"Come on baby light my fire" (Eindfoto's 6-10-2013)

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Hallo mensen,

Sinds enige tijd ben ik bezig met een nieuw project.
Het betreft de Tamiya Char B omgebouwd naar de Duitse variant Flammpanzer B2 middels een MR modelbau set + nog wat Lion roar PE.
De track's zijn simpelweg perfect en hoeven dan ook beslist niet vervangen te worden.
Het voertuig zal er één uitbeelden zoals ze rond Oosterbeek hebben rondgereden in september 1944.
Naast vrij veel stowage en vervuiling zal op het voertuig een pijp-rokende Britse para staan dus vandaar bovenstaande titel op het Nameit! naamplaatje.
Op dit moment ben ik bezig met de stowage, het figuur en het ondergrondje, daarna komt het voertuig zelf.
Alles is geairbrushed met Tamiya kleuren en verwering zal met olie/ enamelproducten gaan gebeuren.
Aangezien ik midden in een grote verbouwing zit is het niet even handig om frequent goede foto's te maken (laat staan dat ik er zin in heb) dus dit is wat ik momenteel heb vastgelegd:

IMG_1011_zpsc8b64920.jpg

IMG_1013_zps346c015e.jpg

IMG_1014_zps319e7cd7.jpg

IMG_1015_zpsf7698541.jpg

IMG_0993_zps0c9c6465.jpg

IMG_1058_zps2f20f3bd.jpg

IMG_1060_zps1bcb945e.jpg

Re: "Come on baby light my fire"

gaaf idee Boris,
ik ben net bezig met de verwering van het geschilderde model van Henk Pijper,
Wel een gave bak dit. En ik denk dat ik deze zelf ook maar een keer aanschaf.

Ga zo door, en natuurlijk ook succes met de verbouwing.

groet Martin

Wat Martin zegt, een aparte tank die veel op een WOI tank lijkt en zeker een gave bak is. Ik vind de camouflage strepen iets minder, de verwering zal het vast afzwakken, voor de rest ziet het figuurtje en de rest er goed uit.

Vraag me wel af of Jim Morrison dit ooit zou hebben bedacht bij zijn song 😉
Gr Johanna

Ziet er prima uit, Boris!
'Coole' conversie, ga deze zeker volgen.
Waar heb je trouwens de Lion Roar conversie vandaan?

groet, Peter.

Hoi Boris,

Dat ziet er veelbelovend uit.
Moet wel zeggen dat ik de basiskleur wat grauw grijs over vind komen maar wellicht hoort dat zo?

Figuur had je laten zien op de bouwavond maar van welk merk is 'ie ook al weer?

Groet Herold.

Thanks mensen,

@ Martin: Nice, ik zag hem net idd. Leuk om er nog één te zien hier en dat op één dag 🙂
@ Johanna: Tja, zo zag de camo er nou eenmaal uit bij deze eenheid 😉 . Echter laat ik hem inderdaad zodanig afzwakken dat hij amper meer zichtbaar zal zijn. Dit blijkt tevens uit de foto's die bekend zijn.
@ Peter: Deze heb ik samen met de kit op dit forum gekocht. Echter moet hij gewoon regulier te verkrijgen zijn, het is niks bijzonders.
@ Niels. Hier de foto's dus waar we het al over hadden 😉 . Luikjes zitten dicht en blijven dat ook. Alle stowage zal genoeg geven om te zien en te ontdekken en ik denk dat het verhaal duidelijk is zo...
@ Herold: Daar komen mijn camerakunsten om de hoek + overbelichting 😀 In werkelijkheid is hij zeer licht maar niet zozeer grauw (naar mijn idee).
Hoe lichter hij is hoe beter bij het verweren. Donkerder maken kan altijd met de minste inspanningen. Zelf ben ik over het airbrushen zeer tevreden.
Het figuur is van Hornet. Gelukkig zit er daarom ook een fatsoenlijk koppie op 😉

Groetjes en tot de volgende!

Je hebt een mooie start gemaakt met deze char Boris. Dit voertuig heeft veel potentie voor het weatherproces al zal het in jou geval niet te extreem zijn aangezien er in sept. 44 niet zo veel modder was!

Groet,

Roger

Goedemiddag mensen,

Ondanks dat de meeste tijd in 1:1 werk gaat zitten kan ik toch zo nu en dan wat tijd vinden voor dit project.
Het ondergrondje is 95% af. De assesoires welke op het voertuig/ de ondergrond komen zijn ook af en het figuur ca. 50%.
De Char zelf heb ik nog niks aan gedaan sinds de vorige update. Zie onderstaand wat foto's die ik zojuist genomen heb van het grondwerk.
Zoals jullie gewend zijn bij mijn foto's is de belichting waardeloos en daardoor is alles sterk overbelicht 😕 .

Groetjes

Re: "Come on baby light my fire" (update 26-5-2013)

Erg mooie base, inderdaad! Ziet er subtiel, maar erg goed uit. Welke materialen heb je allemaal gebruikt voor vegetatie?

Ik kijk uit naar de verwering van de Char 🙂 !

Groetjes,

Maarten

Thank Niels en Maarten.
De vegetatie is vooral van Joefix met en der ook wel wat kleinere polletjes van Mininatur. Als het voertuig erop staat wil ik het geheel afmaken, her en der wat accentueren en het geheel met elkaar inblenden. De base heb ik zelf gemaakt. Ik werk in de houtsector dus dat is ideaal voor dit soort zaken 😀 .
Het betreft thermisch gemodificeerd Fraké (de behandeling maakt het duurzamer en vormstabiel) met 2 laagjes beits. Het naamplaatje komt van Name-it!

Groeten

Hoi Boris 😀 , 't ziet er allemaal weer gelikt uit man, behalve de graspolletjes.
Ze ogen alsof er rijp op zit ?

groet 😉

Thanks heren.
@ Peter: Dat is één van de gevolgen van mijn fotografische kunsten/ haastig foto's maken (overbelichting). 🤣

grt Boris

Dat is één van de gevolgen van... haastig foto's maken
je bent niet de enige hoor, maar haast hebben tijdens het hobbyen ?? 😕

veel plezier met de afwerking !

onthaastend groetje 😉

Niet tijdens het hobbyen (beslist niet) maar wel tijdens het foto's maken.
Ik heb niet de behoefte hier veel tijd in te steken zolang het nog niet af is; wel als het helemaal gereed is.
Tot die tijd... lekker blijven plakken 😀

grt

Tis je vergeven 😉

mazzels 😀

Hoi Boris,

ziet er weer goed uit.
Eén kleine opmerking van mijn kant, de blaadjes zien er nogal schoon uit.
Kan je er nog wat kleurvariatie inbrengen?
Helaas is het nu buiten niet bezaaid met afgewaaide bladeren maar bladeren die snel loslaten hebben ook vaak al een verkleuring.

Willem

Leuk ondergrondje en handig dat je zelf een houten frame kunt maken, dat blijft altijd een onderdeel waar veel mee te winnen is maar wat ook afbreuk kan doen aan het model wat erop komt te staan.
Wat Peter opmerkte ... de grasstukken op het pad vooral aan de linkerkant zijn niet realistisch en doen m.i. afbreuk aan de rest.
Benieuwd hoe het samen met het model staat, succes~!
Johanna

Dank mensen,

Misschien dat ik toch nog wat diverse groentinten toe zal voegen aan het gras (met name frisse kleuren).
Als het voertuig erop staat zal het ogen alsof de graspartijen op het middenpad doorlopen (deze verdwijnen onder het voertuig en verbergen tevens de bevestiging met het ondergrondje).
Het voertuig is namelijk vullend op dit ondergrondje. D.w.z. er is straks bijna geen bestrating meer te zien en oogt het als een oud landweggetje.
De blaadjes hebben wel diverse tinten maar dat komt hier helaas niet echt naar voren.

Grt Boris

He Boris,

strak bouwwerk as usual, mooi onderwerp en het ondergrondje is vooral fijn functioneel.
Als het helemaal vullend is, komt dat goed.

Groet, Martin

Hoi, mooi werk natuurlijk, ook met al die PE en onderdelen erbovenop.
Wel heb ik nog een vraagje bij dat figuurtje met die pijp. Hij ziet er best wel relaxed uit, terwijl ik gelezen hebt dat de flammpanzers (bijna) alle uitgeschakeld zijn, maar dat dat wel heel veel moeite kostte en ook zelfs op het zelfopofferende af. Is het gebied ook erna niet altijd onder vuur (van mitrailleurs gebleven? Anders zou je misschien nog de nieuwe minart britse krijgsgevangen figuurtjes kunnen gebruiken ( met geinteresseerde hornethoofdjes) die langs de tank lopen.
Owja, ga je ook nog wat van de begroeing zwartblakeren?

Beste groeten,

Anne

Martin en Anne,

Dank vvoor jullie reacties.
@ Anne: Dat klopt. Het gebied is na de strijd ook weer in Duitse handen gkomen en pas in het voorjaar van '45 bevrijd.
Wat echter mijn doel was/ is, is de driehoeksverhouding tussen de titel, de uitbeelding van het figuur en de flammenwerper van het voertuig weer te geven.
Theoretisch gezien zou dit een situatie geweest kunnen zijn al lijkt het in de praktijk niet erg waarschijnlijk.
Ik ga geen sporen van verbranding weergeven. Wel een inslag in de zijkant met een hierdoor beschadigd spatbord en veel bepakking/ rondslingerende rommel van het voertuig/ de bemanning.
Ik ben nu bezig het voertuig te verweren wat aardig vordert en tevens naar wens. Verder is alles klaar om samengevoegd te worden (figuur, grondwerk en veel assesoires).
Tot slot zal er middels stoftinten nog wat moeten gebeuren om het grondwerk optimaal met het voertuig te verenigen.
Het is geen must maar ik hoop hem voor SMC af te krijgen; KMK is te snel.

Groetjes

Ziet er goed uit Boris 😀

Blijft een indrukwekkende tank en lekker vreemd met die vlammenwerper I.p.v. Het kanon.

Ook de diorama krijgt mooie vormen. Ik vind ook dat er veel aandacht besteed moet worden aan een mooie lijst. Een goedkoop foto lijstje doet echt afbreuk aan een mooie diorama. Zelfs een kaal model zonder ondergrond wordt een stuk aantrekkelijker met een mooi onder plaatje.

Ik blijf me ook altijd verbazen over de vliegtuigbouwers. Ze maken de mooiste vliegdingen welke dan kaal op tafel worden gezet. Dat gekloot met gewicht in de neus als het een voorwiel heeft. Zet het vast op een ondergrond en het blijft veel langer mooi want het geeft ook nog eens een soort bescherming.

De kleur van je klinkers is overtuigend en die witte bloemen mogen er ook zijn.

Ik ga hier niet lopen zeuren over details maar ik denk dat Anne wel een punt heeft. Volgens mij kan je het iets reëler maken als je de rokende para voor het voertuig zet I.p.v. Er op. Op deze manier staat hij in de dekking van de tank en zou er even een grappig fotootje gemaakt kunnen worden. Zeker als vlak bij de vlammen werper staat. Rare jongens die Britten.

Succes er mee

Marcel 😀

Daar zeg je wel wat Marcel...
Eigenlijk vreemd dat ik daar zelf nooit eerder aan gedacht heb... 😳
Dit zou het verhaal wel versterken maar is qua compositie iets minder en dat zal ook de reden zijn dat ik er niet bij stil heb gestaan.
Ik weet echter niet zeker of hier wel genoeg ruimte voor over is aan de voorkant... 🙄
Ik zal het tzt eens proberen en mocht het toch niet zo goed staan dan houd ik het bij het oude.

Ik ben het overigens wel met jullie eens hoor dat het in de praktijk niet een erg denkbare setting geweest zou zijn, maar ik vond het nog niet te ver gaan om er modelbouwtechnisch een verhaaltje van te maken 😉

Groetjes en bedankt voor de input!

Hallo hobbybroeders,

Ik heb bij dit model weinig updates laten zien maar ik ben er nog altijd druk mee bezig.
Het schiet nu flink op maar er moet nog veel gebeuren. Smc zal echter goed te redden zijn.
Vandaag heb ik de track's toegevoegd aan het model en nu is het zaak om ze te blenden met het voertuig en het grondwerk.
Ter illustratie en na aanleiding van Marcel zijn goede idee heb ik getest of het mogelijk is om het figuur voor het voertuig te zetten ipv er bovenop en daar is voldoende ruimte voor. Het gaat er natuurlijk om dat het figuur er niet alleen op past maar dat het ook goed lijkt qua compositie (en niet in een hoekje gemoffeld). Misschien dat ik het voertuig zelfs nog wel iets naar voren plaats.
De assesoires zijn allen klaar en kunnen erop zodra de weathering klaar is. Dit zal nu vooral nog bestaan uit (beperkte)olie/ smeer en aflopers. Ik heb tevens takken gemaakt tbv camo van Kamizukuri twijgen welke ik op het laatst toevoeg aan het voertuig.
Zoals altijd is de belichting niet om over naar huis te schrijven (dat doen we wel goed als hij af is) maar het geeft een idee van de compositie.

Groetjes!

Re: "Come on baby light my fire" (update 15-9-2013)

Vriendjes,

Hij is af!! 😀
Dit weekend komen er (goede) foto's.
Nu eerst een OD project...

Groetjes!

Hoi Boris,

Ik vind het een buitengewoon mooi eindresultaat. Het volgen van deze hele draad was een weldaad voor het oog.
Het enige dat mij persoonlijk de hele rit heeft gestoord is de engelstalige titel ... die had ik zelf OF frans OF duits gemaakt.
Maar die opmerking valt in het niet met de zeer strakke afwerking van het geheel. 🙂
Heb je bewust geen chippings gebruikt ? (...het zal ergens staan, maar heb niet teruggelezen)

groet

Ha die Boris,

DIT is de reden waarom ik nauwelijks commentaar lever op WIP: op zeker moment vond ik het kleurgebruik maar zo zo. Het eindresultaat vind ik echter meer dan prachtig. Aan alle kanten details, diverse tinten en kleurvariaties:

Chapeau (da's wel frans 😉 ....)!

Ik zie 'm graag in Veldhoven!

groeten, Richard.

Thanks voor jullie reacties heren,

@ Frank: De titel heeft een link met het voertuig en het Engelse figuur dus vandaar Engelstalig. Duits had idd ook gekunt.
Afgezien van de herkomst 4 jaar daarvoor is er weinig link meer over met de Fransen dus dat zou hem niet geworden zijn.
@ Richard: En dat is tevens één van de redenen waarom ik niet veel wip foto's maak. Modellen kunnen soms een zeer verkeerde indruk wekken als ze nog niet klaar zijn en dat vind ik jammer.
@ Marcel en Maarten: Dat klopt inderdaad. Zondag zal ik hem meenemen dus kun je hem close up bekijken 😉

Groeten

Boris,

zo als gewoonlijk weer netjes gebouwd en afgewerkt.
Nu echter een klein (let wel zeer klein) puntje van kritiek.
De bladeren die je rondom hebt liggen zijn allemaal nog plat en eentonig.
Afgewaaide bladeren krullen op binnen een dag (zelfs aan de boom zijn ze niet plat) en verkleuren zeer snel.
Alleen platgetrapte bladeren die plakken in de modder of erg nat zijn zijn enigzinds vlak.

Willem

Hoi Boris,

een schitterend eindresultaat. Mooie subtiele camo, en wheatering niet te overdone. Mooi roesteffect ook op de uitlaat.
Wellicht kan je de achterkant onderaan nog wat voorzien van wat vuil?

Grtz,

Rob.

Hé Boris,

Heel mooi eindresultaat geworden man! Heb je hem met Vallejo gespoten of wat gebruik je voor verf?
Mooie, simpele en vooral ook doeltreffende afwerking zonder al te veel poespas. Wil dit type voertuig graag nog een x in Duitse dienst bouwen op de Balkan dus de foto's zal ik even opslaan.

Gr.JW

T(h)anks heren, 😉

@ Willem: Dat is inderdaad wel een puntje van aandacht. Wellicht dat ik er enkelen nog wat probeer op te krullen. Ik doe dit echter enkel als ik geen schade aanbreng... 😕
@ Rob: Het voertuig is bewust niet te veel verweerd. Op foto's van de voertuigen rond Arnhem waren er maar weinig echt smerig van stof/ zand modder (wel van olie e.d.). Daarbij is omschreven dat de camo van deze Char's zeer sterk verweerd/ verbleekt was. Dit heb ik zeer bewust geprobeert als zodanig over te laten komen op dit model. Achter/ onder heb ik redelijk wat stof/ vuilspatten in diverse tinten aangebracht maar niet te veel om de balans te behouden.
@ JW: Ik heb hem gespoten met Tamiya verf (vermengd met X22 clear en Tamiya X20A verdunner). Vervolgens een laag Parketplus en 99% van de weathering is gedaan met olieverf (die ene procent zijn enamel producten van MIG, AK en Humbrol).

Groeten Boris

PS: Ik heb nog e.e.a. aan Lion roar PE onderdelen+ een alu (boeg)loop over. Mocht iemand dat concreet kunnen gebruiken wil ik het zondag wel (gratis) meenemen.

Terug
Bovenaan