Chevrolet 15-CWT Ondergrondje deel 3 Kleur!

Bert had mij al verteld dat Italeri regelmatig volkomen verkeerde decals bij hun kits levert. Ik zal eens kijken of ik het aangename met het nuttige kan combineren. Ik kan dit voertuig misschien wel gebruiken in een van mijn nog te bouwen Market Garden dio's. Zowel bij Son als in Eindhoven zijn colonnes van deze voertuigen verwoest tijdens de hevige gevechten. Ik zou dan een voertuig kunnen bouwen net voor de fatale aanval.
Afbeelding 3.webpAfbeelding 1.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja kom erbij Jan, leuk dat je meedoet 😃 Goeie kit keuze ook ! verveeld nooit die Chevrolet 👍

Leuke kit van een mooi truckje. Die heb ik eerder dit jaar nog gebouwd.
Let een beetje op met de pasvorm van de deuren, dat was bij mij een lastig dingetje om goed te krijgen. Daarom staan ze open. 😄IMG-20250228-WA0005.webpIMG-20250228-WA0003.webpIMG-20250228-WA0001.webp

Op de een of andere manier is deze kit op mn verlanglijstje gekomen, dus kijk ik graag mee!
Er schijnen wat pasproblemen te zijn met de deuren, dus ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Zie hier het compleet gebouwde chassis dat inmiddels in de primer staat. Het is een kleine draak van een kit waar de crux vooral in de bouw van de cabine zit. Er zit veel flash op de achterzijde van de onderdelen waardoor passing soms lastig is. Ik zal z.s.m. foto's laten zien waarbij ik eerst de deuren aan de achterwand gelijmd heb en dan het dak aan de deuren en achterwand. Het probleem zit hem in de scharnieren van de deuren die lastig passen op de deurposten. Wordt vervolgd.20251009_114144(1).webp

Ouwe meuk dus, wat voor een merknaam er ook op zit. 😃
Een echt nieuwe re-release met volledige nieuw ontworpen mallen door bijvoorbeeld Miniart of Thunder Models zou ik zeker aanschaffen, het is en blijft een prachtig klein truckje

Die deuren zijn inderdaad altijd een uitdaging bij de Italeri Chevy.....ik denk dat de leeftijd van de matrijzen en de reparaties, die gedurende de jaren zijn uitgevoerd, de passing niet verbeterd hebben.
In werkelijkheid ligt de cab 13 deur een fractie over ten opzichte van het andere plaatwerk rondom het gat; iets wat erg moeilijk is te reproduceren met de Italeri kit....maar met wat vijlen en passen is het wel beter te krijgen. Afhankelijk van je bouwplan, Jan, zou ik de cabine verder afbouwen zonder deuren....want de aansluiting tussen de bovenrand van het voorraam en de sleuf in het dak is ook iets dat niet altijd direct goed gaat. Ik zou dan naderhand de deuren op het gemakje (beter?)passen maken.

Heb 'm ook ooit gebouwd toen ik 'n jaar of 14/15 was, waar ie gebleven is, geen idee. Toen had 't portier dit probleem ook al weet ik nog. Heb het toen opgelost door helemaal in Verlinden stijl een boys machine gun uit het Italeri setje met wapens en kisten schuin op het spatbord te zetten, precies voor die kier!
Maar die vlieger zal zal jou kennende wel niet op gaan Jan!

Je ziet inderdaad opvallend veel modellen van dit voertuig met de deuren open.
Zelfs bij "the real deal" schijnen de deuren niet te passen!
244d48e14f2760fa96435b8330b06437.jpg

Ik ben weer een stuk verder.
  • cabine aangepast zodat deuren zo goed mogelijk passen.
  • laadbak gemonteerd. Dekzeil zo veel mogelijk intact gelaten, wel "gepimpt" met gaatjes boren, stukjes evergreen en naden
  • alles in de primer en daarna in de basiskleuren gezet.
  • wielen gebouwd en geschilderd.

Hier is-ie:

20251019_142658(1).webp

20251019_142506(1).webp

Ik moet zeggen dat ik erg veel plezier beleef aan zo'n oude kit. Inmiddels heb ik ook de Chevrolet Gun Tractor besteld dus als deze op tijd af is (ga ik van uit), dan komt die ook nog hier in de groepsbouw.

niet heavy maar op en top Chevy, mooi gevorderd al 👍

Ik heb eerst de deuren aan het dak en aan de achterwand gelijmd. Dan zit dat al goed.
Daarna het nodige gevijld aan de scharnieren en na veel dryfitten en de portieren nog wat bijschuren aan de onderzijde, de sprong gewaagd.
Met AC lijm het dak aan voorzijde verlijmd met de voorramen. Daarna achterzijde zoveel mogelijk naar beneden geduwd (er zit een gleuf in de bodemplaat) en met CA lijm vastgezet. Het is niet helemaal toppie, maar goed genoeg. Zeker omdat de deuren in het echt ook een beetje uitstaken (volgens Alex). Die sinkmarks heb ik gemist.... 🙁

Zo, de decals zitten op de Chevrolet en ik heb gekozen voor een voertuig van de 7th Armoured. Compleet met rat... Foto's volgen.

Ik ben ook bezig met een ondergrondje voor de Chevrolet. Ik maak die zelf van een stuk styrofoam, wat op maat gesneden platen Evergreen en muurvuller. Het heeft mij altijd verbaasd dat veel modelbouwers de moeite niet nemen om even een ondergrondje te maken. Je model komt veel beter over en je kunt iets meegeven van de omgeving (woestijn, gras, sneeuw, modder enz.). Het is heel leuk om te doen en ik word er altijd helemaal Zen van.... Ik heb ook een naamplaatje besteld bij Name It dat op dit moment gemaakt wordt.

Als de muurvuller droog is ga ik gras aanbrengen (static grass) dat ik daarna eerst helemaal zwart spuit. Dan met de airbrush het gras en de grond op kleur brengen. Ik zal het jullie laten zien.

20251026_133746(1).webp

Ik ben ook bezig met een ondergrondje voor de Chevrolet. Ik maak die zelf van een stuk styrofoam, wat op maat gesneden platen Evergreen en muurvuller. Het heeft mij altijd verbaasd dat veel modelbouwers de moeite niet nemen om even een ondergrondje te maken. Je model komt veel beter over en je kunt iets meegeven van de omgeving (woestijn, gras, sneeuw, modder enz.). Het is heel leuk om te doen en ik word er altijd helemaal Zen van....
Ik herken dit Jan en wil/doe het niet anders. Wat dat betreft spraken je diorama's van de bevrijding van Den Bosch me enorm aan. Hoewel die iets verder gingen dan een eenvoudige basis, omdat je 1:35 een situatie hent nagebouwd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vindt het groen erg mooi maar ook het canvas dekzeil. Schoon, ja, maar gek genoeg stoort dat me totaal niet!

De verfbeurt heb je strak uitgevoerd inderdaad, vooral de huif vind ik er uitspringen, mooi werk 👍

Vandaag bezig geweest met het ondergrondje. Wat heb ik gedaan?
  • bovenop de witte muurvuller een laag Vallejo Earth Texture aangebracht.
  • eerst even wat laten drogen. Dan met een oud wiel bandensporen aangebracht; het wiel steeds bevochtigen met water zodat de grondtextuur niet blijft plakken aan het wiel.
  • dan de delen die gras krijgen insmeren met speciale lijm van Noch (ze zeggen dat gewone houtlijn ook kan, maar deze lijm is veel dikker).
  • en dan met de static begrasser het gras instrooien. Zowel het gras als de begrasser zijn van het merk Noch. Heel bekend bij de modelspoormensen.

En dan krijg je dit:

20251104_140318(1).webp

20251104_140636(1).webp

20251104_140933(1).webp

Het ziet er nu nog "niet" uit, maar ik ga als de lijm droog is ga ik de uitwassen van het gras bijknippen en dan alles weer zwart spuiten en daarna met de AB gras en grond op kleur brengen. Wordt vervolgd...

Dat lange gras zou ik juist zo laten. Geeft een mooi weiland/ongemaaid pad-idee.

Dubbelleuk om te zien hoe je het benaderd. 1e dio soortevan op deze manier zit ik middenin. Ik wil ook een klein beetje, maar verderop meer met o.a. gras en elementen gaan spelen en dan helpt het ontzettend om de kunst en het vallen en opstaan van anderen te mogen volgen. Hoewel dat vallen hier wel meevalt 😀 Ik vind je dio nu al geslaagd. Bovenstaande is ff een snelle reactie na diagonaal doorlezen, maar ik ga t verderop nog zeker tot me nemen. Groetjes

Terug
Bovenaan