Confessions of a Shermanholic

Hugo Gielkens

Lid van de TWENOT
Hier wat foto's van drie sherman projecten waar ik mee bezig ben:
1) Tamiya M4A3 (RUDD met wat detail verbeteringen)

dsc4631kh4.jpg

dsc4638yj8.jpg

dsc4637oe4.jpg

dsc4634yw6.jpg

dsc4641no0.jpg

dsc4676nm6.jpg

dsc4677rh5.jpg

dsc4642jd5.jpg

dsc4675ql8.jpg

dsc4671tm7.jpg

dsc4672ab8.jpg

2) M4A4 op basis van obsolete DML M4A4 en Tamiya M4

dsc4645uf0.jpg

dsc4644rr9.jpg

dsc4643fb1.jpg

dsc4647dl7.jpg

dsc4678le7.jpg

dsc4679zm1.jpg

dsc4650ih2.jpg

dsc4649be9.jpg

3) M50 op zelfde wijze gebouwd als 2) met Formations resin toren

dsc4660sw4.jpg

dsc4651rj2.jpg

dsc4652il1.jpg

dsc4655rm7.jpg

dsc4658cl9.jpg

dsc4659ok8.jpg

Voor de M4A4 gebruik ik een verlengde romp van Tamiya omdat de DML romp te breed en te hoog is. De M4 romp van Tamiya is perfect voor een M4A4. Een en ander vereist wat zaag en plakwerk maar dan krijg je wel wat voor terug. Voor de romp maakte ik gebuik van twee oude Tamiya bogies aan elkaar vast geplakt met een onderlinge afstand zoals op de M4A4. Hierdoor komen de los gezaagde segmenten weer perfect op afstand, de spleet werd later opgevuld met evergreen strip. Het bovendek werd uitgelijnd met behulp van de motordekplaat en Eyeball Mk. I. De gele zijplaatjes aan de achterzijde van afgietsels van Tasca originelen. De
Er is al heel wat werk in gestoken maar er staat ook nog genoeg te doen, b.v. de resterende lasnaden (Magic sculpt).

Groeten,

Hugo

Let er ook op dat je de periscopen "open zet" In ieder geval die van de bestuurder en van de richtperiscoop in de toren. Maar al te vaak zie je tanks in dio setting "blind" rond rijden.

Goede start van je projecten. Met aandacht voor de verschillende details. Door het vergeten van de periscopen zou de afwerking dan 'net niet' zijn.

dr zit bovenop de perescoop van een sherman een klep, die kan of plat liggen als de perescoop omlaag is, OF omhoog (onder een hoek van 45 graden ofzo), dan kun je lekker door de perescoop naar buiten kijken, en dat is opzich wel practisch als je met een sherman rijdt.

Timo

Ziet er allemaal erg goed uit. Je hebt duidelijk meer geduld dan ik, als ik naar het ombouwen van de M4A4 kijk. Ga je hem ook als zodanig gebruiken, of wordt het een Brit (Sherman V)?

Een klein puntje: Kijk even naar de steunpunten voor de motorluiken op de M4A3. Volgens mij hoort de bovenkant ongeveer gelijk met het motordek te lopen. Het lijkt op de foto alsof deze veel schuiner staan. Als je ze om zou draaien krijg je volgens mij het gewenste effect. Al kan het ook vertekend zijn op de foto, dan heb ik niks gezegd.

Succes verder!

Hugo,

Bruut werk! En tof om te zien dat er meer van die Sherman gekken in Twente zitten 8). Vergeet trouwens de lasnaden op het schuine vlak naast de koepel niet.

Naar Zutphen is het best af te reizen vanaf Enschede 😉 ... toch?

Groet, MartinD

ziet er goed uit, knap gedaan met al dat evergreen. 😱
Ik wist trouwens niet dat die m4a4 zo'n stuk langer is dan een normale sherman.
Ik kijk al uit naar meer.

Simon (die ook heel veel shermans bouwt) 😉

bedankt voor de uitleg
ik had niet eens gezien dat hugo in enschede woont wel lekker dichtbij voor mij 🙂 je hebt wel meer geduld dan mij met die uitbouw van die m4a4 knap hoor.

gr devlin

@all : thx

@michel: bil-platen ?? 😕: als je de achterplaat bedoelt: die van de M4A4 is geheel anders dan die van de M4 (bovendien kan ik dat Tamiya onderdeel weer gebruiken samen met de eveneens ongebruikte onderdelen van het M4 motordek voor een simpele ombouw van een DML Sherman III naar Sherman I 8) )

@mark: ik ben er nog niet uit of ik de luiken dicht doe of deze toch open houdt met bemanning erin, maar bedankt voor de reminder (weet jij trouwens welke luiken ik voor romp en toren het beste kan gebruiken: met of zonder springveren?)

@jamie: de donkergroene wordt een Sherman V tijdens de campagne in Frankrijk of Nederland 1944, de olijfgroene wordt een vroege IDF M50, beiden met Tasca VVSS bogies (raised return rollers)
En dan die steunpunten voor het M4A3 motorluik: ik heb nog eens gekeken en je hebt gelijk, ze lopen te schuin af. het zijn originele left-overs uit een DML M4A3 doos met een centreerpinnetje aan de onderzijde. Als ik ze omdraai is volgens mij de hoek ook nog niet goed. Bovendien die (te) dikke lasnaad van Magic sculpt zit er mede omheen voor extra stevigheid, dus verwijderen zal niet zonder schade gaan. Stukje bijvijlen zodat de hoek gelijk komt met die van het motordek lijkt me nog de beste optie (mocht dit niet mooi worden kan ik er nog altijd een Air Identification "doekje" e.d. overheen gooien 😉

@martin: ik heb al een sociaal verplichte bouwavond bij meneer Weers te Delden 😀 .
N.a.v. je suggestie heb ik mijn M4A3 foto's weer eens goed bekeken en ontdekt welke lasnaad ik inderdaad ben vergeten 😳 , dank je.

@simon: op 1/35 schaal is de onderlinge afstand tussen de bogies op de M4A4 circa 4.8 mm langer dan op de M4. Hoewel ik evergreen strip 4.8 x 1,5 mm heb gebruikt diende dit puur voor opvulling, het precieze uitlijnen van de rompdelen gebeurde met het tweetal bewerkte bogies als richtpunt (zie foto). Bij het doormidden zagen van de hull treedt bij mij altijd wel wat ongelijkmatig materiaalverlies op

PS: waarom ik de DML M4A4 lower hull niet gebruik? deze is op schaal bijna 2 mm te hoog en ook iets te breed, en bovendien is de 3-piece differential van Tamiya a) veel mooier en b) veel eenvoudiger te bevestigen)

ha hugo,
ik heb alleen een opmerking over de m4A4's,dit type was de enige met aan weerskanten van de splashring voor de koepel een afdekplaatje voor het afwateringsgaatje,dit is ook een herkenningspunt voor dit type.Het zit er bij beiden nog niet op,
groeten,bert

plaatjes aan de zijkant

ha Bert,

inderdaad dat is een van de vele kleine typerende details die nog moet worden toegevoegd. Maar eerst de afvoergaatjes zelf nog boren 🙂

gr. Hugo

(die nu zijn vakantiekoffer aan het inpakken is, dus tot later 8) )

Terug
Bovenaan