DAF YA126 1:35

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Vandaag begonnen een 3D geprinte DAF YA126 (WEP) in elkaar te zetten.
Hele avond alleen maar zitten schuren, wassen en passen. Dat laatste is het makkelijkste want het past allemaal goed. Opvallend zijn de grote hoeveelheid putjes waar de steuntjes hebben gezetten. Veelal op plekken die niet opvallen gelukkig maar ook wel op plekken die wel in zicht zijn. Veel glad schuren. Print kwaliteit is goed tot redelijk. Wel zie je soms opeens op bepaalde vlakken, vooral op de zeilen, een gelaagde structuur die het best is te omschrijven als een 3D hoogtekaart met hoogte stapjes waardoor je een soort mini trapjes structuur krijgt en dat is jammer. Zoveel mogelijk schuren dus en verder hopen dat primer het wat uitvlakt. Waar ik minder van gecharmeerd ben zijn plekken waar de oppervlaktes enorm glimmen en wat uitgelopen lijken te zijn en die ik met alcohol ook niet weggewassen krijg. Daardoor lopen details of hoeken ook wat vol op diverse plekken. Met scherp mesje hier wat weg proberen te schrapen en wat schuren.
Maar het totaalbeeld ziet er goed uit moet ik zeggen voor wat ik nu wat heb zitten bijwerken en passen.

Mooi wagentje gaat dit worden met mooie en fijne details (maar soms dus ook details die door het uitlopen (tijdens printen?) wat minder scherp zijn) maar het vraagt echt wel de nodige bewerking. Nu nog een putty vinden die goed hecht op 3D geprint resin om putjes op zichtbare plekken weg te werken. IMG_6788.webpIMG_6787.webp

Al geprobeerd met verdunde grijze Tamiya putty?

Deze is van Sylly’s Mini Models. De hele serie van de YA126 van cargo tot radiowagens is daar 3D te koop.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na 2 dagen bijwerken zijn alle onderdelen nagelopen, vlak gemaakt, te dikke onderdelen verwijderd (om plaats te maken voor evergreen of messingbuis en zijn ook de putjes en grotere putten opgevuld met putty (die nu moet drogen). De stukken waar de 3D banen als “trappetjes” zijn te zien eerst met mesje (met gebogen snijvlak) voorzichtig wat geschraapt en daarna voorzien van sterk verdunde putty zodat dit mooi in de holtes kruipt. Hierdoor is ergste nu al weg en mag de primer de rest doen (hopelijk).

Paar dingen vallen op:
  • de beugels van de cabinehuif zijn verkeerd (te dik en de achterste zit echt verkeerd). Die heb ik dus verwijderd en worden vervangen
  • de banden missen een deel van het profiel aan de zijkant. Die bekende hapjes uit de verdikte delen ontbreken terwijl dat heel kenmerkend is voor de NATO banden. Op dit punt, en dat is dan ook wel bijna het enige, zijn de banden van de Van Raamsdonk versie beter….maar die hebben weer een te grote diameter.
  • het chassis is echt geweldig! Een dikke chapeau voor @Sylly's Mini Models. Dit is met ongelooflijk veel aandacht en detail gedaan

Nu putty laten drogen, morgen bijwerken en dan kan de boel in elkaar en details worden verbeterd.IMG_6819.webp

Laatst bewerkt:
Hebben jullie dat ook wel eens…opeens gaat er van alles mis en ben je blijkbaar te lang doorgegaan:
✅ groot stuk van de huif afgebroken toen ik die op de bak probeerde te zetten met net teveel spanning
✅ een bevestigingsbeugel van dat takke takkenrek afgebroken toen ik de spijlen wat dunner probeerde maken
✅ de cargo bak totaal in torsie verwrongen toen ik een zijkant wat recht probeerde te krijgen en de bak in heet water wat zachter liet worden. Blijkbaar te veel kracht op de zijkant gezet waardoor de rest er erg vreemd uit kwam te zien.

Laatste uur dus alleen bezig geweest met herstel. De cargo bak begint weer in vorm te komen. Meest zit ik met de huif omdat je die met een bepaalde spanning op de bak moet zetten, maar door het afgebroken stuk (dat nu weer gelijmd is), mist nu de stevigheid.

😅 Gelukkig dat het weekend voorbij is zodat niet meer mis kan gaan!

👉 O ja …positief punt is dat de Mr. White Putty R erg goed houdt op dit soort resin

IMG_6836.webp
Herstel in volle gang

Laatst bewerkt:
Jawel, het kan altijd slechter:
dat je je 40L70 oppakt en het ondertel van het kanon valt en de onderdeen breken er af. Foetsie!
of je hangt je schuifmaat aan de muur, náást het haakje en kaboem op je model
of je bent bijna klaar en kunt de achteruitkijkspiegel van je modelletje nergens meer vinden.
of je wilt met een vochtig penseel een zweem van groene verf wegpoetsen van de voorruit van je model, en de acrylverdunner lost wél het plastic van de voorruit op.

Laatst bewerkt:
Jawel, het kan altijd slechter:
dat je je 40L70 oppakt en het ondertel van het kanon valt en de onderdeen bregen er af. Foetsie!
of je hangt je schuifmaat aan de muur, náást het haakje en kaboem op je model
of je bent bijna klaar en kunt de achteruitkijkspiegel van je modelletje nergens meer vinden.
of je wilt met een vochtig penseel een zweem van groene verf wegpoetsen van de voorruit van je model, en de acrylverdunner lost wél het plastic van de voorruit op.
Gevalletje “baas boven baas” ! Nachtmerrie waardig!

Begonnen om details aan te brengen. Het laadgedeelte krijgt wat extra strips, draagbalken aan onderzijde waarmee hij op het chassis rust, haken om de huif met touwtjes aan vast te maken, kettingen bij de achterklep/rek. Probleem is altijd beetje hoe je messing haakjes stevig vast krijgt waardoor ze niet te snel loslaten. Superlijm is daarbij niet helemaal ideaal is mijn ervaring. Een alternatief heb ik nog niet echt gevonden.

IMG_7010.webp

Heb je de messing al es geschuurd met korrel 800? Dan bijt de lijm al een stuk beter, net zoals bij looddraad waar de oxidelaag zorgt voor slecht plakken. Ik gebruik dan ook het liefste lekker styeeen indien mogelijk, en indien niet, dan koper draad, daar heb ik meer succes mee als met messingdraad

Ja styreen zal ik inderdaad altijd als eerste pakken. Bijschuren is inderdaad raadzaam … maar het blijft kwetsbaar.

Ja, maar als je je draad of staf door een stukje dubbelgevouwen korrel 800 trekt is t al schoon genoeg, of door een stukje scotchbrite, dat ruwt heel licht op maar trekt ook oxide eraf. Overigens is spoeldraad uit een laagspanningsrelaisspoel gelakt en dat lijmt de ene keer prima en de andere keer helemaal niet lijkt wel. Nu blijven zulke ringen en ogen altijd kwetsbaar, maar voegen wel echt veel smoel toe, zeker als ze zo recht zitten als bij jou. Eventueel kun je ook gaatjes boren en de draad daarin lijmen, dan heeft t wat extra stevigheid, maar t zit er nu al erg netjes op

Tip voor het hechten van hele kleine onderdelen in metaaldraad en PE: van Steve Zaloga kreeg ooit de tip om eerst een aantal onderdelen klaar te maken en dan een heel klein beetje Greenstuff putty te bereiden.
Dat plakt en hecht erg goed, en je kan er gelijk wanneer van toepassing een lasnaadje in modelleren.

Laatst bewerkt:
Greenstuff putty
Ook goed idee! Die ga ik een volgende keer eens gebruiken.,Ik gebruik nu T-7000 waarmee ik het vastzet. Na wat drogen overtollige weghalen en dan met superlijm echt vastzetten door het via een spelt bij de aanhechting aan te tippen.

Of: maak een pennetje aan het haakje, zodat je een gaatje kunt boren om de pen daarin te lijmen.

Ik heb tegenwoordig schuurdoekjes van Tamiya. Geen korrel, of althans niet zichtbaar.
Maar super-super-fijn schuren.

Jaren geleden eens zo’n soort set bij Modelbrouwers.nl gekocht. Er handig om te polijsten !

Heb ik ook ergens, maar heb ik ook als schuurstick, of dan polijststick, maar dat gebruik ik zo ongeveer nooit

(... )Ik gebruik nu T-7000 waarmee ik het vastzet. Na wat drogen overtollige weghalen en dan met superlijm echt vastzetten door het via een spelt bij de aanhechting aan te tippen.

Nog een optie- PATTEX Houtlijm. Dat lijmt ook messing of koperdraad op plastic, geeft voldoende tijd om het onderdeel op de goede plek te zetten en heeft wat speling- zodat een gelijmd onderdeel niet meteen afbreekt als je er alleen maar naar kijkt. 😉

Cheers
ErikJan's

Na een dikke week weg naar buitenland voor het werk weer wat verder met bouwen (na een onstuimige (bijna) 1 april middag door Rob)….de bak van de YA126, daar waren we gebleven. De huif wat op maat gemaakt aan de achterzijde. Dit moest omdat daar de vergrendelingen zitten voor de klep, die er dus niet zitten en dus gemaakt moesten worden. Stukjes evergreen, wat messingdraad en fijne kettinkjes van Trumpeter ( 06624).

IMG_7527.webp

Laatst bewerkt:
Er begint wat voortgang in te komen. Valt tegen als je denkt even een 3D model in elkaar te zetten. Veel wat beter passend maken, met heet water buigen, onderdelen dunner maken en her en der wat evergreen. En zo stapje voor stapje verder.IMG_7611.webpIMG_7610.webp

Laatst bewerkt:
Vandaag lekker zitten priegelen tijdens de Modelbouwdag in Bevrijdende Vleugels - HistoramaWereld in Best aan de TWENOT tafel. Een mooie 3D printed toolkitset (model einde WOII en jaren vijftig die ook op de YA126 zat) van HD Models in elkaar gezet (enorme fragiele onderdeeltjes). Alleen de schop had een verkeerde handgreep. Die vervangen door één van Verlinden uit de onderdelendoos. De spiegels zijn van @Jasper Breur en van nieuwe messing pootjes voorzien. IMG_7682.webpIMG_7680.webp

Voor nu is de bouwfase gereed. De stok/vlaghouders en de bevestigingen van het takkenrek zijn zelf gemaakt en aangebracht en de nieuwe beugels voor de cabinehuif zijn ook aangebracht. Er komen nog wielen met wat beter NATO profiel. De bevestigings/spantouwen voor de huiven komen er pas aan als de cabine en de cargobak van binnen zijn geschilderd (anders kun je daar niet meer bij). Ook ruitenwissers nog even achterwege gelaten.

Conclusie: Bij aanvang denk je dat die zo in elkaar zit, maar als je het netjes wilt doen kost het toch best wat moeite. Voertuig heeft veel details maar er is genoeg ruimte om te verbeteren zodat dit 3D printed voertuig toch echt wel modelbouw project genoemd kan worden. Resultaat een mooi Nederlandse voertuig dat karakteristiek was voor de jaren vijftig tot ver in jaren tachtig tijdens de Koude Oorlog. IMG_7766.webpIMG_7765.webpIMG_7767.webpIMG_7768.webpIMG_7769.webpIMG_7771.webp

Laatst bewerkt:
Zoals Maarten zegt: heel erg netjes 🙂

Bij aanvang denk je dat die zo in elkaar zit, maar als je het netjes wilt doen kost het toch best wat moeite.
Goh, dat heb ik nu nooit … 😉

Terug
Bovenaan