Martin Visser
Lid van de TWENOT
- Interesses
- Shermans, Bustes
- Schalen
- 1:9
- 1:35
- 120 mm
Mooi werk. Leuk om de kleuren zo te zien.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.

Oeps, inderdaad.Mangaanstaal

ach da's waar ook, heb er eerder al m'n duim voor opgestoken ook 😌

Ik kan nergens vinden wat die brug nu eigenlijk woog — overspanning e.d. zijn makkelijk genoeg te achterhalen, maar gewicht … vergeet het maar 🙁 De lier heeft drie vertragingen tussen de as waar de zwengels aan zitten en de lier zelf; het aantal tanden weet ik niet maar de grote tandwielen zijn (schat ik) ongeveer drie keer de diameter van de kleine, dus dan hebben ze ook grofweg drie keer zoveel tanden, wat dus neerkomt op ongeveer 27:1 vertraging — noem het 30:1. Dan nog de 4:1 van de blokken en je bent ¹/₁₂₀ van het gewicht van de brug aan het tillen met je spierkracht; dat dan waarschijnlijk wel weer groter zal worden vanwege dat je dat doet via de korte arm van het A-frame in plaats van rechtstreeks, maar toch. En je doet dat met twee man, zo niet vier als je plek kunt vinden om die allemaal op de tank te laten staan 🙂ik sta er van te kijken dat ie het aankan, wat zou dat brugdeel wegen? Op de lier moet toch een flink verzet op zitten. En dan nog eens de mankracht.
Ze waren in principe bedoeld als aanvalsbruggen, die pas na de strijd weer opgepikt hoefden te worden. Maar zoals je op de foto ziet van de mannen bij het vuurtje met de tank op de achtergrond, werd hij wel neergelaten wanneer hij niet vervoerd hoefde te worden, want als de tank té ver reed met de brug eraan, kon het gewicht ervan zelfs brand in de voorste wiellagers veroorzaken.Nu denk ik ook dat de brug niet na elk gebruik weer meegenomen werd

Niet voor beginners zeg maar. Het kost je de nodige inspanningen, maar ik vind het een mooi geheel worden. Je hebt echt wat te zien.Had AFV Club er een gaatje van halve millimeter diep in gemaakt en de pinnen een halve millimeter langer, dan was alles véél sterker geweest. Ik heb het opgelost door een 1 mm boortje door het gat te steken en dan de andere kant ook helemaal door te boren, zodat ik er een stukje 1 mm messing staf door kon doen en vastlijmen met een beetje secondelijm, wat je kunt zien op de foto. Met dat erin kan het wel de kracht van het kabeltje links aan.