Char B1 Bis - "Sacrebleu, les boches!"

Afgelopen tijd ben ik bezig geweest met de Char van Tamiya. De kit die ik heb gebruikt is de Duitse versie, alhoewel ik er een Franse van heb gemaakt. Hij is bijna klaar op een paar zaken na, waaronder de modder, de kettingen achterop en wat stowage. Hij is gespoten met Tamiya en Vallejo verf en verweerd met hoofdzakelijk olieverf en hier en daar wat spullen wat AK-Interactive. Ook de tracks zitten nog niet in hun definitieve positionering... Het is de bedoeling dat ik er nog een diorama bij ga maken.

Hier een fotootje. Binnenkort maak ik betere foto's met een echte camera, in plaats van de camera op m'n mobiele telefoon... 😉

e7f5hl.jpg

À bientôt! 🙂

Groetjes,

Maarten

Re: Char B1 Bis

Mooi Maarten, ben benieuwd naar de volgende set (echte ?) foto's 😉

Zal vast een pracht model zijn, je begint waarachtig al een herkenbare bouwstijl te ontwikkelen 8)

Groet en plak ze,
Peter.

Re: Char B1 Bis

Bedankt, Peter! 🙂

Hier zijn de foto's dan. Ik zie wel dat er een lelijke naad op de loop van het kanon voorop zit. Die was me helaas niet eerder opgevallen, ik denk dat ik die toch maar ga proberen te vullen... 😕 Verder is er bij het schilderen en decals zetten wat mis gegaan bij, het lijkt op een reactie van de Tamiya verf met de Micro Sol... Maar goed, dit heb ik aardig kunnen camoufleren en het lijkt me een beetje zonde om de koepel nu helemaal opnieuw te gaan doen.

141qgeb.jpg

29lz91k.jpg

2n1tanc.jpg

xnhro4.jpg

pabza.jpg

Dat was het! Tips en commentaar zijn zeer welkom! 😛

Groetjes,

Maarten

Re: Char B1 Bis (14-11)

Hoi Maarten, ziet er prima uit! Het foutje in de decals heb ik nog niet kunnen ontdekken...
was het niet zo dat we beiden een deel van hetzelfde decalvelletje delen voor onze tanks?
Gekregen van Erik Bakker?

enne.... maak je ook nog een ondergrondje? 😉

Op je voorlaatste foto zie je een kier naast het visier van de bestuurder. Die hoort daar niet te zitten. Gaatje voor de periscoop heb je zo te zien wel geboord.

Hoi Maarten,

Hoewel je schrijft:
Ook de tracks zitten nog niet in hun definitieve positionering...
Kijk even naar de tracks aan de rechterkant. Van achteren is een schakel niet goed 'geklikt'.

Maar de tank ziet er goed uit. Van mij mag 'ie nog wel wat viezer.

Groet Herold.

Heren, bedankt voor jullie reacties!

@Peter, de decals heb ik overgenomen van Willem Visser. Ik ben zeker van plan om een ondergrondje te gaan maken! 🙂

@Niels, ik ga proberen de kier nog op te vullen. Bedankt voor je oplettendheid!

@Herold, goed gezien, bij het definitief plaatsen van de tracks moet ik daar ff extra goed opletten... 😉

Groetjes,

Maarten

Mooi gedaan Maarten en succes met je ondergrondje! Al enig idee wat je gaat doen hiermee?

Gr.JW

Bedankt, JW! Ik heb het idee om er eentje te maken die vastzit en wordt overmeesterd door Duitsers. Ik heb hier al een mooie setje figuren voor. Als ik hiermee ga beginnen, zullen jullie wel weer een update zien verschijnen. 😛

Groeten,

MvC

Mooie Char Maarten !

Dat SOL ongelukje... heb je toen misschien veel van dat spul gebruikt ? of misschien
met een penseel aan de gang geweest met de decal terwijl het nat was van de SOL ?
Heb dat namelijk zelf wel 'ns meegemaakt dat dan de verf (ook Tamiya) begon los te komen,
maar ik had dan ook het bewuste decal minutenlang natgehouden terwijl ik de decal probeerde goed te krijgen.

Mocht je van plan zijn meer te gaan vervuilen met zand en/of modder : niets meer op de tracks toevoegen.
De schakels van deze track lijken wel modder en zand afstotend.
Heb tot op heden nog niet 1 foto gevonden van een (echte) Char met echt vervuilde tracks.... incroyable n'est pas ?

veel plezier met afwerking en het dio-gebeuren
bravo_zpse8aefded.gif

stokbrood met kaas en een groetje ertussen 😉

@Peter, thanks! Meer modder gaat er niet op komen en dat van de Sol was inderdaad zoals jij beschreef.

Ik ben weer wat verder gegaan en heb wat figuren gevonden voor de vignette/ het diorama. Nu heb ik echter een vraag. Is onderstaand ondergrondje te klein en is het beter als ik een grotere maak of is het prima zo?

2pzywso.jpg

Graag jullie mening!

Groeten,

MvC

Re: Char B1 Bis (18-12) VRAAGJE!

De basis voor de Char hoeft echt niet groter. Het verhaaltje wordt op deze manier fijn compact.
Die opstaande rand blijft niet zo toch?
Naar mijn smaak zou ik wel tenminste 1 duitser z'n aandacht laten richten op de capitulerende fransman.

Allez votre corridor 😉
Peter

Bedankt voor je reactie en bevestiging, Peter! Persoonlijk vind ik dit ook lekker compact en komt het verhaal goed tot zijn recht. Het grondwerkje wordt nog tot de rand gevuld met gatenvuller, zand en overige benodigdheden voor een mooi zandweggetje. 😉 Het zijn trouwens twee Fransen en één Duitser. De Fransman op de voorgrond is gewond aan zijn arm en volgt beteuterd de Duitser.

Ik twijfelde alleen door de min of meer ongeschreven regel die zegt dat je nooit een voertuig of dioramaobject over de rand mag laten uitsteken. Maar voor mijn gevoel is dat meer een kwestie van smaak.

Groeten,

MvC

Hoi Maarten,

Formaat is ok en de tank iets erover mag ook gerust en kan soms best aardig zijn.Wat Peter ook al aangaf wel er voor zorgen dat duitser de fransoos onder de korrel houdt! 😉
Zou trouwens ook een iets andere omlijsting gebruiken,dit is echt een foto/schilderij lijstje! Het mooiste is als deze opwaarts loopt naar de zijkant van je vignette.

Groet,

Roger

Bedankt voor het meedenken, Roger. 😛

Ik ben de afgelopen weken met dit project verder gegaan en hij is zelfs min of meer klaar.

De setting is als volgt: tijdens de Blitzkrieg van Frankrijk in mei 1940 worden deze Fransen gecaptured door Duitse troepen die ze gevangen nemen. Er dient nog een naamplaatje toegevoegd worden waarvoor ik nog een titel nodig heb, ik zat te denken aan de titel: "Captured and Dishonored", aangezien de Fransen nogal een trots volk zijn die zich in hun eer aangetast voelen als ze verslagen worden, als ik dat zo mag zeggen, tenminste 😉 🙄 ... Is dit een goede titel of hebben jullie een betere?

Ook vraag ik me af of het wellicht mooier is om nog wat kleine dingetjes/accessoires toe te voegen. Wat zou ik kunnen toevoegen? Een telegraafpaal, een wegwijzer of iets dergelijks of is het wel prima zo? Dingen als jerrycans kan ik me niet voorstellen dat die in die tijd al in de greppel weggesmeten werden. En oh ja, de loop zit er wat losjes op, die moet ik nog ff goed zetten. Of omhoog, of recht naar voren, maar niet zo slap omlaag, leek me... 🙄 De figuren zijn van Dragon met hoofdjes van New World Miniatures. De bloemetjes zijn van Fredericus Rex, maar deze ga ik nooit meer aanschaffen, wat een slappe dingen zijn dat zeg! Bij het minste of geringste breken ze af. 😱 De figuren zijn geschilderd met Vallejo verf, behalve de gezichten en handen, die zijn namelijk met olieverf gedaan.

Dan nu de foto's:

2e0i5hw.jpg

2jd2pox.jpg

33m4l5z.jpg

6q89ch.jpg

ig9k0j.jpg

ettuer.jpg

Dat was 'm. Tips en commentaar zijn zoals altijd meer dan welkom! 🙂

Je vous prie d'agréer, madames, messieurs, mes sentiments distingués.

Ofwel:

Groetjes,

Maarten 🙂

Re: Char B1 Bis (12-01) [BIJNA KLAAR]

Schitterend werk lever je hier mee af en zo te zien zijn de figuurtjes top geschilderd,misschien het voertuig nog iets draaien maar dit is dan ook een persoonlijke menig.. 😉

Hoi Maarten,

Eén opmerking van mijn kant; de achterste Duitser houdt zijn geweer een beetje onlogisch vast. Je zou eerder verwachten dat hij het met z'n linkerhand zou ondersteunen. Op deze manier wordt ie een beetje topzwaar. Het kan natuurlijk wel en er zal vast wel ergens een foto zijn waar op deze manier een geweer vastgehouden wordt, maar als het nog kan zou ik het aanpassen.
Ziet er verder goed uit al zijn de foto's wat donker.

Groet

Jos

Maarten,

ik ben vol bewondering van je werk elke keer, ook nu...

Maar,

je foto's zijn sowieso wat donker,
maar ogen bij mij ook wat stijfjes, te schoon en ik mis net wat...

Je manneke op de tank is echt een stijf harkje, net als zijn gewonde collega..., voor mij missen ze iets, het zijn 2 bleekscheetjes...
De tank oogt als een tank die net 250 meter slagveld heeft gezien, starten, duitser daar, klaar.

Je hebt echt een meer dan geweldige basis neer gezet, maar nu diezelfde finishing touch erbij...

Rico

Bedankt mannen voor jullie al dan niet lovende reacties! 🙂

@Jos, bij het bouwen van het figuur heb ik daar inderdaad over na zitten denken, maar ik laat het figuur zoals hij nu is. Toch bedankt voor de scherpe opmerking.

@ Rico, ik snap inderdaad wat je bedoeld. Het ziet er allemaal wel leuk uit, maar er mist iets, dat gevoel heb ik ook. Anderen hebben me er ook al op gewezen, maar wat zo moeilijk aan deze reacties is, is dat jullie ook niet echt kunnen zeggen wat er dan precies moet veranderen om dat "iets" wel te verkrijgen. Persoonlijk zit ik te zoeken in de richting van kleinere accessoires en details. Ik ben vandaag dus al ff bezig geweest en ik ga een witte vlag toevoegen, evenals wat tasjes en kistjes en een wegwijzer op de hoek. Dit is vooralsnog het enige wat ik kan bedenken om het wat interessanter te maken, want daar gaat het denk ik om, het moet wat interessanter worden wat betreft de details. Klopt dat? Heb ik dat zo goed gezien?

Nogmaals bedankt voor de reacties. Met name de reactie van Rico heeft me aan het denken gezet en dat helpt me weer verder. 😛

Groetjes,

MvC

Hé Maarten,

Je moet de dingen die je hier hebt opgepikt weer meenemen naar een volgend project. Mijn tips zouden zijn een iets groter basis voor je tank. Persoonlijk ben ik niet zo van de grote tanks op een iets te kleine display. Probeer de ondergrond gelijk te laten lopen met je houten basis (of eigenlijk je witte platen) die je er omheen hebt gedaan. Het is nu meer het gevoel van een opgevulde bak en er staat iets in zegmaar. Oké het kan inderdaad aan de kleur van de foto's liggen maar nu komt de grond vrij vlak over. Misschien iets met een drybrush wat meer nuance aanbrengen. Het totaal beeld komt wat mat over eigenlijk. Het mag wat spannender, wat meer uitdaging erin. Laat wat meer gras (veel meer een strook gras) aanbrengen aan de voorkant zodat je wat het idee krijgt van een grasveld (aangevuld met je bloemen) met dan een stukje weg/stuk grond kan. En je hebt aan de achterkant wat plantjes neergezet waarbij ik me eigenlijk afvraag wat voor waarde heeft het verder. Je had daar ook kunnen kiezen voor een strookje gras die je wat laat weglopen in het geheel waarbij je halverwege dit gras als het ware laat weglopen. Je had er achter een telefoonpaal kunnen neerzetten met wat draden die naar beneden hangen. En ik zou de duitser met zijn geweer voorzich uit oogcontact laten maken met de fransman op de tank. En ik mis een wapenriem aan de duitse geweren. Zijn vaak dit soort kleine dingen die het net ff wat meer afmaken.

Het geheel van de kleuren komt nu allemaal wat te vlak/mat over omdat het allemaal de gelijke kleuren zijn die je gebruikt hebt. We zitten in Frankrijk voorjaar/zomer van '40 en laat dat net ff wat meer zien in je plaatje.

Hoop hem zo wie zo in Stellendam te mogen aanschouwen.

Gr.JW 😉 😉

Bedankt voor je uitgebreide reactie, JW. Deze opmerkingen brengen me weer een heel stuk verder. Ik ben op dit moment bezig het geheel wat interessanter te maken, onder andere met dingen die jij aangeeft.

Ik ben hoogstwaarschijnlijk wel in Stellendam en ik neem 'm dan sowieso mee. 😛

Groetjes,

Maarten

Maarten,

laat de aanpassingen even liggen als het kan en neem hem mee naar de volgende bouwmiddag.
Ik neem dan het één en ander aan materiaal mee en wij kunnen dan eventueel de boel, na een informatief gesprek met de leden, aanpakken.
Het is voor jou ook veel duidelijker om dit 1 op 1 te kunnen bespreken.
Aan de hand van foto's op dit forum is en blijft het altijd moeilijk om bepaalde effecten te duiden of uit te leggen.

Willem

Hoi Willem,

Bedankt voor dit aanbod en ik ga hier graag op in. Ik heb gisteravond echter al wat toevoegingen gedaan aan het geheel. Deze zitten al wel vast. Maar dit neemt niet weg dat we hier volgende bouwmiddag nog naar kunnen kijken en wellicht nog wat extra dingen aan te pakken.

Nogmaals bedankt voor je behulpzaamheid! 🙂

Groetjes,

Maarten

Hoi iedereen,

Ik ben aan de slag gegaan met de tips die jullie me hebben gegeven. Ik heb wat dingen toegevoegd. Hier op een rijtje: wegwijzer, kist op de grond, kist op achterdek, witte vlag, tas. Ook heb ik met wat pigmenten de ondergrond wat lichter gemaakt om meer het "voorjaarssfeertje" te creëren. Waarschijnlijk ga ik ook nog wat hulzen in de berm leggen.

sze7pg.jpg

34dk7wx.jpg

Dat was 'm weer voor nu. Hebben jullie nog tips en commentaar? Die zijn van harte welkom!

Groetjes,

MvC

Re: Char B1 Bis (15-01) [NOG WAT TOEVOEGINGEN]

Hoi Maarten inderdaad met wat simpele aanpassing kan je al veel doen. MIjn tip zou zijn om je bewegwijzering om te draaien en met de tekst naar mij als kijker toe te zetten. Wat je dan als het ware doet is diepte creëren omdat je zou de kijker het idee geeft dat er eerst een weg komt en dan een stukje grond waar de tank opstaat. Houdt er ook rekening mee dat een gemiddelde kijker een luie kijker is. Eigenlijk moet ik in 1 opslag kunnen zien waar het zich allemal laat afspelen. Eigenlijk zou ik als kijker geen zin hebben om mijn hoofd in jou dio te planten om te zien waar de borden naartoe wijzen! Als ie in een vitrinekast zou staan gaat dat ook al niet lukken!

Doordat je een figuur staand hebt op je tank geef je dit extra weer. Door je bord de andere kant op te laten staan haal je een deel van je diepte weg. Probeer het maar eens uit en ga op een afstandje dan naar je diorama kijken. Geloof me het komt dan nog meer uit de verf dan je nu al laat zien 😉 Nog steeds geef het manneke op de tank aandacht vanaf de grond of nog beter (als het nog kan) laat hem iets draaien zodat ie als het ware oog contact heeft met zijn franse maat op de grond. Dan wacht ie als het ware even totdat die iets verder is weggelopen en kan hij de sprong naar beneden doen om zich aan te sluiten.

Gr.JW

Misschien een hele basale opmerking over de compositie.

De opstelling suggereert dat de Fransen bemanning zijn/waren van de Char. Ik acht de kans erg klein dat ze netjes de luiken hebben dicht kunnen doen als ze zich hebben overgegeven. Ik zou er dus voor pleiten om bijvoorbeeld het commandantenluik open te zetten.

Maarten,

de foto's zijn al stukken beter. Het "te schone" blijft voor mij, de rest zou ik met je bouwgroep bespreken en meenemen naar een volgend model.
Je bent echt een zeer goede bouwer aan het worden, en ik blijf me verbazen hoe je toch elke keer weer aan de slag gaat met gegeven tips en opmerkingen.

Petje af,

Rico

Ik zeg, mooi werk. En snel meenemen naar de bouwmiddag. Deze wil ik wel in het echt zien.
Daarbij ben ik het met willem eens dat face to face commentaar iets makkelijker werkt voor mij.

niks meer aan doen, en lekker beginnen aan een nieuw project, alle adviezen die je nu hebt gekregen ten harte nemen en weer wat moois maken. misschien bouw ik em ook nog wel eens, de Char B1, lekker eigenaardig ding...

Hoi Maarten,

Ik vind dat je er een erg mooi geheel van gemaakt hebt :!:
Maarten van Campenhout zei:

Hoewel de belichting op beide foto's van elkaar verschilt, vind ik de wijziging van grondkleur een sterke zet. 🙂

groet,
Johannes

Bedankt voor jullie reacties, mannen! Ik denk dat ik het hier bij laat. Er valt nog genoeg te verbeteren, maar het is denk ik beter om die dingen mee te nemen naar het volgende project. Ik heb een naamplaatje besteld bij Name-It, maar ik wacht nog op reactie. Als het naamplaatje geplaatst, zullen er nog eindfoto's volgen. De titel wordt trouwens "Sacrebleu, les boches!", wat betekend: "Verdorie, de moffen". Iemand op modelbrouwers opperde deze titel en ik vind het wel een goede die de sfeer van het verhaal goed weergeeft.

Ik ga nu de komende tijd verder met de Tiger I voor de Normandië FOC. Daar heb ik aardig wilde plannen voor, dus ik moet nog opschieten. 🤣

Mochten er nog tips en opmerkingen zijn, dan hoor ik dat graag! 😛

Groetjes,

Maarten

Terug
Bovenaan