Ch TZ S-65 Stalinetz

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
'70 Dodge Challenger
Hoi Bouwertz 😀
lang geleden dat ik bezig was met plastics.... oorzaak :
van huis een thuis maken... toen letterlijk onderbroken vanwege beenbreuk...

Omdat ik toen al wel weer een ontzettende trek had gekregen in plakken heb ik het nodige van zolder weten te halen om lekker
in de huiskamer te kunnen gaan prutsen en ben gewoon maar begonnen met de doos die reeds op de eettafel lag...

Boxart van het Trumpeter model
trumpeter-05538_zps2e056139.jpg

Over het model :
Fijne details zijn goed en volop aanwezig (maar heb wel opvallend ontbrekende delen zelf toegevoegd
pardon_zps12d73da1.gif
)
Passing der delen is over het geheel prima, maarrrrr...
Daar waar pasnokjes worden gebruikt gaat 't minder goed. Standaard moet je of de nokjes
kleiner maken of de gaatjes groter.

En bij dezen dan wat plaatjes van de vorderingen :

Alle verf is aangebracht met penseel.
Primer is gedaan met Humbrol,
S65-paint_002_zpsed1cf3f4.jpg

Basiskleuren met Vallejo
S65-paint_003_zps34602525.jpg

S65-paint_004_zps4ada46e4.jpg

S65-paint_005_zps73dfa862.jpg

S65-paint_006_zps8e1d3f87.jpg

S65-paint_007_zps74e2040b.jpg

De tractor is nog in het dry fit stadium... dat schildert prettiger.
Op dit moment ben ik bezig met olieverfjes de losse bouw eenheden te verweren.

Ook de motor van LZmodels komt er nog in, daar heb ik nu een heel klein beginnetje mee gemaakt.
En dat alles gebeurt inmiddels weer op m'n zolder, want die heb ik eens stevig uitgemest... werd compleet mesjogge van de "zet maar ergens neer status"
roll_zpsdbfe0e8a.gif

Krukken zijn inmiddels in een hoek geparkeerd, nu nog het gips eraf...

Commentaren en vragen zoals gewoonlijk helemaal welkom !

Groetels 😀
Peter

netjes of niet... ik zeg :

goeiemoggel gluurders 8)

complimentjes zitten in de pocket 😉 al verwondert 't me wel ietwat betreffende hetgeen
gezegd wordt over het schilderwerk : "netjes".... ik vind 't zelf juist níet zo netjes 🙂

Bedoelt u wellicht dat het plastic goed dåkkend is bekladderd ?

Het kwam zo... ja gaat maar efkes zitte
leraar2_zps1ec8d286.gif
.....
popcorn_zps835dd46b.gif

Toen ik wilde gaan primeren en basiskleuren (gebruikelijk doettiktat met de luchtkwast) bedacht ik dat
de spuitnis-afzuigkap een defect lager in één van z'n twee motors heeft...
Alsje dat ding aanzet begint-ie te gillen dat meteen je AB ultrasoon gereinigd is...
baffled_zpsca16d317.gif

Geen airbrush dus... mmm...

Schilderen gaat toch ook ?, en bedacht me dat de schilder beweging/richting/dekking iets zou kunnen
bijdragen aan zoiets als "pre-weathering" ?
Door verticale vlakken ietwat streperig naar beneden te verven krijg je al "pre-streaking" bijvoorbeeld.
Kunt ook spelen met tintjes en toontjes en schaduw en licht.

Aldus heb ik de primerlaag beginnen te schilderen met iets minder dan fifty shades of grey.
Met Humbrol 67 (Panzer Grey meen ik) en wit en wasbenzine als verdunner.

Twee nachtjes de Humbrol laten harden op een warm plekje en toen een mij passend kleurtje groen gemengd met Vallejo verfjes.
Bij het kleurmengsel nog ± 1:1 gloss vernis gedaan voor 1 prettige wash-flow na droging.
De basis kleur heb ik toen opgeschilderd, rekening houdend met de vorm/stand der delen en basis schaduw- en lichteffecten op het gehele model.

Danny J vroeg al over de verdunning... zowel de primerlaag alswel de basiskleuren zijn ruim verdund op-gepenseeld.
De verf was vaak niet meer dan een dikke wash.
Met meerdere dunne laagjes werken om niet de fijne details dicht te schilderen ging 't mij om, en heb bewust (en onwillekeurig) de basiskleur niet 100% dekkend geverfd.
Maar in wezen kun je op deze manier de voertuig-kleuring net als bij een figuur zorgvuldig met laagjes opbouwen.

Ook nog gedaan : met heel licht groen (aan de gele kant) "alle" uitstekende delen en randen gemodulationeerd (meer contrast aanbrengen dmv kleur en niet met wit opgelichte basiskleur).

Ben tevreden met het effect, al was het hier en daar wel priegelen om met 't penseel alle plekjes te bereiken
oog_zps5a17c8c0.gif
oog_zps5a17c8c0.gif
.... en erg diepe verweg-plekjes zijn nog met behulp van een wash wel op kleur te krijgen..
Heb intussen een goeie badkamer-afzuiger gevonden tijdens de zolder-opkuising, dus kunnen we binnenkort wiedermal mit Loeft spritzen jah...is wel fijn voor primeren....op z'n minst dan toch...lazy bastard 🤣

@ Ron, de structuur van de wielen (en andere "gietijzeren" delen) is gedaan dmv tamponneren met Mr.Surfacer 500.

@ Fred, het wordt hooguit een vignette, maar de storyboard is nog leeg..heb wel al een paar ideetjes (oa absurde humor
joker2_zpsc8b3a002.gif
) maar
dit modelletje is eigenlijk een beetje als opstarter... nu eerst eens een modelletje afbouwen zal me beter stimuleren één van de stil gevallen projecten eens op te pakken (heb er wel een stuk of elf...)

Als slotcommentaar op m'n eigen geklieder : ik heb nix nieuws bedacht hè.... door het vernemen van andermans ideeën en zienswijzen en die uitproberen indien aantrekkelijk
kom je zelf ook tot ideeën en inzichten, al dan niet passend bij je eigen stijl.
Willem P zegt al : OLDSKOOL (TOF niewaar ? 😉) en in wezen is 't dat ook, al heeft 't nix met "oud" te maken... begrijp de beginselen, dan hoef je ook niet
steeds naar de winkel voor het volgende wonderpotje of dure tools. Succes komt niet uit 't schap, dat bereikt men enkel door plezier te hebben in waar men mee bezig is.

en een dikke klodder groeten voor u kijkers en lezers !
happy_zpsdd55b9cb.gif
happy_zpsdd55b9cb.gif
happy_zpsdd55b9cb.gif

Ha Peter,

Dat ziet er goed uit en klinkt ook goed! Zolder dus weer helemaal in bouworder hersteld 8)
En ook alweer aan het bouwen op zolder..top!

Ik heb de Stalinetz al in het echt mogen bewonderen...schitterend modelletje en idd lekker old-skool gebouwd en geverfd!
Gaat zo door ➡️

Kom hem snel weer eens live bewonderen.

Groeten,
Corné

Peter,

keep up the good work! Altijd heerlijk om jouw bouwverslagen te lezen, met je onmiskenbare stijl.
ik hoop dat je lekker op stoom komt, en weer eens een project van de plank pakt,
bijvoorbeeld ..ehum!.. de .. Gentle Giant! Bijvoorbeeld..!

Suc6,

Met CA-kleverige-vingers-typende groet,

Peter.

Hoi daaro 😀

Corné, je bent van harte welkom om de vorderingen live te komen bekijken
op m'n opgepoetste zoldertje !
Volgende week dinsdag tm donderdag echter niet want dan vind operatie 'Verse HR CV Ketel' plaats (incl. asbest verwijdering Ebola stijl 😱 )

Mannen in ruimtepakken en 3 plastic sluizen
lol1_zps68e214e2.gif

Rob, op de foto's is echt alleen nog maar gedaan zoals omschreven in m'n schilder-uitleg, geen filters of washes of wat dan ook.
Wat jij ziet is puur het effect van de manier van schilderen.

Sticky Pete 😉 ik heb er al weer aardig lol in ja en heb alle shelf-projecten ook al even goed zitten bekijken...
Keuze maken zal niet meevallen heb ik al gemerkt...
No worries... eerst deze tractor voltooien
romain_zps79c94753.gif

groeten vanuit hiero
hallo2_zpsoeajigzc.gif

Prachtig werk weer, Peter en inderdaad heel mooi om je weer lekker bezig te zien. Vooral het feit dat je alles met de penseel hebt gedaan (tot nu tot, tenminste) vind ik bijzonder. Ik ga deze zeker volgen.

Wat jouw verslaglegging betreft: Heb je er ooit al eens over gedacht om het literaire pad op te gaan? Jouw teksten zijn gewoon meesterwerkjes op zich! 🤣

Bedankt Frank 😀 en dat literaire pad bewandel ik al wel zo af en toe.
Heb schriften vol met rare verhalen, geen ambities echter om ze te publiceren
of een boek op zichzelf te schrijven, daar gaat veel tijd in zitten, maar ik zeg niet nooit...

Voorlopig kan ik het spelen met taal prima kwijt in forums en wijd dan nog wel 'ns uit ja 🤣
Vind dat gewoon leuk en dingen begrijpelijk uitleggen is nog steeds een uitdaging.

ongeschoren groetje 😉

graag gedaan en bedankt Danny 😀
Groet,
Peter

Terug
Bovenaan