De regels

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Medium Tank T6
Kies een model van een militair voertuig en/of figuren van Itaelerei of Italeri dat vóór 1990 uitgekomen is — als het in de catalogus van 1989 of eerder staat, is het toegestaan — bouw dat zonder moderne poespas, en zet het eventueel in een diorama zoals die toen ook gangbaar waren. Geen aftermarket spul dat er toen nog niet was, maar als het er al wél was (vroege Verlinden bijvoorbeeld) … leef je uit 🙂

Pak je oude Italeri-catalogus erbij of kijk op deze pagina op Scalemates voor een overzicht van een heleboel geschikte modellen. Wat natuurlijk ook mag zijn nieuwere uitgaves van dezelfde modellen: je hoeft niet per se een doos te hebben van zo oud, zolang erin maar wél een model zit dat toen ook te koop was. Niet toegestaan zijn Italeri-uitgaves van modellen die origineel van ESCI komen, ook niet als die originelen al voor 1990 uitgekomen zijn. Dit sluit helaas alle 1:72 modellen van legervoertuigen uit, maar het is niet anders. (Modellen die origineel van Peerless/Max e.d. komen zijn wel toegestaan, want voor bijna iedereen zijn dit Itaelerei-modellen.)

Deze groepsbouw begint op 1 september 2025 en loopt tot 28 november 2025 (hoewel die datums misschien nog aangepast zullen worden 🙂 ). Je kunt alvast een onderwerp over je model maken, maar begin a.u.b. nog niet met het echte bouwen ervan vóór 1 september.

Poespas mag best, maar alleen als het er in de jaren ’80 ook al was (of een redelijke tegenhanger daarvan).

Zijn allemaal 3D upgrades........

Misschien maar doen alsof ik meedoe aan de groepsbouw en een losstaand topic aanmaken. Hoor ik er toch een beetje bij!
Gewoon doen. Zeker als dit helpt om weer op gang te komen!

Kanniewachten, kanniewachten, kanniewachten tot ik 1 september op vakantie ga. 😀
Startdatum wordt voor mij 18 september. 😢
Vakantie is ook leuk hoor...........😇

Echt wel, maar misschien neem ik voor het eerst eens een model mee om de avonden aan te knutselen en dat zou zo maar een Sturmgeschütz IV van Italaerei kunnen zijn. 😎

Op welke manier speel ik minder "vals"?

optie: Italeri/Tamiya combi M109AG
1000080141.webp
optie 2: Italeri M-163 A1 Vulcan. (een jaartje te jong)
1000080140.webp
Gr Bas

idd let the games BEGIN !!!! Heel veel bouwplezier iedereen en ontzettend benieuwd wat eenieder er van gaat maken. Ik ga m'n best doen zo goed mogelijk te volgen en een beetje knap mee te bouwen en natuurlijk leuk te becommentariseren. SUCCESSSS... ps. ik schat vanavond en ministartje te maken en morgen al een wat grotere plakslag... we shall see !!!

Bof ik even dat ik drie weken vakantie heb........ 😀

Mwah, da's allemaal weer relatief want het verblijf in Frankrijk gaat niet door omdat een kat vandaag geopereerd gaat worden 🙁 . Maar goed, alle tijd voor de groepsbouw en het eerste resultaat is al daar.

Tadáááá 😀
Fontein 001.webp

Ik stel een kleine wijziging voor van de regels:
We stellen een “Umpire of the Italeri Universe” aan die boven de tijd is verheven.
Iedere deelnemer mag tijdens de bouw op twee a drie momenten waar het echt ondraaglijk kriebelt toestemming vragen bij Umpire om een niet jaren 70-80 materiaal/vervangend onderdeel te mogen gebruiken.
Dat bevrijd ons van stiekem gedrag dat toch niet helemaal goed voelt maar dat we vermoedelijk allemaal gaan doen. Maar dwingt ons ook om daar spaarzaam mee om te gaan.

Ik draag bij deze @Arne Ρоirοt aan als Umpire of the Italeri Universe

Eh ja…. Maar ik had meer dit beeld
IMG_2618.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij moeten we gewoon lekker bouwen en het niet te moeilijk maken. We weten allemaal wat de bedoeling is. Maar je wilt ook een leuk model maken. De meeste van ons gaan dus inderdaad op enig moment richting het grijze gebied. En voor de ene is dat grijs wat lichter, voor de ander wat donkerder. Is dat heel erg?
Ik zou echt willen pleiten om niet alles dicht te willen regelen.

Mijn 2 cent. Zonder een hele discussie te willen ontlokken.

Ik zou echt willen pleiten om niet alles dicht te willen regelen.
Mee eens, ik denk dat de meesten het vanzelf beperkt zullen houden tot een enkel onderdeeltje van een andere kit, een modernere putty of een boutje of klinknageltje.
Dat complete resin of PE after-market sets buiten de scope vallen zal toch voor iedereen voor zich spreken.

Precies, zo deden we dat bij de Tamiya-groepsbouw ook. Een versie van het model waar geëtste delen bij zaten mocht ook, bijvoorbeeld. De geest is belangrijker dan de letter van de regels, als je het mij vraagt. (Toch houd ik me in en plak ik géén 3D-geprinte brandblusser op m’n Crusader, omdat er daar twee op moeten maar je er maar eentje krijgt.)

Zou een 3d geprinte brandblusser niet heel erg opvallen naast de kitversie? Als je nu eens een blusser hebt die 3 geprint is, maar gelijkend is? Dan gaat het meer om het corrigeren als dat het 3d is, of je moet zon blusser zelf willen en kunnen maken?

Die zou inderdaad erg opvallen, want Eelkes blussers zien er veel beter uit dan die van Italeri 🙂 Maar ik heb een oplossing bedacht die vermoedelijk wel gaat werken.

Ligt het nu aan mij of lijkt het enthousiasme vanuit de groepsbouw minder dan bij Tamiya? Zelf ervaar ik dat wel wat trouwens. Ik merk zelf dat mijn aandacht naar fijnere kits wordt getrokken waar ik gewoon meer zin in heb. Vreemd is dat….

Terug
Bovenaan