Clear skies over Ukraine - MT-LB & ZU-23-2

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
Goeie vraag..... volgende vraag..
Zoals al elders aangegeven, ben ik het afmaken van "plank-koninginnen" een beetje zat, dus ik wil nu weer 's wat nieuws. En ons aller @Jan Peters bood mij die mogelijkheid door mij van een ZU-23-2 te vooerzien..... waar nog een Toyota pickup aan hing, die straks ook weer tevoorschijn gaat komen in een ander bouwsel.

De basiskits:
Skif, ooit gekocht voor een appel en een ei.
skif-1-35-artillery-complex-mt-lb-122-mm-howitzer-d-30-mk213.webp

En Nederlandse import: ook appeltje, eitje... 😉
3360_rd.webp

Deze twee samen wordt, in theorie, dit:
tech_22_ukrainian-mt-lb-23mm-3.webp

Als alternatief is het voertuig er ook vam trumpeter, maar dat is ook hit en miss. Ik weet niet of skif slecht is, maar het zijn allemaal wat minder goed verkrijgbare soviet voertuigen en de meeste kits zijn zo tussen de 20 en 25 jaar oud. Als jaren 70 en 80 sovietspul je ding is? T meeste wordt nu nog gebruikt!

't is/was een obscuur Russisch merk en heeft geen al te beste reputatie.
Oekraïens, dat maakt het hier gelijk veel toepasselijker 🙂 Toen ze modellen uitbrachten, een jaar of vijfentwintig geleden, was dat van allerlei materieel waar er nog totaal niks voor was, vooral van allerlei moderne Sovjet-voertuigen: MT-Lb, T-64, BMP-3 en meer van dat werk. Alleen waren zelfs voor de begrippen van toen dat niet zulke beste modellen, waar je heel veel aan kon (en kunt) verbeteren. Ondertussen is er voor eigenlijk alles een beter alternatief.

Scalemates heeft (natuurlijk) een overzicht.

Ja, da's waar. Zwel skif alsook Trumpeter heeft 'm helemaal kompleet zo als een kit. Die eerste was onvindbaar destijds en de laatst gaat voor 4x de prijs die ik nu voor de combo betaald heb en met veul meer onderdelen dan ik ook nodig ga of wil hebben. De ZU-23 van Meng zal wel niet voor die van Trumpeter onderdoen, dus gaat 't alleen om de rollende bak eronder.
En ach, als zo'n Skiffie niet helemaal up to date is, so what.... Hij zal toch nooit een wedstrijd- of zelfs beurstafel zien.

Tja, nu mijn "kerstvakantie" eerder is begonnen dan gepland, kan ik net zo goed het kerstvakantieprojekt uit de doos halen. Toch?

De kwaliteit van het gieten ziet er goed uit. Geen flash afgezien van 1 plek op de gietstammen. De onderdelen zijn schoon en netjes en ik kan zo gauw geen storende uitdrukpunten vinden. Er zitten 2 kleine etchingsetjes bij. Rupsjes zijn vinyl en zien er redelijk uit.
Over het geheel genomen doet 't me aan Italeri/Zvezda denken en daar kan ik mee leven.

Plastic is een grasgroen, stevig soort. Voelt doch relatief plooibaar. De tracks heb ik los moeten maken, want 1 deel was nogal vervormd en dat heb ik boven de verwarming onder een vlak plankje geprobeerd recht te krijgen.

IMG_20251211_205036.webp
IMG_20251211_205116.webp
IMG_20251211_205147.webp

De D-20 zit nog in 't zakje en wordt dus niet gebruikt. Bouwhandleiding is vrij basic. Ook hier Zvezda-vibes.
Decals in Russische en Ukraïnsche kleuren.
IMG_20251211_205731.webp

De eerste stap is gemaakt; de romp.
Allemaal losse onderdelen, maar de pasvorm is niet verkeerd. Hier en daar een likseltje filler. Genoeg uitwerppunten, maar veel daarvan vallen weg of zijn verheven en op makkelijk te bereiken plaatsen. Wel over nagedacht dus.
Waar niet over nagedacht is, is de bouwtekening. Wat een janboel!
Eerst de gemarkeerde onderdelen, de romp dus, en dan pas de rest...
Het plastic reageert goed op de Contacta lijm van Revell en laat zich makkelijk schuren.
1000003258.webp

Een aantal stapjes verder; het interieur, althans dat wat geleverd wordt, zit er in.
Het geheel is nogal rudimentair en ik stoei nu met de vraag: "Open of dicht?"
Dicht is lekker eenvoudig; geen aanpassingen of aanvullingen op het interieur, geen gedoe met de lege binnenkant van de luiken en de dicht gegoten voorruiten zijn dan ook geen probleem.
Open is optisch wel veel interessanter om naar te kijken. De voorruit afdekplaten gaan dan ook open, dus wel voorruiten erin zetten.

IMG_20251215_152450.webp

IMG_20251215_152501.webp

Waarom denk ik aan een kikker???
IMG_20251215_152513.webp

IMG_20251215_153708.webp

IMG_20251215_153730.webp

Open is veel leuker, ook al is het interieur wat zuinig, je kunt er bvb munitiekisten in zetten en wat extra kleur aan toevoegen, en bedenk ook dat in het echie het interieur ook behoorlijk rudimentair is!

Dat zou ik ook aanraden. Met luiken open staat het misschien leuker, maar als je daar geen figuurtje(s) in zet, zie je veel te veel van wat er allemaal níét in zit. Voor een MT-LB waarvan je gerust de luiken open kunt zetten, kun je bijvoorbeeld bij Trumpeter terecht.

ja, dat met die figuren.... zat ik ook al aan te denken.
Een ander struikelblok zijn de voorruiten. Ben begonnen met openmaken, maar de bijgeleverde p.e. past niet. Dus meer hak-, kerf- en snijwerk.
Onbegrijpelijk eigenlijk, dat de voorruiten dichtgegoten zijn.
Optie "dicht" wordt toch steeds meer voor de hand liggend.

Zo dan... we beginnen het nieuwe jaar modelbouwtechnisch uitdagend.

Waarschuwing!
*Dit is een wilde ongetemde Ukraïnsche kit. Geen knuffelkitje!
Benader deze voorzichtig en onderwerp, domesticeer deze door geregeld stevige krachttermen te gebruiken, bij voorkeur Ukraïnsch/Russisch. Bij gebrek aan kennis van deze talen zijn Nederlandse krachttermen ook bruikbaar, alternatief wellicht Duits, maar dat werd te velde niet getest. Het ontbreekt de Zweedse taal aan drijfkracht en dominantie.
En wat je ook doet, voer deze kits NIET na middernacht!!!*

Ik ben een eigenwijze kloot, dus doe'k 't lekker toch, met die ramen open. Het geeft dit voertuig gewoon meer smoel.
Na veel kerf- en vijlwerk "passen" de p.e. delen. Ik heb het sterke vermoeden dat deze eigenlijk noet voor deze kit bedoeld waren, gezien de sterk afwijkende vormen en maten?

IMG_20260101_153009.webp

IMG_20260101_153048.webp

Het loopwerk is een portie hoofdpijn op zich. Instructies zijn ook hier erg onduidelijk en ik ging dus stevig de mist in met de voorste en achterste assen en vering. Ook de spanwielen moest ik weer losmaken en een kwart slag naar onderen/voren draaien, vanwege de modderschraper, die anders weinig nut zou hebben. Uitlijnen van assen en wielen met "behulp" van de rupsen is noodzakelijk.
En dan... de rupsen... tja... ehh... variant op trekdrop?? Krom, verdraaid en fragiel. Vol met gietresten die niet of nauwelijks te verwijderen zijn.

IMG_20260101_152945.webp

Kortom, een kit waarbij je eens lekker je mouwen kan opstropen 😁👍👍

Deze kit doet me wat aan het detailniveau van een HELLER AMX denken. Goed dat je zelf wat details aanbrengt want dat oogt direct stuk beter!

Ik maak een handel door er eerst een rond schijfje op te plakken en daarop de handel. Op die wijze komt hij los van ondergrond. Die handel afhankelijk van hoe de handel er in werkelijkheid uitziet in plat profiel of rond of halfrond profiel.

Dat is helaas meestal het geval met extra detaillering van het interieur, maar ziet er goed uit 👍👍

Terug
Bovenaan