DAF M39 22-10-2022

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Het vintage blok resin van Scale Line uit de 90-er jaren stond al een poosje te wachten.Toen er nog een 2e op dook en bleek dat de Cavalerie verzameling er graag meer had besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en ze "even" te pimpen. (tenslote bouw ik wel vaker 2 voertuigen tegelijk....)m39-35th_2019-09-28_scaleline.jpg

Mijn onderbuik gevoel om die eerste die ik al een aantal jaren had liggen en mijn vacu model uit de 80-er jaren ergens diep op een schap te zetten bleek helemaal te kloppen.
Probleem 1 is de TraDo, waar weinig bruikbare foto's van zijn, Dat is echter het belangrijkste onderdeel, waar eigenlijk het hele ontwerp rond draait (Letterlijk en figuurlijk) Er zijn originele tekening van, maar er is geen een model in de handel dat zelfs de plaats van het verenpakket goed heeft. Meester tekenaar Frans Schmidt kwam heel ver met de vertaling van de informatie naar een model, en ook Ton Rijnberk's master uit 1986 zit in de buurt. (best knap met zo weinig informatie in die tijd) Grootste obstakels:
1) het achterspatbord zit te laag. Het scheelt maat een 1,5 mm maar op zicht zie je het meteen omdat het precies op de knik in de pantserplaten zit, en op het model daar ruim onder.
2) Bijna alle wielen zijn zonder de ronde wieldop. In veel publicaties word het een pantserplaat genoemd, maar dat lijkt me nutteloos op die plaats. Eerder een bescherming tegen vuil.
3) De romp van Scale Line heeft een randje aan de onderkant dat lijkt op een chassis. Dat kan niet, de pantserplaat is tot de onderkant vlak,
4) de extreme uitslag van de trado maakt een geweldige flexibiliteit mogelijk in het oversteken van hobbels Met de tekeningen en de foto's ernaast blijkt dat de as gewoon iets lagen hoort dan in het model, de bodem zit te hoog.

Dus, de achterspatborden moeten eraf en er moet een plaaatje op. Bijkomstig: als je de filmbeelden van de terrein tests goed bekijkt, kijk je heel even langs de as af door de romp heen. Hij heeft een verstevigende holle balk in de romp zitten. Zagen en schuren is in resin niet slim. De vezels schijnen net als asbest gevaarlijk te zijn. Dus met een stevig mes de randen een tiental keren ingeritst. Dan voorzichtig breken en heb je een spatbord in 3 stukken.
m39-35th_2022-01-04_bottom2.jpg

De wielen kreeg ik kostenloos van MR. Geweldig! Het goede profiel en de mooie ronde dopjes.

m39-35th_2021-12-09-mr-wheel_hub.jpgm39-35th_2021-12-09_mr-rijnberk-wielen.jpgDus, schuren,plamuren, schuren plamuren. Gelukkig is de Umbauwagen bijna klaar (Not)
Maar ow, wonder, een kleine ontdekking die ook voor die Hudson neus werkt. Omdat je nat MOET schuren voor het resin blijkt deze eenvoudige autoplamuur, die helemaal verpoedert als je eraan schuurt, ineens perfect vast, strak en prima te verwerken. Die zag ik niet aankomen. (Everything happens for a reason?)
IMG-20220107-WA0026.jpeg

Mooi project, met nog een tweede M39 te bouwen mooi om te volgen.En met de fraaie website:heb je al een specifieke foto ter inspiratie qua setting?

Als ik mij niet vergis is dit in Scheveningen, door de eigen bemanning onbruikbaar gemaakt.
Klopt inderdaad. Op de boulevard, ter hoogte van de ingang van de haven, in Scheveningen.

Nog een foto uit een andere hoek:

Screenshot_20220108-142411_Chrome.jpg

En op een andere locatie in Scheveningen nog twee stuks:

Screenshot_20220108-142416_Chrome.jpg

Dat was ook mijn eerste indruk, vanwege dat lichtbaken, maar werd onmiddellijk gevolgd door „dat kan niet, en is het niet” 🙂

Is dit een uitgeschakelde in Duits gebruik? Nederlandse leger heeft daar niet gevochten voorzover ik weet.
Bij mijn weten zijn er op Walcheren ook door de Duitsers nooit M.39’s ingezet. Het enige Beutefahrzeug waarvan ik zo snel een foto kan herinneren is een wrak van een Renault UE bij de Oranjemolen in Vlissingen, in de sneeuw. De enige strijd in Vlissingen in 1940 was tegen Duitse luchtaanvallen, geloof ik.

Dit is inderdaad Scheveningen, al had ik ook al een bronvermelding "Hoek van Holland" maar die laatste foto, en ook de bron was mij nog niet bekend. Voor een van de volgende pagina's was ik alle foto's van Scheveningen bij elkaar aan het zetten. Van de plaatsen en de schades heb ik het idee dat het er op Scheveningen minstens 3 moeten zijn geweest zijn. Deze foto die er 2 aan elkaar linkt qua plaats is geweldig!

Dit is mijns inziens dezelfde als die half over de trap hangt. Blijkbaar verplaats, stond een beetje in de weg zeker zo op de trap.

Gr. Paul

Bijlagen

• 3fee569598de3656a6d26ee97db5d73b1.jpg
    3fee569598de3656a6d26ee97db5d73b1.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 19
  • 9b_1_b.jpg
    9b_1_b.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 19
  • TOP Frankreich Kämpfe Panzer Tank Panzerspähwagen Foto.jpg
    TOP Frankreich Kämpfe Panzer Tank Panzerspähwagen Foto.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 20
Eigenlijk deze, maar ergens doet me zo'n foto toch zeer. Hij kijkt me zo verdrietig aan.Bekijk bijlage 14715
Mocht je het in een diorama verwerken is een leuk detail misschien onderstaande foto 😁 Deze foto is genomen ter hoogte van het strand Meijendel (zie de Scheveningse Pier op de achtergrond). Overigens wellicht één van dr laatste foto's waar de Pier nog in volle glorie opstaat. In 1943 brande deze volledig af.

Bovenstaande is natuurlijk een beetje gekscherend maar ik vind het wel een intressante/leuke foto om even te delen.

Screenshot_20220109-110207_Twitter.jpg

Mocht je het in een diorama verwerken is een leuk detail misschien onderstaande foto 😁 Deze foto is genomen ter hoogte van het strand Meijendel (zie de Scheveningse Pier op de achtergrond). Overigens wellicht één van dr laatste foto's waar de Pier nog in volle glorie opstaat. In 1943 brande deze volledig af.

Bovenstaande is natuurlijk een beetje gekscherend maar ik vind het wel een intressante/leuke foto om even te delen.

Bekijk bijlage 14740
Ik hoop dat deze Duitser van goed schoonmaken en poetsen hielt! Zout zeewater ……

Piet, voor wat betreft de wielen, er zijn twee soorten gebruikt, de wielen die je hebt horen bij het prototype, daar zaten ook geen doppen op zover ik weet. De andere zijn schotvrije banden, en ik meen ook een kleinere diameter velg. Ik heb het nu niet meer zo paraat, maar een en ander is terug te vinden in het boek van drs Bom

Aan de ene kant maak ik er eigenlijk altijd een spelletje van om zo veel moglijk van een model te gebruiken, maar met deze spratborden was het na het verwijderen slecht gesteld. Het brosse materiaal brak bij het verwijderen in meerdere stukken, Ach, da's wel te repareren, en toen stuiterde hij een keer van tafel. Het is een massieve klont resin, maar de spatborden waren in veel stukken. Ok, dan moeten die maar getekend en geprint. Ben alleen met te veel dingen tegelijk bezig, en dan gaat het maar traag. IMG_20220121_071901.jpg

Ik heb niets tegen Dunlop. Er zijn ook meer verschillende banden types en merken opgelegd geweest. Alles is mogelijk, maar ik kijk vanuit een modelbouw oogpunt: Foto's die met goede details banden laten zien vertonen tot nogtoe geen tekst.

IMG-20220212-WA0002.jpegIMG_20220215_220032.jpghorns.jpgDe 3d spatborden zijn na 2 pogingen tot een bruikbaar begin geworden. Dus op naar de volgende uitdaging. Een van de slimme design features van de M39 is dat de toren in een gootje ligt dat aan de zijkant open is zodat regenwater eruit kan. Tja, tenslotte wonen we in Nederland, en regen is een van de factoren waar we nou eenmaal rekening moeten houden. De toren moet er naar mijn idee los op liggen, en dus moet de uitsparing in de romp groter. Met een snijpasser is dus de buitenring gekrast, en daarna voorzichtig afgebroken wat er tussenin zat. De diepte los ik op met een plaatje. En dan moeten er nog van allerhande dingen bijgemaakt worden, zoals die schitterende potsierlijke claxon's. Het idee alleen al om er 2 op te zetten. (Eentje voor de hoofd chauffeur en eentje voor de 2e chauffeur.

Nu de meeste projecten waar tijdsdruk op stond weer aan de kant zijn, kan ik eindelijk weer verder met deze queeste. De trado as nadert een punt waar het dicht genoeg bij het origineel komt om onder het resin blok te komen. De eerste opzet van de toren is op basis van de tekeningen en is vooral bedoeld om als basis voor het vergelijken te dienen. (Wordt vervolgd)IMG_20220724_162959.jpg

Kan het misschien zo zijn dat het geen Dunlop banden waren? Als ik kijk naar de militaire voertuigen van DAF in de jaren '50 lijkt het erop of deze vanaf fabriek zijn geleverd met Vredestein banden. Wellicht dat DAF een samenwerking had met Vredestein?

De Dunlop track-grip band heeft zeker op de M39 gezeten. Die naam zelf heb ik echter ook nooit op de banden gezien. Het was de bedoeling om die Dunlop banden te gaan vervangen door schotvrije Michelin banden maar de levering van die Michelin banden is niet meer op tijd binnengekomen.

De Dunlop track-grip band heeft zeker op de M39 gezeten. Die naam zelf heb ik echter ook nooit op de banden gezien. Het was de bedoeling om die Dunlop banden te gaan vervangen door schotvrije Michelin banden maar de levering van die Michelin banden is niet meer op tijd binnengekomen.
klopt, en op deze bandjes staat het zo filigraan klein geschreven dat ik het niet over mijn hart kan krijgen het eraf te poetsen. Wel moet het randje wat er vlak langs loopt eraf...

Mooi project Piet! Voor mij gelijmeen goede referentie voor het model van RetroTracks in schaal 1:72 welke ik hier heb liggen.

Van dit model klopt weinig van het torendak en ook de "wieldoppen" ontbreken bij dit model. Hier moet ik nog even iets op verzinnen maar ik heb nog geen idee wat.

Mooi project Piet! Voor mij gelijmeen goede referentie voor het model van RetroTracks in schaal 1:72 welke ik hier heb liggen.

Van dit model klopt weinig van het torendak en ook de "wieldoppen" ontbreken bij dit model. Hier moet ik nog even iets op verzinnen maar ik heb nog geen idee wat.
Geduld! Deze 2 resin bakstenen zijn nog maar het begin. Ik heb op de vorig beurs een geweldig leuk 3d M39'je gekregen, en was zelf ook al aan het trekken en duwen aan een 3d model. Uiteindelijk krijgen we de ultieme M39 wel spits en wat er niet klopt, bij zit zijn 3d printers voor!

De onderkant is nog veel lastiger, want daar heeft nog niemand ooit serieus goed gepuzzeld.....

Bijlagen

• IMG_20220221_174406.jpg
    IMG_20220221_174406.jpg
    100,7 KB · Weergaven: 10
De wielen en de tractie beginnen een aardig eind op te lijken op wat moet zijn.Maar met 6 gepimpte bandjes heb ik me wel een hoop werk op de hals gehaald. De schitterende strakke bandjes van MR-modells met de ronde wieldopjes gaan uiteindelijk op de pantsergraue uitvoering. De andere uitvoering krijgt de vroege (vooroorlogse) versterkte banden. Waarom? Nou voorzien was een velg op de achterbanden met een mogelijkheid om klauwen aan te zetten. Het zijn ook verstevigde banden met verdikkingen op de band. Bij de Scale-Line kit zitten bandjes die van oorsprong van een vroeg CMP kit zijn. Het loopvlak is het net niet en ook de bandwang klopt niet helemaal, dus met het weghalen van wat randjes en het erop zetten van de versteviging wordt het een Nederlandse M39, zoal die in de meidagen in het veld kwam. IMG_20220912_173658.jpg

Op de Trado as moeten op één van de 2 nog de moeren toegevoegd, maar het geeft al beeld van het verschil. Als er de eerste laag grondverf op zit kan ik straks zien of het er dicht genoeg bij zit.

IMG_20220913_230144.jpg

De beweeglijkheid van die TraDo as is natuurlijk een van de belangrijke dingen. Nu zo'n beetje bekend is hoe die opgehangen is heb ik een trucje bedacht om te zorgen dat ie ook kan bewegen. De stalen beugels waarmee de as op de veren vastgezet werd heb ik van koperdraad gemaakt. Het klemt net genoeg om de as te laten draaien en daardoor heeft de TraDo zijn beweeglijkheid.IMG_20220911_173601.jpgIMG_20220911_173524_1.jpgIMG_20220911_173738.jpg

Knap gedaan Piet, dit geeft op een eenvoudige wijze net wat extra's.

En mooi werk.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan