Daf Tropco 1:50

Ben nieuw hier op het forum en ben onlangs begonnen aan iets dat ik al een hele tijd wil en dat is een Tropco bouwen. En het leek mij wel leuk dit met jullie te delen.
Het is de bedoeling dat ik er twee ga bouwen 1 voor mezelf en 1 voor een Tropco chauffeur.

Had zelf nog een 95 Xf liggen en de 2e komt als het goed is deze week binnen.
Ben maar begonnen met het aanpassen van de ruit aangezien er op een Tropco geen zonneklep zit en er 2 gaten in de Tekno ruit zitten hiervoor :

Het Tekno interieur is behoorlijk armoedig, dus wordt het interieur ook volledig aangepast met een 2e bed een nieuwe achterwand, kasten boven de voorruit, andere stoelen enz :

En een beetje slecht te zien maar alles samen in de cabine :

En ook maar een 2e interieur gemaakt...

Waarom verschillende kleuren in het interieur, de linkse is standaard daf zoals het in de tropco's zit.
De rechtse is zoals de meeste chauffeurs er in rijden met een stoelhoes over de stoelen.

En verder alvast iets aan de opbouw van de cabine gedaan, alles er even los opgezet :

Toen het dak me aanstond maar begonnen met het maken van de opbouw voor de Tropco, ik ben begonnen met het frame waar de lieren inzitten aangezien deze binnenin de opbouw moet komen.
Ook al gelijk de diverse leidingen aan de lieren gezet, dan zijn ze straks een stuk makkelijker te bevestigen. De kleinere leidingen doe ik wel nadat het frame in de opbouw bevestigd is.

Ik heb zoals je kunt zien een paar achtervelgen gebruikt en stukjes van raampjes waar normaal de zwaailichtvoetjes inzitten, en verder gewoon allerlei klein grut wat hier en daar nog rondslingerde.

En eenmaal in de kleur gezet zien ze er dan zo uit :

Was zo lekker bezig dat ik ook maar gelijk met het eerste grote frame voor de achterbouw ben begonnen, nog lang niet alles zit erop en eraan maar het schiet lekker op :

De nieuwe bumper, moet hier en daar nog een en ander bijschuren en dan kan hij in de plamuur :

Uit de bovenbumper een hap uit het middengedeelte gehaald, omdat hij anders niet aansluit op de cabine aangezien daar het schanier voor het kantelen ook zit :

Weer wat aan de Tropco 's gedaan o.a. de chassis uit elkaar gehad en opnieuw opgebouwd omdat de bevestiging van de spatborden me niet aanstond.
Verder een frame onder de schotels gemaakt, spanbandje voor het reservewiel gebogen, kabelboom door het chassis gelegd, water-cans geplaatst in het daarvoor bestemde rek en een begin gemaakt met de stellage voor het reservewiel :

Reservewiel constructie ook nog even afgemaakt, wel details aan toegevoegd maar helaas zie je er niets van terug 🙁
Morgen het zeiltje en de spanband nog even weatheren en een gespje erop en dan is ook deze klaar :

Laatste toren helemaal afgemaakt nu en een bezempje gemaakt en aan de ladder gehangen :

Beugeltje gemaakt voor de uitlaat leiding en reservewiel geweatherd en een gespje erop bevestigd :

En een stukje "zelfklevend" verband omgetoverd tot cammouflagenet :

Niet veel gedaan, alleen een beetje priegelwerk vandaag..
Een bullbar gemaakt :

Achterlichten dichtgeplamuurd en wat details aangebracht :

Sleepogen op de voorbumper gezet :

Verder nog wat stophout achterop het bordes gelegd en nog een lengte en knipperlichtjes uit ever gesneden en rondom geplaats:

Weinig nieuws, op de kleuren aan het wachten en ondertussen nog kleine details aan het toevoegen.
Wel 2 nieuwe bullbars gemaakt, die meer overeenkomen qua grootte met de echte.
En voor de betuurderskant een nieuwe spiegel gemaakt, aangezien er daar 2 spiegels aan horen te zitten en Tekno er maar 1 heeft.

En nog even een keer samen:

Lading voor de Tropco's is inmiddels ook binnengekomen , en moet zeggen ze zien er beter uit dan ik had verwacht van Siku's !
Ze zijn heel netjes gegoten en verschillend gereedschap, staalkabels,prisma's enz enz zit er dus allemaal netjes op.

Maar natuurlijk komen ze er niet zo op te staan, ik zou ik niet zijn als ik ze niet zou verbouwen
De luiken en dan vooral de schanierogen gaan verdwijnen, de loop moet verlengd worden om er een A6 versie van te maken, het machinegeweer gaat verdwijnen en last but not least hij krijgt de juiste kleuren

En 2x een 8as van Lion toys ontvangen en de bedoeling is dat deze aangepast gaan worden naar de Broshuis trailers voor de Tropco's

Hiervoor zal de nek vervangen worden voor een nieuwe uit ever de zijkanten worden er ook uit gedremeld worden en daar zal een nieuwe inkomen ook uit ever, hij wordt ingekort uiteraard en er zal een as af moeten.

inmiddels ook begonnen met 1 van de trailers.
Ik heb de trailer ingekort tot de juiste lengte en een as verwijderd, vervolgens de assen die niet moeten sturen gefixeerd en de nieuwe eerste as ook sturend gemaakt.

Verder heb ik besloten om de zijkanten te laten zitten en daar een nieuwe tegenaan te maken, dan kom ik namelijk prcies uit met de breedte. Nadeel hiervan is wel dat ik er een nieuw bed op zal moeten maken waardoor de trailer een halve MM hoger wordt dan de bedoeling was..

De zijkanten moeten nog verder afgewerkt worden uiteraard en de kist/plaat aan de bijrijders kant moet nog ingekort worden deze is nu nog te lang.

Voor het vergelijk nog maar even naast de standaard trailer gezet

Het volgende dat moet gebeuren zal dus het nieuwe bed zijn, en ik wil alvast een begin maken met de nieuwe nek.

En de huidige stand van zaken de eerste Tropco trekker is inmiddels klaar :

Nog maar 1 Tropco trekker, 2 trailers en 2 leopards te gaan 😀

Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden....

Daar zitten heel wat uurtjes in eg 😱
Tanktransporters zie je gewoon te weinig, mooi gemaakt allemaal.

groeten Maarten

Dankjewel allen !
En Maarten ik zie vaak genoeg tanktransporters, er staat er hier een flink aantal die ik der loop der tijd gebouwd heb daarvan zal ik tzt ook wel een en ander plaatsen.

jaah mooi, zelfs het logo van 140 Zwtcie, hier word ik heel blij van 🤣

Aaah nostalgie...

36019679_6_YPHV.jpeg

Grtz,

Elco

Ik heb de Broshuis 7ABSD-95 trailers voor achter de Tropco ook maar weer eens tevoorschijn gehaald. Een paar dingen globaal op maat gemaakt zoals de hals en de verbredingsplaten en de boel voor de foto's de boel even los in elkaar gezet :

Hi Carol,

Weer uitstekend scratchwerk.
Mogen we een foto van de onderkant van de trailer, onder andere met de lijn van de wielen in beeld ?

groet Frank

Dat mag maar die is niet bijzonder spectaculair hoor, zit gewoon een aangepaste Lion Toys Semi onder verstopt 🙂

En voor het vergelijkend waren onderzoek ook maar even de standaard onaangepaste trailer op de foto gezet :

Ik kan als DAf man alleen maar zeggen: chapeau! Ga je ze meebrengen naar Overloon? Wil ze graag een keer live zien.

gr Bas

Schitterend werk Carol !! 😱
bravo_zpse8aefded.gif

Prachtig om te zien hoe je deze "standaard" modellen naar eigen wens omtovert !

Vrolijk groetje 😀
Peter

Terug
Bovenaan