[Dio]Gulf War: GESTOPT (07-03-09)

Schalen
  1. 1:35
Project gestopt!

Ik heb dit project gestopt omdat ik er achter kwam dat de voertuigen die ik gebouwd heb niet tussen 1990-1991 in de Kuwait oorlog reden. Daarnaast heb ik toch een haat-liefde verhouding met deze schaal en ik heb besloten dat ik beter mijn energie kan steken in twee lopende projecten zodat ik ook een keer iets echt afmaak. De motivatie is weg en aangezien het momenteel zowiezo onrustig is in mijn leven, zoek ik het liever in de dingen waar ik meer plezier aan beleef.

De reeds gebouwde modellen ga ik wel afmaken alleen komen ze los te staan en zullen ze niet samen in een dio komen.

Grtz!

---------------------------------

Hallo allemaal,

Ik kon ze natuurlijk allemaal verkopen, mijn 1/72 moderne bouwdozen. Nu op Modelbrouwers een grote groepsproject gestart is met als thema "Desert Storm" bedacht is me dat het wel een leuke afwisseling was tussen het spuiten en verweren van de Hellcat en daarom ga ik toch een deel van de doosjes bouwen. Ik ben nu eenmaal meer een bouwer dan een verver en zo houd ik de motivatie op een prettige hoogte.

Mag ik daarom voorstellen: het eerste project bekend onder de naam AAVP7A1 RAM/RS uitgebracht op het klein maar dapper formaat 1/72 door de jongens en meisjes van Dragon. Dit is het eerste voertuig dat opgetuigd gaat worden voor mijn zandbak diorama.

De doos:
001-Doos.jpg

In de doos zitten een viertal gietramen, een vol met wielen en de andere drie voor de rest. Ook de bouwbeschrijving is op formaat gehouden:
002-Bouwplan.jpg

Het pas allemaal op 1 A4, dus goed kijken waar alles moet.

Ondertussen begonnen met de onderkant, of te wel wieletjes plakken en passen:
004-Zijkant.jpg

En wat PE op de achterkant, klein maar fijn:
003-Achterkant.jpg

Ook is de eerste start van de verbouwwerkzaamheden aan de bovenkant op de gevoelige plaat gelegd:
005-Bovenkant.jpg

Wat kunnen we van dit doosje zeggen. Dragon houdt van dikke plastic en dan past het niet zo lekker. Lekker schuur en plamuur, zij het natuurlijk op een klein niveau. Verder zit een klein fretje PE in de doos, want die jongens van Dragon leveren wel kwaliteit in hun doosjes voor een lief prijsje.

Tot slot kleurtjes. In de doos zitten te weinig opties, reed dit ding rond ik camo 3kleur of zandbakjesgeel? Wie weet dat weet mag dat hier komen vertellen!

Grtz, Johanna

Hallo Johanna,

Als ik even op google heb rondgekeken, zie ik dat ze zowel in dessert als in drie tone camo hebben rondgereden.

In Kosovo heb ik ze zelfs helemaal in het groen gezien.

Dus keuzes...

Groeten en succes met het projectje.

Eric

Hier dus

Hoi Eric,

Bedankt voor je info, ervaringsdeskundigen zijn altijd handig 😉

Inderdaad Keuzes met een grote K. Dragon is niet echt scheutig met beschrijvingen van hun modellen, daar zijn andere merken een stuk beter in. Maar gelukkig is op deze wijze ook de benodigde info te vinden.

Dank, grtz, Johanna

Ik denk dat misschien afhankelijk is van de schaal of de prijs, want ik heb zeker bij een aantal bouwdozen van Dragon hetzij 1/35 een los kleurenvelletje met camo opties, soms ook wel op de achterkant.

Vroeger aan 1/72 gedaan omdat ik geen 1/35 kon betalen, maar het lijkt me wel weer eens leuk een 1/72 te bouwen.

Maak er wat moois van, ik benieuwd.
zitten hier vinyl tracks bij of van die kant en klare reepjes track?

@Michel: het onderscheid in de gekozen opties kan ik niet helemaal uit elkaar houden vandaar dat is je bij deze vertel dat de tracks van het type "One-piece tracks made in DS" zijn. Ik vermoed dat je dan weet wat voor tracks in dit kitje zitten.

Het is zowiezo weer leuk eventjes 1/72 te bouwen, maar meer dan een tussendoortje zal het niet worden.

@Jan: bedankt voor de foto's.

@Johnny: blijf kijken, ik heb al wat meer gedaan en je krijgt vast de kant het geheel weer een keer live aan te schouwen 😉

Johanna,

Ik zou gaan voor een tri-tone camo op de romp. Heb je de extra bepantsering er ook bij zitten? Die zou je dan in desert yellow kunnen spuiten. Reserveer dat anders voor de wielen, zoals ook de boxart staat.

Volgens mij zit er overigens een klein foutje in het MG koepeltje. Zal dat eens nazoeken.

Groeten, MartinD

Hallo allemaal,

Nieuws uit de zandbak! De connectie met de bewoonde wereld is hersteld tussen de zandkorrels en brandende oliepijpen. Om dit mooie moment te vieren volgt hier nieuws met foto's van het bouwfront.

De AAVP is klaar, wat de de bouw betreft. PE is geplakt en blijft keurig zitten. Dragon's PE is wel dikker dan bijvoorbeeld PE van Eduard. Voor deze schaal valt het goed te bewerken en eigenlijk wijkt het niet zo af van alle priegeldingetjes die ze ook bij 1:35 leveren.

Foto's:
006-Compleet.jpg

007-Compleet.jpg

008-Compleet.jpg

Nu kon ik dit modelletje gaan airbrushe maar om daar nu de boel voor op te tuigen, nee dat leek me niet zo zinvol. Vandaar een nieuw projectje gestart (eigenlijk twee):
009-Doos%20Warrior.jpg

En de bouw is gevorderd tot de onderkant die in elkaar zit:
010-Onderkant%20Warrior.jpg

Wat een gepiel met deze Revell tracks, even had ik het idee, lang leve de kliko. Zo zit in woestijdrat echter niet inelkaar, die vecht door tot het einde en dat voorbeeld heb ik gevolgd en de tracks zitten op de wielen. Straks in de zandbak zie je hier toch niet veel van terug.

Verder ben ik begonnen met een doosje Hummers van Dragon, alleen staat dit niet op de gevoelige plaat. Komt wel.

Wat ik verder allemaal ga toevoegen, geen flauw idee en wat precies de dio gaat inhouden, geen idee, alleen dat er veel, heel veel zand ligt, dat is het enige wat vaststaat.

Reageren mag en alle adviezen etc zijn van harte welkom.

Grtz Johanna

Hallo allemaal,

Terwijl de regen op mijn dakraam klettert vond ik het een mooi moment weer iets uit de zandbak te tonen.
Zo langzamerhand vallen de puzzelstukjes in elkaar, heb ik al een titel "Where's the Storm?" en dat houdt in dat verschillende troepen en onderdelen elkaar toevallig ontmoeten in het zand omdat ze toch een beetje de weg kwijt zijn. Dit is ook wat ironisch bedoeld natuurlijk en tussen de regels kun je een heleboel lezen afhankelijk van het idee wat je hebt over de Golfoorlog 😉

De tussenstand. Allereerst de Warroir, dat is een model van Revell en viel in elkaar als zijnde een Tamiya kit. De eindfoto's van dit model vanuit een drietal standpunten:
011-Gebouwd.jpg

012-Gebouwd.jpg

013-Gebouwd.jpg

Afgelopen dinsdagavond was ik al begonnen met een volgend project en dat zijn twee kleine hummertjes:
014-Doos%20Humvee.jpg

Eerst ben ik begonnen met de gewone uitvoering. Het is echt een priegelautootje:
015-Hmmvee%20ASK.jpg

Dan neem je wat tijd, knip, plak het een en ander en dan is dit het voorlopige resultaat:
016-Dryfit.jpg

Het moge duidelijk zijn, het is een dryfit 😉

Dan tot slot van dit bericht een foto van de onderkant, toch knap dat je zoveel details kun maken in zo'n klein voertuigje met een lengte van 6 cm:
017-Details.jpg

Dit was een tussenstand, ondertussen ga ik op zoek naar een geschikte ondergrond en bouw lekker verder.

Grtz.

Hoi Jacco,

Het is wel verbazend wat je bij 1:72 tegenwoordig ziet. Jaren geleden heb ik ook wel eens dit formaat gebouwd en dat was een paar onderdelen en klaar was je. De verflaag moest er dan echt wat van maken. Dit is best leuk om te doen voor een keer, snel resultaat en dat schiet aardig op. Als het meezit zie je op de volgende bouwavond vast iets meer van de vorderingen.

Grtz, Johanna

Hallo Johanna,

Is het de bedoeling dat het geheel ook daadwerkelijk uit de Desert Storm periode (1991) moet worden? Als dat namelijk het geval is, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. De AAVP die je hebt is een variant van na 91. Wat schilderen betreft zit je wel makkelijk: Zandgeel! Alle USMC AAVP's uit 91 waar ik foto's van heb kunnen vinden waren in die kleur.

Ook de Hummer met extra bepantsering kwam nog niet voor. Dit zijn toevoegingen na ervaringen in, onder andere, Operation Iraqi Freedom.

Hoi Jamie,

Bedankt voor je reactie. Ik had al uitgevonden dat mijn AAVP niet van de 1991 was en ik denk ook dat ik het wat open laat en meer uitkom op de OIF.

Inderdaad zal het meeste zandkleurig worden en daarin breng ik variatie aan omdat de Engelsen geler waren dan de Amerikanen voor zover ik dat heb kunnen vinden.

Groet, Johanna

Project gestopt!

Ik heb dit project gestopt omdat ik er achter kwam dat de voertuigen die ik gebouwd heb niet tussen 1990-1991 in de Kuwait oorlog reden. Daarnaast heb ik toch een haat-liefde verhouding met deze schaal en ik heb besloten dat ik beter mijn energie kan steken in twee lopende projecten zodat ik ook een keer iets echt afmaak. De motivatie is weg en aangezien het momenteel zowiezo onrustig is in mijn leven, zoek ik het liever in de dingen waar ik meer plezier aan beleef.

De reeds gebouwde modellen ga ik wel afmaken alleen komen ze los te staan en zullen ze niet samen in een dio komen.

Grtz!

johanna, gewoon lekker stug doorbouwen maar dan op je eigen tempo, 't gaat bij mij ook niet anders hoor!

ik had dat met de FOC ook, maar ik heb besloten, dat het, omdat het precies in m'n straatje past mee te doen!

enne: die AAVP7, die wil ik nog wel eens bouwen, maar dan een stukje groter, dat vindt ik wel een heel cool bizar gevormd voertuig!

enne: onrustig is het bij mij nu ook behoorlijk, ik moet volgende week vrijdag naar het ziekenhuis voor m'n medicijnen, maar ik BARST nog van de energie, en die kan ik gelukkig, helemaal kwijt in m'n hobby's, want lichamelijk gaat het dan dus niet.

ik blijf em in ieder geval volgen, wat dat zeg ik, 't is een vet cool ding!

grt Timo

He Timo,

Jammer dat het niet zo goed met je gaat, toch een nadeel dat je maar 1 lichaam hebt en als die het laat afweten heb je weinig andere keuze dan je toch te laten behandelen. Veel sterkte!
Bij mij is het een puinhoop, veel onrust, wat ongemak en daardoor gaan de dingen niet zoals ze gaan. Dan moet ik mezelf ook geen dingen opdringen waar ik geen zin in heb.

Ik bouw toch liever iets groter maar ik ga denk ik ook de AAVP in 1/35 bouwen want het is inderdaad een aparte voertuig en ook de HMMVEE's vind ik leuk maar dan liever ook groter. Eventjes vond ik 1/72 leuk maar het is vooral een paar stukjes plakken en klaar. Ze komen wel in een verflaagje, al denk ik ze met de kwast te doen omdat het bijna zonde is de airbrush aan te zetten voor dit formaat.

Groet, Johanna

nee joh, dit is juist een goeie oefening om te airbrushen! ik ben al bijna een week bezig met het maken van een tekening van een vuurtoren, met de airbrush, en zo krijg je er wel handigheid in!

het schoonmaken van je airbrush is echt maar iets van 5 minuten werk, en moet je eens zien hoe mooi het uiteindelijk weer wordt, ik kwast zo goed als NIETS meer, behalve m'n figuren, waarbij ik die ook nog voor een deel met de verfspuit doe!

het is inderdaad een leuk voertuig, ik heb em hier zowiezo nog niet zo vaak gezien, en dan vindt ik het paar stukjes plastic in elkaar zetten ook nog niet eens een probleem, want ik vindt het schilderen en weatheren eigenlijk leuker als het plakken!

enne: Mooi prut dat het allemaal zo beroerd gaat met je, je hebt inderdaad maar 1 lichaam, en dat moet je wel respecteren, en wat moet, dat moet, en dat maakt me ook niet meer uit. met mij komt het wel goed, (relatief gezien, want echt goed, dat is nog verre toekomstmuziek), ik hoop met jou ook!

Timo

Dank Timo voor je mooie woorden, dat geeft de burger moed. Ik zal ze toch airbrushen en zeker je hebt gelijk, daar leer je weer van en dan is ook leuk. De modellen worden er wel mooier van.

Modelbouw is ook afleiding, alleen moet het niet vervelend worden en dat werd het een beetje. Mijn belangstelling is wat wisselend door alles wat gebeurd en modelbouw is wel een leuke afleiding, dus ik ga zeker door. Eerst ga ik de GMC en de M18 afronden, want iets afmaken ben ik ook niet goed in en dat moet ik toch eens leren 😉

Hoi Johanna,

Jammer dat je bepaalde conclusies getrokken hebt over voortgang en motivatie. Ikzelf zie hier mooie plaatjes en originele modelletjes die hier niet vaak tot nooit voorbij komen. Mocht je (als-)nog verder gaan met dit project en daarmee moderne 1/72 US-Infantry nodig hebben (Kevlar helmen/M16A2), dan kan ik eens voor je gaan zoeken in de grote einheitskoffer op zolder.

groet Frank, eveneens in stormig weer

Hallo Frank,

Bedankt voor je reactie. Ik ga ze zeker een keer afmaken alleen waarschijnlijk in een andere setting omdat ik al snel ontdekte dat de voertuigen op de Warrior na nooit onder Bush senior de Gulf Oorlog hebben meegemaakt. Omdat dit de bedoeling was van de groepsbouw waar ik aan meedeed, merkte ik dat de motivatie behoorlijk weggleed. Af en toe heb ik daar last van, heeft met mijn persoonlijkheid te maken. Af en toe stormt het en is de boel nogal warrig en dan heb ik weinig zin in dingen. Hoort erbij daar leer ik mee om te gaan en dan moet ik soms ook afstand van bepaalde dingen nemen.

Ik wil wel een keer dit project met figuurtjes doen, ooit heb ik geleerd hoe ik heel handig en mooi figuurtjes 1/72 kan schilderen en dan is best wel weer een leuke uitdaging.

Voorlopig ga ik verder met de M18 en GMC, want ik wil toch iets echt afmaken.

Gr, Johanna

Terug
Bovenaan