Codering in de ring om het .50 afuit van de YP408.

Marcel Zwarts

Voorzitter en secretaris van de TWENOT
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Bevrijding Nederland 1944-1945
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Maanden in een afuit op zo’n YP gezeten maar wat stond er nou toch in die ring om het afuit. 😳 Streepjes en nummers, waarschijnlijk graden of zoiets. Ik weet het echt niet meer. Is er iemand die me hier me kan helpen.

Marcel
😀

Pb Roel v Essen eens of anders Herbert Ruigoord eens, zijn email is te vinden in het gastenboek van de Forgotten hero site (http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/)

Anders kijk je even op www.yp408.nl en vraag je daar aan Albert Vrijborg hoe of wat (hij is de man achter de restouratie van een UN YP
BertUS

MARCEL ZWARTS zei:
Streepjes en nummers, waarschijnlijk graden of zoiets.
Ik heb nog nooit in een YP gezeten, maar ik vermoed dat het duizendsten geweest zijn (1 duizendste is een hoek van 1 m op 1 km; in het Engels "mil" genoemd; 6400 duizendsten = 360 graden).

100 punten voor Jakko...
Inderdaad, het zijn 'duizendsten' oftewel in goed Engels "Mills".
Een cirkel bestaat uit 6400 mills.
0 of 6400 mills (symbool is een M met een diagonaal streepje erdoor) is Noord, 1600 is Oost, 3200 is Zuid en 4800 is West.
Of, op een voertuig:
0 of 6400 is recht naar voren, 3200 is recht naar achteren.

Eerlijkheid gebied met te zeggen dat ik deze verdeling in de praktijk nooit gebruikte: als ik een doelaanduiding aan de boordschutter gaf, was dat meestal met de 'horizontale klokmethode':
12 uur is recht vooruit, 6 uur is achteruit, 3 uur is rechts en 9 uur links.

Ongeveer als volgt: "11 uur, 800, huis met rood dak, uitgestegen infanterie; op mijn bevel...vuur!"

Vrij vertaald: "Linksvoor op 800 meter, bij het huis met het rode dak,bevindt zich uitgestegen Infanterie; Pas vuren als ik het zeg."

Mills en radios

O.K. dat klinkt logies maar zoals Roel al verteld het werd bijna niet gebruikt.
Maar ik ben modelbouwer en op dit moment ben ik druk doende met het maken van de tekeningen voor een ets set voor de YP. Deze ring zal er ook bij zitten en wat ik zie op foto’s uit mijn tijd is dat de streepjes en nummers wit waren gemaakt. Ik kan me ook nog vaag herinneren dat wij dit als boordschutters moesten doen, een soort houw ze bezig therapie. Ook is op de foto goed te zien dat maar een deel van de ring (ongeveer links 45 graden t/m rechts 20 graden) is voorzien van streepjes en dat aan de rechter achterzijde de cijfers 4 streepje 4 staat. Roel, betekent dit 4400 mills?

Ik heb inderdaad de website bekeken die Bert mij aanraden en die is inderdaad geweldig. Wat ik mis op de algemene YP408 site zijn detailfoto’s maar dat wordt geheel goed gemaakt op deze specifieke site. Echter de bewuste ring staat er niet in detail op en ik zal waarschijnlijk even contact moet zoeken met de mannen die met deze mooie klus bezig zijn.
Dan nog een laatste korte vraag. Wat waren de maten van de radio’s, type RT3600 en IC3620 LxBxH. Op de site zijn mooie detail foto’s te vinden en ook perfecte voor aanzichten maar een enkel maatje zou welkom zijn.

Allemaal erg bedankt voor de hulp.

Marcel 😀

Marcel
Probeer deze link eens, heb ik redelijk veel aangehad

http://www.greenradios.com/Radios/Dutch/RT-3600/Intro.html

had je vraag 2 weken eerder geplaatst, had ik in Maarseveen een complete set voor je opgemeten, gefotografeerd en op speciaal verzoek misschien nog wel meegejat ook
🙂 dat laatste is een grappie hoor, maar daar stonden diverse opstellingen van de RT3600 in perfect werkende staat (ik heb het zelf mogen aanschouwen)

Kijk anders eens bij www.legervoertuigen.nl en mail eventueel Montji
Voor zover ik hem ken, wil hij jou w absoluut de maten wel doorgeven als je uitlegt waarom

O BTW, die etsset, ben heel benieuwd wat je er van maakt, ikzit er toch over te denken om een 2e YP te bouwen
BertUS (die hard denkt over een GWT uitvoering)

Terug
Bovenaan