Nieuwigheden ....
1) op de eerste pagina heb ik al verteld dat ik mijn CV90 wil uitvoeren met de naam BLITZ. Een andere voertuignaam is RUHM.

Maar hoe krijg ik die naam er goed op? De letters moeten zo'n 5 á 6 millimeter groot worden.
Bovendien hebben de CV90's aan beide zijden een Cobra (8 mm) die naar voren kijkt.
Al mijmerend kreeg ik een idee: Een sjabloon 3D-printen!
Ik was al zwaar onder de indruk wat daar mee mogelijk is, maar zou het ook lukken om een sjabloon voor deze letters te maken?
Een kennis was gelijk enthousiast. In het lettertype STENCIL werden direct twee sjablonen ontworpen en geprint.
De eerste versie ziet er al veelbelovend uit:

Nu de cobra nog uittekenen. Je gaat over een tijdje zien of het plan lukt.
En ik heb even wat zitten rekenen: Het gewicht van het model wordt 750 gram.
Want 1 kubieke meter staal weegt 7.850 kilo, en hoeveel weegt een kubieke meter dan in 1:35?
Lengte, breedte en hoogte worden door 35 gedeeld dus het gewicht wordt 7.850 / (35 x 35 x35) =7.850 / 42.875 = 183 gram.
(het formaat is dan 2,86 x 2,86 x 2,86 cm)
Een CV9035 (zonder pantserpakket) weegt 31.750 kilo.
Op schaal moet het voertuig dus 31.750 kg / 42.875 = 0,740 kg wegen
Het plastic model weegt zelf 142 gram, en dus vul ik het straks aan met vier stukken vislood van elk 150 gram.
Daarna weegt het model dus 142 + (4 x 150) = 742 gram.
Het mooie van
"een model op gewicht" is dat het heel natuurlijk aanvoelt.
Als je hem uit de vitrinekast haalt, heb je het gevoel dat je een serieus voertuig in je hand hebt.
En dat kan behoorlijk oplopen. Mijn PRTL wordt straks verzwaard met 900 gram lood