Af! DAK Pz.Kpfw. IV Ausf. G, El Alamein

Dit model is af!
Hoi Jakko,

Deze foto had ik ook in mijn verzameling!
Niet eentje uit een boek, die is vaak veel moeilijker om te analyseren vanwege het (druk) puntjes-raster.
00181f.jpg

Misschien is het mogelijk dat de zandgele toren vervangen is (door een grijze) en daarna overgeschilderd (lekker grof) met een andere zandkleur.

b4700ceac8bcdf542f91490382490a52.jpg

De loop lijkt mij nog steeds panzergrijs zoals bij deze hieronder (ook een met groene vlekken cammo!)

Pz.Kpfw.IV Ausf.G, chassis number 82849.jpg

Volgens mij zijn de spatborden tot aan de scherpe lijn op de rand ,wit geschilderd. Waarom weet ik (nog) niet.
(vergelijk de witte kruisen van de water jerrycans eens met het spatbord gedeelte. (als ik de foto erg grijs maak en met weinig contrast is dit nog beter te zien) 00181ftek.jpg
ook hier te zien
3295121_9be42c7365dad13eccb2dadbe1496e2f_tb.jpg3294114_08acab07ab4eac240ad2e2729ebdf12dv.jpg

De zijkanten tussen de rupsbanden vertonen ook twee “shades”
Vermoedelijk grijsgroen en zandkleur. Het zijn vlekken met een regelmatige afstand, dus kan geen vuil zijn.

Bijna alle tanks op foto's hadden de sleepkabels los (makkelijk als je snel weggesleept moet worden).
De reserve rupsschakels op de boeg zijn met de S-haken die in de luchtinlaatopeningen gestoken.
Heb ik ook zo gedaan bij mijn Pz III. (Ook regelmatig aangetroffen op foto's.)

Misschien kun je hier iets mee.

Die eventueel wit geschilderde voorkant van de spatborden vind ik eigenlijk heel logisch klinken.
Je zag dat in de eerste jaren van WO2 op vrijwel alle (donker grijze) vrachtwagens, pantserwagens, lorries etc. Ook na de invoering van het zandgeel als basiskleur kom je het nog wel tegen, maar het werd minder en minder.
Doel was volgens mij om in het donker nog iets van de contouren van een voertuig zichtbaar te maken, dus waarom ook niet op tanks?

De loop.kan goed grijs zijn, maar dan grijs gelakt met een hitte bestendige lak, zo werd elk geschut standaard afgeleverd.

De tank met de grijze G koepel is me een raadsel, de G is vanaf maart 43 gebouwd, terwijl grijs in februari 43 niet meer gebruikt werdt.

De andere kleurenfoto is geen G maar een H, zie ontbrekende deksel op het kijkgat in de koepelfront

Laatst bewerkt:
In deze fase werd veel aandacht besteed aan het niet opwerpen van teveel stuifzand vanwege de RAF, vanuit de lucht gezien is dat een pijl die wijst waarnaar de PZ is, altijd raak. Waarschijnlijk is het voorstel gedeelte al eens vervangen, plekken zoals Deir el Tafra bestaat uit zand op een rotsondergrond, veel rotsen opgeworpen door de tracks vernielen de spatborden, zeker nu de slag heel mobiel werd.

Nu ik foto's van alle kanten zie, denk ik dat de strepen op de tank roodbruin zijn. Is er bekend welke kleur de toren nummers hebben? Die kleur ligt redelijk in de buurt de strepen voor mijn gevoel. De spatborden zijn gewoon zandkleurig, ik denk dat het lichte hier veroorzaakt wordt door lichtval. Op de onderste foto is aan de achterkant geen wit op het spatbord te zien, terwijl dat wel logisch zou zijn wanneer de randen gemarkeerd zouden zijn. Vergeet ook niet dat er een laag stof op kan zitten, de lichte kleuren komen overeen met de de kleuren van de omgeving/ achtergrond. Door vegen komt de donkerder kleur van de tank zelf ook weer in het zicht.

En een modelbouwwinkel met tamiya verf zit natuurlijk niet in de buurt....
Nee, de dichtstbijzijnde winkels waar ik modelbouwverf zo kan gaan kopen zijn grofweg een uur reizen, en dan nog is het alleen Revell en Vallejo voor met de kwast.

Misschien is het mogelijk dat de zandgele toren vervangen is (door een grijze) en daarna overgeschilderd (lekker grof) met een andere zandkleur.
Afgaande op Timo’s opmerkingen eerder lijkt me dat onwaarschijnlijk, dan zou het een toren van een Ausf. F1 geweest moeten zijn waar ze dan het L/43-kanon weer in gemonteerd hebben, en dat is niet echt aannemelijk, als je het mij vraagt.

Bekijk bijlage 33383

De loop lijkt mij nog steeds panzergrijs zoals bij deze hieronder (ook een met groene vlekken cammo!)
Goed punt.

Volgens mij zijn de spatborden tot aan de scherpe lijn op de rand ,wit geschilderd. Waarom weet ik (nog) niet.
(vergelijk de witte kruisen van de water jerrycans eens met het spatbord gedeelte. (als ik de foto erg grijs maak en met weinig contrast is dit nog beter te zien)
Ik denk niet dat ze wit zijn, maar alleen lichter lijken omdat ze omhoog gericht zijn en daardoor veel meer licht vangen en weerkaatsen dan de meer verticale delen van de tank.

Shit, hoe eenvoudig kan het zijn? Die verticale rand zit precies waar er een naad zit tussen het voorste vaste deel van het spatbord en het tweede … Dus ze zijn gewoon vervangen door nieuwe, waar nog veel minder verf afgesleten is dan van de zijkanten van de originele spatborden 🙄

Die foto kende ik nog niet, maar hij bewijst zo te zien wel dat de foto van het achteraanzicht die ik al eerder plaatste, inderdaad dezelfde tank is als 215 met de zandzakken en reserverups op de voorkant. Daar was ik nog altijd niet 100% van overtuigd.

De zijkanten tussen de rupsbanden vertonen ook twee “shades”
Vermoedelijk grijsgroen en zandkleur. Het zijn vlekken met een regelmatige afstand, dus kan geen vuil zijn.
Ik denk ook dat dat vlekken RAL 7027 zullen zijn.

De reserve rupsschakels op de boeg zijn met de S-haken die in de luchtinlaatopeningen gestoken.
Nu je het zegt … Ik had die haak links al wel zien liggen, maar nog niet begrepen waarom die daar lag. Nu je hierop wijst zie ik inderdaad dat de haak door de geleidehoorn van de rupsband gaat, en ook aan de andere kant. Dat wordt een beetje slopen op het spatbord 🙂

Misschien kun je hier iets mee.
Zeker!

Doel was volgens mij om in het donker nog iets van de contouren van een voertuig zichtbaar te maken, dus waarom ook niet op tanks?
Omdat je op deze manier de kant van de tank die naar de vijand gericht is, beter zichtbaar maakt?

De andere kleurenfoto is geen G maar een H, zie ontbrekende deksel op het kijkgat in de koepelfront
Latere G’s hadden dat ook niet. Dit is geen H, bij mijn weten, want hij heeft twee halfronde luiken voor de commandant.

In deze fase werd veel aandacht besteed aan het niet opwerpen van teveel stuifzand vanwege de RAF, vanuit de lucht gezien is dat een pijl die wijst waarnaar de PZ is, altijd raak.
O, daar stoorde ik me zo erg aan bij The Last Jedi: die slag op die ijszoutplaneet …

Nou ja, en aan het grootste deel van de restvan de film, maar dat is hier niet zo relevant 😉

Waarschijnlijk is het voorstel gedeelte al eens vervangen
Dat realiseerde ik me daarnet ook, vlak voordat ik je bericht las 🙂

Nu ik foto's van alle kanten zie, denk ik dat de strepen op de tank roodbruin zijn. Is er bekend welke kleur de toren nummers hebben?
Volgens Tamiya zijn ze rood, maar in hoeverre dat betrouwbaar is? Ook zijn ze als rood afgebeeld op een kleurenplaat in een Concord-boek waar de foto van de voorkant van de tank ook in staat, maar die kleurenplaat is ook niet echt goed. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat het rood klopt 🙂

Die kleur ligt redelijk in de buurt de strepen voor mijn gevoel.
Dat is ook mijn idee. Aangezien ik wél een potje RAL 8000 heb staan, is de kans aanwezig dat ik dat pak voor de strepen, want het is te verantwoorden dat die kleur gebruikt zou zijn. Nu alleen nog iets vinden dat geschikt is voor 7027 …

@Jakko Westerbeke ,
Nee, niet voor de vijand maar voor je eigen troepen!
Een significant onderdeel van oorlog voeren is het verplaatsen van grote hoeveelheden mensen en voertuig zonder opgemerkt te worden, maar ook met een minimum verlies van mens en machines. Dus vaak 's nachts, zonder of met minimale verlichting (Notek) etc.
Dan zijn kleine, iets beter zichtbaardere contourlijnen op voertuigen een belangrijk hulpmiddel om van dichtbij net iets op te vallen en om te zien waar voertuigen beginnen en opvallen. En het maakt het elkaar in het donker volgen in een colonne wat makkelijker. Daarom hadden bijvoorbeeld Britse Airborne voertuigen een wit geschilderd differentieelhuis aan de achterzijde, met een piepklein lichtbronnetje er bij.
Tegenwoordig is dit nauwelijks nog van belang, IR en nachtzichtcamera's maken dit overbodig.

Nee, niet voor de vijand maar voor je eigen troepen!
Dat snap ik, maar door een (relatief groot) deel van de vóórkant wit te schilderen, val je vooral op voor de vijand. Bij vrachtauto’s die niet in de frontlijn horen te komen is dat niet zo’n punt, maar op een gevechtsvoertuig lijkt het me onwaarschijnlijk, al helemaal in een woestijn waar het terrein zo open is dat voertuigen toch al niet zo dicht bij elkaar hoeven te komen als in Europa.

Die foto kende ik nog niet, maar hij bewijst zo te zien wel dat de foto van het achteraanzicht die ik al eerder plaatste, inderdaad dezelfde tank is als 215 met de zandzakken en reserverups op de voorkant. Daar was ik nog altijd niet 100% van overtuigd.
Ik dacht dat je alle foto's wel kende/had verzameld.
Hier heb ik er nog twee (of misschien ken je ze toch wel)
3295121_697b50f516878d00532bb25f46b03ab1.jpg3295121_a0498a89383c0c5952da7313427d5ef0_t.jpg
De toren-nummers lijken me zeker bij de laatste foto rood. (vergelijk met verroeste uitlaat)

Anderen hebben zich in forums (weet niet meer welke) ook met deze tank bezig gehouden
3295121_89b184fdd4370a6f18ae1d7d3e5624a4.jpg

Hier heb ik veel aan gehad (maar misschien ken je dit ook al)
DAK colours (2).jpg

Deze is meer van belang voor jou!
DAK colours (1).jpg

Als je de asfalt achtergrond aanpast op hetgeen wat je buiten aantreft (asfalt grijs) dan zit je volgens mij dicht bij de juiste kleur.

Dit beweerde men (ergens op internet) dat het een spatbord van een panzer III uit Afrika zou zijn !?
89222688855dbe603983c727e33ec08e.jpg

En inderdaad achtergrond maakt verschil !
f608274581db072ae07bd4ffd2101121.jpg

Nu je het zegt … Ik had die haak links al wel zien liggen, maar nog niet begrepen waarom die daar lag. Nu je hierop wijst zie ik inderdaad dat de haak door de geleidehoorn van de rupsband gaat, en ook aan de andere kant. Dat wordt een beetje slopen op het spatbord 🙂
Slopen hoeft toch niet, maak gewoon een nieuw setje 😉

Bytheway alle andere (kleuren)plaatjes van allerlei andere voertuigen zijn alleen maar bedoeld ter inspiratie en onderzoek!

Keep up the good work!

Ik dacht dat je alle foto's wel kende/had verzameld.
Ik heb volledig nul komma nul verzameld over dit voertuig 🙂 Ik wilde een Panzer IV bouwen, eenvoudig en recht door zee, en deze sprak me aan. Wat bladeren in een Concord-boek leverde bij toeval de foto op van de voorkant, en een vraag op Missing-Lynx over welke kleuren hij had zorgde voor de foto van rechtsachter, en meer had en wist ik niet over deze tank. Zoals gewoonlijk wordt het weer veel te ingewikkeld 🙂

Hier heb ik er nog twee (of misschien ken je ze toch wel)
Niet, dus 🙂

Deze is meer van belang voor jou!
Bekijk bijlage 33409
Bij proberen uit te zoeken hoe ik RAL 7027 kan mengen, kwam ik op Missing-Lynx een onderwerp tegen waarin iemand de beschikbare modelbouwkleuren vergeleken had met echte kleurstalen. Ik zit te denken dat ik maar eens m’n Tamiya RAL 8020 moet vergelijken met de kleur op jouw foto hierboven en dan schatten hoe ik 7027 kan maken.

Slopen hoeft toch niet, maak gewoon een nieuw setje 😉
Slopen moest wel, want de haken zaten al op het spatbord gelijmd. Gelukkig kon ik ze met een mes en een zaagje losmaken, en vond ik in m’n Duitse-WOII-onderdelendoos twee haken van een Dragon Panzer III (over van een StuG die ik 20 à 25 jaar geleden gebouwd heb) waar ik alleen de beugeltjes van af hoefde te snijden, schrapen en vijlen. Dan nog met een beetje plastic plaat e.d. de opbergbeugel van de Panzer IV maken:

IMG_0487.jpeg

Nu nog die van Tamiya van elkaar lossnijden en ook de beugels eraf, want de echte 215 had minstens drie S-haken op de boeg liggen.

Ik heb volledig nul komma nul verzameld over dit voertuig 🙂 Ik wilde een Panzer IV bouwen, eenvoudig en recht door zee, en deze sprak me aan. Wat bladeren in een Concord-boek leverde bij toeval de foto op van de voorkant, en een vraag op Missing-Lynx over welke kleuren hij had zorgde voor de foto van rechtsachter, en meer had en wist ik niet over deze tank. Zoals gewoonlijk wordt het weer veel te ingewikkeld 🙂
Dat was niet mijn bedoeling hoor!

Hoe meer ik naar die foto kijk, hoe meer vragen ik heb over de kleuren. Jan heeft gelijk dat er camouflage op zit: je kunt aan de voorkant van de toren een paar strepen zien, en als je heel goed kijkt zie je dat die doorlopen over de zijkant en dan weer terug naar de voorplaat. Ook onder de 2 zie je een verticale streep die ietsje donkerder is dan de rest van de zijkant. Deze strepen zijn vermoedelijk lichter dan panzergrijs, want ik denk dat de jerrycans en het reservewiel die kleur hebben.

Maar op de romp zie ik nergens camouflage, behalve misschien een smal streepje op het „vizier” van de bestuurder. En waarom is het grootste deel van het kanon donkerder dan de rest van de tank? Misschien dan dat vervangen is door eentje in panzergrijs, maar het lijkt erop dat de kleur verloopt naar een lichtere tint vlak voordat hij de buis aan de voorkant van het kanonschild ingaat …?

Ook sommige wielen lijken donker geweest te zijn, met afschilferende zandkleur. Dat is natuurlijk goed te verklaren als panzergrijze reservewielen die overgeschilderd zijn.
Ik had de indruk dat je je nogal vastbeet in het onderwerp en vooral de kleur.

Mijn pz III heb ik zo goed als af, en veel research daarvoor gedaan, dus ik dacht dat je wel wat info kon gebruiken.

Ga vooral met plezier verder dan zie ik het eindresultaat vanzelf.

Dat was niet mijn bedoeling hoor!
Ik bedoel dat ik het mezelf weer eens veel te moeilijk maak. Het was veel beter geweest als ik dat Concord-boek (Armour of the Deutsches Afrikakorps, trouwens — nu heb ik het bij de hand en kan dus makkelijk de titel overnemen 🙂 ) niet gehad had, want dan had ik ook niet geweten van het bestaan van de echte tank en hem gewoon als nummer 215 recht uit de doos gebouwd 🙂

Ik had de indruk dat je je nogal vastbeet in het onderwerp en vooral de kleur.
Zie boven, dat komt door die foto 🙂 Het voornaamste probleem is dat ik op Missing-Lynx niet goed genoeg vroeg maar de kleuren, want ik kreeg er het antwoord „die is in Tropen 2” en omdat niemand daarbij zei dat de tweede kleur daarvan slecht te zien is op zwart-witfoto’s, heb ik die ook niet gekocht. M’n lichte frustratie is daarom omdat er schijnbaar ook nergens te achterhalen is hoe je die mengt uit wat ik misschien wél heb staan, want één potje verf bestellen is ook kolder.

Mijn pz III heb ik zo goed als af, en veel research daarvoor gedaan, dus ik dacht dat je wel wat info kon gebruiken.
Dat kan ik zeker, en heel erg bedankt voor de informatie die je al gegeven hebt 🙂 Mocht je nog meer inzichten hebben, dan lees ik die graag zodat ik ze ook mee kan nemen.

Ik heb geen enkele kennis van tamiya verf, dus ik kan je niet direct helpen, en de dichtstbijzijnde winkel met tamiya verf is een zeereis en een uur verderop maar is de kleur niet overtuigend te maken uit bruin met groen?

Dat geloof ik graag, maar ik zoals ik al de hele tijd uit probeer te leggen: heb geen goed beeld van wat de kleur in het echt was, alleen foto’s op een beeldscherm van kleurstalen, en dan wordt het heel moeilijk om iets te mengen dat enigszins realistisch is. Ik zit ook totaal niet vast aan Tamiya-verf, en zou zo een potje of flesje van bijna eender welk ander merk bestellen als ik verder nog wat te bestellen zou hebben.

Iets anders dat ik me nog bedacht, wat ik vanochtend natuurlijk weer vergat te zeggen, is wellicht een verklaring voor de donkere kleuren waar de zandkleurige verf afgesleten is, ingegeven door deze foto die Melchior plaatste:

pz-kpfw-iv-ausf-g-chassis-number-82849-jpg.33384

We hebben het er al over gehad dat de tanks uit de fabriek kwamen in woestijnschema. Maar als het een tank van de vroege productie is, begón die dan ook in de fabriek in die kleur? Ik gok van niet, de kans lijkt mij groot dat wellicht de romp en waarschijnlijk allerlei kleinere delen al in Panzergrau gespoten waren tijdens de fabricage ervan, en dat de vroege tanks pas aan het einde een laagje woestijnverf kregen. Zie het losliggende bestuurdersluik in de foto hierboven: dat is donkergrijs aan de binnenkant maar de randen zijn zandbruin, wat aangeeft dat het helemaal grijs was en de tank pas na montage bruin gespoten is. Ook het luik van de radiobedienaar heeft grijze hendels e.d., is net te zien in de foto. En dit is duidelijk een latere tank, want hij heeft de houders voor de reserverups op de horizontale voorplaat.

Oh jahoor, losse onderdelen kunnen gerust in grijs, ook loopwielen, sehklappe en luiken. Tank worden pas op het allerlaatste moment overgespoten, en onder de tropen 2 kun je dus grijze primer op de loop verwachten, en verder op de romp en koepel rode primer. De koepel is dusdanig anders als zn voorganger dat ie onlogisch zou zijn in het grijs, bvb de dakplaat is dikker als op de F, en er zijn nog.wat meer details anders, de travellock bvb. Ik weet niet of spatborden veel op voorraad lagen, ik weet ook niet of die bvb in delen op de tank geschroefd zijn, en of die in het grijs van bvb een pz4E zo op een G passen, omdat er toch weer andere dingen op het spatbord geschroefd zitten, andere pompstok, schep op een andere plek, E had koplampen, G niet.en ga zo maar door

onder de tropen 2 kun je dus grijze primer op de loop verwachten
En dan zijn de donkere randen overal waar verf afgesleten is, goed te verklaren. Ik heb er nu dus geen moeite meer mee om bijvoorbeeld de kijkluikjes voor de bemanningsleden, de trekogen, enz. daarmee te drybrushen op m’n model 🙂

Het lijken wel Shermans die Panzer IV's 😄
Uit Shermans kan ik tenminste wijs 😉

Nou, de sherman is al een verhaal op zich, maar de pz4 (und seine abarten) verdienen een studie op zich. Zo kun je uitvinden welke toeleverancier de onderromp èn wie de bovenromp heeft gebouwd. Koepel is natuurlijk een subassemblage, en ga zo maar door. Gelukkig is ie in de hoofdmoot in 10 uitvoeringen in elkaar geknutseld, en zijn de afgeleiden direct te herleiden naar rompversie (A tot en met J), en is er een duidelijke tijdlijn. Eigenlijk zijn de panzer tacks boeken in dit geval een uitkomst, of de japanse boekjes, daar staan goeie detailtekeningen in, maar kwa kleuren....

Neen, dan de panzer 3 met zijn 14 varianten en 7 stug varianten....

Dat gaat allemaal ook op voor Shermans 🙂 Als je gek genoeg er voldoende in thuis bent, kun je aan de details ook zien van welke fabriek hij komt en waar bepaalde onderdelen gemaakt zijn, van alle zes hoofdvarianten met twee verschillende torens en drie verschillende kanonnen, drie soorten wielophanging, twee soorten bestuurdersluiken, enz. in verschillende combinaties. Je kunt waarschijnlijk met zowel Shermans als Panzer III’s of IV’s je hele leven modellen bouwen zonder twee keer dezelfde te maken,

Als je inderdaad alle T nrs wil bouwen ben je even bezig…

Vraagje: hebben de pz 3 en 4 ook van die nrs gehad vergelijkend met de T nrs?

Het wordt allemaal nog eens exra moeilijk leuk omdat de first-in, first-out methode niet in de opslagloodsen werd gebruikt. Oudere onderdelen op nieuwe rompen en torens kun je veel kanten mee op. En dan nog eens de voertuigen die zo beschadigd waren dat ze naar de fabriek terug gingen om gerepareerd (zeg gerust: herbouwd) te worden.....eindeloze mogelijkheden! 😀

Wat betreft de T-nummers, ieder (of nagenoeg ieder) onderdeel had een nummer maar het voertuig als geheel werd geboekt op het rompnummer (of chassis, of onderstel , of hoe je het maar noemen wilt). Op foto's van voertuigen die net uit de fabriek komen kunt je dat nummer nog wel eens op de romp gestencild zien. Voor zover ik weet werd er na plaatsing bij een eenheid niets meer met dat nummer gedaan maar de kans dat ik me dáár in vergis.....die is er.

Ik denk lichtweerkaatsing van het in normale kleur geschilderde spatbord: het was hier zonnig, met de zon net een beetje links achter de fotograaf, dit spatbord stond ook links voor hem, dus de hoek lijkt net goed om de zon rechtstreeks van het spatbord naar het fototoestel te kaatsen.

Ik weet niet of spatborden veel op voorraad lagen, ik weet ook niet of die bvb in delen op de tank geschroefd zijn, en of die in het grijs van bvb een pz4E zo op een G passen, omdat er toch weer andere dingen op het spatbord geschroefd zitten, andere pompstok, schep op een andere plek, E had koplampen, G niet.en ga zo maar door
En natuurlijk hele lange aanvoerlijnen van Duitsland via Tunesië tot Egypte
Volgens mij mocht je al blij zijn als er überhaupt iets van voorraad of vervanging aankwam.
Als je dus je tank rij- en gevechtsklaar wilt houden dan jat je alles wat je kan vervangen of gebruiken bij elkaar, of je “ransackt” andere uitgeschakelde voertuigen.
Vandaar ook dat heel veel tanks beladen waren als verhuiswagens, je moest wel zelfvoorzienend zijn.

k denk niet dat ze wit zijn, maar alleen lichter lijken omdat ze omhoog gericht zijn en daardoor veel meer licht vangen en weerkaatsen dan de meer verticale delen van de tank.

In mijn voorbereiding voor mijn pz III, ben Ik jou foto ook al eens tegengekomen, ik wist alleen niet meer waar.
Nu weet ik het weer het was dit boekje uit 1995 (deze serie had toen naar mijn mening de beste kwaliteit gedrukte foto's die er op dat moment waren.
IMG.jpg

Ik heb jou voertuig (ondanks het raster) toch nog even gescand. Het spatbord lijkt mij toch wit (zie het NOTEK licht)

IMG_0002.jpg

Nog een beetje knippen en plakken om mijn bewering kracht bij te zetten.

IMG_0002b.jpg

De vierkantjes (de lichte delen v.d. tank) zijn toch grijzer dan het spatbord.

Jou model word natuurlijk wel opvallender met witte spatborden!
Maar het is jou project dus jij beslist. En ik vind het sowieso een leuke ontdekking.

Tot slot nog deze twee plaatjes. Wel in Italië,
(de Duitsers zullen toch niet plotsklaps op ander kleuren zijn overgestapt omdat de strijd daar opeens losbarstte),
maar het laat mooi zien dat je nog heel wat meer kleuren kunt gebruiken.

Battle For Lanuvio -3.jpg
Battle For Lanuvio -2.jpg

Het zal je verbazen, maar deze H's in italië zijn standaard afgeleverd of in panzergelb, of in panzergelb met 2 extra kleuren en geen daarvan hebben veel van doen met de kleuren van het tropen 2 schema 🙂 gek genoeg is de wehrmacht van het ene op het andere moment overgegaan van de ene naar de andere kleur, en zelfs zo grondig dat oudere voertuigen overgespoten werden, zo hebben er in normandie panzer 4D gevochten in een keurige zandgeel met groene camoflage, terwijl ze hardstikke grijs waren bij aflevering!

Die twee in Italië hebben in de brand gestaan, dus die kleuren zijn sowieso anders.
Voor wat betreft de witte spatborden op jouW tank, de spatborden hebben dezelfde kleur als het aandrijfwiel, is deze dan ook wit?
De foto is overigens veel lichter afgedrukt, de strepen op de tank zijn veel fletser dan op voorgaande foto's.
Blijf het een leuke discussie vinden zo, het gissen naar kleuren van zwart wit foto's 🙂

Het spatbord lijkt mij toch wit (zie het NOTEK licht)
Terwijl ik een antwoord aan het typen was hierop, kwam Jan hierboven met precies hetzelfde aan als wat ik wilde zeggen: het aandrijfwiel zou dan ook wit zijn. Dat is zelfs lichter dan het spatbord, als ik meet met de digitale-kleurenmeter die op m’n computer staat: op het spatbord registreert die RGB-waardes van laag in de 220, op de naaf van het aandrijfwiel hoog in de 220 of zelfs net boven de 230 (voor wie dit niks zegt: 0 is helemaal zwart, 255 is helemaal wit). Ik blijf erbij dat de spatborden lichter lijken omdat ze meer naar de lucht toegericht zijn dan andere delen van de tank 🙂

Maar dan heb je nog steeds die strakke overgang aan de rand, net achter die Notek. Dat ziet er toch wel erg geschilderd uit.

Nieuw spatbord, als je het mij (en Rick) vraagt 🙂
Denk het wel, lang geleden, minstens 25 jaar zou ik naar de Libische grens gaan voor werk, ging niet door want de aannemer kreeg geen vergunning maar ik heb toen als voorbereiding heel veel gelezen over het DAK, de laatste maanden waren een mobiele oorlog geworden, veel vluchten en ik herinner mij dat ik ergens gelezen had dat stofsporen onderdrukken prioriteit had, maar ook dat als de situatie het toeliet alles wat niet meer vooruitkwam gestript werd. En nu ben ik al dagen aan het denken, waar las ik dat, pfff

Ik ben het niet eens met de optie "nieuw spatbord" omdat die kleurovergang niet de op grens tusen de verschillende onderdelen van dat spatbord ligt. Het is 1 lange strip met ergens in het begin een kleurovergang. Die theorie zou wel kunnen kloppen als de kleurovergang in de naad tussen het schuine voorste stuk en het horizontale deel langs de romp zou liggen.

Er zit iets in wat Rob zegt, en ik heb nog een theorietje, door de foto van de Sherman die geforceerd gedroogd werd. Destijds was verf aan een evolutie bezig, de Sherman bv was een van de eerste tanks met wat je eufimistisch synthetische verf zou kunnen noemen, met alkydhars als bindmiddel. Het onderscheid is na een tijdje te zien, OD van de eerste generatie met lijnolie verpoederd in donkere oker tinten, de latere verf in meer aarde / bruintinten, op ML waren er discussies over die tot gedwongen opnames leiden 🤣 Maar hetzelfde geld eigenlijk voor de germaanse verf, ze hebben er nooit veel moeite in gestoken en de grondstoffen waren al snel ergens anders voor nodig. Nu weet ik alleen iets over het panzergelb, maar als deze kleur dezelfde grondstoffen had degradeerde het snel door UV, de toplaag breekt af, verpoederd en laat een bleke gele laag over, alsof het een geëmailleerde glasachtige laag is. Dat zou dan een andere reflectie geven op een foto, wat dan ook weer afhankelijk is van de film die gebruikt werd, is deze foto niet ingekleurd maar echt een kleurenopname met Kodachrome dan is dit effect mogelijk. pff en nu tijd voor medicatie😉😛

Ik ben het niet eens met de optie "nieuw spatbord" omdat die kleurovergang niet de op grens tusen de verschillende onderdelen van dat spatbord ligt. Het is 1 lange strip met ergens in het begin een kleurovergang.
Er zit daar wel een naad aan de bovenkant van het spatbord, en als ik even zoek op het Internet vind ik foto’s waar er ook opzij een naad zit. Deze bijvoorbeeld:

file.php

file.php

(bron)

5360021_orig.jpg

(bron)

Ja daar zit inderdaad een naad, dus het zou kunnen dat daar wat geverfd is, en op de originele foto lijkt de kleur van het aandrijfwiel hetzelfde wie weet is dat wiel tegelijk met een stukje spatbord vervangen voor een anders versleten of geverfd onderdeel.

Nu de wind afgenomen is en ook niet meer recht op het zolderraam blaast, kon ik verder met het spuiten van dit model 🙂

IMG_0489.jpegIMG_0490.jpeg

Ik heb een leuke bruine kleur gemengd uit grofweg 1:1 XF-93 Light Brown (DAK 1942) en XF-49 Khaki en daarmee een paar vlekken op het model gespoten, voornamelijk op de zijkanten van de onderkant van de romp naar aanwijzing van Melchior, en ook op de achterspatborden omdat die in de foto’s van de achterkant duidelijk donkerder zijn. Gelijk daarna heb ik die vlekken wat opgelicht door er nog wat meer XF-93 in te gooien en in de middens van de vlekken te spuiten. Daarna XF-93 en XF-2 wit gemengd in ongeveer 3:1 om lichte vlekken te spuiten op de rest van de tank.

20 tot 30% behoort bij tropen 2 de donkerdere kleur te hebben maar ik vindt dit een prima oplossing. Ik kan mn zolderraam overigens dicht doen, kun je altijd airbrushen 🙂

Hoi Jakko

't gaat de goeie kant op.
Dat van de witte spatborden, dat kunnen we wel laten voor wat het is.
Ik heb ooit een DAK tank gezien met witte spatborden. Maar die kan ik dus niet meer terug vinden in mijn bibliotheek of op de computer.
(Ik heb voor nu 't geprobeerd en mijn fantasie kan me ook parten spelen).

Wel wil ik dit nog even kwijt:
Ik heb de ervaring met plakkaatverf dat, als ik een fabrieksmatig gemengde kleur met een andere fabrieksmatig gemengde kleur meng, word het eindresultaat alleen maar grijzer (grijswaarden).

Geld dat ook voor acryl (spuit)verf?
Zo ja, is het dan niet verstandiger om een gemengde kleur te veranderen met een meer "pure" kleur.
Ik heb bijvoorbeeld bij mijn bruine tint een tipje citroengeel gemengd.
En bij mijn groene tint een tipje gebrande omber.
Die nuances zie je overigens alleen bij daglicht.

Zo niet, dan hebben acrylverven waarschijnlijk sterkere pigmenten.

Oh ja,
Deze staan op mijn verlanglijstje (als het doorgaat 🤞)

ilovekitm.jpg

20 tot 30% behoort bij tropen 2 de donkerdere kleur te hebben
Weet ik, maar als jij al die donkere vlekken kunt zie op de foto’s van de echte tank, dan mag je ze voor me aanwijzen 🙂 Ik ga ervan uit dat de vlekken verweerd en/of overgeschilderd zijn, waardoor er weinig meer van zichtbaar is.

Ik kan mn zolderraam overigens dicht doen, kun je altijd airbrushen 🙂
Ik kom echt niet bij jou langs om te airbrushen als het hard waait, dat is me toch te ver reizen 😛 Hier kan het raam ook dicht (en is dat ook bijna altijd) maar de afvoerslang van de spuitcabine moet erdoor, en de afgelopen tijd zou er nogal veel wind door de rest van de opening naar binnen gewaaid hebben.

Ik heb de ervaring met plakkaatverf dat, als ik een fabrieksmatig gemengde kleur met een andere fabrieksmatig gemengde kleur meng, word het eindresultaat alleen maar grijzer (grijswaarden).

Geld dat ook voor acryl (spuit)verf?
Niet voor zover ik kan zien. Nu zou dat hier niet echt een probleem zijn, natuurlijk, maar het is mij nog nooit opgevallen dat dit gebeurt wanneer ik acrylverf meng. Of ik zie het gewoon niet, natuurlijk 🙂

Na de vlekken heb ik m’n gebruikelijke wash over het hele model gedaan, in dit geval Army Painter Soft Tone (iets van 1:2 of 1:3 met water verdund) en na droging heb ik de camouflage op de toren geschilderd met RAL 8000 van Life Color:

IMG_0498.jpeg

Omdat heel slecht uit de foto’s van de echte tank te halen is waar dat zat, behalve dan op de voorkant, heb ik het hierbij gelaten.

Daarna twee keer gedrybrusht met Army Painter Skeleton Bone:

IMG_0499.jpeg

Waarom twee keer? Omdat ik daar twee potjes van heb, en de ene is duidelijk lichter en wat geler dan de andere — dus eerst met de donkere en dan (wat minder hard) met de lichtere 🙂

Wordt een fraaie pz4 zo jakko, ik ben erg benieuwd naar de vervolgstappen. Ik "vergeet" het drybrushen meestal maar dat is een stap die bij deze kleuren veel toevoegt denk ik

Op de foto van Melchior is toch wel duidelijk een patroon te zien:Bekijk bijlage 33723
Als ik nu weer naar die foto kijk zie ik één streep, onder/achter het luik van de schutter, die me eerder nog niet opgevallen was. Verder zul je ze toch echt aan moeten wijzen voor me 🙂 (Linksachter op de romp, boven de luchtinlaat, is geen camouflage: dat zijn de schaduwen van de stang waar het reservewiel in hangt.)

Terug
Bovenaan