Af! Cromwell Hondzocht

Dit model is af!
Naast het dio van de Normandië bunker waar ik mee bezig ben, ben ik tegen mijn gewoonte in ook verder gegaan met een ander projectje.

Onderwerp is een Cromwell tank van de Welsh guards in het plaatsje Hondzocht in België, gebaseerd op onderstaande foto.
Hierop zijn aantal gewonden (of gesneuvelde?) Duitse soldaten te zien.
Meer informatie over de voorafgaande gebeurtenissen is te vinden op diverse sites.

Op weg naar Brussel gebeurde hetvolgende:
“De Cromwell-tanks van de Welsh Guards stootten in Hondzocht plots op een colonne Duitse soldaten. Hoewel zij geen kans maakten begonnen de Duitse soldaten te vuren. De Britse tanks maakten een omsingelende beweging en vielen langs de velden de Duitse colonne aan.”
Een drietal Duitse soldaten sneuvelden hierbij en ook een aantal inwonenden van Hondzocht.
Het gebouw waar de Cromwell voor staat bestaat nog steeds aan de Bellingenstraat. De straatnaam is vaag te zien op de foto.
IMG_4184.webp
Een “hier en nu” foto.
IMG_4208.webp
Hoe de Cromwell er tot nu toe voor staat.
IMG_4245.webp
IMG_4249.webp
IMG_4246.webp
Het is de kit van Tamiya met wat pe van Aber. De conversie set is van Accurate Armour.
Koepeltje en licht gekleurde wielen zijn van T-Rex.
Heb wel een beetje pech want er zaten verkeerde onderdelen bij de koepel van T-Rex en ook de set van Aber bevatte de verkeerde grills…🤔
Had ook resin tracks van Accurate Armour erbij aangeschaft, maar daar kan ik helaas niets mee. Zijn niet te buigen en detail is ook niet zo goed.
Heb maar een setje van Fruil besteld.

En heb ook meteen een vraag over de bevestiging van de kabels op de Cromwell.
Je kan een soort haken zien waarmee de kabels vast zitten. Heeft iemand een voorbeeld van hoe die eruit zien?

Volgende stap is de figuren van Alpine passend maken voor de Cromwell en uitzoeken hoe ik het camouflage net ga maken!

Laatst bewerkt:
En heb ook meteen een vraag over de bevestiging van de kabels op de Cromwell.
Je kan een soort haken zien waarmee de kabels vast zitten. Heeft iemand een voorbeeld van hoe die eruit zien?
Die zien er zo uit:
F49T043.webp
In 1/72 zijn ze als 3d print verkrijgbaar, geen idee of ze er ook in 1/35 zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgende stap is de figuren van Alpine passend maken voor de Cromwell en uitzoeken hoe ik het camouflage net ga maken!

Misschien is dit een idee.
Zo heb ik het gedaan voor mijn 1/16 model. (M10 Tunesië)

-stuk karton met regelmatige inkepingen rondom.
-Eerst de lengtedraden gespannen met gewoon naaimachine garen.
-daarna de breedte draden erdoor geweven (onder-, boven-door afwisselen)
-op de kruispunten superlijm (o.i.d.) aangebracht
-de "jute" stroken erdoor "geweven" met reepjes tissue (eerst kleur geven!).

Het net is opgerold dus alleen de bovenste laag is van "jute" voorzien.
Jij hoeft gelukkig niet zo'n grote lap te maken in 1/35.

20241115_164711.webp

Ziet er zo uit op het model.

1733751121520.webp

@Jan Peters: weet je van welk merk de haken zijn?
Ik heb nog gezocht maar kan dergelijke haken nergens vinden. Wellicht zal ik ze zelf moeten maken.

En heeft iemand een idee hoe de sleepkabels zaten bevestigd aan de zijkant bij deze uitvoering van de Cromwell?

Yes, start gemaakt met het huisje, en de mesjes gebruikt! Handige tool, maar het blijft veel werk. Uiteraard heel goed opletten dat je een rechte snede maakt.

IMG_4498.webp
Zo staat het er nu voor, de figuren zijn zo goed als af.
IMG_4493.webp

De zaag gezet in een paar mooie figuurtjes van Alpine 😰 om ze passend te maken voor de Cromwell. Ik vond het achterdek wat leeg dus daar heb ik ook nog maar een gewonde Duitser aan toegevoegd.
IMG_4494.webp
IMG_4495.webp
IMG_4496.webp

Zoals gezegd begonnen met het huisje, en daar zit aan de dakrand een versierde rand. Ik ben erachter gekomen dat dit ook wel een windveer wordt genoemd, die ervoor moet zorgen dat er geen water/end onder de dakpannen kan komen. Iemand enig idee hoe ik zoiets zou kunnen namaken? Heb het geprobeerd uit plastic plaat te snijden maar ben daar niet tevreden over.
IMG_4497.webp
Tot zover!

Hoi Rob! Mooi vooruitgang weer hé! 👌🏻

Vwb de windveer zou je een basis kunnen knippen met zo'n zigzag schaar (ff Googlen...) van de kids of zo, of misschien nog beter op Papierbordüre (geen idee hoe dat in NL heet... Ook ff Googlen)

Grtz
Erik

Mooie vorderingen Rob 👍

Ik zou plastic plaat gebruiken en het fijne detail met een figuurzaag uitzagen. Nabewerken met dunne vijltjes (en eventueel boortjes).

Andere optie is misschien iets zoeken in de wereld van die 3-D miniatuur huisjes? Daar zit heel veel mooi spul tussen.
Ik heb een buurvrouw die daar helemaal in opgaat, en diverse catalogussen van heeft liggen.

Laatst bewerkt:
Vwb de windveer zou je een basis kunnen knippen met zo'n zigzag schaar (ff Googlen...) van de kids of zo, of misschien nog beter op Papierbordüre (geen idee hoe dat in NL heet... Ook ff Googlen)
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken....schaartjes of ponsjes die wel worden (werden?) gebruikt voor het maken van kerstkaarten.

Had ook resin tracks van Accurate Armour erbij aangeschaft, maar daar kan ik helaas niets mee. Zijn niet te buigen en detail is ook niet zo goed.
Ik heb dezelfde ervaring met een setje voor een chaffee, los van 't feit dat ze niet op de tanden van het aandrijfwiel pasten.

Voor de windveer :
Er bestaat nog iets anders schoot me te binnen (zit in m'n decal map) wat misschien bruikbaar is :

Komt uit de 'crea-bea' hoek. Is nog te koop ook bij Hobbywinkel 't Sterretje

Het gaat om de eerste verpakking : L'ouvre lijsten-hoeken EF 1201
Helaas laat de thumbnail zich niet zien in de vergroting maar het kleine vierkant is 8,5x8,5 cm en het grotere is 9,5x9,5

Misschien is een andere set beter geschikt maar is dus moeilijk in detail te bekijken helaas.
Het is van papier en niet dik maar wel te verstevigen met bijv. CAlijm.

Moment... ik zal een foto maken van mijn exemplaar...
L'ouvre-EF1201xs.webpL'ouvre-EF1201xsa.webp

IMG_4497.webp
Ik zou een paar strookjes plastic nemen van vorm zoals de foto 1x 1,5 á 2mm dik en daarbovenop de dikte die je wenst. aan een kant aan elkaar lijmen(bij de pennestreep). dan gaatjes boren op de gewenste plekken, grof wegsnijden en dan met naaldvijltjes het patroon maken.
als dat klaar is simpelweg het stukje dat je nodig hebt afsnijden.

snijden met mijn lasersnijder
Ik denk dat dit de beste (en snelste) optie is.

Maar als je geen handwerk schuwt, is dit misschien nog wat.

Papier eerst insmeren met secondelijm of iets dergelijks.

1. (links) houtsnijmesjes: verschillende vormen ; gaan al 45 jaar mee!
2. (links midden) "beitels"; aangescherpte mini-schroevendraaier ; gaan al zeker 30 jaar mee.
3. (rechts midden) metalen printer-bijvul-spuitjes-buisjes; ook aangescherpt ; gaan al zeker 20 jaar mee.
4. (rechts) linoleum-mesjes; allerlei vormen ; gaan ook al 40 jaar mee.

Je kunt ze ook gebruiken bij heel dun plastic plaat of dun loodfolie!

image003 (2).webp
1737480171654.webp

Met dat "doorweekte" papier heb ik laatst nog kabelbeugels gemaakt.

1737480350716.webp

Heel lang geleden met deze mesjes, dit (combat car) aandrijfwiel "uitgestoken".

1737480512584.webp

Gaat een mooi diorama worden zo te zien!

Kleine update; Eelke Warrink heeft mij dit keer ook geholpen met wat mooie spullen.
Op de foto waarop ik het dio baseer is een Bren te zien op de koepel. Eelke heeft een supermooie 3D print hiervan gemaakt.
Ook is een soort haak te zien op de foto die aan de sleepkabel zit. Van deze zogenaamde “snatch hook” heeft hij ook een mooie 3D print gemaakt.
IMG_4514.webp
IMG_4515.webp

Ben nu bezig met het maken van de straat van Styrodur (heeft veel snijwerk!). Binnenkort weer wat meer foto’s.

Laatst bewerkt:
Ik stap nu pas in in dit draadje...
Strak werk @Rob Westerman. Keurige details.
Ik ben zelf niet zo van de doden en gewonden, maar als het zó historisch correct is, "ligt" hetweer anders.
Heel sterk model. Ben benieuwd naar de verdere uitwerking

Laatst bewerkt:
Waar koop je die grijze platen waar je het gebouw in gemaakt hebt Rob? Ik ben daar naar opzoek omdat het wat minder hard is dan de blauwe platen (welke ik ook niet kan vinden in de gewone bouwmarkt...). Online adresje mag natuurlijk ook!

Dank heren! En inderdaad nog bedankt voor de tips betreft de dakpannen Roger en Erik!
Had ook nog een set van Miniart gevonden, maar uiteindelijk toch die van dioDump gebruikt. Onderste rij dakpannen nog even aan de onderkant ook bij gesneden met een mesje.

Ik heb ook moeite om de Styrodur platen te vinden! Ik vind de blauwe platen wel fijn werken maar ik heb uiteindelijk alleen maar zwarte/grijze platen weten te vinden. Deze heb ik besteld bij Hobma modelbouw (bel even van te voren als je iets wilt hebben, want de online voorraad klopt niet🙄). Bij Diodump heb ik ook wat blauwe platen besteld, alleen zijn deze niet zo groot.
Verder kan je de nog Styrodur platen bij Toemen en bij Modelbouwenzo vinden!

Weer een stukje verder. De Cromwell is zo goed als af. Voor het eerst ook eens met de AK acryl markers gewerkt. Ik heb er wat accessoires mee gedaan, zoals de jerrycans en de flimsys. Verwering voornamelijk gedaan met olieverf en het stoffige effect o.a. met Ak thick soil, al dan niet verdund. De hessian tape camouflage heb ik uiteindelijk gedaan door van dun papier, smalle strookjes te snijden, en op en tussen een heel oud Verlinden como net te doen. Vooraf had ik het papier geschilderd met een Ak marker. Daarna met verschillende tinten verdunde Vallejo wat kleurvariatie aangebracht. Nu verder met de figuren schilderen!
IMG_4661.webp
IMG_4663.webp
IMG_4637.webp

De hessian tape camouflage heb ik uiteindelijk gedaan door van dun papier, smalle strookjes te snijden,
Geweldig , alleen vind ik de hessian tape strips nog erg glimmend.
Misschien kan je ze nog doffer/matter maken? 't is tenslotte jute.
Dan is 'ie nog meer perfect!

hessian tape strips nog erg glimmend.
Misschien kan je ze nog doffer/matter maken? 't is tenslotte jute.

Nu niet meer praktisch maar voor een volgende keer misschien : de strips maken van dunne overhemd stof (in dit geval katoen).

P1000212xs.webp

Dankjewel en ja dit net is 1:35, het is zo breed als een Willy's Jeep (zal die binnenkort eens laten zien).

Terug
Bovenaan