DAK Horch funkwagen [upd: 15-12-'10]

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Beste medebouwers,

Een mooie dag om een tof project te posten 8)

In Eindhoven had ik voor 7,50 een Horch gescoord, die ik tussen de FOC-werkzaamheden door van kleine wijzigingen heb voorzien.

Dashbord moet er nog in, de pedalen worden vervangen en twijfel ik nog om er een huif overheen te leggen. De achterbak gaat wellicht een dakje krijgen, dus volledig afgesloten.
Rest mij verder nog de openingen af te dichten onder de reservewielen.

Schiessen bitte ! 😛

frankhorch01.jpg

frankhorch02.jpg

frankhorch03.jpg

frankhorch04.jpg

Groet Frank

He Frank,

Als ik die foto's in je andere topic te
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=20617
zie dan lijkt het toch dat er een ronde bak voor het reserve-wiel er aan de onderzijde uitsteekt. Daarmee zou die onderruimte al aardig gedicht worden.

sEPkwWH-1039792Wolchow_W.jpg

sEPkwWH-1280661GrossDeutschlandRuss.jpg

Wat zijn nu die uitsparingen aan de rechterzijde?? En ik zou toch maar die tweede uitsparing maken aan de rechterachterzijde... wegsnijden, extra stuk plastic of bluefoam (!) ertegen van de binnenzijde en schuren maar!

horch06.jpg

Eric

Voor een tussendoortje istie leuk genoeg, pas alleen op met dat touw, het is nu al pluizig, een beetje verf kan het nog erger maken.

Groeten Rick

Rick van Sinderen zei:
Vpas alleen op met dat touw, het is nu al pluizig, een beetje verf kan het nog erger maken.

Ik zal dinsdag wat kabel meenemen Frank... 😉

Kijk ook even of je met een stukje stretched sprue de scharnieren van de deuren kunt verbinden met de buitenzijde van de wagen (het ronde tussenstukje zeg maar)...

Eric

@ Eric
Klopt...hiermee wil ik binnenkort aan de slag. Nog even kijken hoe ik dat ga doen maar dat moet toch wel lukken. Ook de inkeping op de rechterachterhoek komt er nog aan en valt te realiseren omdat ik het achtercompartment afsluit. Ik kijk uit naar de kabel ! 😛

@ Rick
Heb je gelijk in. Eric zal me voorzien van een goede vervanger.

@ Rene
Kan ik ooit eens uitproberen.

Beste medebouwers,

bij deze weer een kleine update van de radiowagen; toegevoegd zijn :
- vuldop + inkeping rechtsachter
- tafeltje met laatjes
- houders voor jerrycans voor op de spatborden

horch10a.jpg

horch10b.jpg

horch10c.jpg

horch10d.jpg

Wat staat er nog te doen ?
Sowieso komt er nog een radiosetje aan, te ontvangen rond 9 december in Utrecht. Ik heb voor t idee even 2 dummies gebruikt. Verder stoei ik nog een met wat extra details die toegevoegd moeten worden achterin; denk hierbij aan de radiobekabeling, papieren, kaarten etc etc. Dan wordt de trekkabel op de voorbumper vervangen door een minder stoffig exemplaar. De huif nog moeten worden bewerkt voor 'n aantrekkelijker gezicht...

groet Frank

Beste medebouwers,

Bij deze een update van de Horch.
Ik heb me in de tussentijd beziggehouden met verschillende details en leunt de verffase tegen mijn nieuwe voordeur aan.

De feauteaux...

frankhorch10a.jpg

frankhorch10b.jpg

frankhorch10c.jpg

frankhorch10d.jpg

Wat rest er naar mijn idee nog :
* de grote tarp achterop krijgt een make-over en
* de kabels van de radio's moeten nog worden toegevoegd.

Ik heb nog een vraag omtrent de bekabeling van de radio's;
waren de kabels alleen aan de voorzijde gekoppeld, of liepen er ook nog kabels aan de achterzijde naar de verschillende kasten ?

groet Frank

He Frank,

Je Horch nadert zijn voltooing en is samen met je eerdere sdKfz 7 je hoogtepunt van 2009... Ik heb nog even deze twee foto's opgedoken:

radio11.jpg

radio12.jpg

Kennelijk zit er aan de achterzijde geen verbindingen/kabels. Wellicht kun je de antenne op de middelste radio uitschuiven en met een dun draadje verbinden met de voorzijde van die radio? Paar riepmjes en gespen eromheen en ze zitten vast...

Fraaie kaartenbak en andere details! Zou er uit die Epson printer links nog een strookje papier uit kunnen rollen?

Eric

knap werk, ik doe het je niet na, mooi scratch en detail werk.
Ben je zeker van die rechtse radio? dat is namelijk de batterij voor wanneer de set los in het veld wordt gebruikt, ik zou daar nog een radio plaatsen omdat volgens mij op deze voertuigen de radios hun stroom onrechtstreeks van het voertuig zelf of uit een soort generator krijgen. Het linkse is een telex, maar dat wist je misschien al. Achteraan de radio's zijn inderdaad geen aankoppelingen voorzien.

Eddy

Ha die Frank,

Mooi werk man, ik zou bijna zin krijgen om te gaan scratchen (bijna hé... 😉 ).

Al enig idee welk theater deze Funkwagen speelt? Persoonlijk lijkt Carré... euhh... Afrika wel wat. Panzergeel geeft net wat meer weathering-mogelijkheden (zei de gek...). Ik zie het graag hier binnenkort verschijnen.

groeten, Richard.

Je gaat weer lekker, Frank!
Ik kan echt projekten van dit soort projekten. Heb toch iets met die radiodingesen of zo.... 😱

Enne.... panzergrijs laat zich ook heel mooi verweren.. 't Is alleen een tikje lastiger, denk ik...
Uitdaginkje voor je!!! 😉

Dank voor jullie antwoorden bouwgents !

@ Marcel
De tarp doet momenteel inderdaad nog erg af aan het geheel. Baumeister Reits heeft nog een mooi zelfgemaakt exemplaar thuis staan, dus die zal ik nog eens goed bestuderen. Er moet nog een hoop gefriemel in en het wordt zeker een hele boel werk, maar ik heb er zin in ! 🙂

@ Eric
Na verdammt...die eerst foto heb ik zelfs gebruikt om de antenne te maken. Beetje met oogkleppen op gekeken volgens mij 😳

@ Eddy
Tuurlijk doe jij me dit na ! Willen = kunnen, zeg ik dan altijd maar...
Ik dacht toch ergens het gebruik van die rechterkast in een voertuig gezien te hebben op een foto. De kasten staan nog gefixeerd met Pattex kneedgom, dus vervangen van de kast is Kinderspiel...Ik zal heer Elias nog eens pb-en voor een radio. Anders heb ik altijd nog een Dragon-setje om uit te graaien. Wordt vervolgd !

@ Richard
Het is inderdaad de bedoeling om er een DAK-versie van te maken...heb de topic-titel ook maar meteen even aangepast.

De geplande paintjob :
* pre-shade : Vallejo German Grey
* basis : Vallejo Desert Yellow
* camo : [80%-90% Vallejo Desert Yellow] + [20%-10% Vallejo Russian Uniform Green] (alias 'mijn' O.D.)

Heel misschien maak ik een dio met de Sd.Kfz. 7 erbij, hoewel beide voertuigen volgens mij ook aardig goed voor de dag komen zonder enige afleiding...

@ Ron
Zeker een uitdaging Ron, maar met dit voertuig heb ik andere plannen ! De veelzijdigheid met dit soort Kübels vind ik gewoonweg heurlyck ! 🙂
Grijs zou zeker er prima uitzien en had ik 't lekker licht gehouden. Misschien binnenkort eens een gedetailleerde Styer 1500 command bouwen en het grijs optimaal laten woeden ! 😉

De volgende update komt wellicht ergens in januari...hopelijk in full-colour ! 😀

groet Frank

Re: DAK Horch funkwagen [upd : 23-12-09]

Beste medebouwers,

De laatste handen zijn zo ongeveer gelegd aan de Horch....t werd ook hoog tijd :!:

Ik heb nog enkele wijzigingen doorgevoerd aan mijn project :
* andere tarp achterop
* andere antenne aan de zijkant
* andere telex (nu van Dragon, ivm kwijtraken van de groene Verlinden)

En inmiddels aangeland op de bekabeling van de radio's.

haspelshorch10a.jpg

haspelshorch10b.jpg

haspelshorch10d.jpg

haspelshorch10e.jpg

haspelshorch10f.jpg

haspelshorch10c.jpg

Kan iemand mij vertellen hoe de bekabeling loopt van de (linker) telex naar de andere automaten ?
Is er (überhaupt) een verbinding tussen de telex en de middelste generator ?

Alvast dank !

groet Frank

Re: DAK Horch funkwagen [upd : 18-08-'10]

Heel gaaf karretje man...mooi met die opbergvakjes en laadjes...straks lekker verweren.
Nog wat van die gebruinde arische lijven met tropenhelm achter de enigma...
Roemruchte kerel erbij met een lange jas en een gejatte engelse stofbril op zijn officierspet...man... ik voorzie een briljant diorama met zo'n mooi verbouwd voertuig.
Mooi werk!!

Re: DAK Horch funkwagen [upd : 23-12-09]

Dank voor jullie repliek !

@ Roger
Een gewéldige kit is 't ! Onlangs maar nog eentje aangeschaft voor een SonderAusführung 😀

@ Martin
Er komt wellicht 1 nieuw MIG-mannetje bij te staan, die inderdaad een lange jas aanheeft, feldmütze en stofbril.
Edoch is er weinig rommeligs hieraan te zien...

@ Guy
Dit vind ik toch de leukste manier van modelbouw ! 🙂

@ Mike
Goeie tip Mike...dat had ik rees gezien, maar wel wer vergeten om er aandacht aan te geven. Wordt gergeld.

Dan restte mij nog een laatste, geen onbelangrijke vraag :
laatste update zei:
...Kan iemand mij vertellen hoe de bekabeling loopt van de (linker) telex naar de andere automaten ?
Is er (überhaupt) een verbinding tussen de telex en de middelste generator ?...

Heeft iemand enig idee ? Ik heb de nodige charts, foto's en tekeningen, maar helaas niet omtrent de telex.
Elke hulp hieromtrent is uiterst welkom ! Waarvoor ook alvast dank 🙂

groetjes Frank

Yes!
Hij maakt 'm af... eindelijk!

Mooi werk, Frank.
Ik kan je vanaf deze lokatie helaas geen antwoord geven op de verbindingen met de telex, maar ik ben blij het eindresultaat to mogen zien.

Frank,

neus hier eens:
http://www.museumverbindingsdienst.nl/index2.html

lijkt me wel dat de telex op de generator aangesloten is.
lijkt me ook dat er voor het bedieningsgemak van de telex niet teveel kabelwerk aan de voorkant zat.

Rene

Dank voor jullie repliek, bouwerts :!:

@ Ron
Ik dacht je wel blij te maken met dit project. Graag laat ik me extra info mailen als je wel op een zinvolle lokatie bent 😀

@ René
Dank voor de link. Ik zal 'm eens uitpluizen.

@ Chris
Gewoon doen ! Goedkope (old-moulding) kits van Tamiya lenen zich naar mijn idee uitstekend voor dit soort bezigheden.

groetjes Frank

Ik ben dus weer op een "zinvolle" lokatie beland en heb mijn referenties na gekeken. Helaas geen info over de telex.
Sorry.

Beste allen,

Het werd weer tijd voor een update van de Horch. Het is druk in de winkel en dat betekent ook dat er helaas niet erg veel gedaan kan worden. Het proces gaat traag maar ik denk zelf dat de voorlopige resultaten er wel mogen zijn.

De Vallejo-kleuren die ik tot nu toe gebruikt heb zijn :
1] pre-shade [black]
2] basis [desert yellow]
3] basis highlight grotere vlakken [desert Yellow 80%] + [ivory 20%]
4] randen en hoeken highlight [desert Yellow 60%] + [ivory 40%]
5] tarps voor/achter [german grey 70%] + [intermediate blue 30%]
6] zitplaatsen [brown]
7] tafeltje [light brown]
8] jerrycans [german grey 90%] + [intermediate blue 10%]

De radio’s zijn nog niet voorzien van kleur, omdat ik nog bezig ben met de extra details zoals bekabeling en koptelefoons.

FHhorch10a.jpg

FHhorch10b.jpg

FHhorch10c.jpg

FHhorch10d.jpg

FHhorch10e.jpg

Ik denk erover na om een groter diorama te maken in combinatie met de Krauss-Maffei, maar dat is voorlopig nog maar theorie. Eventuele bemanning laat ik van dat idee afhangen.

Op- en aanmerkingen altijd van harte welkom en later natuurlijk meer.

Immer wieder freundliche Grüsse,

Frank

Over je bouw techniek zal ik niet te veel commentaar geven daar je nog druk bezig bent.
Maar wat me opvalt is dat je eem heel belangrijk item vergeten bent.
IK ben bang dat als je dit karrtje in het echt zou kunnen gaan rijden in open terrein de opstelling van de radio's , zoals ze er nu bijstaan, niet lang zullen overleven.
Waarom ?
Omdat je radio's los staan.
Ik ben zelf ook bouwende aan een compleet ingerichte funk wagen ( helaas geen foto's ) want camera is overleden 🙁
Maar ik kan je wel eventueel helpen aan wat foto's 'hoe' de radio's " vast gezet werden " in voertuigen.
Wat ik je wel mee kan geven is dat elke radio op een plaat stond gemonteerd met rubber blokken. En dat de radio vast gesjort stond aan deze plaat door middel van een riem.
Voor gebruik hoefde men dan alleen maar de bescherm plaat voor de radio weg te halen.
Verder is de keuze van de telex in deze wagen ook geen goede keuze daar er daarvoor een heel ander soort antenne nodig is dan degen die je hebt gemonteerd op je wagen.
Als je de gebruikelijke antenne zou moeten plaatsen die werd gebruikt voor het versturen van een telex dan zou de Horch gewoon omvallen.

Je kunt nu nog enkele aanpassingen maken aan je funkwagen en de juiste radio's plaatsen.
Radio's die je goed kwijt kan zijn :

De FU 9 radio set bestaande uit : Torn.E.b. ontvanger, 5 w S zender en de reeds gebruikte Torn.Fu.d2., Maar ook heb je een transformator nodig en of een stroom omvormer.
In PLaats van de 5 w S kun je ook kiezen voor de 100 watt zender ( torn.E445Bs , torn E.b of de Lw.E.a ) Dit om het zend vermogen te vergroten.

Verder is de Fu 7 combinatie ook een goede optie deze werden en kwam je vooral tegen in Kfz 17/1 radio trucks de 251/3 of 6 en vele commandants tanks.

Om niet teveel info te geven anders wordt het verhaal te technisch.
Is het raadzaam om een goed boek erop na te slaan ook als het gaat om de juiste antennes.

Ik zal je nog even een PB sturen voor wat explicitere gegevens.

succes

Eric

Mooi airbrush werk Frank,
Perfecte basis voor verdere verweering. Voertuig `leent`zich goed voor een hoop stof denk ik.
Misschien zou je de beide jerrycans (of 1) kunnen voorzien van een wit kruis. `Steekt`dan lekker af bij de rest.

Grtz Jacco

Eric Sikkema zei:
Maar ik kan je wel eventueel helpen aan wat foto's 'hoe' de radio's " vast gezet werden " in voertuigen.
Wat ik je wel mee kan geven is dat elke radio op een plaat stond gemonteerd met rubber blokken. En dat de radio vast gesjort stond aan deze plaat door middel van een riem. Voor gebruik hoefde men dan alleen maar de bescherm plaat voor de radio weg te halen.n zou de Horch gewoon omvallen.

Radio's die je goed kwijt kan zijn :
De FU 9 radio set bestaande uit : Torn.E.b. ontvanger, 5 w S zender en de reeds gebruikte Torn.Fu.d2., Maar ook heb je een transformator nodig en of een stroom omvormer.In PLaats van de 5 w S kun je ook kiezen voor de 100 watt zender ( torn.E445Bs , torn E.b of de Lw.E.a ) Dit om het zend vermogen te vergroten.

Hoi Eric,

Ik ben nogal onbekend met de verschillende radio's maar wil tzt ondermeer een horch kfz 15 stafwagen maken (bv bij Charkov) en daar wat radio's in plaatsen. Ik heb reeds wat radio-setjes binnen zoals die van Plusmodel (voor de Horch meen ik):
images

en wat Dragon setjes. Klopt het dat je de plusmodel set kunt gebruiken voor bv de Horch van Frank, of een Steyr?

@Frank: je had deze set toch ook gekocht te Veldhoven?

Eric

Dank voor uwer reacties en tips :!:

@ Patrick
Ik heb de Badger-150 gebruikt. Ik heb nog steeds (sinds 1997) geen slechte ervaring hiermee, zolang je ook alle trucs en tips maar hanteert qua schoonmaak e.d.. De Evo blijft vooralsnog netjes in de kast staan.

@ Jeroen
Klopt, ik heb alleen nog maar met de AB gewerkt en penceel. Alles voorwerk vóór de laklaag.

@ Eric S.
Dank voor je info ! Je zit duidelijk iets meer in de radio's dan ik.
De radio's op de foto zitten ook nog los en moeten voorzien worden van die banden, die ik maak van loodfolie.
Je peebee-boeketip heb ik zelf ook al een tijdje op mijn HD staan voor dit project, dus rest me nog de telex te vervangen met iets anders, maar dat moet goedkomen.

@ Jacco
Voor de fotoshoot had ik nog snel even de grijze kleur erop gezet, maar ze krijgen inderdaad witte kruizen, juist vanwege het kleurrijke eindeffect.

@ Eric R.
Yepz, diezelfde set heb ik nog tijdig kunnen scoren in Veldhoven. MIsschien dat ik hier wat items kan gebruiken voor dit projectje.

groetjes Frank

Heho Frank,g

ter aanvulling ende inspirate: de twee radio's van de achterzijde en een kabel. Maar nog leuker: wellicht kun je het mannetje links + fietspomp erbij zetten?

fc0049.jpg

Eric

Sven van Rooy zei:
Niet zozeer de dikte van het zeil, maar de hele klont zeil is te weinig.
(en de zijraampjes moeten trouwens ook een plek hebben in de stauwruimte van het voertuig...wil je wel meenemen in de woestijn als er een zandstorm opsteekt..beschermen van delicate radio's en zo..)

Is wellicht nu wat laat om aan te passen, maar inderdaad, zou wat dikker kunnen worden gemaakt.
Wellicht met wat knap vouwen een extra dubbele laag erop, al dan niet met achterruitjes (en de eveneens knap gevouwen witte SdUh*) ?

k14.jpg

Eric
* SonderUnterhose

De rol mag inderdaad wel een extra laagje, denk ik.

Vwb de SdUh..... die middelste Gefreiter is wel erg close met z'n maatje. Ostfrontliebe???

🤣

ikzelf zei:

Dank voor jullie kritiek !

Ik ga mee met het punt van Sven; de tarp had dikker gemogen. Bij mijn SdKfz-11-project heb ik hier enigszins rekening gehouden. Alle uiteindes of randen van de tarp kunnen -naar mijn idee- beter worden dubbelgevouwen. Daarnaast, ik had de plastic raampjes overigens nooit overwogen. Goeie tip !

Wat betreft dit Horch-project; eigenlijk is er tijdens het bouwproces steeds meer bijgekomen. Het was in eerste instantie de bedoeling om een Horch te maken die dichte buitenkanten had bij de reservewielen. Hierin lag voor mij even de grootste uitdaging, omdat de beide zijkanten essentiële onderdelen zijn van de kit, die zich niet snel laten vervangen bij een mogelijke miskleun. Uiteindelijk is dit toch aardig gelukt. Gaandeweg is daar de Funk-designation bijgekomen die op verschillende punten nog voor verbetering vatbaar is.

Momenteel heb ik even een uitstapje gemaakt naar de Krauss-Maffei die ik momenteel ook voorzie van highlights zoals bij de Horch. Grote kans dat ik deze 2 samen neem op 1 sokkel.

Later meer !

Groetjes Frank

Frank,

moet me even van het hart dat je kleurgebruik in deze mij erg aanspreekt.
Misschien wordt het later wat lichter maar ik zie hem al glunderen op een mooi dio.

De contrastkleuren middels radioapparatuur en anderszins zullen bovenstaand ernstig onderstrepen.

doe zo voort 🙂

R.

Dank voor jullie repliek !

@ Kanne : Dank je wel 🙂
@ André : Dank je 🙂
@ Steven : Dank je...Ik ben wel wat benieuwd / benauwd voor de chipping met Vallejo German Grey. Dit houdt het geheel ook even wat in de ijskast.
@ René :Ik heb bij dit voertuig meer gebruik gemaakt van gefaseerde oplichting, dus voor mij een relatief nieuwe aanpak.
De radio's staan er nog in de getoonde kleuren, maar dat wordt richting zwart-metallic en inderdaad geeft dat een contrasterend effect. Ik hoop tevredenstellend !

Later meer !

groetjes Frank

Terug
Bovenaan