Dio "Klein verzet" 08-01-06 Brug af klaar voor pri

Robert Blokker

Lid van de TWENOT
Ola Gasten

Naast mijn FernsprechbetriebsKraftwagen Kfz19 ben ik ook begonnen aan de "Battle of the Low countries" campaign op Armorama ben ik sinds 2 Januari begonnen aan mijn diorama "Klein Verzet". Het wordt een diorama dat zich ooit tijdens de bezetting zou kunnen hebben afgespeeld. Of het historisch accuraat is weet ik niet... en dat maakt me ook niet zoveel uit. Het moet gewoon een leuk stukje worden om naar te kijken.
Ok ik zal de foto's het verhaal maar laten doen dat is makkelijker en sneller.

Allereerst een snelle schets die ik in elkaar gezet heb om het idee te tonen
Pesterij_web.jpg

Deze jochies heb ik besteld van Doug's Originals ze beantwoorden precies wat ik nodig heb
pro_fig_35001_01.jpg

Ok het volgende plaatje is een foto uit 1920 van het plaatsje Eenigenburg dat heel vlak bij mijn woonplaats ligt. Het plaatsje zelf heeft geen enkele betekenis gehad tijdens WO2 maar ook hier beantwoord de setting precies naar mijn tekening en wordt ook als leidraad gebruikt voor het dio zelf. Alle afmetingen van de brug zijn ook genomen van dit bruggetje zelf daar het er tot op de dag van vandaag nog steeds staat.
BOTLC_bridge_009.jpg

Ok dan nu op naar de constructie van de brug zelf. Het is alweer een tijdje terug dat ik een houten object gemaakt heb uit.... hout. De grote balken van de brug zelf zijn gemaakt uit 3 vuurpijl stokken die ik vorig jaar na oud en nieuw om het huis heb gevonden. De planken zijn gemaakt van balsahout. evenals de beschoeiing.. De scharnieren bovenin de brug zijn een combinatie van Aluminium taartbodem en Evergeen plastic en her en der zit er nog wat metaaldraad in.
BOTLC_bridge_001.jpg

BOTLC_bridge_002.jpg

BOTLC_bridge_003.jpg

BOTLC_bridge_004.jpg

BOTLC_bridge_005.jpg

BOTLC_bridge_006.jpg

BOTLC_bridge_007.jpg

BOTLC_bridge_008.jpg

BOTLC_bridge_010.jpg

BOTLC_bridge_011.jpg

BOTLC_bridge_012.jpg

BOTLC_bridge_013.jpg

Beschoeiing 1
BOTLC_bridge_014.jpg

BOTLC_bridge_015.jpg

BOTLC_bridge_016.jpg

BOTLC_bridge_017.jpg

BOTLC_bridge_018.jpg

BOTLC_bridge_019.jpg

BOTLC_bridge_020.jpg

BOTLC_bridge_021.jpg

Enkele closeups van onder andere de scharnieren en de hefstang
BOTLC_bridge_022.jpg

BOTLC_bridge_023.jpg

BOTLC_bridge_024.jpg

BOTLC_bridge_025.jpg

BOTLC_bridge_026.jpg

Een werkende brug
BOTLC_bridge_027.jpg

[de brug en de beschoeiing bij elkaar[/b]
BOTLC_bridge_028.jpg

BOTLC_bridge_029.jpg

BOTLC_bridge_030.jpg

En om jullie een idee te geven van de grootte. Het voertuig in het diorama wordt een Horch Kfz15 waar ik al een beetje aan begonnen ben omdat ik moest wachten op wat dingen van de brug om te drogen.
BOTLC_bridge_031.jpg

BOTLC_bridge_032.jpg

BOTLC_bridge_033.jpg

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan denken

Met een vriendelijke groet

Robert Blokker

Prachtig innoverend idee! Eens wat anders en net zo leuk! Die figuren zien er qua shape goed uit, maar ik heb nog nooi van het merk gehoord. Waar heb je die vandaan? Brug is ook mooi gedaan, je hebt je huiswerk wel gedaan. 😉 Maar die "stang" die de brug zelf op tilt, hoort dat geen ketting te zijn? Niet dat dit geen gezicht is, maar vaak zie je kettingen op deze plek. Ik ga deze volgen!

groetjes, en succes!

dit is een schitterend idee 😀
idd erg orgineel.
neem aan dat ze niet direct aanleggen en op de korrel nemen 😕:

zal deze zeker gaan volgen

gr Sander

Hoi Robert,

Mooi en origineel idee, moest vooral lachen bij je tekening, je zou zo een strip kunnen beginnen.

Ziet er tot nu toe al goed uit, toch misschien een ideetje. Is het niet mooier om in plaats van de stangen waaraan de brug hangt, mooie kettingen te gebruiken, bijvoorbeeld van Artesania Atlantis (modelscheepjes 😉 ) Ik denk dat dit nog meer detail in je tafereel zal brengen, naja is maar een kleine toevoeging.

Succes en ik hou `m in de gaten!

Groeten,
Bouke

Ola Gasten

Bedankt voor jullie complimenten aangaande het idee.

@ Boris
De Figuren zijn dus van Doug's Original. De website kan je hier vinden
http://www.hobbistenterprise.com/
De range is nog niet zo groot maar er zitten absoluut hele aardige dingen tussen.

@ Sander
Nee hoor er liggen wel geweren in de Horch maar er wordt niet gericht of geschoten.... het moet wel leuk blijven.

@ Wijnand
Merci voor de complimenten. Ik heb eens even de verschillende opties bekeken die de After Market bedrijven bieden en het was het steeds net niet. Dus was de stap om het zelf te maken niet zo heel groot.

Kettingen of stangen?
Als ik de verschillende bruggen bij ons uit de streek neem dan zie je eigenlijk allebei de varianten wel. Ik heb in dit geval gekozen voor die stangen omdat ik geen kettingen had en het er ook niet verkeerd uit zag zien. Ik moet toch even kijken voor een kettinkje om aan de balans te bevestigen zodat je hem gewoon omlaag trekken kan... Misschien dat ik twee steviger kettingen erbij haal om eens te kijken of het een beetje staat. anders blijf ik gewoon bij mijn stangen.. Ik zal de brug in ieder geval afmaken met stangen. Dan kan ie in ieder geval gewoon in de primer en gespoten worden.

Heren bedankt voor jullie antwoorden

Robert Blokker

Wat een belhamels. Schavuiten zijn het! Sjors en Sjimmie! 😉 🙂
Erg leuk en vooral origineel idee Robert. Let wel dat het verhaal duidelijk wordt, desnoods door het in de titel te onderbouwen. Complimenten voor de brug!

JA,hij is mooi.maar het leuke/moeilijke is dat er tijdens de campagne geen titel op het diorama mag 😀 ,je moet doormiddel van het dio laten zien dat het zich in de lage landen afspeelt,en dat kan een hele uitdaging zijn 😱 🙂 🙂

groeten jeroen,.

Yo! dit wordt wat moois!

Dat het in de lage landen speelt is nu al overduidelijk!

Zelf vind ik dat een dio zelf al moet kunnen zeggen hoe en wat, ook zonder naamplaatje, maar dat terzijde; je bent er sowieso al in geslaagd vind ik.

(Overigens, mocht je liever kettingen willen dan stangen vraag dan eens naar aeronaut, die hebben kettingen in diverse maten (de maten die genoemd worden slaan op de draaddikte waarvan ze gemaakt zijn, niet op de kettingen zelf.)

Keep up the good going!
Met vele anderen blijf ik dit in de gaten houden!

Groet,

Kanne

Oh jee Oh jee

Al die mensen die dit gaan volgen moet ik het nog afmaken ook 🙂 🙂

Nee hoor zonder dollen dit is precies zo'n projectje die het vuur weer kan doen terugkeren.Je bent lekker bezig en de vooruitgang gaat evenredig lekker. dan blijft de zin er ook gewoon in.

@ Roy.
Ik begrijp je punt over het verhaal maar mijns inziens is de scene eigenlijk dusdanig simpel dat dat wel duidelijk is... Ik zal nog een leuke manier bedenken hoe die jochies die brug gesaboteerd hebben zodat die Duitsers er niet over kunnen.

Nogmaals over het kettingen/stangen debat... Momenteel is de brug af... Ik moet alleen de beschoeiing nog van de brugkant. en ik henb hem voorlopig met stangen gedaan. Ik zal eens kijken voor kettingen en dan eens wat test foto's maken en natuurlijk kijken of ik het goed vindt ja of nee. Momenteel zitten de stangen erop en ik vindt het er al eaardig uitzien. Ik hou jullie op de hoogte.

Met een vriendelijek groet.

Robert Blokker

Heel leuk Robert. Waar heb je de figuurtjes besteld? Ik ben er naar aan het informeren gegaan waar ze te krijgen en ben dan ook benieuwd waar zij ze vandaan haalt.
Een opmerking over de figuren: Het wijzende jongentje loopt in de richting van zijn vinger, terwijl bij jouw schets hij van de wijzrichting wegloopt! Hoe los je dit op? Figuur aanpassen?

Groeten Maarten

Super

Hoi Robert,

Super idee. Dit soort originele dingen zouden er meer moeten zijn in modelbouwwereld.

Doug's original zijn echt superkwaliteit. Ik heb het hoofdje van een van die gasten gebruikt voor mijn Duke of Hazard en de detailering en gieten zijn gewoon perfect! Als je ze niet direkt in Canada wilt bestel, mail me dan maar. Dit is een van de merken in ons assortiment.

Ik hoop snel meer foto's te zien en wens je alvast veel succes,

Gino

Ola Gasten

Eerst even wat antwoorden.
@ Martijn.
Ik heb ze besteld bij een gast die een site heeft met de naam scalepaint. Hij verkoopt kant en klare figuren en diorama's... maar hij handelt dus ook in De figuren van Doug's Original. http://www.scalepaint-dioramas.nl/ Maar zoals Gino Poppe al aangeeft hij verkoopt ze dus ook.
Een opmerking over de figuren: Het wijzende jongentje loopt in de richting van zijn vinger, terwijl bij jouw schets hij van de wijzrichting wegloopt! Hoe los je dit op?
Ik los dit niet op. De schets was mijn eerste idee en het hoeft niet precies te kloppen. Het is dus geen 100% leidraad voor het diorama... daarnaast ben ik vreselijk slecht in het verandere van dingen aan figuren dus ik denk dat ik aan de figuren niks doe dan schilderen.

@ Gino
Bedankt voor je complimenten man. Had ik maar geweten dat jij ze ook had dan had ik ze wel bij jouw besteld. Nou ja volgende keer beter.

Ik kom jullie weer even vervelen met wat fotootjes. De Brug is nu af en klaar om in de primer gezet te worden. Dan komt het spuitwerk en het begin van het grondwerk. En kan ik eens gaan bedenken hoe groot het hele geheel worden gaat.

Goed genoeg gepraat hier zijn de foto's

BOTLC_bridge_034.jpg

BOTLC_bridge_035.jpg

BOTLC_bridge_036.jpg

BOTLC_bridge_037.jpg

BOTLC_bridge_038.jpg

BOTLC_bridge_039.jpg

BOTLC_bridge_040.jpg

Ik denk dat ik in de toekomst nog wel meer van dit soort dingen ga maken want het is relatief makkelijk en het ziet er gewoon leuk uit in je dio. Je zou er zelfs een standalone stuk van kunnen maken. Ik heb even een tweetal fotootjes gemaakt van de brug met een PanzerIB Ladungsleger die ik ooit gescratched heb.
BOTLC_bridge_041.jpg

BOTLC_bridge_042.jpg

Ok zoals gewoonlijk ben ik erg geinteresseerd in jullie meningen.

Robert Blokker

Volgens mij moeten er wel van die rupsdingen onder de tenk anders willie niet rijen.. 😛 😀 🙂 8) 😉 🙄

Neej heel knap gedaan tot zover hoor. Respect !

Kvind het sowieso mooi als een dio gewoon helemaal 'klopt' zeg maar.
Ga zo doorrrr...

Grtz,

W. 8)

Ola gasten

Bedankt voor jullie replies.

@ Gjalt
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik nog niet precies weet hoeveel figuren erin komen te zitten. Ik heb die Horch en het leek me wel leuk als alle inzittenden van de Horch ( 3 of 4) langs de waterkant staan te schreeuwen. Maar ik ben momenteel nog steeds aan het zoeken naar geschikte figuren in normaal wehrmacht uniform welke met minimale moeite zijn aan te passen naar kwaaie duitsers.

@ Bas
Merci voor de complimenten.

@ Wijnand
Die PanzerI komt niet in het dio... daar heb ik nog een diootje mee in de planning staan van de inval van Frankrijk. die ik ooit nog eens wil gaan maken.
In dit geval baseer ik mijn dio niet op historische feiten. maar ik probeer toch het realistische eri te houden... dus de scene humoristisch... het grondwerk en alle andere elementen realistisch en kloppend.

Nogmaals heren bedankt voor de complimenten

Robert Blokker

Terug
Bovenaan