Cheux, juni 1944

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Op vakantie gaat er ook een doos mee. Het begin is er:
IMG_20210809_152429463_HDR.jpgIMG_20210810_155036750.jpgIMG_20210810_155049999.jpgIMG_20210810_155350719.jpg
Ik probeer deze zo uit de doos te maken. Achteraf las ik, dat de motor met versnellingsbak er in kan, als je de cabine vloer op zijn plaats hebt. Je kunt hem dan van tevoren in de kleur zetten. Ik heb, mede ter lering en vermaak, de motor volledig gebouwd, maar de motorkap gaat waarschijnlijk dicht. Tussen de motor en de langsliggers zitten platen. Deze kun je er het beste inlijmen, als je de motor met versnellingsbak in elkaar hebt zitten.

De vele fijne onderdelen passen goed, maar zijn soms teer. Gebruik scherp gereedschap bij het loshalen en maak ze voorzichtig schoon.

Groeten, Jan

Op het moment heb ik veel dingen die aandacht en tijd vragen. Dus recht uit de doos is dan het simpelste. 2 jaar geleden met deze Bedford gestart, nu mee verder.
Heb je een doos waar hij 1:16 in zou moeten passen. Met alle details houd je echt een 1:35 model over.20231002_203217.jpg
De cabine ligt nog iets te ver naar achteren. Alles past goed, achteraf had ik de luchtinlaat beter kunnen monteren met de cabine op zijn plaats. Er zit nu iets spanning op, maar dat komt goed.20231002_203746.jpg
De spatborden met PE steunen is ook priegelen. Zorg dat je de tank op het chassis kunt leggen ter controle.20231002_203819.jpg 20231002_203754.jpg
Tijdens het bouwen van de cabine heb ik de deuren er in gehad, er komen hier wat losse delen samen.20231002_203825.jpg

Zeer smakelijk model van een net zo smakelijk Brits ontwerp ! Mooie vorderingen 👍

Mooi voertuig Jan!
Britse voertuigen ga ik steeds meer waarderen!😉
Had laatst eerste setje Gecko figuren gekocht,vond deze eerlijk gezegd een beetje tegenvallen!
In voertuigen daarentegen zijn ze zo te zien een stuk beter!

Succes verder met de bouw!

Groet,

Roger

Had laatst eerste setje Gecko figuren gekocht,vond deze eerlijk gezegd een beetje tegenvallen
De figuren en uitrusting zijn minder scherp. Modellen zijn erg gedetailleerd en niet voor de beginner. Maar zeker een plaatsje waard in de vitrinekast.
Als je losse Britse uitrusting wilt, dan raad ik Miniart aan. Goede Britse figuren zijn niet dik gezaaid. Je komt dan snel bij resin uit.

Twee avonden verder. De cabine zit op zijn plaats, motorruimte is ook rondom in orde. Motorkap past, evenals de deuren.
20231006_215931.jpg20231006_215941.jpg20231006_215957.jpg20231006_220512.jpg20231006_220524.jpg20231006_221918.jpg
De deuren zitten los. Dat maakt het schilderen makkelijker. De stoelen doe ik er.vooralsnog ook niet in. Overigens gaan de deuren en motorkap dicht. Ik gebruik nog geen complete setting, maar het wordt iets met water uitdelen of vullen van de tank.

Vanavond de rupsen om het loopwerk van de M3A3 recce gelegd. De rupsen uit losse schakels van AFV passen heel krap in de aandrijwielen. En ze hebben hier en daar lijm nodig om ze voldoende verband te geven.
1000009142.jpg

Ze liggen erom, nu de verf bijwerken. 1000009144.jpg1000009143.jpg

Mooi dat camo-net. Hoe gedaan? Ik leer hier graag van!

Bedankt voor de positieve opmerkingen. Voor het camo net heb ik de modelbouw variant gebruikt, ik heb nog wat liggen van ik meen Scale-line en van een ander merk. Normaal verbandgaas heeft relatief dik draad, anders zou ik dat zeker toepassen.
De jute stroken zijn gemaakt van papieren zakdoek. Insmeren met verdunde houtlijm en laten drogen. Smalle stroken snijden. Ik meen ze ook van tevoren al van een kleurtje te hebben voorzien.
Het net aanbrengen met verdunde houtlijm. Idem voor de stroken. Hulpmiddelen: tandenstoker, pincet en meer van dit materiaal.
Belangrijke aandachtspunten:
1. kijk goed naar referentie foto's: hoe ziet het eruit op het voertuig. De stroken hangen en/of zijn door het net gestoken.
2. maak de stroken smal genoeg
3. om tussen het net gestoken stroken te simuleren breng ik stukjes net aan over de stroken.
4. laat wat stroken uit het net hangen
5. zorg dat de stroken wat onregelmatig ogen. Daar helpt papieren zakdoek bij: dat droogt niet strak en glad op. De structuur is er in basis ook al.
6. kijk na aanbrengen en drogen nog een keer van een afstand en corrigeer waar nodig (weer nat maken met verdunde houtlijm) en breng eventueel wat extra aan.
7. daarna op kleur brengen.

Voor wat referentie foto's zie referentie foto Hessian tape camouflage

Het is veel makkelijker dan werken met PE 😉.

Groeten, Jan

Vanmorgen de aansluitingen aan de tank gemaakt. Met dit weer moet de waterwagen paraat zijn, hoewel ik hem niet af ga krijgen. Ook hier stijgt de temperatuur op zolder door.1000009516.jpg1000009520.jpg1000009521.jpg
Veel losse onderdelen, ik moet sommige verbindingen nog wat putty geven.

Gisteren heb ik kennisgemaakt met de jongedame, die figureert als evacuée.
@Peter van Dijk heeft me hiermee, hieraan geholpen, waarvoor nogmaals bedankt! Ze is, zoals op de voorbeeldfoto's, onderweg met een paar schapen.

De Stuart staat geparkeerd in dekking van een boerderij. Een water bowser passeert intussen door het dorp.1000012263.webp
1000012266.webp1000012265.webp

Nogmaals graag gedaan Jan 😉 en leuk om haar nu al tijdens een repetitie terug te zien 👍
De jonge vluchtelinge met als enig bezit haar schapen geeft een mooi (voor mij emotioneel) contrast tegen de gemechaniseerde strijdmacht...

Laatst bewerkt:
Supermooie dio-opbouw, geen idee waar een recce-eenheid verblijft als er niets te verkennen valt, misschien een eindje achter het front inderdaad

Terug
Bovenaan