Daimler Dingo MkII Prinses Irene

Sander Benjamins

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
M109 155mm/L23
Leopard 2A6NL
hé volk 🙂
met deze FOC zie ik een uitgelezen kans om weer op te stappen met modelbouw.
wat gaat het worden? de Daimler Dingo mk2 van Miniart of Tamiya, heb ze beide maar ben er nog niet helemaal uit

het plan is om de dingo te maken in dienst bij de prinses irene brigade, welke begin aug '44 aan land gingen bij normandie.
de periode waarover deze FOC gebouwd mocht worden, is d-day tot eind aug '44, daarom zal de setting zo zijn:

Prinses Irene is net aan gekomen in normandie( 8/9 aug) het verkennend element ( Recce ) is bezig met reshuffle,
personeel en materieel word dus klaar gemaakt voor actie. kortom veel bezigheid rondom klein voertuigje

misschien te veel hooi op de vork? en niet afkrijgen voor overloon? we zien wel 😀 zolang de fun factor hoog is, vind ik het geslaagd

groeten Sander

Dingo%2BPIR.jpg

ben wel bezig met bouwen, maar nog niet zoveel om er progressie foto's van te plaatsen

wel is er post uit Engeland gekomen, PE set van ET model
img_E350222.JPG

ook ben ik opzoek naar een 2 tal figuren
1e is dacht ik van hornet/wolf en de 2e is van ultracast, of een soort gelijke
dingoisp_7.jpg

35049_Product_fs.jpg

komende weken zit in voor mn werk in amersfoort, een uitgelezen kans om de dingo daar te bezoeken.
in hoeverre zijn de markeringen accuraat? denk dat de brug classificatie van deze tijd is 🙂

ben nu lekker aan plakken.
moet me even van het hart, is dat de stuur inrichting en ophanging een behoorlijke inspanning is 🤐
1184785_10151908671817286_1396032867_n.jpg

nog paar leuke plaatjes
0001.jpg

0002.jpg

0005.jpg

Leuk voertuig, Benjamin! Met die figuren erbij zou je een leuke vignette kunnen maken, inderdaad. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met de pe van ET-Model. Lijkt me wel mooi spul, namelijk.

En wat betreft het zwoegen aan de stuurinrichting en ophanging:
2qxxix5.png

😉

Greetz,

MvC

Hoi Sander,

De figuur met jerrycan (Wolf) heb ik, indien gewenst, voor je liggen. Als je nog interesse hebt, stuur me dan s.v.p. een pb.

Hartelijke groet,

Jan

@ jan je hebt PB 🙂

@ maarten, met de pe ervaring zal ik zelf ook nog even geduld moeten hebben, hoop in sneek wat gereedschap te schoren, in de vorm van tamiya's bending tools

verder nog geen vorderingen, druk om het Cisco materiaal/stof eigen te maken 😈

Hoi Sander,

je hebt een mail met foto's.

Hartelijke groet,

Jan

Leuk ideetje voor dit toffe pantserkarretje Sander ! zeker ook vanwege de Nederlandse eenheid.

Je zei
Prinses Irene is net aan gekomen in normandie( 8/9 aug) het verkennend element ( Recce ) is bezig met reshuffle,
personeel en materieel word dus klaar gemaakt voor actie. kortom veel bezigheid rondom klein voertuigje
komen er dan nog meer figuren bij, of gaan we dat zien aan het voertuig ?

groet,
Peter

is even rustig op moment met de bouw, druk met cursus voor werk.
in een vrij moment heb ik wel een bezoek kunnen brengen aan het museum van mn roots, er gaat veel veranderen in het voertuigen park.
het gebouw waar de rupsen stonden, is voor grootte deel over gedragen aan de verbindingsdienst, die daar zn zooi mag tentoonstellen.
laatste plan wat ik hoorde, is dat ze de voertuigen op display zetten in gebouw 'E' , de werkplaats langs het hek.

maar goed, heb behoorlijk wat foto's kunnen maken van de dingo, dikke 150. niet allemaal even geschikt.
de mensen/vrijwilligers van het museum waren erg behulpzaam.
motorblok is ook redelijk goed op de foto gekomen, daar was het me voornamelijk om te doen

he peter, qua drukte om de dingo zal het voornamelijk de 2 koppige bemanning zijn, die de voertuig-uitrusting rangschikt/telt
denk die opzet voornu al een hele opgave wordt om af te maken 😛

mooi man ! zo'n fotobuit is nooit weg en als je dan ook nog 'ns de motor
in detail hebt kunnen kieken .. 🙄... da's voor mij altijd de slagroom op een walkaround 😛
he peter, qua drukte om de dingo zal het voornamelijk de 2 koppige bemanning zijn, die de voertuig-uitrusting rangschikt/telt
denk die opzet voornu al een hele opgave wordt om af te maken 😛
Prima toch ? teveel hooi op de vork is ook niet wat !

bouwze en studeerze
bravo_zpse8aefded.gif

heerlijk! schuren,snijden en buigen.

plakken nog niet, moeten eerst wat gaten gestopt worden.
welk spul gebruiken jullie ? zie verschillende merken en prijzen voorbij komen 8)

en tips voor pe? met name het verlijmen

ik kan wel zelf het wiel opnieuw uitvinden, maar der zit hier genoeg ervaring die me dat kan vertellen 😀

hoop aan eind van weekend wat progressie foto's te laten zien

groetn

sander benjamins zei:
en tips voor pe? met name het verlijmen

Moi,

ik gebruik zowel pattex als bison, secondelijm in gel vorm.
Daarnaast heb ik ook nog Loctite secondelijm, vloeibaar.
Aanbrengen met een cocktail-prikker, voor het juist doseren...

sander benjamins zei:
er moeten eerst wat gaten gestopt worden...

Plastic Putty 401 van Vallejo, handige tube, fijn te verwerken daarna.

Groetn

Rico

Hoi Sander, voor gaten en kieren stoppen gebruik ik meestal 2k putty : Magic Sculp,
maar als je niet sculpt kun je beter een reguliere putty voor kiertjes gebruiken, keuze genoeg.
Bijvoorbeeld van Tamiya, Stucco. (grijze plastic putty).
Voor heel kleine putjes of naadjes werkt dunne CA-lijm (secondenlijm) ook uitstekend.

Voor monteren van PE aan het model bijna altijd CA, zowel de gel, dunne of de superdunne,
afhankelijk van de klus. Bijvoorbeeld met een tipje gel het deeltje plaatsen en na harding
laat ik nog wat superdunne CA er tegen of tussen lopen met een acupunctuurnaald.

Heel af en toe gebruik ik ook wel 2K lijm als ik absoluut tijd wil hebben om te corrigeren.
Harden gaat veel langzamer en daardoor kán een onderdeeltje wel eens uit positie raken,
wat het niet makkelijker maakt. En je maakt al gauw veel lijm aan voor wat je eigenlijk nodig hebt.

heeel fijne PE (zoals klinknagels) kun je ook monteren met een blanke vernis (gloss).
Door de laagjes verf die er later overheen komen wordt zo'n deeltje dan als het ware ingepakt.

PE delen onderling aan elkaar maken doe ik tegenwoordig altijd solderen.

Bij PE verlijmen of solderen altijd zorgen dat het schoon is.
Voordat ik deeltjes uit een fretje knip, even schoonborstelen met een glasvezel stift (denk om ogen !!!)

succes
bravo_zpse8aefded.gif

groetje 😀
PE ter

volk van het goede leven,

bijdeze trek ik me terug uit de FOC, omwille de tijd.
ben blijkbaar geen bouwer onder tijds druk 🙂

deze mag wel verplaatst worden naar het gewone deel van het forum.

groeten Sander

sander benjamins zei:
volk van het goede leven,

bijdeze trek ik me terug uit de FOC, omwille de tijd.
ben blijkbaar geen bouwer onder tijds druk 🙂

Dat dacht ik wel.
Het is NOOIT bij deze hobby een MOETEN om iets af te krijgen onder tijdsdruk omdat er een "Model" mee moet naar een bijeenkomst o.i.d.
Ik heb in mijn tijd heel wat modellen voorbij zien komen en ik pik er vaak de modellen zo uit die onder tijdsdruk in elkaar gezet zijn omdat men zonodig MOET.
Nooit doen.
Je hebt een HEEL verstandige beslissing genomen.

Succes met je verdere bouw plezier aan je model.

Eric

Terug
Bovenaan