De woestijn, toen en nu...

Hey Mannebroeders,

daar ik helemaal niet bekend ben met het thema voor de FOC,

wie weet er een goeie link met veel foto's over de woestijn,

WWII, duits, engels,...

Ik zoek naar materiaal om te gaan bouwen...

Rico

Neem je een kameel die noemen ze toch het schip van de woestijn?
Oh nee kan niet we doen alleen voertuigen 🙂

Nou met de woestijn kanje aardig wat kanten op hoor zo door de jaren heen.

Ronald

Jan,

ik goooooogle me suf, de hele dag....

maar je weet, er zijn er altijd die je een directe goeie link kunnen geven...

en daar hoop ik dus op...

Rico
(nee, niet liever lui dan moe...)
(( getrouwd, 2 kids van 1,5 en 3, weinig gooooglen dus...))

Resultaten 1 - 20 van circa 3.200 voor tobruk (0,14 seconden)
Weergeven: Alle formaten - Groot - Middel - Klein

Nou, daar heb je al een berg foto's, kaarten etc voor Tobruk
Kijk eens aan, en dat in 0,14 seconden....

Rob
Googlen is zo slecht nog niet

😱 Is de 'Golan-hoogte' eigenlijk wel woestijn? 😱
Jan 😀 (die bij Syrië eigenlijk aan palmbomen in een grote zandbak moet denken....)

Jan, ik heb even gegoegeld en volegns mij is de Golan-hoogte aardig vruchtbaar en niet echt woestijnig. Het is natuurlijk niet voor niets dat er zoveel gedonder om is. Hier zijn wat plaatjes, let op het overheersende groen op veel plaatsen!

http://www.agrisupportonline.com/doron/landscape/images/2004_golan_israel.jpg
http://www.midwinter.com/~koreth/israel/golan-view.jpg
http://www.atpm.com/7.09/israel/images/golan-heights.jpg
http://vista.cwru.edu/galleries/aepi/albums/Michael-Cohen,-Case/065_in_Golan_Heights.jpg
http://web.quick.cz/FKasparek/Israel/Golan/Golan.htm

Grtz

Eelke W.

De flora op de Golan-hoogte is vrij karig;
Het zijn de uitlopers van de berg Hermon en het terrein is rotsachtig.
Aangezien het een oud gebergte is, zijn de stenen poreus en groeit er inderdaad wel vegetatie, maar die is, op enkele plaatsen na, van een hoog 'distel-gehalte'. (in het voorjaar overigens erg mooi om te zien!)
Waarom er zoveel gedonder is om de Golan, is niet om de vruchtbaarheid, maar om twee dingen:

* Het is hoogliggend terrein, uitkijkend over de vlakten van Israel;
Degene die dit gebied in handen heeft, heeft de macht over de vlakten van Galilea en kan (met modern artilleriegeschut) heel Noord-Israel met artillerievuur beheersen tot de stad Haifa.

* Water;
Door de smeltsneeuw van de Hermon en de bornnen van de rivier de Jordaan is de Golan op sommige plaatsen erg waterrijk. (Dat zijn ook de zeldzame vruchtbare plaatsen)
Syrie en Israel betwisten elkaar dit terrein vanwege de mogelijkheden tot irrigatie: Israel wil het water naar de vlakten van Galilea leiden, en Syrie wil het gebied rond Kuneitra vruchtbaarder maken.

Kortom: het is geen woestijn, maar een gebied van grote en kleine (witte en grijze) rotsen met links en rechts kleine vegetatie.

Zo wordt het begrip woestijnoorlog een stuk minder zwart/wit.
Ik denk dat de meeste van ons bij het Midden Oosten denken aan woestijn... Het is echter inderdaad zo dat lang niet alles daar een dorre boel is.

Misschien is het goed dat de jury een ruling geeft, bijvoorbeeld door middel van het aanwijzen van bepaalde regio's?

Er is nog geen jury.

Ik ben de aangesproken man die met deze belachelijke ideeen op de proppen kom, ook weer naar aanleiding van diversen tips 😉

Dus een woestijn is een woestijn ook al stroom daar een riviertje ofzo iets doorheen

Ronald

Ronald,

Kenmerk van een woestijn 😉 😉

Kijken of er een bordje met woestijn er opstaat,
dan weet je zeker dit is een woestijn.
Maar ik heb hulp gezocht. 😳
Nee niet bij het RIAG

Woeste'nij = onbebouwde , wilde streek = wildernis

Woes'tijn = barre landstreek, onbewoonbaar en zonder begroeiing door gebrek aan water :!: :!:

Zo heren dit is volgens mijn hulp het Nederlandse begrip voor een WOESTIJN.

En mijn hulp is de Dikke van Dale him self :!:

Je ziet het hoeft geen jury aan te pas tekomen. 😉 😉

Met vriendelijke groet,

Bert

Bert Koopman zei:
Ronald,

Kenmerk van een woestijn 😉 😉

Woeste'nij = onbebouwde , wilde streek = wildernis

Woes'tijn = barre landstreek, onbewoonbaar en zonder begroeiing door gebrek aan water :!: :!:

hmmmm volgens mij bied dit perspectieven, en kan ik mn M3 lee inruilen voor iets wat tijdens de korea oorlog dienst heeft gedaan?? 😳

frans.

Bert Koopman zei:
Met vriendelijke groet,

Bert
Gebrek aan water? Jazeker, maar dat is tijdelijk. Soms kan het behoorlijk regenen en dan veranderen de wadi's in kolkende stromen. Ook zijn er in Noord Afrika moerassen in de desert. Er is in sommige stukken van een woestijn idd geen begroeiing andere stukken kunnen door de regenval voor korte tijd een ware bloemenpracht te voorschijn toveren. Ik weet niet of een van jullie de Walt Disney docu "the desert lives"hebben gezien. Mooi man. En het is Ronald zijn woestijn zoals hijzelf al zei 😀 . Groetjes, Arno die zijn stukje woestijn inricht volgens "the Long Range Desert Group"van W.B.Kennedy Shaw

Terug
Bovenaan