Cromwell Mk.IV

Luiken open houden, dat benadrukt dan beter wat een apart ontwerp het was.
Bedenk mij net, als ze open zijn, kan de turret niet meer draaien.....
Dus dan kan die er ook niet meer fatsoenlijk op/af dmv die pinnen in de ring die ze altijd gebruiken bij kits.
Dan moet ik die eraf halen denk zodat de turret gewoon standaard in de ring valt en niet meer "vast" zit.... 🤔

Maar eerst eens zoeken naar figuren denk voor ik die luiken vast ga lijmen in welke positie dan ook 😛

Pinnen? Bedoel je de bajonetfitting? Als je die eraf snijdt blijft de toren gewoon netjes zitten, je moet het model alleen niet teveel kantelen 🙂 De bestuurdersluiken kun je niet openen als je de toren wilt kunnen draaien, maar het luik voor de boegmitrailleurschutter kan wel open, want dat is de hele reden waarom het zo’n vreemd deurtje is dat half in de zijkant en half in het dak zit.

Komt goed uit want ik heb nog een diodump frans gebouw liggen welke ik ga gebruiken 😛
Even een snelle opzet met een random stukje MDF om te kijken mbt formaat.
Rond/voor het huis komt dan later nog wat puin te liggen en de tank komt dan op een zandweggetje te staan met wat gras etc voor de extra kleur.

Voor de figuren zit ik te denken aan deze: British tank crew, Panzer Art FI35-169 (2022)
Nog even nadenken hoe/wat.

Maar eerst zal ik het huis nog verder moeten fatsoeneren en wat kleine kieren opvullen, schuren etc
Oh en dakconstructie +pannen erop 😛

Maar dit is voor nu het "work in progress" idee.

20240827_155957.jpg 20240827_160004.jpg

Hoi,

Ik volg deze topic met veel interesse en wil deze ook nog een keer bouwen. Wil zeker dit draadje niet kapen maar ik kwam nog deze site tegen op zoek naar info over de Cromwell in Normandië: Somewhere near Caen July 1944 - 1/35 Tamiya Cromwell Mk. IV
Misschien al bekend en anders weer wat meer info 😄

Grt
Yups die blijft top.
Andere aanrader met veel info en erg goeie foto's is deze: Operation Market Garden - Cromwell Mk. IV — Scale Model Tales

En ook over zijn nijmegen dio met de cromwell: Operation Market Garden - Nijmegen Bridge diorama — Scale Model Tales

Hij heeft overigens nog meer toffe modellen en info/photos ervan. Dus een aanrader ook voor zijn andere werken 🙂

De foamcutter weer even kort gebruikt om een grote plaat in 2 kleine stukjes te maken voor de base (begin altijd een puzzel hoe dat te doen ivm ruimte, op de vloer dus 😛)

Daarna beetje zitten spelen mbt positie van de elementen.
Omdat het vooraan een beetje leeg voelde even met een schuin oog gekeken op de planken met materiaal wat ik nog heb liggen.
En tadaaa ik wist dat ik nog een setje miniart palen had. Ooit 1 gebouwd maar niet gebruikt. Dus die kan voor nu mooi even als placeholder werken. (in de set zitten 4 palen om te gebruiken Concrete Telegraph Poles, MiniArt 35563 (2016)).

Voor dit dio maak ik denk de variant met de draden aan 1 kant en dan eventueel hetzelfde te doen mbt de houder aan het gebouw. Dan kan ik daar de draden ook naartoe doen (nog geen idee hoe/wat). Dus alles nog even als "demo/idee".

Voor het gebouw ga ik denk later de gele decal gebruiken ipv rood. Die spreekt mij meer aan. Geen idee waarom 😛
Nu nog voorzien van wasknijper voor de foto.

20240829_144636.jpg 20240829_144752.jpg

Vooraan komt dan de straat/stoep die ik weer wil gaan maken uit foam (heb nog wel 3 gipsplaten liggen met een weg erop maar is allemaal zo zwaar 😛). Dit keer ook kijken voor een put/deksel. Vorige dio helemaal vergeten als detail....... Nog uitzoeken welk merk deze maakt voor een franse setting.
Gedeelte waar de tank staat wil ik gewoon zand/gras houden. Anders wel erg veel tegels.

20240829_144646.jpg

Voor de binnenkant kijken voor een leuk behang (nog nooit gedaan dus geen idee of dit ook kan met decals etc) anders is alles daar zwart....
20240829_144702.jpg 20240829_144718.jpg

Nog tips of ideeen laat maar weten 🙂

Zouden de putdeksels en die voor in de goot uit deze miniart passen bij een frans/normandie setting?
Zie op de pagina/doos niet echt iets van een periode/plaats terugkomen:

35530.jpg

mooie compacte setting Paul.
Weet niet of je het al van plan was,om de base wat minder vlak en wat dynamischer te maken zou je het gedeelte waar het voertuig op staat dm wat schuin af kunnen laten lopen!

Als de scène in een Franse stad afspeelt zou je deze putdeksel/afvoer wel kunnen gebruiken maar als het in een dorp is betwijfel ik er al een riool/goot was !

Succes met de volgende stap!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Idee is meer een dorpje inderdaad. Dus nog even denken over wel/niet gebruiken van een "vaste" straat/weg en putten.
En veel was inderdaad nog onverhard toen. Eens op zoek naar wat foto's en inspiratie mbt de zandwegen 🙂

Het stuk van de tank wat schuin laten aflopen is wel een goeie. Die ga ik gebruiken. Dank voor de tip Roger 👍

Laatst bewerkt door een moderator:
Onverhard is soms knalhard, zeker in tijden van droogte, zulke wegen werden wel degelijk aangelegd en onderhouden, en dikwijls door de aanwonende ook geveegd. Dat schuine is wel een fraai idee, maar hoe je dat dan weer rechtbreid met de fundatie van het gebouw?

Pakketje uit Polen is binnen 😀
Voor het eerst besteld bij Captcha (zag wat positieve reacties hier op het forum) en is goed bevallen. Snelle levering en leuke prijzen 🙂

Nu dus wat extra stowage voor op de tank, nog setje losse wielen besteld om aan de toren te hangen (waarvan ik er 1 gebruik) ipv de extra wielen die bij de stowage zaten. Deze zagen er op fotos te strak uit en was meer fan van de losse hangende.
En een setje figuren om in de tank te gaan passen want de cromwell is niet zo ruim mbt luiken 😛

Alles ligt/staat nog los.
Maar al beetje begin gemaakt in het foam om later verder te kunnen. Tank staat wat schuiner nu (nog ff kijken of ik die wielen kan veranderen van positie zodat ze later goed de grond raken. Alleen de cromwell heeft fijn zo'n plaat voor de ophanging dus alles is verborgen en vast met lijm.... dus..... dat gaat nog feestje worden 😛

20240907_164733.webp

20240907_164754.webp

Nog flink wat werk mbt de stowage opschonen 😛
20240907_164748.webp

20240907_164743.webp

Tussendoor even aan het kijken voor eventuele britse olive drab en zie vaak mensen dan de AK versie gebruiken.
Dus op het web naar hun site om te kijken wat ze hebben........
......maar daar zijn inmiddels wel erg veel smaakjes van 🤣

Zelfs weer flesjes die ik nog nooit gezien heb (de laatste op onderstaande screenshot).
En dan nog het verschil tussen die 3rd gen flesjes en die glazen potjes met real color.

Iemand ervaring met AK voor airbrush gebruik?

1726132206886.webp

Jup, maar met geen van de getoonde smaakjes, AK heeft een op vallejo air lijkende lijn die mij persoonlijk goed bevalt, maar ssc groen wordt wel erg donker als je em over een zwarte basis spuit... schijnbaar was de originele real color lijn rommel, want die is al heel snel vervangen door de serie met romeinse 2 als nummer erbij, zoals je vooraan op de foto ziet, 2 dezelfde kleuren, maar wel een andere serie... ik weet niet waar je voorheen mee airbrushte, als je airbrushte, maar never change a winning team, er gaat stomweg niks boven tamiya voor velen, of humbrol revell met wasbenzine, of in mijn geval toch maar vallejo. T lijkt leuk, maar het moet leuk zijn ook, in plaats van alleen marketing...

Heb zelf nooit echt fijn kunnen airbrushen met de vallejo air. Was er altijd mee aan het stoeien. Met een mix van vallejo thinner/retarder/flow ging het wel iets beter maar bleef er toch nooit echt een hele fan van. (dus die flesjes staan stof te happen voornamelijk 😛

Uiteindelijk weer terug gegaan naar de tamiya. Blijf die toch wel fijn vinden voor de airbrush. Het vloeit wat fijner en minder tipdry etc.

Dan zou ik daar lekker bij blijven. Tip dry hoort by acryl en is iets wat went, ik spuit zonder naaldbeschermer, waardoor ik de tipdry er meteen vanaf kan schrapen, maar retarder en flow improver gaat er bij mij niet bij... allicht kun je de real color serie uit het begin proberen, ik meen dat dat ook een alcohol acryl was/is als tamiya...

Is inderdaad een acryl ding dat het sneller gebeurd, heb gelukkig op de AB zo'n "open luchtkop" dat je met de vingers erbij kan. Maar toch kon ik niet echt wennen aan de vallejo model air (de primers waren echt niet fijn en voelde erg rubberig aan).

Zal denk inderdaad bij tamiya blijven (of mocht ik ergens een flesje AK vinden lokaal is het altijd mooi om eerst te proberen 🙂 ).
Voor ik aan de verf begin moet het model eerst af zijn en daarom weer even wat bagage/stowage zitten schoonmaken.
Ook de figuren alvast voorzien van hun armen (en een figuur ff een stukje been geamputeerd.... 😛 )

Figuur linksvoor moet ik nog ff kijken hoe ik die ga doen. Die britten maken cromwell luiken wel erg smal 😛
Jerrycans ook nog iets verzinnen voor de handvaten. Geen 1 had het overleeft van de resin kit en zaten al stuk in het zakje. Was een te klein en fragiel onderdeel. Weet alleen nog niet hoe ik zelf zoiets klein diy kan maken. Dus heel misschien laat ik dat voor nu zo.

20240912_164523.webp

20240912_164537.webp

20240912_164545.webp

20240912_164558.webp

Oh en let nog niet op het 1e wiel aan de linker kant (wat je nu dus wel gaat doen.... 😉 ). Dat was een 1e poging om te kijken of ik ze nog beetje los kon krijgen "knak" van de lijm etc voor later betere pasvorm dio....

Had de zwarte vallejo primer maar die is ook verdwenen en wil ik niet meer terug zien 😛
Tamiya heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt met een kwast (op misschien enkel wat puntjes bijwerken na het airbrushen).

Grondverf van Vallejo uit een spuitbus werkt heel erg goed. Die uit een flesje … nee, dank je. Een paar jaar geleden vroeg iemand aan me of ik die eens wilde proberen om te zien of hij er iets verkeerd mee deed of zo, maar bij mij werkte het net zo slecht als bij hem. Het houdt gewoon niet, zelfs niet op al geschilderd plastic, laat staan op de tinnen wargames-figuurtjes waar hij het voor gekocht had.

Ik vind het een mooi model worden.
Persoonlijk zou ik de dekens op beide achterspatborden niet plaatsen. Erg schuin (hoe zit het vast?) en misschien wel de smerigste plek boven de wielen. Daarnaast vind ik het onder die hoek niets mooi doorhangen. Aleen maar mijn smaak, niets meer of minder.

Mr hobby 1500 primer is binnen en vlak daarna pakketje met real color verfjes.

Wil die gewoon eens testen of het iets is naast de tamiya. Het geurtje is wel anders. Maar wel handig 17ml flesje ipv glazen potjes.

1000028484.webp

Maar eerst primer dus wielen op stokjes en in stukjes karton zetten.
Nog wel keer iets stabieler vinden voor turrets. Dubbelzijdige tape op schroef/stokje was het ook net niet. Dus maar ff een wc rolletje 😝

1000028483.webp

Hi Paul,

Succes met je Cromwell. Goede keuze om een hoop bepakking aan te brengen achterop, want dat deel van de tank is saai. Dit zorgt voor meer leven en variatie.👍

Mvg,

Vincent

Weer klein stukje verder. Vrijdag de tank in een laag primer (surfacer 1500 black) gezet. Dag later met tamiya flat white een preshade gedaan (keer wat anders om te proberen 🙂 ). Kon het zondag allemaal mooi verder uitharden en vanmiddag de AK real color erop gedaan.

Trouwens erg fijne verf om mee te airbrushen en echt soepel zonder enkel probleem hele mooie dunnen lagen.
Dus eerste indruk ermee is top 👍

20240923_135229.webp

20240923_145750.webp

20240923_145757.webp

20240923_145805.webp

20240923_145814.webp

In het echt is de kleur en preshade mooier dan op de foto's is te zien.
De basis zit er nu dus op. Nu verder met decals etc maar daar wacht ik nog ff mee..... Zie hier 😛

Thx ga die proberen 🙂
Zag online verschillende kleuren voorbij komen van transparant blauw en groen etc. Maar bleef dat een beetje te fel eruit zien.

Ga de mg lopen denk ook nog iets anders doen. De vallejo gunmetal grey is mij te fel/glans. Dus ff kijken of ik ze zwart/grijs maak en dan een lichte drybrush doe met de gunmetal om het iets donkerder te krijgen.

Mijn idee is dat periscopen op een voertuig vooral de donkere binnenkant laten zien, daarom zwart. Maar alleen zwart ziet er niet goed uit, dan is het één donker gat. Al heel lang geleden heb ik ontdekt dat de periscoop inkleuren met een potlood een heel goed glaseffect geeft dat verandert naar gelang de richting van waaruit je ernaar kijkt.

Nee, helemaal niet nodig, als je het mij vraagt. Het grafiet reflecteert heel overtuigend van zichzelf.

Het werkte goed met zwart en laagje potlood erop 🙂
Model inmiddels voorzien van een matt vernis van VMS. Blijf dat toch wel echt de fijnste vernis vinden (satin en matt). Gaat zo soepel op model en droogt super egaal op met een mooi resultaat 🙂

(Vallejo vernis en decal spullen kunnen de lade in hierdoor 😛 Of mocht iemand ze wel gebruiken kan ik ze nog meenemen naar SMC.
Gaat dan om: 26.517, 26.518, 73.212, 73.213 en 73.214)

Ook de tracks alvast in de zwarte primer gezet. Nog even kijken hoe ik die ga doen. Zag op videos etc niet echt die roestige varianten maar mooi zwart. Maar door tijd niks met modelbouw gedaan te hebben moeten de handelingen weer ff terugkomen in de bovenkamer mbt hoe/wat/wanneer 🤣

Mooie klimop, vertel je geheim! Is het huis van miniart? Ik heb er volgens mij nog eentje rondzwerven in de stash, en heb toevallig van de week wat op de dio-dump website zitten loeren en wat inspiratie opgedaan. Niet dat t van bouwen komt, maar plannen zijn ook leuk 🙂

Mooie klimop, vertel je geheim! Is het huis van miniart? Ik heb er volgens mij nog eentje rondzwerven in de stash, en heb toevallig van de week wat op de dio-dump website zitten loeren en wat inspiratie opgedaan. Niet dat t van bouwen komt, maar plannen zijn ook leuk 🙂
Huis is een diodump exemplaar (DioDump DD067 French village ruin) welke ik denk jaren terug op SMC heb gekocht (voor 2019 ergens) en nu pas aan het gebruiken ben 😛

Klimop is een simpel stukje wortel van een plant buiten die de juiste vorm en maat had 😛
De blaadjes zijn van een berkenboom zaad.
Heb nog een flinke lading daarvan in een potje zitten. Maar dat is dan wel eerst sorteren om de juiste te krijgen.

Want in het potje zitten ze dan als:
Ruwe%20berk%20-%20zaad.jpg

(bron)

En heb dus enkel die nodig zoals de bovenste 2. De andere hebben gene doel voor de klimop 😛
Daarna met een dunne laag (meer glaze) groen erover. Door de glaze krijg je dan ook nog mooi wat kleurverschil/contrast 🙂

Terug
Bovenaan