de jagtiger schiet al aardig op - chris

hallo modelbouwers

hier is mijn jagdtiger die op het moment in aanbouw is
aangezien er op het moment meerdere jagdtigers aan bod zijn vond ik het ook wel leuk om mijnes ook te posten.

imgp0306.jpg

imgp0298.jpg

imgp0295g.jpg

groeten chris

Ha die Chris,

Heb deze helemaal over het hoofd gezien!

Vind 'm niet slecht. Het patroon van de camouflage is mooi, maar één ding valt me direkt op: ik denk dat je te voorzichtig bent geweest met het opzetten van de camo. Misschien ben je aan de camo begonnen zonder dat je enig idee had hoe je deze nu op ging zetten. Het gevolg is wat je nu ziet: een camo-patroon waar je de basiskleur nog doorheen ziet schijnen. Wanneer het de bedoeling was om diepte in de kleuren te krijgen dan had je dit beter met "postshading"kunnen doen.

Tip: wanneer ik met een camo begin weet ik grotendeels al hoe ik deze ga doen. Ik kijk naar foto's (bouw-) tekeningen en alles wat me nog meer kan helpen om het juiste patroon te krijgen. Na de basiskleur zet ik eerst de omlijning op van één kleur (bijv. het bruine) en daarna de omlijning van de andere kleur.

Ik weet niet welk type airbrush jij hebt, maar een goede compressor en een airbrush met een 0.2mm naald is eigenlijk wel een vereiste om een mooi camo-patroon op te zetten. Met een druk van 0,8 tot 1,0 bar en de verf op de juiste dikte ("melkdikte") kan er eigenlijk weinig fout gaan.

Het basisprincipe is : lucht, verf, lucht. Je begint dus met het indrukken van de trigger waardoor er luchttoevoer is. Eventuele troep/verfresten worden nu weggeblazen. Door de trigger nu een klein beetje naar achteren te halen komt er een klein beetje verf vrij. Vul hiermee nu de vlakken die je eerder opgezet hebt. Het vereist wat oefening om dit op de juiste afstand met de juiste hoeveelheid verf te doen, maar het belangrijkste daarbij is: wees niet bang om fouten te maken! Tenslotte, wanneer je het vlak gevuld hebt, duw je de trigger weer naar voren en eindig je met alleen lucht.

Wanneer je naar mijn Jagdtiger kijkt zie je dat ik ook nog foutjes genoeg heb (bijv. de "spinnekoppen" zoals John ze noemt). Deze kan je altijd herstellen, danwel wegwerken met modder, stof, een figuur, bepakking of wat dan ook...

Kortom: een Jagdtiger waar een goed begin aan is gemaakt, en een goed begin is het halve werk 😉 . Misschien dat je de camo nog iets dichter op kan zetten? Laat ons de volgende stappen ook zien!

Succes 😀 !

groete, Richard.

tsjonge richard wat een leerzame reactie 😛
het is inderdaad een beetje doorzichtig vooral op de foto valt dit op.
maar ik ga er niet weer overheen ik vindt hem wel goed zo.
ik ben nu bezig met de rupsen,wat een gedoe..

en de camo:ik had geen voorbeelden maar wel een iedee van wat ik ging doen.ik heb het uit de losse hand gedaan.
dit is precies wat ik wou.

verder nog het airbrushen .
ik ben erg voorzichtig geweest.
zoals je ziet heb ik van erg dicht bij gewerkt dus heb ik de trekker ook niet ver naar achteren gehad.dat kan ik dus wel.

ik had zelf eerst ook door dat het doorzichtig was.ben er nog een keer overheen gegaan.ik heb het net nog even bekeken de achterkant is nog wel behoorlijk doorzichtig.
de rest valt reuze mee.

@oscar: details hé 😉

Re: nog een jagdtiger

@ mike:ach ja. maak niet uit hoor. 😉

maar dat was ik nog vergeten op de achterkant: washen(?)
en die stokken waren mij okal opgevallen ging totaal mis,en wouden ook niet beter leukken.... heb ze er maar gewoon op gelijmd 🤐
stom dat ziets simpels al helemaal verkeerd kan gaan.
en die gaten aan de achterkant komen nog onderdelen niks om je zorgen om te maken.
de pigmenten enzo, ik vind het gewoon leuk om van alles uit te proberen en in huis te halen.
is toch geen probleem hoop ik

verder het scratchen,bijna iedereen heeft het erover in de zin van : ooh nee hé...
jammer want jullie hebben nog niks gezien. 🙄
dus kan je daar ijgenlijk naar mijn mening nog niet oordelen.

mzzl,chris

R. Goorts zei:
Mike Bruijsten zei:
Iedereen moet toch ergens beginnen?

Ben jij begonnen bij het einde dan?

Ik bouw onder tussen al 20 jaar en waag me vog aan veel zaken niet.

Chris is net aan de gang, is al aan het scratchen, is al aan het weatheren, is al aan het pigmenten, is al...
Sorry hoor, maar dan sla de plank effe flink mis. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, Chris is dat dus niet.
Kijk nu eens goed naar het model, is de basis al voor 75% goed?

Kijk nu nog eens,

de rode strepen op de stokken,
het blauw op het achterlicht,
de naden op de transportsteun van de loop,
binnenzijde mantel loop (boven het voorlicht) is geeneens gekleurd,
op alle assen en aanverwante onderdelen zitten grote blanke/ongespoten stukken...

Ik hoef hier niet eens voor te zoeken,
gewoon gekeken.

Ik ben geen eens kritisch, ik zou niet durven.
Ik zeg wat ik zie. Ik zie een onervearen bouwer die veeeel te enthousiast is, die geen volgorde weet te houden,
die denkt dat hij alles kan als een MIG, Verlinden, Peter Stoof, Dominique, en alle andere die me niet te binnen schieten...

Je hoeft van mij niet van een hoog niveau te zijn, spaar me.
Maar probeer gadorie eerst die basis eens goed te doen, wat nou modder?
Zorg eerst maar dat je een paar modellen laat zien die bouwtechnisch goed zijn en een goede basis hebben.
Van daaruit ga je jezelf verbeteren.

Kijk nu nog eens naar de achterkant,
niks geen diepte, niks geen chip, niks geen roest, niks geen vet, niks geen...
Maar wel modder, veul modder...

Nogmaals sorry...

Amen Rico! Maar denk aan jezelf... Neem een extra dubbele borrel en laat maar gaan die banaan.... Ookal wordt dit nog 100x gepost soms dringen opmerkingen, tips, kritiek, feedback or whatever toch niet door!

Grtz Jeroen

Sorry hoor maar vind het commentaar nogal een geneuzel.
Als je iemand op zijn fouten wil wijzen oke en hopen dat hij er wat van leert is dat alleen maar prima alleen vind ik dit nogal vrij bot!!! 😕
Tuurlijk zouden we allemaal een Mig,Verlinden,Staf Snyers,Gino Poppe,etc willen zijn maar zijn die vroeger allemaal niet begonnen op ongeveer dezelfde manier.
Vind het alleen maar knap als iemand iets probeerd(al proberende leert men).
En als het dan volgens een ander er niet uitziet jammer dan.
Volgens mij is modelbouw een hobby waarin je plezier moet beleven(ook met anderen) en als hij er plezier in heeft is dat dus alleen maar goed,en als je er nog iets van leert is dat dus maar beter.
Wil hiermee niemand aan vallen en Rico jij volgens mij ook niet? 😉

Vriendelijke groet Rinke

Hey Chris,

Kan het alleen maar eens zijn met Rinke.

Ik hoop dat je veel plezier hebt gehad tot nu toe met het bouwen en bewerken van je jagdtiger! En dat je dat ook blijft houden.
Tuurlijk valt er nog een hoop te leren, maar dat geldt voor iedereen. Voor nu: Goed bezig, ga zo door! Je bent verder dan ik.

En natuurlijk moet je de dingen die je wilt hebben in huis blijven halen! Van uitproberen leer je wat al die materialen met je voertuig doen.
En om meer kennis te krijgen van het hoe en wat... Lezen, lezen lezen lezen lezen.... Ik ben vooral van het bouwen en sta nog aan het begin wb schilderen en overige bewerkingen, maar Elco, de schilder van ons 2 doet niets anders dan research. Naar technieken, patronen, volgorde van bewerkingen etc.

Gewoon google gebruiken en zo nu en dan eens een modelbouwblad kopen. (Meestal staat er wel een tank in, beschreven van begin tot eindresultaat. Handig om eens na te maken 😉 )

Laat je niet gek maken door (te) heftige reacties, maar leer en doe t de volgende x nog beter! 🤣

jeroen duifhuizen zei:
@Clarinda, Rinke,
Lees dit hele topic eens door dan begrijpen jullie misschien de reacties die hier gepost worden....

Grtz Jeroen

En nog een paar andere topics ook !!!

Het is geen aanval, de oorlog is voorbij.

Mijn punt, ik spreek alleen voor mezelf, begin bij het begin.

Het gaat niet om MIG, niet om Verlinden, niet om welke bouwgod dan ook,
het gaat om het beginnen bij het begin,...

Scratchen is geen stukje papier of evergreen ter vervanging van, scratchen is wat Bas Hermsen deed met zijn VOMAG.
Filteren is niet verf verdunnen en smeren, filteren is kleuren kennen als een Peter Stoof en er diepte ingeven,
Inlinen en Highlighten is niet kliederen met vevver, da's een amnneke in 1/35 leven geven middels verf als Gino Poppe,
Pigment is geen instant modder, pigmenten zijn basis kleuren voor modder, roest en wat al meer als Dominique laat zien,
Weatheren is niet een klodder MIG met spuug op een tank smeren of her en der een mop verf smeren, dit zijn technieken waar mensen jaren op moeten oefenen,...

Chris is hoe oud?
Volgens velen hier had hij in de ene hand zijn speen en in de andere hand een stanley-mes...

't is geen zins negatief of persoonlijk bedoeld tegen wie dan ook,

het gaat om het beginnen bij het begin.

Mijn enige echte vraag aan Chris en al zijn consorten:

LAAT 1 MODEL VAN JEZELF ZIEN DAT 100% AF IS EN IN EEN GOEDE BASIS-LAK STAAT !!!

Voor elk model dat je kan laten zien zet ik er 1 tegen over van mezelf, en geef ik kritiek op MIJN model, niet het door jou getoonde!
En ook ik moet nog zo veel leren...

😕 😢

Hey Rico ben het wel met je eens dat je natuurlijk eerst de basis goed onder de knie moet krijgen,voordat je met conversiekits,scratchbuilden,pe-setjes etc gaat beginnen.
Maar kan de durf dat men iets probeerd wel waarderen,tuurlijk als je dan om een mening vraagt of men het mooi vind kun je verwachten dat je daar een negatief antwoord op kan krijgen.
Had de eerdere topics waarschijnlijk over het hoofd gezien en als iemand dan de goedbedoelde tips niet wil aannemen kan dat natuurlijk zeer frustrerend zijn.

Grtz Rinke

Rinke Feenstra zei:
Hey Rico ben het wel met je eens dat je natuurlijk eerst de basis goed onder de knie moet krijgen,voordat je met conversiekits,scratchbuilden,pe-setjes etc gaat beginnen.
Maar kan de durf dat men iets probeerd wel waarderen,tuurlijk als je dan om een mening vraagt of men het mooi vind kun je verwachten dat je daar een negatief antwoord op kan krijgen.
Had de eerdere topics waarschijnlijk over het hoofd gezien en als iemand dan de goedbedoelde tips niet wil aannemen kan dat natuurlijk zeer frustrerend zijn.

Grtz Rinke

Precies en daar zit het hem net... Ondanks stapels (opbouwende!!) kritiek wordt er niet naar geluisterd. Vandaar mijn oproep tot een borrel en laat hem lekker doen wat hij zelf wil. Niemand hoeft uiteraard naar de feedback hier te luisteren. Dat is aan iedereen zelf om daarover te beslissen. Mijn bericht was puur uit medeleven met de gezondheid van Rico 😉
Hup en nu naar t cafe voor de borrel!

Grtz Jeroen

natuurlijk als ik een topic maak en vraag wat anderen er goed en of slecht aan vinden kan ik ook negatieve reacties verwachten dat is ook geen probleem maar
als mensen op iets van mij reageren wat ik nog niet eens heb gepost en het vaak ook nog een negatief is begin ik me wel een beetje te irriteren en het is ook nog eens niet gezond voor de motievatie.

over die m8 hmc moeten jullie je nog geen zorgen maken komt goed daar horen jullie nog wel over.

verder als er kritiek op mijn werkstukken worden geleverd vind ik het prima as het ook negatief is, ok zou ik het fijn vinden als met die negatieve reacties ook tips mee worden gegeven
(niet wat ik wel of niet aan moet beginnen, daar ben ik veel te ijgenwijs voor 😉 maar hoe of wat of mischien makkelijker is of mischien mooier)
daar heb ik veel meer aan en het is voor mij ok leuker om mijn ijgen topics dan te lezen.
daar door krijgen we ook niet van zulke felle discussies.

nou op naar het café voor een lekkere borrel. 🤣

Chris,

Jij woont in Zwolle, ik werk in Zwolle.
Regel met je ouders dat ze je op een verdwaalde middag naar OBS De Schatkamer brengen in Stadshagen, neem je model mee en dan wil ik je graag van tips voorzien.

Groet, MartinD

zou ik erg leuk vinden op wat tips van jou te mogen opvangen.
maar mijn ouders gaan mij niet ergens naartoe brengen om een praatje met iemand te hebben...... 🤐
sorry ik kan er ook niks aan doen.

groetjes en heeft iedereen al een borrel gehad? 🤣

Welkom in de wondere wereld van het "interwebz".

Het probleem met internet fora is dat je de ander niet ziet en je dus het oh zo belangrijke stuk non verbale communicatie mist. Met een thread als deze (en die over de Hetzer) als gevolg.
Ik kan beide "kampen" wel begrijpen. Waarschijnlijk bedoelt men de adviezen goed en was het face to face allemaal prima overgekomen, maar zoals een aantal dingen hier nu staan, lijkt het vooral op "je doet niet wat ik zeg dat je moet doen en dus ben je een *&%#@%!*". Ik mag hopen en neem aan, afgaande op andere posts van de betrokkenen, dat dit helemaal niet de bedoeling is geweest.

Chris van Riel zei:
zou ik erg leuk vinden op wat tips van jou te mogen opvangen.
maar mijn ouders gaan mij niet ergens naartoe brengen om een praatje met iemand te hebben...... 🤐
sorry ik kan er ook niks aan doen.

groetjes en heeft iedereen al een borrel gehad? 🤣

Misschien een domme opmerking, maar rijden er geen bussen in Zwolle of heb je geen fiets/brommer?

Ronald

Op 18 januarie.

Rico Goorts schreef:
Chris,

helemaal top !!!
ik sta er versteld van, mooi gedaan,
ik ben echt benieuwd naar de volgende ontwikkelingen,

Rico

Op 19 januarie
Mike Bruijsten schreef:
Ik vind je JT er goed uit zien

Aan de Pasage te Malden zit een Pearle,misschien toch eens heen gaan.

1. De verdunde pigment is willekeurig aangebracht

2. De "modder" zit massaal op de grote vlakken en niet in randen en kieren, terwijl dat de "ankerplaatsen" van modder en vuil zijn.

3. De modderkabouters zijn te duidelijk bezig geweest met een kwast op de voorplaat, het lijkt meer op fijn schuurwerk van de stucadoor.

4. Kijk op de onderste foto eens naar de assen en alle spul wat eraan zit, helemaal schoon?

5. Simpelweg onderdelen weglaten met de achterliggende gedachte dat het oorlogs-/ gevechst-schade is, is niet voldoende. Dicht die 4 grote gaten achterop een af, spuit dan pas...

6. Als je delen weg laat zullen ophang-beugels, strippen, gespen, banden een eigen leven leiden. Achter elk missend deel zit een verhaal,...

7. Je blauw op lampen en periscopen en weet ik wat al niet meer is een mat blauw? Volgens mij moet je iets van clear blue met weet ik wat mixen om iets te krijgen wat lijkt op spiegelend glas,
ik ben niet thuis in deze dus laat de mix aan een ander...

8. ...

A.) Volgens mij bouw je eerst het model.
B.) Spuit het in de basis, eventueel vooraf gegaan door een pre-shade
C.) Plak je stickers.
D.) Schilder de accesoires met een kwastje.
E.) Alles toppie?
F.) Sealen met een vernisje.
G.) Ga nu goochelen met je goocheldoos en begin eerst eens met inlijnen en puntjes-wasje.
H.) ....
I.) ....
Z.) Maak modder met de klodder en...

Ach ja, wat maakt het ook uit,...

Ikke niet snappen dit Rico.
Je spreekt jezelf tegen.

En nu kappen met die onzin 😈 , laat Chris lekker bouwen.
Back on topic.

Goed gedaan Chris, lekker experimenteren en uitproberen.
Neem de tips en adviezen ter harte, ook die van Rico. daar zitten best een paar goede punten bij.
Pas ze vervolgens toe op je volgende model.
Een keertje naar de bouwavond van Kampfgruppe Groningen gaan kan ook geen kwaad.

Greetz
Axel

dank axel, eindelijk een einde aan deze domme discussie. natuurlijk lees ik de posts en ik had de tips van rico, en die van alle anderen bij de eerste post al ter harte genomen.
sommigen doen net van niet.

oke even een update.
ik heb de kabouter kwast strepen weggehaald (vergeten foto's van te maken)
zijn wel aardige lui hoor die kabouters 😛

mike trouwens jouw topic op kitmaker benelux was erg handig 😀
ik ben ook met olieverf bezig geweest en ik heb de pigment droog aangbracht met daarna een klein beetje fixer.
hier de foto's
IMGP0486.jpg

IMGP0490.jpg

IMGP0487.jpg

IMGP0491.jpg

ik hoop dat dit nu een stuk beter is.

zo even een updateje de rupsen zitten er nu ook op.
ik ga niet meer aan de rooie streepjes zitten want er is al pigment op gekomen en als ik daar over weer rooie streepjes maak klopt het niet helemaal meer.
verder moet ik de mg in de voorkant doen en het gereedschap en dan is hij af denk ik. 🤣

nou gegoeg gezegt, de foto's

IMGP0508.jpg

IMGP0513.jpg

IMGP0509.jpg

IMGP0510.jpg

bouwze,

Chris

Hoi Chris, groot compliment dat je deze zo hebt kunnen neerzetten en leuke details!!! Hopelijk neem je hem mee naar Schiedam!!

Laat je eens door een van de bouwers in de buurt informeren over het gebruik van set en soll, jammer dat je decals wat glinsteren en juist hierdoor kan je dat voorkomen.

je hebt stalen loopwielen en deze maken contact met de tracks, dus bij een volgend project met stalenwielen de loopvlakken van de wielen metaal/zilverkleurig maken en voer dit dan ook door op het deel van de tracks maar deze contact maken met de wielen.

Nogmaals mooie kar, voor volgend project weer aantal leerpunten eruit gehaald en succes met je volgende project.

JW

ha niels bedankt.

j.w. hij is nog niet klaar hoor maar bedankt dat je hem mooi vindt.
ik heb weldegelijk set en sol gebruikt, of moet ik volgende keer mischien meer sol erop doen?
dat glinsteren kan ik toch ook voorkomen doormiddel van glanslak?

Chris niets meer aan de decals doen want je hebt al filters /washes etc. gebruikt. Laat gaan en voor de volgende keer gaan we het beter doen. Kom je nog naar Schiedam???

JW

hoi chris,

die stokken aan de zijkant zijn geen shalon stokken maar pompstokken, dwz een shalon stok gebruikje om een vast referentiepunt mee te hebben/maken deze zijn meestal rood en wit waarvan de vlakken per 50cm verdeeld zijn, deze kom je tegen bij een hummel of veld artelerie. een pompstok is een stuk hout met aan een zijde een stuk ijzer met schroefdraad en aan de andere zijde een stuk ijzer waar schroefdraad in kan. zo laat in de oorlog is het bekend dat de moffen bij het aanbrengen van de cammo niet meer alle gereedschap van hun tank af haalde,maar er gewoon over heen spoot met kleur. ik zeg nu niet dat je nu alles moet gaan aanpassen, nee hou hem zo leer er van voor het volgende project.

misschien tot schiedam, hangt nog ff van mijn werk af.

groetjes steven

Terug
Bovenaan