DAF YP408

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Begonnen met de 1:35 Van Raamsdonk resin YP408. Prima basis om er van alles mee te doen. Zoals gebruikelijk wil ik er namelijk meer uithalen en ga ik de nodige zaken verwijderen, vervangen of extra aanbrengen.

Als ik de boven- op de onderzijde pas valt mij op dat er aan de achterzijde teveel overstek is van het bovenste deel. Hierdoor zit er langs de bovenzijde een verspringing van circa 1 mm in de achterzijde (zie foto).
IMG_7143.webp
IMG_7142.webp
Die achterzijderand weggesneden dus. IMG_7138.webp
IMG_7148.webp
Met evergreen ga ik dat opnieuw opvullen. Lastig om uit te leggen wat ik bedoel maar dat blijkt wel in volgende berichten.
Aan de binnenzijde de zichtbare bulten verwijderd waar de schroeven in zitten die boven- en onderzijde verbinden. Ik gebruik geen schroeven maar ga het gewoon lijmen.
IMG_7139.webpVerder de scharnieren bij de dakluiken voor de manschappen verwijderd omdat die te vaag zijn en ook niet helemaal kloppen. Dat worden anderen dus. Hetzelfde geldt voor het gereedschap met het rek. Ziet er op zich niet verkeerd uit maar alles is op het voertuig gegoten en dat vind ik zelf te grof. Weggesneden en glad afgewerkt.
IMG_7146.webpIMG_7141.webp

Laatst bewerkt:
Het zal je vast al zijn opgevallen Walter dat de luiken in de achterdeur te laag zitten.
Was mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd….maar nu ik het weet ….
Ik ga het aanpassen dus!
De scharnieren van de achterdeuren kloppen trouwens ook niet zie ik nu 😳🙄🫣

Was mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd….maar nu ik het weet ….
Ik ga het aanpassen dus!
De scharnieren van de achterdeuren kloppen trouwens ook niet zie ik nu 😳🙄🫣
Dat schijnt erbij te horen als je dingen verbouwd. Het is net als een bouwkundige oefening aan je huis of zo. Je begint ergens aan, maar er komt steeds meer boven water wat ook moet.....

Maar hij is bij jou in goede handen die YP. Ik ga hier van genieten!

En dan ga je je er in verdiepen …. en dan ontdek je van alles (zoals je hierboven bij @PietvanHees kunt lezen is dat conform “Piets Wet”. Gevalletje PW zeggen we dan).
Ik heb ook nog steeds die moeizame resinkit van MR Models liggen. Als je de deuren vergelijkt met het echte dan zie je dat de Van Raamsdonk niet juist is wat betreft bovenste deel en de luiken, MR een vrij juiste vorm heeft naar boven de bovenste scharnieren net niet juist is. De onderste scharnieren zijn bij beide merken niet juist en die Van Raamsdonk zijn grof ten opzichte van MR.
En dan weet je dit alles en dan komt de onvermijdelijke vraag (voor mij althans)….wat moet ik hiermee??IMG_7152.webpIMG_7153.webpIMG_7154.webp

…En ach…eigenlijk weet ik het antwoord al 🤔🙄….het mes er in!

Laatst bewerkt:
Ik weet zeker dat je de tanden erin zet en het de mooiste YP in schaal wordt die we kennen.
Want,… sorry beste aanwezigen, dit is toch de mooiste DAF die er bij de Landmacht rondreed!
Helemaal waar! Maar wat betreft die tanden knaagt wel de wetenschap dat @Sylly's Mini Models er ook over zit te denken deze uit te brengen….
Maar die gebruik ik dan wel voor de “volledig-interieur” versie. Want dat gaat deze NIET worden.

Ik weet zeker dat je de tanden erin zet en het de mooiste YP in schaal wordt die we kennen.
Want,… sorry beste aanwezigen, dit is toch de mooiste DAF die er bij de Landmacht rondreed!
En deze dan? En dat is echt het eerste volledige voertuig van DAF. En de YP408 is in alle gebieden zijn doorontwikkeling. Alleen het doel van de M39 en YP408 is verschillend.

IMG_20230917_155514.webp(eigen foto, maar Eelkes meesterwerk)

Als je de deuren vergelijkt met het echte dan zie je dat de Van Raamsdonk niet juist is wat betreft bovenste deel en de luiken
Omdat je de rand in de bovenkant weggehaald hebt, zitten de deuren volgens mij ook duidelijk te laag: de bovenrand zit in het echt gelijk onder het dak, en met die dikke rand was dat op het model ook zo. Nu zitten ze op je model er een eind onder, als ik naar de foto’s kijk. Ik zou denken dat de hele achterplaat opnieuw maken uit plastic plaat de makkelijkste oplossing gaat zijn.

Klopt inderdaad. Die deuren zijn te laag gehouden door de gekozen constructie van een boven en een onderzijde (met een dikke en verkeerde rand). Ik ben nu de achterzijde aan het glad maken en er komt inderdaad een hele nieuwe plaat die ik vervolgens met deuren, etc ga opbouwen….
Dus wederom een projectje voor “leuk en snel even tussendoor” dat zich tot een geval(letje) “PW” ontwikkelt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die YP van jou heb ik grenzeloze bewondering voor! Helemaal scratch gaat me wat te ver en is ook niet nodig. Er komt gewoon een hele nieuwe achterzijde in. Dat geeft het beste resultaat. De basisvorm van het voertuig is verder oké, maar veel van wat er verder op gegoten zit van buiten haal ik er wel af omdat ik het voor mijn gevoel van “ja, hier ben ik tevreden over” te grof is (wat dus niet zegt dat een ander dat ook hoeft te vinden en gewoon heel tevreden en blij mag zijn met de kant en klare Van Raamsdonk (dit zeg ik maar vast omdat het gevoelig kan liggen)).

Laatst bewerkt door een moderator:
Alles van de achterzijde verwijderd en oppervlak circa 0,5 mm verlaagd (behalve de rand er omheen). Hierin komt nu een plaat evergreen die de basis voor de nieuwe achterzijde gaat worden.IMG_7191.webp

Mijn YP wil ik dit jaar zeker weer oppakken.
Kwam een prototype zelfs gister nog tegen in één van de dozen...
Ben toendertijd toch net iets te veel problemen tegengekomen dan gehoopt.
Momenteel is een ontwerper bezig met de YA-126, misschien kan hij het YP-408 stokje overnemen later dit jaar.

Kleine sneak van een WIP...
1000065461.webp

Hele avond zitten neuzen op DAF YP408 Forgotten Hero. Wat is daar veel te vinden aan detailtekeningen, nummeringen, logo’s, foto’s, radio schema’s, etc. Ook bij de Y-compagnie wat TD’s gevonden. Beladingsschema’s (ideaal situatie maar alleen bij inspectie toegepast) gevonden.
Ik heb besloten er een bescheiden interieur in te gaan zetten (juiste wanden en rekken, radioset, deel van de belading). Omdat je inkijkmogelijkheid alleen van boven is scheelt dat heel veel bij bijvoorbeeld het lastige plafond met de luiken en allerlei balken waar ik nu dus geen aandacht aan hoef te geven (ik ga ervan uit dat wat @Sylly's Mini Models in de de toekomst uit gaat brengen open deuren van achteren heeft). Gaat weer leuk worden! IMG_7252.webpIMG_7250.webpIMG_7248.webpIMG_7256.webp

Laatst bewerkt:
ik ga ervan uit dat wat @Sylly's Mini Models in de de toekomst uit gaat brengen open deuren van achteren heeft
Zeker, ik ga geen 'klont' uitbrengen wat helemaal dicht is.
Super makkelijk om te printen, maar eigenlijk nul meerwaarde.
De bedoeling is dat het interieur volledig benaderbaar is, achterdeuren, chauffeurs luik, schutters luik en de achterste luiken open. Maar daar komt het probleem...
Bijvoorbeeld: Waar moeten 'snij-lijnen' van de delen van de romp komen... Het nadeel van 3D hars is, dat het kan kromtrekken en soms zelfs scheve print foutjes. Als dit een plastic model is, kan een kiertje met wat druk verminderd worden, of de lijm maakt het zacht en bewerkbaar.
Met het model wat ik in 2023 had, was de snij-lijn leuk bedacht, maar echt heel erg slecht in de uitvoering. Daar liep ik misschien wel het aller hardst op vast.
Het zou mogelijk werken als het een Tamiya plastic bouwdoos was, 3D print is het niet makkelijk foutloos blijkbaar...en dat voor een 13uur durende print, is het niet fijn om dat steeds in de kliko te moeten gooien.
Lang antwoord op je verzoek/hoop dat mijn YP wel een volledig interieur zal hebben...
Ja, maar het is een vervelende klus zover het er nu naar uitziet.

Goed, interieur er (deels) in. Dat houdt in dat er eerst ruimte moet worden gemaakt. Bij gebruik staat er veel aan kisten, etc onder de klapbanken. Van bovenaf kijk je daar schuin onder. Bij het model is er geen ruimte om materiaal zichtbaar onder de banken te zetten omdat er te veel resin onder zit. Ik ben eerst alles wat er niet hoort weg gaan halen. Vanwege het resin stof heb ik geen frees gebruikt maar alles met mesje weg zitten snijden en schrapen. Nu kan de boel opgebouwd en vervolgens ingericht gaan worden. IMG_7361.webp

Nieuwe vloer er in en de juiste zijwanden (daarachter zaten de brandstoftanks). Volgende stap een illusie van achterdeuren aanbrengen. Je ziet die namelijk via de open luiken…IMG_7366.webp

En inmiddels ook de “achterdeuren” er in basisvorm in. Ook hier merk je dat er gesmokkeld moet worden omdat door de dikkere wanden wat krapte is binnenin. Bovenzijde binnenkant deuren ontbreekt omdat hier een balk van de bovenzijde van dit model moet passen die voor stevigheid van het bovendek zorgt. Maar die zie je toch niet in dit geval. Prima dus! IMG_7368.webp

Laatst bewerkt:
Is het niet een mogelijkheid om de deuren in de wand eruit te zagen en er tenminste 1 open te zetten? Ik begreep dat de deuren en scharnieren toch al een benadering van de werkelijkheid zijn? Het smokkelen moet altijd, maar ik vind het er goed uitzien, ik zal eens op speur naar de foto van de yp408 die door mn vader als dienstplichtige zandhaas vakkundig op zijn kant is geparkeerd

Is het niet een mogelijkheid om de deuren in de wand eruit te zagen en er tenminste 1 open te zetten?
Ik heb dat overwogen maar ook weer laten varen. De verhoudingen binnen kloppen namelijk niet goed omdat de gegoten wanden erg dik zijn. Zo zitten de banken te dicht op elkaar wat van bovenaf minder opvalt maar wat je heel goed ziet als je er via de deuren naar kijkt (als dit in werkelijkheid de afstand zou zijn zou een groep infanteristen bij snel uitstijgen zwaar in de problemen komen en zou het één grote struikelpartij gaan worden). Maar het zou ook inhouden dat ik het hele plafond aan zou moeten pakken. Daar zit nu geen structuur in maar is vlak en voor de stevigheid ook dik gegoten terwijl het in het echt een ingewikkeld samenstelsel van balken, luiken, etc is.
Vandaar mijn keuze om de achterzijde dicht te laten en het interieur slechts aan te brengen vanuit het perspectief vanaf boven.
En wat zeker meespeelt is dat er vermoedelijk een versie van @Sylly's Mini Models komt met interieur en met deuren die open kunnen. Dus voor het maken van een volledig open model wacht ik rustig daar op. Mocht die tegenvallen dan heb ik nog een Van Raamsdonk liggen waar ik alsnog een poging zou kunnen doen.

Afgelopen week geen tijd voor bouwen gehad. Dit weekend vooral de foto’s van het interieur zitten bestuderen. Op die manier weet je in je hoofd wat wel en niet relevant is. De basis binnenbekleding met evergreen zit er in. De radiotafel is aangebracht en een belangrijk spant dat zichtbaar is door de open luiken is in de bovenzijde aangebracht. Hopelijk komende week wat meer tijd zodat ik met de details kan gaan beginnen (binnenzijde achterdeuren, rekken langs de wanden, verwarmingsapparaat bij de chauffeur, etc, etc.)IMG_7425.webp

Zo, flink de achterdeuren “optisch” onderhanden genomen. Zo langzaam verder naar voren. IMG_7503.webp

Laatst bewerkt:
Vandaag de steunen van de legplanken gemaakt. 6x zelfde vorm. Verder eerste belading onder de banken geplaatst (en ja…voor verven kan het makkelijk weer even uit elkaar). IMG_7645.webp
Nu nog rugzakken zien te pakken te krijgen (model Brits WW2 maar zonder het rolletje onder de riempjes en de klep).

En toen kwam weer de griep het huis in…. Op de een of andere wijze wil de flow weer niet komen…druk, druk, ziek, druk, geen zin, ….etc.
Ik zie trouwens van meer forumleden weinig werk in uitvoering … moet er weer een pep up sessie plaats gaan vinden ?

En toen kwam weer de griep het huis in…. Op de een of andere wijze wil de flow weer niet komen…druk, druk, ziek, druk, geen zin, ….etc.
Ik zie trouwens van meer forumleden weinig werk in uitvoering … moet er weer een pep up sessie plaats gaan vinden ?
Dat is vervelend Walter. Ik vraag me bijna af of dit de gevolgen zijn van meerdere keren covid. Ik hoor net van mijn vrouw dat dat in een aantal gevallen voor een lagere weerstand zorgt. In elk geval beterschap gewenst!

Bij mij is de flow er ook niet helemaal. Meer werk dan tijd. Maar op sommige momenten lukt het. Ik post overigens niet altijd. Als ik lekker een momentje heb zitten plakken heb ik daar niet altijd behoefte aan. Vooral als het recht uit de doos is.

Groeten, Jan

Rekken en wat belading aangebracht. LAW containers, rugzakken en .50 munitiekisten. Riemen in de basis er omheen en daar moeten nog diverse gespen aan zodat het er goed samengebonden uitziet.

Ook bij het aanbrengen van deze spullen en rekken merk je weer goed dat het met de afmetingen binnen niet goed zit en alles te krap is. Maar goed…dat was al bekend en geaccepteerd omdat het hier alleen voor het inkijk effect gaat.
Voor de rugzakken heb ik wat Brits WOII spul gebruikt van Bronco en Mini-Art. De LAW kokers zijn 3D geprint.
IMG_7716.webpIMG_7715.webp

Laatst bewerkt:
Lieve help zeg … na de griep heb ik werkelijk nauwelijks puf om wat te doen. Dit weekend paar rekken aangebracht. Nu er wat dingen zoals olieafscheider en anti-vries luchtdrukinstallatie erbij (zie je nauwelijks) bij en dan naar de chauffeurplek… IMG_8025.webp

Mijn ervaring met een covid 19 besmetting; daar heb ik op zich nauwelijks last van gehad, het is dat de test positief was.. Anders had ik het misschien niet eens geweten.
Maar toen ik een paar maanden later een "gewone" griep kreeg lag ik ineens 8 dagen op bed en kwam de trap nauwelijks meer op.
Extra zuur was dat dit gebeurde tijdens een 14-daagse vakantie in de Dordogne die daardoor min of meer in het water viel...

Die hoest herken ik. Heeft me 6 weken gekost voordat het weg was.
Die boodschap kreeg ik dus ook van de huisarts vandaag …. Nog 4 weken hoesten voor de boeg…

Zo..na een jaar deze maar weer tevoorschijn gehaald. Zo van..ga ik er nu mee door of niet? Wel dus, ook weet je dat er zaken aan de kit niet kloppen. Toch verdient dit iconische voertuig (mooiste pantserwagen door DAF gemaakt is mijn bescheiden mening…ik weet dat daar ook anders over wordt gedacht) het dat deze bouwdoos wordt afgemaakt. Verder met interieur. Niet volledig dus maar via de open luiken het gevoel geven van een interieur. Helaas kun je via de luiken het nodige zien dus moet er ook het nodige komen. Langzaam maar weer verder! IMG_7776.webpIMG_7775.webp

Terug
Bovenaan