Cromwell VI, Polish First Armoured Division

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Hallo allemaal,

Bijna 2 jaar terug een kit van een Cromwell VI gescoord bij Jan Frankema.
Met het idee om er een Poolse versie van te maken.
20240327_194314.jpg

De versie die ik wil gaan bouwen is het voertuig van Tank Commandant Sgt Maj - Piotr Slawik, .
Welke onderdeel uitmaakte van het second squadron van de 10th mounted rifles (10 PSK) onder leiding van Rotmistrz Jan Salwa.

De cromwell is een aantal keer op de foto gezet.
Op 9 april 1945 in Rijssen voor het bonds hotel.
FB_IMG_1710880762267.jpg

13 april 1945 voor het veenlust paviljoen in Veendam.
FB_IMG_1710880775258.jpg
FB_IMG_1710878153800.jpg

Verder is er nog een foto bekend bij mij waar ik de locatie niet van weet.
Screenshot_20240408_194437_Facebook.jpg

Groetjes Reitze
 
Mooi project Reitze! ik ken de eerste 3 foto's, maar heb er nooit bij stil gestaan dat dit allemaal dezelfde tank laat zien......mooi stoer ding om na te maken.
Ik ben ook benieuwd hoe je de Cromwell van Airfix vind; misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik heb die kit nog weinig in gebouwde vorm voorbij zien komen.

succes!
Alex
 
Mooi project Reitze! ik ken de eerste 3 foto's, maar heb er nooit bij stil gestaan dat dit allemaal dezelfde tank laat zien......mooi stoer ding om na te maken.
Ik ben ook benieuwd hoe je de Cromwell van Airfix vind; misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik heb die kit nog weinig in gebouwde vorm voorbij zien komen.

succes!
Alex
Hoi Alex,

De kit bouwt tot nu toe makkelijk weg en nog geen problemen ondervonden. Ik heb zelf deze kit nog niet vaak bij anderen gezien. Misschien dat het wel komt omdat het van airfix is. Ik had ook eerst mijn twijfels. Maar hij valt mij reuze mee.
 
Er schijnen wel nogal wat detailfouten in te zitten, en een aantal afmetingen die niet kloppen (onder andere een te hoge toren, uit m’n hoofd?).
 
Dat is zeker een interessante geschiedenis Reitze. Een van de redenen waarom Historamawereld een Pools weekend organiseert elk jaar. Er valt genoeg over te vertellen en te laten zien. We willen in de toekomst meer van dit soort themadagen/weekenden gaan organiseren, bijvoorbeeld over de Spaanse inbreng bij de bevrijding van Parijs. Zet'm op met die Cromwell!
 
Hallo allemaal,

Even een kleine update van mijn kant. De laatste paar weken bezig geweest met het in elkaar zetten van de Tank.
20240505_200925.jpg20240505_200939.jpg
20240505_200858.jpg

Op de originele foto's is te zien dat de koplampen en de beugels zijn verwijderd om plaats te maken voor sparetracks.
De voorspatborden missen.
Het Luik van de radio operator staat open.
Verder laat ik het voorste kijkluik van de bestuurder openstaan. (de naam voor het voor het luikje ontgaat mij even)

Om wat extra detail toevoegen een bestuurder pas gemaakt om achter het luikje te zetten.20240505_200816.jpg

Tot zover de update.

Groeten Reitze
 
Luik van de radio operator staat open.
Boegmitrailleurschutter :) Op Britse tanks zat de radio in de toren, en hij werd bediend door de lader. De tweede man voorin de romp had in de meeste Britse tanks als enige taak het bedienen van de boegmitrailleur.
 
Boegmitrailleurschutter :) Op Britse tanks zat de radio in de toren, en hij werd bediend door de lader. De tweede man voorin de romp had in de meeste Britse tanks als enige taak het bedienen van de boegmitrailleur.
En hij was officieel de tweede bestuurder. Maar uiteindelijk moest iedereen alle posities kunnen bekleden.
Ik ben trouwens aangenaam verrast door het model. Wat voor soort tracks zitten er bij?
 
Dank je voor het corrigeren Jakko Weer iets geleerd.
Was het een Duitse tank dan had je wel gelijk gehad: daar is de tweede man voorin de radiobedienaar. Ik snap dat veel beter dan de Britse en Amerikaanse manier waarbij er iemand voorin meerijdt die je amper of niet zult missen als je hem weglaat.

En hij was officieel de tweede bestuurder.
Ja, maar om de tank te kunnen besturen zou hij in de praktijk eerst z’n luik uit moeten, de bestuurder uit diens luik trekken, en dan op de bestuurdersstoel plaatsnemen … (D.w.z. in de Comet waar ik ooit in gezeten heb, zaten er totaal geen bedieningshendels e.d. aan de linkerkant, en je kon niet binnendoor van links naar rechts vanwege een tussenschot dat meer dan de helft van de hoogte van de romp innam. Omdat de romp van de Comet sterk lijkt op die van de Cromwell denk ik dat het daarin niet veel anders was.)
 
Mooi werk Reitze!

En wat betreft de co-driver. Toen er tekorten ontstonden bij de tankvemanningen, zijn bij Cromwell eenheden deze leden verdeeld over andere tanks. Tijdens gevechten kon hij gemist worden. Bij het dagelijkse onderhoud miste men wel een man.

Succes met dit mooie voertuig!
 
Mooi werk Reitze!

En wat betreft de co-driver. Toen er tekorten ontstonden bij de tankvemanningen, zijn bij Cromwell eenheden deze leden verdeeld over andere tanks. Tijdens gevechten kon hij gemist worden. Bij het dagelijkse onderhoud miste men wel een man.

Succes met dit mooie voertuig!
Dat wist ik niet! Wel dat dit probleem bij de Firefly tanks betreffende minder handjes beschikbaar vanaf dag een aanwezig was.
 
Terug
Bovenaan