DAK Pz IV

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Vanavond effe old-skool zitten hobbyen met inkt. Nu nog een paar subtiele chips erop en morgen de goede kleur olieverf scoren om deze netjes af te krijgen. Heb ook al leuk vignette ideetje, maar dat gaat net iets meer tijd kosten.

2014-10-21233001.jpg

2014-10-21233012.jpg

2014-10-21233033.jpg

2014-10-21233043.jpg

gr Bas

Grappig dat je dit gezien hebt. Ga het nu niet meer wijzigen maar goed om een volgende keer op te letten. Incidenteel gebeurde dit trouwens ook in het echt heb ik ergens gelezen.
En ja het is mijn interpretatie van een "Mark IV special".
Gr Bas

Knap model.
Wat de track's betreft zou ik niet onmiddellijk durven zeggen dat ze verkeerd zitten.
Ze zitten er wel niet op zoals bij de meeste maar heb al foto's op het net gezien waar ze er wel zo op zaten.
Dit heb ik al vast gesteld op de P III, P IV en de Stug III.
ik wou dit gewoon mee geven.
Hier een foto.
Het is er wel ene uit een musea maar heb ook al originele w/z foto's gezien met de track's er zo op.
[URL=http://s1339.photobucket.com/u...zy10719/varia/imagejpg1_zps6b0516c3.jpg[/img][/url]

@ Werner: thanks!

@Danny:
op verzoek een spoed cursus inkt (eigen aantekeningen nav workshop van Marcel bij SMF ):

Marcels Liquitex magic workshop™

Het model dient vooraf goed gevernist te worden met bijvoorbeeld Pledge of GW Clearcoat!
Start met een bakje halfvolg gevuld met Tamiya thinner en een vol bakje met schoon water. Doe daarna 1 drup burnt umber op een plat vlak van je mengschaaltje (sticker vel werkt ook)
Enigszins verdunnen met water en daarna alle hoekjes inlijnen tbv de dieptewerking. Belangrijk dat je de vormen in een keer afwerkt zonder dat je stopt, dus ononderbroken lijnen en cirkels. Dit hoeft niet al te nauwkeurig aangezien je de boel nadien gaat corrigeren met Tamiya verdunner. Daarmee poets je de schaduw naar de hoeken toe, feitelijk plaats je je penseel naast de vlek en duw je met een golfje thinner de pigment waar hij thuishoort Let er met name op dat de lijnen natuurlijk vleien en niet lijken geschilderd. Mircrobrushes en wattenstaafjes helpen om de vlakken schoon te houden van vlekken etc.

Stap 2 is om (indien gewenst) een contrasterende stoflaag in de hoeken te plaatsen. Hiervoor brengt men een druppel Neutral Grey aan op je mengschaaltje waar een puntje van umber doorheen gemixt wordt om een mooie toon te krijgen. Deze verdun je flink met water zodat je een soort melk over houdt. Neem een druppel op je penseel en plaats deze op een hoek en indien correct gevernist zal deze uitlopen inde hoekjes rondom het object. Ook hier ervoor zorgen dat het een natuurlijk uiterlijk kijkt en ga niet “schilderen”. Het penseel even droogdeppen en het overtollolig water opzuigen, waarna het pigment van de inkt in de hoekjes blijft liggen, waar het van nature ook zou komen te liggen. Indien goed gevernist zal er bijvoorbeeld op een wielvelg aan de onderkant meer stof verzamelen dan boven. Door de zwaartekracht zal de druppel met inkt hetzelfde gedrag vertonen en krijgt het een heel natuurgetrouw uiterlijk.

Stap drie is stof op de vlakken aanbrengen. Hiervoor gebruikt Marcel een mix van Neutral grey met een klein beetje umber voor de juiste smaak. Door nu te mixen met eerst een druppeltje thinner en daarna flink wat water gaat alles “vechten” met elkaar en verkrijgen we de mooiste effecten. Het idee is dat een penseel geladen met de mix gedruppelt wordt op de plek waar men stof wilt. Daarna stippel je de druppel verder in de hoeken etc waar je wilt dat de vlek ontstaat. Werkt vooral goed op donkere neutrale voertuigen. Je wilt vooral contrast aanbrengen tov het basisvlak, dus kijk waar het model deze aanpak nodig heeft. Door iedere keer de mix een beetje anders te mengen krijg je een mooi random patroon

20131112_220309_zpsc2f75122.jpg

gr Bas

Interresant thema!
Mooie panzer, jaar wat ik even niet kan volgen, is het volgende; doe je dit met pigmenten of verf? Poeders of vloeistof, dus.
En welke?

Alleen Vallejo en liquitex inkt. Gebruik bijna nooit poeder voordat het model op een dio staat.
gr Bas

Mooi Bas, knap gedaan !
Al zal ik zelf niet gauw overstappen naar de inkt, de effecten zien er overtuigend uit.

inktvrij groetje 😉
Peter

Terug
Bovenaan