Churchill Mk V CS Conversie

Erik Jan Eskes

Lid van de TWENOT
Interesses
Arnhem 1944
Churchill tanks
British Army operations NWE
Hallo allen

Eindelijk ben ik bezig met een project waarmee ik ook aan een FOC kan meedoen.
Al enige jaren heb ik de Legend ombouwset om een AVRE tank te maken van de Tamiya doos.
Aangezien ik net een AVRE van AFV gebouwd heb, en het zonde is om de hele conversieset te dishen, heb ik besloten om e.e.a. om te bouwen tot een Churchill 95mm Close Support tank zoals die ook in het museum van Overloon staat.
Van de AFV kit heb ik een aantal onderdelen overgehouden zodat ik meer detail kon aanbrengen op deze conversie.
In dit stadium zitten de meeste onderdelen nog los.

Voor Peter heb ik een uitleg toegevoegd over de items die op de achterplaat van deze Churchill zitten.

IMG_00012_zps2714870e.jpg

Assortedextras_zpsdff873d7.jpg

Zelf gemaakte 95mm lopen:
95mmhowibarrels_zpsa101b539.jpg

IMG_0001_zpsb772e5b5.jpg

Sprayed12_zps81619e6e.jpg

Sprayed3_zpsa9c3e9a4.jpg

Sprayed4_zps236bf4c2.jpg

Sprayed7_zps61b6bf86.jpg

Sprayed8_zpsda868395.jpg

De Legend toren met zelfgemaakte 95mm howitser
Sprayed2_zpse1c06268.jpg

Detail van de bouten die niet op de Mk VII zitten, hier moet nog meer detail worden toegevoegd.
Sprayed9_zps32023016.jpg

Sprayed10_zps00d2b6ff.jpg

Dan nu de achterplaat. Volgens mij zat er op de Churchill die in Overloon staat boven de trekhaak een kistje voor de Infantry Telephone (T), met daarnaast de First Aid kit (FA). Foto afkomstig van: http://www.armourinfocus.co.uk/a22/ -> Photo Studies -> Overloon.
Overloonrear_zpscf6916d4.jpg

Links en rechts van de T zie je nog wat laswerk.

Op een echte Churchill in actie ziet dat er zo uit, hoewel hier de posities gewisseld zijn:
RealTank_zpsd8402dba.jpg

(Foto uit British Tanks of WW2 - Pagina 32)

Op mijn model:
newrearplate_zps4c04be28.jpg

De Infanterie Telefoon zit op het rek van de Toren (P) tegenover het eerste hulp kistje

Meer foto's hier: http://s203.photobucket.com/user/ejeskes/library/Churchill%2095mm%20CS%20Model?start=all&page=1

Cheers

Erik Jan

Eric Jan,

Mooi stukje werk laat je zien, dat belooft wat.
Duidelijk verhaal m.b.t. de achterplaat, eens kijken wat ik hiermee kan doen op mijn model.
Mooie up-date set trouwens, zit een hoop bij zo te zien.
Hier zit de koepel wel om de ring zo te zien... 🙂
Ik zal af en toe eens bij je spieken....

Peter

Hoi Peter

Fijn dat je er ook wat mee kunt, na het eerste zaagwerk heb ik er 4 jaar niets meer aan durven doen, maar uiteindelijk toch maar de knoop doorgehakt en verder gaan bouwen.
De koepel is eigenlijk een early MkIV type, ik moest de ventilator dus verplaatsen en aan de rechterkant die extra pantserplaat toevoegen. De toren valt niet OM de koepelring heen, dat lijkt alleen maar zo, maar dat gaf me wel een voorsprong op jouw kit.
Bij deze AVRE conversieset zit ook het early type tracks, maar die ga ik niet gebruiken, ze zijn a) niet geschikt en b) zo krom als een hoepel.
Schroom niet om wat te vragen, inmiddels is voor mij het conversiewerk achter de rug.

Happy modelling

Erik Jan

Hallo geinteresseerden!

Zoals jullie al gezien hebben, gaat Peter als een speer met zijn Churchill Mk V 95mm CS van AFV.
Ik ben met zo'n zelfde projectje bezig, alleen is dit een conversie van de 'good old' Tamiya Churchill Mk VII die ik backdate naar de Mark V versie met behulp van een Legend AVRE conversieset en een aantal AFV onderdelen, zoals o.a. de tracks.
Progress so far:

En dan de omgebouwde infanterist van Tamiya - ik schrok er zelf van, in het echt ben ik er aardig tevereden over 🙂

Hope you like it.

Erik Jan

EJ,

Mooie plaatjes van je up-date, het ziet er goed uit.
Zo'n ombouw lijkt mij ook een mooi project om eens te doen, is wel een hoop uitzoeken denk ik.
Vraagje, wat zijn die twee bakjes links en rechts van de trekhaak onder die plaat waar de telefoon en firstaid kit op zitten?

Succes verder, Peter.

Hallo reactionairen!

Die 2 grote kistjes zijn inderdaad de smoke candles, de kleinere kistjes die het dichtst bij de trekhaak zitten, zijn volgens mij de elektrische ontstekers daarvoor.
De theorie is simpel, en ook wat ontnuchtend: als de bemanning onder vuur kwam, ontstaken ze de rookbussen en lieten die vervolgens vallen uit die bakjes, en reden vervolgens achteruit zodat ze met hun voertuig achter de rook verdwenen.

Hth

Erik Jan

Hoi Peter

Het figuur is nog lang niet af, zoals ik al zei lijkt hij in het echt wel aardig, en nu ik dit zie ga ik nog wel even sleutelen.
Dan nog het antwoord op een vraag van jou die je in de kleine lettertjes stelde: de conversie is wel ingrijpend van Mk VII naar Mk V, maar ik heb diverse AFV Churchills om als voorbeeld te gebruiken. 't Is dus voornamelijk een kwestie van vergelijken - opmeten en nabouwen, met name de klinknagels. De grote onderdelen zitten in de Legend conversie.

Cheers

Erik Jan

Re: Churchill Mk V CS Conversie update 30 april

Hallo feestgangers

Bijgevoegd mijn laatste manoeuvres op het gebied van de Churchill CS 95mm, momenteel zit ik te wachten op de juiste decals, zie hiervoor ook mijn oproep..... Wie helpt?

Eerst maar eens wat shots, de grondlaag zit er op, ik moet nog aan het weatheren beginnen.

Voorkant - hier komen spare track links op:

De kont van het beestje:

Er komen wat Britse tankriders op; daarvan zit er nu een op het motordek. Dit figuur is van Miniart:

Dan een oproep voor hulp bij de decals. Mijn bedoeling is -als ik aan de decals kan komen- om JACKAL te bouwen. Ik kan me alleen voorstellen dat deze moeilijk te krijgen zijn, ik ben dus al blij met elk decal van onderstaande plaatje

Nr 9 = 6 Guards Tank Brigade
153 = 4 Battalion Coldstream Guards
Gele vierkant = B Squadron
Jackal = Voertuignaam HQ Troop uitgerust met 95mm howitser

JACKAL nabouwen is mijn hoogste streven, maar 6 Guards Tank Brigade had meerdere HQ Troops met 95mm Churchills, dus ik zie wel waar het op uitdraait 🙂

Hope you like it

Erik Jan

Eric Jan,

De decals met de naam Jackal kan je wel van mij krijgen.
De rest zal ik moeten gebruiken op mijn Churchill, of je moet iets vervangend hebben voor mij dan is het geen probleem om het hele vel jou kant op te sturen.

Er komt nog al wat stowage op aan de zijkant en achterkant zodat de decals niet of nauwelijks te zien zijn.
Alleen op de voorzijde zijn ze wel te zien.
Als je daar dan iets anders voor heb, dan kan je ze krijgen.

Peter.

Ps, ben je al verder gegaan?

Hoi Peter!

Helaas heb ik geen vervangende decals voor je, maar ik wil best mijn idee met je delen:
Zelf denk ik alleen decals nodig te hebben voor de achterkant: het embleem van 6 Tank Brigade, en het 153 nummer van de Coldstream Guards., met het gele vierkant achterop de kist aan de toren.
Voor het gele vierkant heb ik op de achterplaat geen ruimte meer ( de Overloon versie heeft hem op de plek waar de telefoon kist zit), JACKAL zit op de zijkant waar spare tracks zitten, dus niet zichtbaar. Op de posities van de decals aan de voorkant komen bij mij ook spare tracks. Op het Overloon voertuig kun je de bevestigingspunten op de onderste voorplaat nog zien zitten. De website vd 6 Tank Brigade laat ook zien dat hun tanks op de Mk IVs spare tracks hadden aan de voorkant. https://sites.google.com/site/6thguardstankbrigade/photographsofcoldstreams

Als je de helft van de decals wilt afstaan (verkopen?) dan doe ik graag mee 😱

Je schiet trouwens lekker op met jouw model, mooi hoor!
Zelf was ik het decal probleem aan het oplossen, dus ben nog niet verder gegaan.

Cheers
Erik Jan

Erik Jan,

Is goed hoor.
Stuur even een PB met je adres.

Vraagje, omdat er op de achterplaat geen ruimte is voor het gele vierkant, werd dit dan op die kist aangebracht?

Peter.

Hallo Peter

Nou, eerlijk gezegd heb ik geen foto's dat het B-Squadron embleem op de toren werd aangebracht. Britse eenheden hadden meestal dit soort markeringen op de toren, dus de achterkist is daar in dit geval wel een goede plek voor.
AFV laat deze kist helemaal weg geloof ik (op de boxart tenminste). Dat is niet logisch als je uit gaat van de normale Churchill stowage.
Een ander puntje waar ik nog niet uit ben, is het voertuignummer ( T........ - nummer) Volgens mij hoort dat ook op het voertuig, maar op de Churchill in Overloon is deze in de loop der jaren zoek geraakt? Ik zit er over te denken om zelf iets in de juiste nummering te maken......

Cheers

Erik Jan

Ps Heb je ge-PBed.

ha Erik jan,
accurate armour heeft een vel waar de Aos en Bde marking op staan,verlinden heeft de Bde-marking op decalsheet 349,helaas zijn de mijne onbruikbaar ,omdat een paar emblemen verschoven zijn bij het drukken,sqn-markings heb ik wel voor je,
groeten,bert
http://www.hlj.com/product/ACMDE12

Hallo Bert,

Bedankt voor je meedenken, inmiddels ben ik door Peter uit de brand geholpen. Mijn Verlinden sheet had hetzelfde probleem als het jouwe ...

EJ

Hallo allen

Om te beginnen wil ik Peter hartelijk bedanken voor de decals om mijn versie van JACKAL te bouwen, hij heeft zijn decals belangeloos aan mij afgestaan. Geweldig!

Ik heb er voor gekozen om de locatie van de decals iets te wijzigen ten opzichte van het origineel. Om te beginnen de naam JACKAL. Op de plek waar deze op het museumvoertuig zit, zie je hem bij mij niet terug vanwege de spare tracks.
Het T... nummer, dat op het voertuig zit heb ik beredeneerd uit de reeks van T nummers voor Churchills Mk V, en is misschien niet 100% correct.
Het gele vierkant voor B-Squadron kon ik op de achterplaat niet kwijt vanwege de infantry telephone, en heb ik op de kist aan de toren gezet - dit is volgens mij ook een veel logischer plek.

Dit is voorlopig de laatste update voor de Overloon FOC. De Churchill is voor 98 % klaar, hij moet alleen nog wat geweathered worden en ik moet nog verder aan de slag met de tankriders, waarvan je er 3 op de tank kunt zien zitten.
Het bouwtempo zal wat lager worden omdat ik nog geen goed idee voor een diorama heb - toch wel een must omdat je anders niet weet waar je naar toe werkt......

ENjoy!

Cheers

Erik Jan

Terug
Bovenaan