De Takom, 1:35 Jagdpanzer 38 (t) Hetzer. Gereed: 18-04-2024

Peter Stoof

Lid van de TWENOT
Hoi,

Nieuwe uitdaging begonnen, deze kit van Takom, De Jagdpanzer 38 (t) Hetzer.
De kit, de 2172X, zonder interieur.
Vind dit ook niet belangrijk, je ziet er straks niet veel of helemaal niets van terug.
Wel een keuze die je moet maken, de kit met interieur, de 2127, zonder de X, is twee keer zo duur. Het is maar wat je wilt.

Wat info:
De Jagdpanzer 38(t) Hetzer was de officiële naam van de Hetzer-tankjager die door de Duitse strijdkrachten werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. “Jagdpanzer” betekent “tankjager” in het Duits, terwijl “38(t)” verwijst naar het Tsjechoslowaakse Panzer 38(t) tankchassis waarop de Hetzer was gebaseerd.
De Hetzer werd ontworpen om licht, wendbaar en gemakkelijk te produceren te zijn. Het voertuig had een laag profiel en een relatief dunne pantsering, waardoor het moeilijk te detecteren was en snel kon manoeuvreren. Het belangrijkste wapen van de Jagdpanzer 38(t) Hetzer was het 7,5 cm Pak 39 L/48 kanon, dat in staat was om zowel infanterie als vijandelijke tanks te vernietigen.
De Jagdpanzer 38(t) was effectief in gevechten tegen geallieerde tanks van gemiddeld tot licht gewicht, maar was kwetsbaar voor zwaardere tanks. Om deze reden werd de Hetzer vaak ingezet in hinderlagen, waar hij de vijand kon verrassen en vernietigen voordat deze kon reageren.
In totaal werden er meer dan 2.800 Hetzers geproduceerd tijdens de oorlog, waardoor het een van de meest geproduceerde tankjagers van de Duitsers was. Het voertuig werd ingezet aan het oostfront en in andere delen van Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog werd de Jagdpanzer 38(t) Hetzer gebruikt door verschillende landen, waaronder Tsjecho-Slowakije en Zwitserland.

De kit, zonder het interieur dus, mooi uitgevoerd van Takom. Bouwt lekker weg, geen problemen ondervonden.
Mijn uitdaging, het 3 tone camouflage wat er straks op komt.
Hiervoor de JS Work Camo mask 1 aangeschaft. Ben benieuwd....

De doos,
01-56.jpg

De inhoud,
02-34.jpg

Hij bouwt lekker weg, begonnen met de romp en de ophanging.
03-31.jpg

04-32.jpg

Hierna de tracks, perfect omschreven op de tekening, geen probleem. Past allemaal zoals het hoort.
Ook de kleinere delen samen gebouwd.
05-35.jpg

Dan de bovenkant er op.
06-33.jpg

Verder met de details aan te brengen.
07-31.jpg

08-30.jpg

Zo is hij dan compleet.
09-24.jpg

Gereed voor de primer.
10-27.jpg

Ben benieuwd naar de volgende stappen....

Peter.

Laatst bewerkt:
En weer iemand die alles in elkaar zet voor het verven. Nooit begrepen 😘 Maar Takom is echt topkwaliteit (imho) en ik vertrouw het jou wel toe dat hier een meesterwerk uit... ehh... de verf komt. Heel benieuwd hoe je dat camo-mask ervaart Peter!

Vordert al lekker Peet 👍
Prachtig vehicle ! had ik een echte gehad zou ik er absoluut ook nog een "I Love my Hetzer" sticker op plakken 😍

Als model is dit er één die ik steeds maar wéér wil aanschaffen... geen idee waarom dat is...
Heb er twee in diorama staan, nu nog één van Tamiya in het schap en toen Takom ermee uitkwam kon ik me maar met grote moeite inhouden 😅

Hetzer zonder interieur is een bijna verstandige keus. Mijn eerste Hetzer (Dragon) heb ik voorzien van interieur (Verlinden) maar als je daar een
glimp van wil terugzien moet je alle (kleine) luiken openzetten en de kont van het voertuig naar je toe.... eigenlijk zonde van het werk...

Had ik ook Peet met de aanschaf van de Hetzer. Stond al lang op mijn lijstje.
Ook twijfelde ik een beetje, wel of geen interieur, maar vind dit wel de juiste keuze.
Maar, toch niet gekocht dan die Takom kit?
Hij blijft wel leuk…..

Maar, toch niet gekocht dan die Takom kit?

Nee toch maar niet... had ik toegegeven had ik er drie gehad : MBK had een aanbieding van drie Takom Hetzers voor €65
Eerlijk gezegd... nu denk ik er weer aan en ik had het gewoon moeten doen 😏 Dus wie weet.....

Vraagje over de binnenkant van de luiken boven op het dek.
Die gaan straks open met twee figuren er in.
Ik zie ze wit, beige of zand geel en de rood/ bruine primer kleur.
Welke kleur zouden ze bij deze uitvoering moeten zijn?

Begonnen met het spuiten van de 3 tone camo.

De basis is aangebracht, de bruin rode kleur.
14-26.jpg

De volgende dag afplakken voor de tweede kleur.
15-26.jpg

De tweede kleur aangebracht, de groene kleur.
16-23.jpg

Volgende dag het afplakken voor de derde kleur.
17-25.jpg

De derde kleur, het zand geel gespoten en daarna het model uitgepakt.
18-26.jpg

Daarna de ( dots ) aangebracht over het hele model.
19-24.jpg

Hierna begonnen met wat details te verven.
20-23.jpg

En het model een glans vernis laagje gegeven en de decals geplaatst.
\
22-22.jpg

Op naar het verweren....

Inmiddels lekker bezig met verweren.
Eerst de Hetzer voorzien van olieverf stippen om de vuil en regen stippen te creëren.
23-22.jpg

Dan met white spirit en de vertikale beweging de strepen aanbrengen.
24-24.jpg

Zo het hele model gedaan. Daarna hem voorzien van de luiken een mat vernis.
25-24.jpg

Dan de pigmenten. Het onderstel voorzien van een papje van pigment en binder.
26-25.jpg

Hierna met white spirit het te veel verwijderd. De randen uitgezonderd.
27-21.jpg

Na drogen nog meer verwijderd wat ik te veel vond.
28-23.jpg

Nog een beurt, nu het pigment gefixeerd met white spirit.
Dit straks na drogen nog nalopen.
29-22.jpg

Nu eerst maar eens een begin maken met de twee figuurtjes....

Mooi zoals je de stappen hier laat zien!

Hi Peter,

Ziet er goed uit! Die nieuwere Takom kits zijn wel vet. Ik heb afgelopen week de Tiger 1 late gekocht. Een doos onderhand net zo hoog als die breed is. Met schitterende details ook vwb de Zimmerit, met alu loop en vele mooie accessoires en dat voor € 35. Zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Mvg,

Vincent

Thanks.

Zeker Vincent, mooie kits voor een mooie prijs.

Inmiddels wat stapjes gemaakt.
Laatste details geverfd. Twee figuren geverfd en geplaatst in de Hetzer.
30-standard.jpg

31-standard.jpg

32-standard.jpg

33-standard.jpg

34-standard.jpg

De achterzijde,
35-standard.jpg

36-standard.jpg

Het rechter figuur had iets te veel inkijk in de tank vandaar dat ik het afgedekt heb met een doek en kist.
37-standard.jpg

Begonnen met het ondergrondje. Een houten doosje van de Xenos verbouwd, gevuld met schuim plaat.
De muur en de weg is styrofoam.
d01-standard.jpg

d02-standard.jpg

d03-standard.jpg

De randen afgewerkt en nu goed laten drogen.
d04-standard.jpg

d05-standard.jpg

Hierna verder opgebouwd en alles zwart geverfd. Daarna de basiskleuren op de stenen aangebracht. De grond voorzien van zand en aarde.
Voegen gevuld met een mix van pigment, zand, houtlijm en binder.
d06-standard.jpg

d07-standard.jpg

Lekker uitlaten harden en dan rustig verder....

Peter.

Paaltjes en bomen (deels) wit schilderen langs wegen gebeurde vanwege de black out regels overal in bezet Europa, misschien kan je daar nog iets mee doen

Erg mooi, wat gebruik je als “pasta”, is dat DAS klei, gips, of iets anders?
Ik heb nogal problemen met kromtrekken

Hij is inmiddells klaar, het wachten was even op het naamplaatje.
Nog wat stap voor stap foto's van het dio....

Nadat de weg gereed was met het inwassen van het zand heb ik het gras, mos, blaadjes e.d. toegevoegd met een mix van witte houtlijm en water.
d08-standard.jpg

d09-standard.jpg

Hierna alles goed laten drogen en dan fixeren met haarlak.
Als dit droog is begonnen met divers kleuren het gras e.d. te voorzien van diverse tinten groen en geel.
Hekje geplaatst en dit afgewerkt met diverse washes.
d10-standard.jpg

d11-standard.jpg

Hierna de Hetzer geplaatst.
Deze heb ik verder opgebouwd met wat stowage.
Ook de kleine beugels aan de zijkanten geplaatst met daar doorheen een draad om zo de takken op zijn plek te houden.
d15-standard.jpg

d12-standard.jpg

Naamplaatje was binnen en zo kwamen we toe aan de eindfoto's.
39-standard.jpg

38-standard.jpg

40-standard.jpg

41-standard.jpg

42-standard.jpg

43-standard.jpg

Net echt....
44-standard.jpg

En mijn gebruikelijke sfeer plaatje....
45-standard.jpg

Bedankt weer voor jullie reacties, op en/of aanmerkingen, ik hoor het graag.

Peter.

Mooi tafereeltje Peet 👍
Persoonlijk vind ik de aanblik vanaf de zijkant wel gaaf (voorkant Hetzer).

Dat ziet er heel netjes uit. M’n enige opmerking is dat ik de stenen muur onder de weg er onnatuurlijk uit vind zien. Ik zou proberen het kleurverschil tussen de stenen wat af te zwakken zodat ze wat meer samengetrokken worden. Eigenlijk ziet het er nu uit alsof de muur natgeregend is, bedenk ik nu ik dit typ, maar de rest van het diorama geeft niet die indruk.

Terug
Bovenaan