Af! De YPR765 met ERA. (Versie 2009)

Dit model is af!
Geleidelijk opbouwen en stoppen als je het zelf genoeg vind.

Zijn dit de juiste? Werd dit model ook door de KL gebruik? Helaas kan ik op dit moment niet foto uploaden van KL model.

Volgens mij wel. Vond het voldoende gelijken. Het is een "NATO-standaard" stoeltje.

Je kunt argumenteren dat de pootjes van de plastic uitvoering wat dik zijn.
Maar "een gegeven stoeltje moet je niet naar de poten kijken
Zolang de beoogde stoelgang maar goed is!

Sinds lang weer eens wat tijd gehad om te klussen. Er liggen nu wél vier veldbedjes achterop, maar mijn stoeltjes zijn niet meer te zien 🙁.
De bepakking aan de rechterkant is vrijwel klaar. In mijn ijver had ik de borstwering ook over de rechter antenne pot gelegd.
Die moest dus weer open, zodat er straks simpel een antenne in geplaatst kan worden.

Het oogt nu allemaal effen groen, maar er komt nog wash & drybrush overheen, zodat er meer detail zichtbaar wordt.
Wat je verder slecht ziet, is dat er van binnen het een en ander aan boord is geladen. Het gebrek aan detail aan het interieur wordt hiermee volgens plan verdoezeld. Het geheel begint ergens op te lijken. Nog een paar weekjes …

IMG_4520.JPG

IMG_4521.JPG

IMG_4523.JPG

De balkjes in de borstwering zijn de balken, de 'leggers' van de pallets uit het setje. Als je er complete pallets van bouwt, is het niet erg dat dat triplex is. Maar nu ik zo naar de foto's kijk, zit de bruine laag erg in het zicht. Daar ga ik nog iets aan doen. (Lastig kan zijn dat het kops op de nerf is, en het dus enorm kan zuigen. Zien we dan wel weer.)

IMG_4525.JPG

Laatst bewerkt:
IMG_1846.jpeg
Heeft hij dan helemaal niets gedaan dit weekend? Jawel:
Beetje prutsen aan de figuurtjes en met Milliput zandzakken gemaakt. Ben wel tevreden over het effect. Ze zijn zó gevormd dat de MAG-schutter er straks “zuigend” in past met zijn wapen en munitie. De zandzakken gaan nog weg vallen in kaki met een beetje moeilijke kleur groen: gifgroen, zoals geïmpregneerd (Chroomzout) tuinhout. Ook de eerste (van vier) plunjebalen gemaakt.
Lang lopen piekeren over de aanpak. De oplossing werd: klontje milliput in aluminium folie.
De miliput gaat de vorm (ingesnoerd) vast houden en het folie geeft een glad, en tegelijk duidelijk gekreukeld oppervlak.
Binnen kort meer foto’s.

Laatst bewerkt:
Het oogt nu al super!

Het oogt nu allemaal effen groen, maar er komt nog wash & drybrush overheen
Als je een stofkleurige wash gebruikt en drybrushed met donker olijgroen, dan geeft dat een heel gaaf effect, ook al lijkt dat voor je gevoel verkeerd om.

Succes!

Als je een stofkleurige wash gebruikt en drybrushed met donker olijgroen, dan geeft dat een heel gaaf effect, ook al lijkt dat voor je gevoel verkeerd om.
Dat heb ik ook wel eens gedaan bij een winter camouflage. Een dunne laag wit, en dan weer door laten schijnen door een drybrush, vooral op plekken waar de kalk als eerste wegslijt.

Dank voor deze tip, met stof kan dit net zo goed, zoals je aangeeft.

En weer wat verder: de groene camouflage op uitrusting en scherfvesten, en het zandpatroon op de rest van de kleding.
Er is een wash aangebracht. Het model is nu waarschijnlijk twee weken niet toonbaar vanwege de glans van de white spirit / terpentine.
Ik kan gelukkig wel verder met de andere drie tankpakketten voor op de bakboordzijde.

IMG_4547.JPG

IMG_4546.JPG
IMG_4549.JPG

Laatst bewerkt:
En met een bemanning komt de boel tot leven!
Hulde aan @Sylly's Mini Models, met zijn figuren en tips uit Afghanistan. En dan te bedenken dat ik eerst het vrachtluik en de achterklep dicht had gelijmd. Ik wilde me beperken tot het chauffeurs compartiment 😓.
En eigenlijk heb ik een hekel aan figuurverven, maar nu voegt het wel heul veul toe inderdaad.

Laatst bewerkt:
En het weekend is nog niet eens voorbij.
In de serie "goede voornemens voor het nieuwe jaar" staat bij mij: De YPR afronden vóór de jaarwisseling (ja ja: 2023 / 2024 🥴 )
En dat gaat waarschijnlijk nog lukken ook.

Ik heb het niet op figuurtjes verven. Maar als je wat hebt liggen is weggooien ook niet mijn ding. Het figuurtje van de chauffeur kon echter niet meer in het chauffeurscompartiment. (hij paste niet meer door de opening en hij zou het zicht op het interieur wegnemen. Nu zit hij achterin: ff roken & drinken. Zijn helm ligt voor op het voertuig: een hoofdje met helm van Hornet, waar ik het hoofdje heb weg gefreesd. Deze chauffeur had dus een hoofd-zonder-helm uit de rommeldoos nodig, plus een Diemaco.
Hij ziet nu uit als de buurman, van Buurman & Buurman, maar toe maar.
Zit straks aan de achterkant van het model in de vitrinekast. 😆

IMG_4567b.jpg

IMG_4569.JPG

Vanavond eindelijk die laatste drie vermaledijde plunjebalen maken.

Laatst bewerkt:
Ja hoor, het gaat écht lukken voor de jaarwisseling ...

IMG_4585.JPG

Zijn die tankpakketten te groot? Moet kunnen lijkt me.

download (4).jpeg YPR765 PRI (165).JPG

Nu even drogen en dan iets met wash, stof en drybrush.

Ondertussen de antennes voorbereid. Wie Decosol kent, kent de ellende van te snel oplossende transfers.
Nou dat gebeurt nou nét niet als je het nodig hebt.
Vier "duck-tapjes" gemaakt en gedoopt in Decosol.
Bijna twintig minuten bezig geweest om ze goed geplooid te krijgen rond de flesjes (van 5 mm hoog).

IMG_4582.JPG

Laatst bewerkt:
Zeg maar "Klaar!". De glanzende blanke lak is op, dus de periscopen kunnen niet worden opgefrist.
Verder ligt de poepstoel, in verband met de feestdagen, waarschijnlijk nog bij PostNL.
Tip-van-Flip: de wash met acryl + acryl-thinner (ik heb geen water gebruikt) ging erg simpel en goed.
Het droogde snel en erg mat op. Twee zandkleuren gewashed. Ben dik tevreden.
[Voorheen gebruikte ik voor de wash eigenlijk enkel olieverf met WhiteSprit (terpentine)]

Met speciale dank aan @Kees Blijleven voor de inspiratie en de foto’s, en @Sylly's Mini Models voor de figuren en de operationele details uit Afghanistan.

IMG_4593b.jpg 1280px-Dutch_YPR-765_in_Afghanistan.jpg
IMG_4600.JPG
IMG_4605.JPGIMG_4609.JPG
IMG_4601.JPGIMG_4595.JPG
IMG_4596.JPG

Laatst bewerkt:
Erg geslaagd! Goede beslissing om de chauffeur weg te laten bij de klep. 👍🏻

Ter lering ende vermaeck
Even over soldatentaal, althans uit mijn ervaring ...
"De klep" is dat ding aan de achterkant.
Dus de militaire uitdrukking "op de klep komen" betekent:
Bij iemand (de PC bijvoorbeeld, voor een bevelsuitgifte) melden, bij zijn voertuig.
Maar het kan in de praktijk ook betekenen dat je naar zijn kantoor komt.
of opbelt.

Van het één, komt het ander. Toen ik de YPR naast zijn maatje in de vitrinekast zette, zag ik dat ik nog wat had te doen.
De Fennek was ik toch al niet écht trots op, maar nu doet het verschil zeer aan mijn ogen.
Het camouflagepatroon met modder, durfde in niet aan op de YPR, maar is op zich effectief en mag blijven.
Eerst maar eens met wash aan de gang. Hopelijk wordt een stelletje samen.
(voordat ik met mijn Leopard II van start kan)

IMG_1886.jpg

Laatst bewerkt:
Deze YPR is echt een hele mooie geworden!
Echt een pracht ding!

Die Fennek is ook gaaf.
De deur staat een beetje ver open, maar verder, gave bak! Mooi stel zo!

Bijlagen

• afghanistan-ruestungsgueter-deutschland-ruestungslieferung-nato-einsatz-ruestungsbericht-bild.jpeg
    afghanistan-ruestungsgueter-deutschland-ruestungslieferung-nato-einsatz-ruestungsbericht-bild.jpeg
    67,5 KB · Weergaven: 15
  • 20211104120137.jpg
    20211104120137.jpg
    183,9 KB · Weergaven: 15
Zo, dat moet het maar zijn.
De Fennek een beetje gepimpt. Kunnen ze samen in de vitrinekast.
Dat betekent wel dat er ruimte gemaakt moet worden. Een lelijke RAM (landmacht uitvoering, klont resin) gaat in de container.
En m'n T4 Armata (mijn eerste model na het herintreden) past niet in mijn verzameling. Maar hij is te mooi om weg te gooien. 🙁

Ik wil ook af van mijn Honest John (1:40) uit circa 1970.
Die past niet in mijn verzameling. En inmiddels heb ik een geprinte in 1:35 en die mag wél blijven.
Iemand interesse? (gratis, tegen portokosten) PB maar ff.

IMG_4619.jpg

Net de Leopard ritueel op de werktafel geplaatst. Ik zal straks eens kijken welke accessoires ik in de loop der tijd voor die kit heb verzameld.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan