Daimler-Benz Panther

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Dag allemaal,

Na maanden te hebben moeten herstellen van mijn hernia kan ik nu eindelijk weer langere tijd achter elkaar aan de hobbytafel zitten. Ik heb mijn Firefly even in de koelkast gezet en ben begonnen met iets voor mij ongebruikelijks: een Panther. Nu de foto's van Roger niet meer online staan, leek het me tijd om mijn Panther eens online te zetten 😉.

Het wordt een door Daimler-Benz gebouwde Panther G van het late type. De kit is van Dragon, de loop is van Aber, en de rest is zoals altijd zelf gemaakt met plastic plaat en strip. Ik heb bij dit model geprobeerd om qua detail weer net een beetje verder te gaan dan bij mijn vorige modellen. Het is enorm priegelwerk, maar het geeft me erg veel voldoening. De koepel is nu af, de romp nog lang niet. Alle ongezouten kritiek welkom!

pantherturret4.jpg

pantherturret1.jpg

pantherturret2.jpg

pantherturret3.jpg

pantherturret5.jpg

panther6.jpg

panther5.jpg

panther2v.jpg

panther3.jpg

panther4m.jpg

panther1j.jpg

panther7l.jpg

panther8.jpg

panther9.jpg

Echt de ....
Wat een mooi werk. Alle PE fabrikanten zouden failliet gaan als iedereen zo zou bouwen.

Diep respect. met een pracht resultaat.
Succes verder met je revalidatie en deze bouw.

Martin

Oh mijn god Eelke,
Tool clambs en een ketting (op kanonsteun) van Evergreen??? Dit gaat wel erg ver... 😀
Hoorde in Overloon dat je een Panther ging bouwen. Leuk om dat eens van jou te zien.
Tot zover super werk en had ook niet anders verwacht eigenlijk.
Succes met het vervolg! Altijd weer een genot om te zien maar met alle Evergreen tot op dit detail een ver van m'n bed show 😉

Groetjes!

Prachtig detaileer werk Eelke, fijn ook om te horen dat het wat beter met je gaat!
Wat voor een productiemaand houd je aan voor deze Mercedes?
Jan 🙂

The ginger giant is at it again!

Volgens mij zit er iets in die medicijnen hoor.......... 😛
Ongekend dit, dacht dat de toolboxes destijds op de T34 al niet van deze wereld waren, dit gaat verder dan de Hubble kan zien, werkelijk uniek werk dit!
Blij om te horen dat het wat beter gaat.

Groeten Rick

Hoi Eelke,

Dat je veel talent hebt was al duidelijk maar dit slaat echt werkelijk alles!!! Dit is niet alleen modelbouw van de bovenste plank maar ook uitzonderlijk vakmanschap!!!

Heel veel respect voor je skills en altijd goed om Panthers te zien 🤣 🤣 🤣 !!!

JW

Jammer dat dat ene kettinkje niet van Evergreen is gemaakt 😉
Man, wat een monikkenwerk.Superstrak gebouwd. Petje af, hoor.

En goed om te lezen dat je weer hersteld bent van je hernia.

Robert

Zkrs het laatste, fijn voor je dat je weer gewoon kunt zitten en het modelbouwen ben je zeker niet verleerd, ik kijk met gepaste verbazing naar je kunsten. Panther zeggen me niets, al hoeft dat de pret niet te drukken .... veel plezier met het priegelen, zet 'm op! 🤣

Grt Johanna

Bedankt voor jullie reacties, heren! Ik zou niet willen zeggen dat ik hersteld ben van de hernia, maar ik ben nu in elk geval zover dat ik langer dan een uur op mijn krent kan zitten.

Jan: ik hou het op begin 45. Ik doe de meeste late features erop, grote idler, motordek met minder bouten enz., maar ik doe nog wel de loopstokkenkoker erop.
Ron: stiekem is het 1:72 😉
Robert: ik heb even geprobeerd om mijn eigen kettinkjes te maken van koperdraad, maar die poging mislukte jammerlijk. Misschien heb ik bij een volgende poging meer geluk, maar voor dit model hou ik het bij Aber. 🤣

Meteen maar even een update: de IR-kist is in de maak, en het motordek is klaar voor montage.

irdoos1.jpg

irdoos2.jpg

irdoosenmotordek.jpg

Tja Eelke...Je weet inmiddels hoe ik over dit kunstwerkje denk 😉.Ik had de opbergkast voor de IR nog niet gezien.deze ziet er ook al goed uit!

Succes met de verdere progressie van je panther.

Groeten,

Roger

Mooi, niets anders over te zeggen... Maar hoe krijg je die styreen zo keurig gebogen? Bij mij breekt het meestal gewoon, of het veert weer terug... Stiekem stik jaloers!

Timo, Bart: 0,13 mm styreen is makkelijk haaks te buigen, zelfs tot 180 graden, zonder dat het breekt. Het is veel taaier dan 0,25 mm styreen. Met het buigen van 0,25 mm plastic en dikker heb ik ook moeite. Wat misschien wel een goede tip is: als het plastic scheurt als je het de ene kant op breekt, probeer het dan eens de andere kant op. Styreen plaat en strip van Evergreen hebben duidelijk twee kanten, waarvan de ene wat taaier is. Om te zorgen dat het niet terugbuigt kun je het voorzichtig verhitten, en het helpt soms ook om wat superlijm in de 'binnenbocht' te smeren.

Begin 45... 😀 De mooiste batches
Mag ik je wat tips geven?
De achterste schokbrekerbout komt te vervallen (vanaf okt 44 uit mijn hoofd)
Op de kanonmantel zijn vaak twee cirkelvormige "casting plugs" zichtbaar, wellicht mooi om toe te voegen 😉
De late(re) productiebatches hadden even grote benzine en koelwaterdoppen op het motordek.
Bij de IR voorbereiding komt ook het handvat op de kommandantenkoepel te vervallen (omdat de IR kijker er anders niet overheen kan draaien)
(Sorry, ik zit even in mijn pantherkubus)
Jouw scratchwerk blijft super, ik ben officieel jaloers 😳
Jan 🙂

Hoi Jan,

Dank voor je tips. Die schokbrekerbout, daar kijk ik nog even naar. Jentz en Doyle geven inderdaad oktober 44 of daaromtrent als datum, maar ik heb volgens mij Panthers gezien van na die datum met de bout op zijn plek (bijvoorbeeld de Panther van het Patton Museum). De kanonmantel heb ik gebaseerd op die van Aberdeen, die geen cirkels heeft. Het is een leuk detail, die cirkels, maar persoonlijk vind ik ze niet mooi. Weet jij vanaf welke datum de doppen hetzelfde formaat hadden? En was het niet een aanpassing die typisch was voor MNH, of l*l ik nu uit mijn nek? Ik sla Panzer Tracts er even op na.
Het handvat moet inderdaad weg, ik las het in het artikel van Gunnar Jansson. Ik denk wel dat hij een denkfout maakt: de IR-installatie kon volgens mij helemaal niet draaien (denk eraan dat er een elevatieband aan vast zit die door het torendak gaat!). De reden dat het handvat is weggehaald is - denk ik - dat het luik anders niet onder de IR-installatie kan zwaaien om het dicht te doen. Het luik zwaait immers eerst naar binnen voordat je het omlaag op zijn plaats trekt, en dan zit het handvat in de weg.

Ik ga eens op zoek naarplaat in 0,13 dan, ik heb kwarts, en dat buigt niet. Als het gebogen is, smeer je er dan nog lijm op, om het te fixeren, of niet? Ik wil namelijk eens zien of ik zelf uitlaatbeschermers kan buigen, lijkt me leuk om zelf dingen te kunnen maken ipv klakkeloos kopen!

De Panther van het Patton museum? Was dat geen Panther II met een late ausf G toren erop?
Ik moet het doppen verhaal zelf ook even opzoeken, maar aangezien we dezelfde referentie(s) gebruiken denk ik dat je het zelf ondertussen ook gevonden hebt 😉
Jan 🙂

Djeeez, gaat weer helemaal nergens over. 😱
en een ketting (op kanonsteun) van Evergreen???
Idd, WTF???
Hoe heb je die losse schakels gemaakt? Die zijn toch haast niet te snijden op deze manier? Wellicht gestanst?

Echt zeer lijp dit & zeer tof dat je weer aan het bouwen geslagen bent!
Marcel.

Jan Peters zei:
De Panther van het Patton museum? Was dat geen Panther II met een late ausf G toren erop?
Ik moet het doppen verhaal zelf ook even opzoeken, maar aangezien we dezelfde referentie(s) gebruiken denk ik dat je het zelf ondertussen ook gevonden hebt 😉
Jan 🙂

Het was idd MNH, niet DB 🙄

Arjan: tot nu toe vind ik het nog steeds leuk hoor 🤣. Wat ik echt vervelend werk vind is gaten vullen en bijschuren!

Timo: nee, 0,13 mm plaat hoef je in principe niet te fixeren. Het is taai spul en blijft goed in model. Het kan wel een tikje scheef raken als je er tegenaan stoot, maar dan buig je het zo weer terug. Als er een show aan zit te komen moet je dus even controleren of alles nog recht zit!

Jan: ze hadden ook een Panther G, een late MAN met stalen wiel aan de laatste wielarm (die wielen zitten er helaas al lang niet meer op). Inmiddels staat die Panther in Fort Benning geloof ik, net als de Panther II.

Marcel: ik heb de schakels geprint op een stukje plastic, een voor een uitgesneden, van elke schakel de hoeken afgerond, en vervolgens met een schuurpapiertje inkepingen erin geschuurd zodat ze 8-vormig werden. En dat dan ongeveer 60 keer 😉.

Terug
Bovenaan