dio hundefuhrer 90% klaar

hallo allemaal,
hierbij wat foto,s van mijn laatste diorama,
het zijn hundefurer,s of beter gezegt duitse sledehonden muschers.
het SS divisie Nord heeft als enige duitse divisie sledehonden gebruikt in finland en bij operatie nordwind.
de hele bouw van het dio komt in het modelbouw mag. te staan.
maar ik wou jullie alvast even wat foto,s laten zien.
de figuren zijn van Dragon en lead sled models ,( nog bedankt Bruce )
zoals ik al zei , het is nog niet helemaal klaar ( nog wat pigmenten werk en wat filters )
maar genoeg gepraat ,hier de foto,s

p1000713t.jpg

p1000714m.jpg

p1000717.jpg

p1000718g.jpg

groeten Arjen

Arjen,
dit ziet er heel goed uit!
Erg innovatief en goed uitgevoerd.
Kun je wat foto's plaatsen van de honden? Waar komen deze vandaan?

Enige commentaartje dat ik heb, is dat de sneeuwlaag dikker had gemogen. Ik ben geen skiër, maar volgens mij skie't het zo nogal lastig.

hee Ron,
de sneeuwlaag is vrij dik ( ongeveer 5 mm ) maar de hoge delen die je zie zijn de struiken en rotsen die onder de sneeuwlaag zitten.
de grote hond komt uit een tamiya set van boerderij dieren ,en zijn staart heb ik verbouwd als een van een slede hond ,en de kleine hond komt uit een set van dragon van duitse field gendarmerie met honden.
als het dio klaar is zal ik nog wat foto,s posten.
groeten Arjen

Ziet er heel mooi uit! 😀
maar wat me opvalt is dat de linker man zijn postuur niet helemaal lijkt te kloppen, zijn benen lijken wat klein vind ik. 🙂
maar ja dit kan ook liggen aan de manier waarop hij te zien is.

Groeten Marten

Leuke en originele setting! Hond ziet er op afstand goed uit. Sneeuw lijkt me goed genoeg voor die langlauf-achtige latten... maar de sneeuw in de boom lijkt meer op spinselmot!

Eric

orgineel idee. Ik zou twee extra geweren in de slede leggen. Verder knap gemaakt, ben zelf nog nooit zo ver gegaan om sneeuw te gebruiken in een diorama. (moet er toch maar eens aan beginnen...)

groeten Maarten

Jaja, mooi hoor Arjen en zoals iedereen al zegt superorigineel.
Ik zit even naar de touwen te kijken, lijkt wat speling op te zitten, dus ze staan niet strak maar worden wel getrokken door de mannetjes met de slede erachter. Mss kun je daar nog even naar kijken.
Verder erg leuk om naar te kijken. Proficiat!

Neem je hem volgende week mee naar de bouwavond?

PS wat heb je gebruikt als ondergrond tussen het dio en het plankje. Ik zoek zoiets nog voor mijn nebelwerfer dio.

groeten John.

hee arjan,
het klopt inderdaad dat er in meerdere eenheden honden werden gebruikt.
maar wat ik bedoelde is dat er alleen in het Nord divisie soldaten werden getraind om muscher te worden .
hierbij even wat informatie over deze eenheid.

volgens het boek soldiers and sled dogs van Charles L. Dean werden 30 SS soldaten hiervoor opgeleid waarvan er slechts 4 echte muschers werden.
hun taak was gewonde soldaten af te voeren en muntie aan te voeren .
de honden in deze eenheid werden ook zeer goed verzorgt en als ze gewond waren werden ze als soldaten behandeld.
zelfs als ze stierven werden ze met militaire eer begraven.
volgens het dagboek van Otto Schluz ( de enige overlevende muscher)
hebben hij en zijn team 354 gewonde duitsers en russen vervoerd in Finland en in de ardennen waren het er 120.
na de oorlog is er in oostenrijk een monument opgericht voor de sledehonden .
geen van de honden in de eenheid hebben de oorlog overleeft.
de laatste werd in de laatste dagen van de oorlog door een tank overreden.

groeten Arjen

Ha Arjen,
Lijkt me een erg aardig boek dat je noemt zal eens kijken of ik het te pakken kan krijgen. Sledehonden werden ook ingezet bij de Skijäger, ik vermoed dat de Bundesarchiv foto van een Skijäger was omdat die standaard bewapend waren met Sturmgewehre. Verder heb ik hier een link waarin beweerd wordt dat een hond in militaire dienst dezelfde rantsoenen kreeg als een gewone soldaat, d.w.z dus ook een paar doosjes condooms, sigaretten en drank .....
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=79&t=8782

Groet,

Arjan

hee Arjan,
het boekje is wel de moeite waard om te lezen.
er staan niet zo heel veel foto,s in maar er zitten een paar hele leuke bij.
b.v. een hondenslee met een .30 erop en een hond aan een parachute.
hier bij een foto van de kaft
9780803217287.jpg

ik heb het boekje een tijd geleden gekocht bij
www.mediaboek.nl

groeten Arjen

Arjan Wiskerke zei:
. Verder heb ik hier een link waarin beweerd wordt dat een hond in militaire dienst dezelfde rantsoenen kreeg als een gewone soldaat, d.w.z dus ook een paar doosjes condooms, sigaretten en drank .....
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=79&t=8782

Groet,

Arjan
Nou dan werdt zeker gevochten voor de baan van hondegeleider. 😀

Cheerio, Arno

Terug
Bovenaan