruikelijk zijn geweest, maar kwam dus echt wel voor. zie hier een luchtfoto

En hier (onderaan het artikel) een mooie foto waar je ziet hoe een gedeeltje recht doorloopt.

Glück auf !

Beste,

zoals andere melden is dit inderdaad weer eens wat anders. Ben zelf een paar jaar geleden in de omgeving van Ieper geweest en het was allemaal erg indrukwekkend.

Er vallen me alleen een paar zaken op en misschien is het ten overvloede hoor, maar persoonlijk vindt ik de breedte van de loopgraaf erg groot. De hoofdgangen waren wel groter dan de verbindingsgangen, maar toch niet al te breed. Hoe breder hoe groter de kans dat er een granaat in slaat. Daarnaast is de ingang naar de Dug-out nagenoeg horizontaal naar binnen, ook deze liepen naar beneden om zo voldoende bovendekking van de aarde te krijgen. De granaat slaat immers een krater.

Maar zoals ik al zei, allemaal details 😉

gr.

Adri

Dank u gents :!:

@ Adri,
Ik geef je gelijk met je eerste indruk. Dit diorama is voorbereid voor een verdere vulling, waaronder de gangen. Dit wil ik doen met klei van DAS.
Hier een snelle schets van wat ik bedoel :

groet

Er valt me nog iets op...dat deurtje naar de dug out...dit werd laag bij de grond gehouden, omdat er natuurlijk nog dekking moest zijn als er een artilleriegranaat ontplofte...zoals het bij jou is, is er maar een paar centimeter aarde boven de ingang...dus gevaarlijk als er daar een treffer kwam...
pascal

Dank u gents :!:

Met dit project heb ik natuurlijk hoogstaande ideeen, maar tegelijkertijd heb ik nog wat voertuigzaken op stapel staan.
Tegelijkertijd is het ook wat koudwatervrees; bang zijn om het behaalde resultaat tot nu toe 'ongedaan' te maken. (... ik ben er tenslotte voorlopig tevreden over...)
Wat betreft de zandzakken die ik wil toevoegen; ik ga eerst een try-out doen, want het is een flinke ingreep dat uiteindelijk bepalend is voor het eindplaatje.

groet

Dapper project, een grote uitdaging die ik je niet zo na zal doen 😉 Figuren zijn lastig te vinden van deze periode, 54mm gaat wel en 1/72 is er redelijk veel. Tommy War figuren zijn geen 1/35 maar 54mm, dat kan ook gezien de grote van je loopgraaf. Een tank er in laten kukelen heeft ook iets, ben benieuwd wat je van dit idee gaat maken, het is in ieder geval een actueel onderwerp vanuit het volgend jaar bezien.
Succes!
Johanna

Dank Johanna :!:
J.Prummel zei:
... Een tank er in laten kukelen heeft ook iets ...

Ik had nagedacht over een tank erbovenop, maar niet om een tank er zo in te zetten. Ik vind het wel een goed idee en geeft het geheel ook wel een extra dimensie ! Dit plan ga ik zeker eens verder uitwerken 😛 Ik heb nog een T-18 ergens in de kast staan ...

Zou ik die hierin kunnen gebruiken, of is dat nog net te modern ?

groet

Terug
Bovenaan