CV9035NL

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Weekverslag.

Inmiddels begint de stapel foto's waar ik nog iets mee moet, kleiner te worden dan de stapel foto's waar alles is verwerkt. Nog één weekend (voornamelijk de beide lopen aanpassen) en de verfspuit kan uit de kast.
De uitvoering wordt, zoals ik hem in de loods heb gefotografeerd. Dus: al het gereedschap en antennes er af, sloten op de luiken, hoes over de mondingsrem en ..... en een rood A4-tje op het bestuurdersluik met "RIJVERBOD".

Voor het spuiten van het camouflagepatroon ben ik nog op zoek naar een handig afplakmateriaal.
Bij de BOXER heb ik het bekende gele tape (breed en smal) gebruikt. Maar dat was nog een heel gepruts.
Van DN-Models heb ik onlangs een set voorgesneden folie voor een T-14 Armata gebrukt.
Dat werkte lekker: mooie vloeiende rondingen, plakt goed, strak resultaat.
Wie heeft een tip of alternatief voor het papieren tape?
(inmiddels heb ik MASKOL besteld, voor het vloeiend maken van rondingen)

Bijlagen

• IMG_0601.jpg
    IMG_0601.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 19
  • IMG_0602x.jpg
    IMG_0602x.jpg
    101,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0603.jpg
    IMG_0603.jpg
    108,5 KB · Weergaven: 18
  • IMG_0604.jpg
    IMG_0604.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Of eerst afplakken met plakband, maar dan een beetje binnen de lijnen, en dan met kneedgum de randen maken zoals Timo voorstelt.

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Leuker wordt het niet. De vorm is klaar.
Na eindeloos de 90 foto's door de hand te hebben laten gaan, kan ik nu zeggen "niets meer aan toe te voegen".
De volgende fase begint: het spuitwerk.

IMG_1344.JPG

Bijlagen

• IMG_1334.JPG
    IMG_1334.JPG
    57,3 KB · Weergaven: 15
  • IMG_1336.JPG
    IMG_1336.JPG
    60,5 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1337.JPG
    IMG_1337.JPG
    60,6 KB · Weergaven: 14
  • IMG_1338.JPG
    IMG_1338.JPG
    65,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_1339.JPG
    IMG_1339.JPG
    54,7 KB · Weergaven: 11
  • IMG_1340.JPG
    IMG_1340.JPG
    56,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1341.JPG
    IMG_1341.JPG
    72,3 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1342.JPG
    IMG_1342.JPG
    68,8 KB · Weergaven: 12
  • IMG_1343.JPG
    IMG_1343.JPG
    69,6 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Even de (bescheiden) voortgang van het weekend posten:
De onvermijdelijke “groene klont”. (de tracks zijn al op kleur)
Vanaf nu wordt het alleen maar leuker.
De zijaanzichten zijn op schaal uitgeprint en het is camoflagepatroon is er op ingetekend.
Dit is straks mijn hulpmiddel voor het uitsnijden van de maskeringstapes.
2CD19DC2-D8C7-4181-ACBC-D1CBA2FF1642.jpeg

Laatst bewerkt:

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Nieuwigheden ....

1) op de eerste pagina heb ik al verteld dat ik mijn CV90 wil uitvoeren met de naam BLITZ. Een andere voertuignaam is RUHM.
IMG_1304.JPG IMG_1118.JPG
Maar hoe krijg ik die naam er goed op? De letters moeten zo'n 5 á 6 millimeter groot worden.
Bovendien hebben de CV90's aan beide zijden een Cobra (8 mm) die naar voren kijkt.

Al mijmerend kreeg ik een idee: Een sjabloon 3D-printen!
Ik was al zwaar onder de indruk wat daar mee mogelijk is, maar zou het ook lukken om een sjabloon voor deze letters te maken?
Een kennis was gelijk enthousiast. In het lettertype STENCIL werden direct twee sjablonen ontworpen en geprint.
De eerste versie ziet er al veelbelovend uit:

Rhum&Blitz.jpg
Nu de cobra nog uittekenen. Je gaat over een tijdje zien of het plan lukt.

En ik heb even wat zitten rekenen: Het gewicht van het model wordt 750 gram.
Want 1 kubieke meter staal weegt 7.850 kilo, en hoeveel weegt een kubieke meter dan in 1:35?
Lengte, breedte en hoogte worden door 35 gedeeld dus het gewicht wordt 7.850 / (35 x 35 x35) =7.850 / 42.875 = 183 gram.
(het formaat is dan 2,86 x 2,86 x 2,86 cm)

Een CV9035 (zonder pantserpakket) weegt 31.750 kilo.
Op schaal moet het voertuig dus 31.750 kg / 42.875 = 0,740 kg wegen
Het plastic model weegt zelf 142 gram, en dus vul ik het straks aan met vier stukken vislood van elk 150 gram.
Daarna weegt het model dus 142 + (4 x 150) = 742 gram.

Het mooie van "een model op gewicht" is dat het heel natuurlijk aanvoelt.
Als je hem uit de vitrinekast haalt, heb je het gevoel dat je een serieus voertuig in je hand hebt.

En dat kan behoorlijk oplopen. Mijn PRTL wordt straks verzwaard met 900 gram lood

Laatst bewerkt:

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
IMG_1348.JPG

Nu eerst de matte lak een paar dagen goed laten uitharden, en dan met de wash en de pigmenten aan de gang,

IMG_1355.JPG
En @Gijs, over die track aan bakboord die verkeerdom is geplaatst ...
Wikipedia: "Een mouche, ook wel tache de beauté genoemd, is een zwart pleistertje. Op gezicht, schouder of borsten geplakt laat het, door het contrast, de blankheid van de huid beter uitkomen."
(en JA, het nummerbord voor, is anders dan achter)

Laatst bewerkt:

Gijs van Iperen

Lid van de TWENOT
Arne, zeer mooi scratch werk ooit ga ik ook eens wagen aan een nederlandse cv90.
Ik kijk al uit naar je verwering resultaat.

1 klein n*ukpuntje, Ik weet niet of het je is opgevallen maar, Ik zie dat je 1 van de rupsen verkeerd om hebt geplaatst.

Arne Poirot

Lid van de TWENOT
Redelijk lijkt me.
Ik heb er, haaks op de ringetjes, stukjes evergreen tussen gelijnd tot de openingen vol zaten. Daarna met een freesje het overtollige materiaal weggewerkt. Het zit telkens in de schaduw van de skirts en het glanzen alluminium trekt zoveel aandacht dat de resterende oneffenheden niet meer opvallen. #ZorgenVoorNiets

Bovenaan