crusader AA mkI updateje 25/01/08

Tom de Kruijff

Lid van de TWENOT
Interesses
veel te veel
maar nu,LCA ,Daimler ,Leyland retriever .
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
Ik ben na wat meer geploeter een stukje verder .De voorste stukken v/d spatborden zijn verbeterd,de oorlogs verlichting is aan gebracht als ook de brush gards.
staghound_024.jpg

Er is wat detail aangebracht aan de wadingstack.
staghound_025.jpg

En een deel van het interieur is in de verf gezet.
staghound_027.jpg

En het gunshield begint vorm aan te nemen. Dit is het voor nu.

cheers, Tom
staghound029.jpg

staghound_033.jpg

staghound_034.jpg
staghound_035.jpg

De wading stack heeft nog wat detail gekregen en de spatbord kist voor de reserve loop heeft scharnieren en ze werken.
staghound_036.jpg
staghound_037.jpg

De richtmiddelen zitten er op plus nog wat boutkoppen her en der.
Ik heb een gaas over de opening v/d wadingstack gemaakt.Weet niet of dat zo hoort maar het staat niet verkeerd.Volgens mij is de bouw nu wel af(Op de Kisten na).Dus eens kijken of we morgen de verfspuit er over kunnen doen.
staghound_039.jpg
staghound_040.jpg

staghound_042.jpg
staghound_041.jpg

De basis kleur is er.De munitie kisten heb ik gefaked met wat hout en dan een dekzijl er over.En nog een detail voor het kanon ,een houder voor 2set ready rounds
Zo ,na 2 1/2 dag kl*t*n met de pc heb ik eindelijk decals op maat voor de crusader!!
staghound044.jpg

En gelijk een paar reserve voor de staghound en wat nog meer.
staghound_045.jpg

staghound046.jpg
staghound049.jpg

staghound047.jpg

Crusader AA

Hoi Tom,

Heb je gezien dat Italeri dit voertuig gaat uitbrengen?
Ook de Staghound Mk III(75mm) wordt uitgebracht in plastic.

Ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat je iets maakt met een duur ombouwsetje en als je het net klaar hebt het voertuig uitgebracht wordt door Tamiya of Italeri.
Wat vindt je ervan?

Verder vind ik dat je een mooi voertuig aan het bouwen bent. Waar heb je je info vandaan gehaald ?

Grtz Frans

Ik ben opnieuw begonnen met het plaatsen v/h schild op de vorig foto was te zien dat de voetsteunen er onderuit kwamen.Dat vond ik niet kloppen met sommige foto's van getrokken bofors met schid.Dus nu ziet het er zo uit.
staghound_031.jpg

staghound_030.jpg

Er is ook nog wat detail toe gevoegd,de bouten van de schild bevestiging komen ook nog . De stang van het vizier frame ligt ook klaar om te worden geplaatst.
Ik weet dat er een set bofor ammo kisten zijn ,maar weet iemand wie ze maakt ,ik kon ze niet vinden bij diverse fabrikanten,ik zal er wel overheen gekeken hebben.
Frans ,zoals ik ergens in een andere post heb gemeld is alles wat ik heb aan gegevens een 4/5 tal foto's en een tekening uit steel masters die ik van Alex heb gekregen en via het net foto's van getrokken bofors.En dan een hoop meten, schatten en gokken om een zogoed mogenlijk geheel te krijgen.

Eelke, we zulen zie wat Italeri er van bakt ,ben wel benieuwd of er nu ineens en golf aan foto's en zo opduiken.
That all folks.

cheers, Tom

Mooi werk Tom,

De Steelmasters tekeningen heb ik weer van Kees Blijleven; ere wie ere toekomt!

Bofors munitiekisten zijn er onder andere van Lead sled en van SMA. Misschien ook van ADV-azimut, Master productions en Accurate Armour (?).

Alex

Goeiemoggel,
Wat is dit toch handig zo'n forum,Mark bedankt voor de link ik ga eens kijken waar ik een paar sets kan scoren.

cheers,Tom

Erg netjes gemaakt Tom. vwb het schild, goed dat je het vervangen hebt. Je blijft er anders de rest van je leven naar de fout kijken. (eigen ervaring 🙂 )

Ik hoop dat de loop nog lost zit want het lijkt erop dat er een knikje in zit.

staghound_031.jpg

Mooi, mooi, mooi! Prachtig scratchwerk weer. Ik denk overigens niet dat de wading stack gaas aan de bovenkant hadden. Dat gaas zat bij andere tanks (Sherman, Churchill, Cromwell) daar waar de 'stack' eraf gaat, op het stompje dus zeg maar. Maar dat kan bij de Crusader natuurlijk anders geweest zijn.

Hoi Eelke,
Dank,dank, dank.De stack zit nog niet vast dus hij kan nog worden om gedraaid.Ik was nog aan het twijfelen.
Je JS mag er ook zijn er strakke bak geworden.

Hoi Tom,

wederom erg mooi.
Kun je iets meer vertellen over je project?

Welke verf en kleuren heb je gebruikt?
Hoe heb je de decals gemaakt?
Komt er nog een bemanning bij?

groeten Maarten

Heren,

Ik zal proberen of ik het alllemaal kan uitleggen.
Basis kleur is Humbrol 75, de tarp is H 72,het net H117.
Daarna met olieverf van Rembandt zwart, sienna natuur verdunt met wasbenzine wat weathering aan gebracht.Daar overheen met pastel hier en daar wat body er aan gegeven.Dat is nog niet helemaal af.
De decals is een flinke klus geweest,maar misschien kan het simpeler als je beter in het gebruik van een pc bent.
sketchup gedown load. Freeware teken programma.
Hiermee heb ik de vorm getekend,daarna in gekleurd
Dan 3Dtekst aan geklikt is de grote A in de toolbalk aan de zijkant.
Letter type impact regular, 3mm gekozen 206 in getypt en ok gedaan.Daarna kan je dit naar de gewenste plaats slepen.Hierna onder view naar edge style en display edges en profiles uitzetten.
Als alles op deze manier naar je zin is ga je onder file naar exporteren.
En slaat het op waar jij dat wilt(documents).Als het goed is ,is het dan een .png file geworden dit kan je naar paint copieeren.
Hier kan je het zo neer zetten dat het de minste plaats inneemt op je decal vel.
Ik heb witte decal vellen van Testor gebruikt samen met hun fixeer.Nu heb ikook een achtergrond kleur gekozen.Dit is vooral handig om de witte balk onder het schild zichtbaar temaken wat het uitsnijden vereenvoudigd.
En als je er iets naast snijd zie je geen witte lijn.
Een paar blanco A4 doormidden gesneden en een proef geprint.
Hier de maat van opgemeten en deze gedeeld door de gewenst maat geeft een gegeven moment het % dat het te groot is.Dit kan in paint verandert worden.Nieuwe proef gemaakt.Als deze op maat is decalvel in de printer en print.Anders nog een keer rekenen .
Goed laten drogen.
Ik heb daarna de strook met afbeelding van het vel af geknipt.
Dan met de fixeer behandeld.
Dit een dag laten drogen en dan volgens de handleidng van Testor op het model geplaatst.
De decals zijn dun en toch wel kwetsbaar.Je moet er niet teveel aanzitten want dan komt de kleur er af.Doordat ze dun zijn heben ze de neiging om zo gauw ze van het papier afkomen dubbel te slaan kijk hier voor uit!
Dat is zo'n beetje mijn werkwijze geweest.

Ik ben niet zo'n figuren man dus daar ben ik nog niet uit.Misschien 1 om een idee van grootte te geven.

Zo ik hoop dat het nog te begrijpen was.En dat ik geen stap vergeten ben .Al met al is het nog een heel verhaal geworden.
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel en misschien heb ik er dan een antwoord voor ( de wonderen zijn dewereld nog niet uit) 🙂

cheers, Tom

Terug
Bovenaan