Crusader III AA Mk. III en Valentine mk.II

Decals zitten erop. Ondanks micro set en sol behoorlijk veel glans. Ik hoop dat het er morgen beter uitziet.
1000005266.jpg1000005267.jpg1000005268.jpg

En de gereedschappen. Vlijmscherp schaartje, pincetje om hem in het water te leggen en er weer uit te halen en een zachte tandenstoker om hem op zijn plaats te schuiven:
1000005265.jpg

Mooie kleuren!
Wat betreft de decals, heb je eerst glans lak vernis opgezet voordat je met de decals begon?
(En deze inderdaad opzetten met set/sol vloeistof) glans lak heeft een super glad oppervlak waardoor er moeilijker lucht onder blijft zitten (lees kleine luchtbelletjes) bij het plaatsen. Na afloop alles met mat vernis aflakken waardoor eea eenzelfde oppervlak heeft en beschermd is voor washes.

<edit> ik begrijp nu dat je de set/sol net hebt opgezet. Dan is het inderdaad een nachtje slapen om te zien wat het resultaat geworden is.

De decals zitten uiteindelijk strak op de romp. Nu zie je alleen nog twee stukjes rand bij het 6th Armoured Division symbool, dat zijn oude van Tamiya. Je leest wel eens klachten over de AFV Club decals. Ik ben er dus voorzichtig mee omgegaan. Ze hebben zich goed gehouden.
Om de glans van de decals zelf te camoufleren zit er nu een laagje matlak op.1000005289.jpg

Camouflage is goed gelukt Jan!
Kleuren keuze lijkt mij ook goed,niet te donker!👌

Groet,

Roger

Ik vind het helaas wel te donker. Zeker naarmate je gaat verweren worden de kleuren nog donkerder. Het is een kwestie van smaak en de discussie van realisme en artistieke inval heeft er ook mee te maken.

Neemt overigens niet weg dat het wel heel netjes is geschilderd. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!

Mooi om rupsbanden in redelijke nieuwstaat te zien op een model, in plaats van zwaar verroest 🙂

Ja gek eigenlijk want als je mangaanstaal gebruikt waar het voor is, dan blijft het best wel "schoon", geen felle roest maar wel die mooie schoongeschuurde stukken, eigenlijk wordt het meeste behoorlijk overdreven, maarja, het springt er dan wel uit en dat vindt me mooi...

Mangaanstalen rupsen zijn slijtvast. Mangaanstaal werd in de meeste vol staal rupsen gebruikt, denk aan de Britse Churchill, Cromwell, enzovoorts. Maar ook de volledig stalen rupsen van de Sherman, Stuart enzovoorts. En zelfs de Duitse rupsen zijn gemaakt van staal met een hoger mangaangehalte.
Staal met mangaan roest minder dan gewoon staal en is doffer op de slijtvlakken. Ik baseer me hiervoor op mangaanstaal rupsen.

Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld de end connectors van de Sherman rupsen wel roesten.

Ik heb bij het schilderen van de tracks weer een mix gemaakt (daar leent Vallejo zich erg goed voor, gewoon druppelen uit het flesje): basis geoxideerd mangaanstaal 3 delen Panzer Aces Dark Rust 302 en 2 delen Model Color Basalt Grey 70.869 en een beetje van de volgende mix: mangaanstaal blank 1:1 Model Color Basalt Grey en Model Color Oily Steel 70.865. Ik heb ook een meer verdunde mix gemaakt die ertussen in ligt. Basis schilderen met geoxideerd mangaanstaal en het deel waar de looprollen contact maken met blank mangaanstaal. Dat geldt ook voor de delen die in contact komen met de grond (drybrush). Stof wil ik in dit geval beperken, omdat deze tank vooral over de weg rijdt in de situatie zoals ik hem bouw. De blanke delen die in contact komen met de looprollen heb ik een verdunde laag van de tussenmix gegeven.

eigenlijk wordt het meeste behoorlijk overdreven
Een deel van de reden is omdat modelbouwers zich ook baseren op de kleuren van rupsbanden van tanks in musea, en daar heeft datzelfde mangaanstaal vaak een donker-roodbruine kleur. Wat natuurlijk is omdat die rupsbanden al 60, 70, of 80 jaar oud zijn en het grootste deel van die tijd stil hebben gestaan. Maar ook dan is er geen zware roest te zijn, eigenlijk alleen een verkleuring van het staal.

Maar het gros van de modelbouwers kijkt natuurlijk überhaupt niet naar dit soort dingen en schildert ze gewoon roestkleurig omdat iedereen dat zo doet 🙂

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook een topper! Maar over roest gesproken: ga je de uitlaat nog een laagje roet en roest geven?

Beiden bedankt, gewoon leuk om je op de schilderklus te focussen. Intussen heb ik de basis voor de ondergrond opgezet.

En het schilderwerk is nog bezig. De onderkant schiet op, daarna de bovenkant: zwart staal, hout en de uitlaat.

Nog een puntje wat betreft de rupsen. Ik heb deze vervangen door Bronco. Die zijn vrij eenvoudig, maar de pennetjes houden in 10-20% van de schakels onvoldoende in de holletjes. Daarom heb ik ze verlijmd. De rubber rupsen uit de doos geven veel spanning op de keerrol en het aandrijfwiel. Ik ben tevreden over het resultaat, maar het werkt niet als een losse rups. Tip: aanbrengen op het moment dat AFV dit in de instructie aangeeft, dat maakt het eenvoudiger.

Dankjewel, straks subtiel verweren. Maar al doende leert men.

Mooi Jan, minder is meer!
Gelukkig heb je de brandblusser groen gemaakt. En niet gepoetst hoogglans koperkleurig zoals in de musea.

de brandblusser groen gemaakt. En niet gepoetst hoogglans koperkleurig zoals in de musea.
Hoi Maarten,

De Valentine had een Pyreen koolstof tetrachloride blusser. Hier stond de instructie op. Het schijnt dat die daarom niet werden overgeschilderd. Verwering zorgde uiteindelijk voor een doffer uiterlijk.

Gisteren gestart met de basis.
1000005390.jpg1000005391.jpg
Ingrediënten: grote gatenvuller, fijn zand, water en houtlijm om asfalt te maken:
1000005397.jpg
Papje:
1000005392.jpg
1000005398.jpg
Testen
1000005440.jpg
Om iets als dit te maken 1000005449.jpg

De berm.heb ik gemaakt van een restje DAS klei, wat leem en steentjes:
1000005451.jpg
Pas maken:1000005444.jpg

Dit is hoe het er nu bijstaat. Door griep, verkoudheid is de hang er enigszins uit. Gelukkig wel weer aan het werk. 1000005502.jpg
Figuren gestart, de commandkijkt net over het Luik heen, de lader zit in de toren en is van bovenaf op zijn rug zichtbaar. Kijkt naar voren door kijker. Past bij de kwaliteit van het betreffende figuur.
1000005453.jpg

Helaas was de afplakrape van de rand van de basis sterker dan de verf, maar dat lossen we wel op. Om er weer in te komen heb ik vanmiddag de basis van de begroeiing gemaakt. Gras in drie lengtes. Een spoor waar de tank achterwaarts naar zijn positie is gereden. Gras met verdunde houtlijm insmeren, plat drukken en een deel weer wegplukken. Een stukje haag en een struik bovenlangs. 1000005895.jpg1000005896.jpg1000005897.jpg1000005898.jpg1000005899.jpg1000005900.jpg1000005901.jpg1000005902.jpg

Dat ziet er al goed uit zo Jan 👍 Een stukje terrein onder een voertuig doet zowiezo veel goeds.

Het asfalt is ook mooi geworden. Geen idee hoe strak (of juist niet) men dit in de jaren '30/'40 aanlegde maar ik vind het overtuigend uitzien.

Het asfalt is ook mooi geworden
Op de foto die ik.als referentie gebruik, zie een eindje naar boven in dit draadje, oogt het heel strak, ik heb iets minder strak gemaakt.

Ik heb dit gedaan n.a.v. het AK diorama boek wat ik van je mocht lenen, maar niet met kant en klaar spul. Als ik denk.dat het met simpele kan, doe ik dat eerst.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het ondergrondje wat krap ogen. Niet dat je het moet aanpassen hoor, want dat zou zonde zijn. Een cm aan weerskanten zou het model net wat lucht geven. Ik zeg: lekker doorgaan en neem het mee voor de volgende keer!

Ik ben ook zoekende voor diorama weetjes/feitjes. Dit is er eentje weet ik inmiddels.

Keep it going!

Persoonlijk vind ik het ondergrondje wat krap ogen.
Ik ben het met je eens. Zeker als je de basis hoogte geeft. Voor mij geldt wat betreft leren hetzelfde. Vanwege ruimte in de vitrine kast probeer ik het compact te houden. In dit geval net iets te. Ik heb wel eens de vuistregel van minimaal een duimbreed gelezen, dat zou in dit geval beter zijn geweest.

Dankjewel Peter,

En wat je niet ziet, hoef je niet te maken. De schutter zit er zo diep in, dat de onderste details niet hoeven te kloppen. Dat maakt het voor deze situatie iets eenvoudiger.
Ik ben er blij mee.
1000006821.jpg1000006822.jpg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan