Comet, voorjaar 1945

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Ik zet de Comet in een nieuw onderwerp. Afgelopen tijd een opzet gemaakt voor een basis.
Er komt nog hoogteverschil in: de Comet en infanterie op een licht aflopende weg. Het terrein of de weg voor langs het gebouw loopt omhoog(daar waar de dame zich bevindt).

1000006579.jpg1000006580.jpg1000006581.jpg1000006582.jpg
Inspiratie:
1000006479.jpg

Langs het gebouw wil ik wat begroeiing plaatsen, maar geen bomen zoals op de foto.
Aan de linkerachterzijde heb ik nog loze ruimte. Ik denk daar het terrein wat hoger te maken en een kleine boom en/of elektriciteitspaal te plaatsen.

Jullie input is welkom.

De Comet is een shelf queen, die ik toch een mooi plekje wil geven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag: waarom staat de tank bijna tegen het huis? Hij heeft behalve achteruit gaan geen manoeuvreer ruimte en lijkt hier, gezien de richting van de loop, ook niet in dekking te staan.

Het zou inderdaad logischer overkomen als z’n linkervoorhoek op zo’n afstand van het huis was als de rechter is in de proefopstelling. Maar dan wordt natuurlijk wel je diorama een hele tankbreedte dieper. De tank andersom schuin zetten, zodat het lijkt alsof hij om het hoekje rijdt/kijkt, zal er beter uitzien op de afmetingen van op de foto, denk ik.

waarom staat de tank bijna tegen het huis? Hij heeft behalve achteruit gaan geen manoeuvreer ruimte
Goede vraag, ik ben aan het schuiven geslagen en kom in een positie

linkervoorhoek op zo’n afstand van het huis was als de rechter is in de proefopstelling.
Bedankt!
1000006588.jpg1000006590.jpg1000006587.jpg1000006583.jpg
Ik heb meteen wat begroeiing toegevoegd, waardoor je beter ziet dat de tank zich in dekking bevindt, de rechterrups nog net op de weg. Ik zie dit overigens, net als op de voorbeeld foto, als een situatie van behoedzaam optrekken, zonder dat er een gevecht aan de gang is. Daarom heb ik er een burger bij gezet. Op de foto zie je dat ook.
De tank staat zodanig dat hij ook dekkingsvuur over de naar rechts afbuigende weg kan geven.

De hoogtes heb ik indicatief aangegeven, zodat je het effect kunt zien. Tips en vragen blijven welkom.

Inderdaad betere indeling. Ik zou het kanon ipv 12 uur naar 01 uur zetten. Net wat minder stijfjes in een lijn.
Groeten Maarten
…die nog een kast vol te bouwen heeft maar geen Comet heeft liggen. 😉

Iedereen bedankt voor jullie suggesties en opmerkingen!

Eerst een stapje terug. Deze foto, gepost door @Paul Meelen motiveerde me uiteindelijk om de Comet tevoorschijn te halen, nadat ik eerst had zitten dubben om een Sherman Ic aan te schaffen. Mijn dank voor het posten Paul!
CanadianFireflyIcGermany1945.jpg

Ik heb nog wat verder geschoven en gedaan.
1. Deze setting komt redelijk overeen met de foto hierboven, maar in spiegelbeeld. Het gebouw wordt als achtergronddekking gebruikt.
20240319_174916.jpg
20240319_175019.jpg20240319_175030.jpg
2. Een setting, waarbij het gebouw als dekking dient:
20240319_175229.jpg20240319_175301.jpg20240319_175313.jpg

Bij nummer 1 moet je denk ik wel duidelijk maken dat de tank tussen gebouw en straat staat, en daarom schuin ten opzichte van allebei. Om eerlijk te zijn vind ik 1 en 2 beter overkomen dan 3.

Optie 2 is ook mijn keuze hier, maar ik zou dan wel de rechtsvoor hoek van de tank 'in lijn' met het kanon zetten vanwege
de (theoretisch) meer veilige opstelling ten opzichte van waar de vijand zich bevind (uitgaande van de richting van het kanon).

2de vind ik het spannends. Infanterist erbij die met een verrekijker aan het turen is in dezelfde richting.
Of een figuur gebukt van links naar rechts laten rennen om links naast de tank te komen. Terwijl er naast de tank enkele staan te wachten. (Hem dus voorgegaan zijn)
Hiervoor zul je het gebouw waarschijnlijk nog iets ondieper moeten maken.

Allen bedankt voor het delen van jullie mening. Ik ga daardoor anders naar de setting kijken!
Met optie 2 is nog steeds variatie mogelijk, daar neem ik jullie suggesties in mee. Zoals al eerder aangegeven maak ik er geen hoogtepunt van een gevecht van, maar wil ik wel behoedzaamheid laten zien.

Groeten, Jan

Hi,
Sky-linen en/of profiel, kleur en beweging, dat zijn de dingen waar je op let als je niet gezien wilt worden door de vijand. En dan heb ik het vanzelf even niet over fysieke- dekking (al dan niet tegenover) zicht-dekking. Wat sowieso onder profiel valt.
grts, Anne

In vorige posts heb ik geprobeerd de Comet te combineren met een (deel van) een gebouw als achtergrond. Uiteindelijk geb ik gekozen voor een eenvoudiger opzet aan de hand van periode foto's.
1e opzet:
1000021732.webp
De basis en boom krijgen vorm: 
1000021923.webp
De foto links is het idee voor de opzet, de boom heb ik vervangen door de boom rechts op de rechterfoto.
1000021922.webp1000021925.webp

gewoon buiten gevonden
Dankjewel. Ik verzamel takken en vooral wortels van heesters en struiken. Daarbij let ik vooral op de fijnheid van de structuur. Daar komt deze ook vandaan. Op de eerste foto van mijn vorige post zie je hem nog kaal. Deze kwam zo overeen met de boom van de foto, dat kiezen eenvoudig was.

Daarna heb ik hem aangekleed met 'takken', de fijnere delen van wortels. Voor de dikkere delen een gaatje in de stam boren. De fijnste er direct tegenaan lijmen. Goed op de foto kijken en erop letten dat takken naar het licht groeien: naar buiten en omhoog.

Ik kon tijdens het bouwen geen foto's maken, omdat mijn telefoon aan de lader lag. Nog wel een foto van mijn (te kleine) voorraad1000021967.webpen een close-up1000021968.webp

Groeten, Jan

Mooi! Is de hoes voorop eigenbouw?
Ik moet bekennen dat ik dat Britse spul hoe langer hoe meer weet te waarderen.
De hoes is (ook) van Bronco, net als de rupsen. Die heb ik er beide los bij gekocht. Het gereedschap is de Accurate Armour set gekocht. De figuren zijn van Miniart.

Groeten, Jan

Comet ziet er goed uit Jan!
Voor wat betreft de boom vind de stam best wel abrupt stoppen!
Dit kan alleen als hij op dit punt zou zijn afgebroken!
je kan het beste met een wortel werken die al een goede basis heeft!
Heb deze ook met wortels gemaakt en net als jij extra "takken " eraan geplakt
IMG_0857.webp
Vanuit de kruin versplinterd de stam in kleinere takken!
En soms als de stam te kort is verleng ik deze en bekleed hem dan vervolgens met magic-sculpt.

Dankjewel Roger.

Ik heb ervoor gekozen de stam in te korten, omdat ik voor de werkelijkehoogte geen ruimte heb.. Weet nog niet of ik het uiteinde zwart maak of iets onregelmatiger of zelfs versplinterd. Een beetje het idee van een gebouw aan de rand zeg maar.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan